Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: C5 - czujniki 3 żyłowe - jaka filozofia pracy np. czujnik kopiowania turbo  (Przeczytany 4629 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 600
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Pytanie trochę nietypowe, ale wydaje mi się istotne. Chodzi o to, że uporałem się z uziemionym samochodem. Okazało się, że padł czujnik kopiowania turbo - miał zwarcie do masy i skutecznie uziemił samochód, który nie chciał zapalać (większość czujników zgłaszała zwarcie do masy). Kupiłem nowy czujnik, który pochodził raptem jeden dzień! Teraz mam z kolei zwarcie do plusa. Stąd moje pytanie: jaka jest filozofia pracy czujników trzy żyłowych w Citroenie C5? Taki czujnik ma 3 piny we wtyczce: zasilanie (+5V), masę (-) oraz wyjście, a w środku jest po prostu potencjometr (czujnik kopiowania turbo ma ruchomy trzpień, który porusza potencjometrem w środku). I teraz najważniejsze:
1. Czy na odłączonej wtyczce od czujnika ma być zasilanie między + a masą - a na wyjściu ma być 0V?
2. Czy na odłączonej wtyczce od czujnika ma być zasilanie między + a masą - a na wyjściu ma być około 4,5V?

Dopytuję o filozofię pracy takich czujników. Czy polega ona na tym, że na wyjściu jest napięcie 4,5V, które jest zmniejszane przez rezystancję potencjometru czujnika i na podstawie tego komputer widzi ruch / zmianę czy na wyjściu jest 0V, a dopiero podłączony sprawny czujnik puszcza napięcie z zasilania pomniejszone o rezystancję potencjometru?

Innymi słowy chciałbym wiedzieć czy muszę kupować nowy czujnik (bo ten ma sam w sobie zwarcie do plusa) czy mam zwarcie w okablowaniu idącym do czujnika między jego zasilaniem a jego wyjściem. W tej chwili (mowa o odłączonej wtyczce od czujnika) między pinem pierwszym a drugim mam 5V, a między pierwszym i trzecim około 4,5V. Czyli na tym wyjściu czujnika (który jest na razie odłączony) już jest napięcie i tak ma być bo ono będzie zmniejszane przez działanie czujnika czy ma nie być napięcia, które się dopiero pojawi po podłączeniu sprawnego czujnika?

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: C5 - czujniki 3 żyłowe - jaka filozofia pracy np. czujnik kopiowania turbo
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 28, 2017, 22:24:50 »
Ja bym przeglądnął wszystkie wiązki w komorze silnika. Ze szczególnym uwzględnieniem tych
idących jak najbliżej bloku. Po latach pracy w temperaturze i oparach oleju izolacja robi się bardzo krucha.
Ja miałem choinkę na desce, auto raz jechało normalnie, raz cudowało, aż całkiem oszalało.
Szok, ile przewodów miało uszkodzoną izolację.
Przy wymianie czujnika ruszyłeś przewody, zwarcie mogło zniknąć, a na drugi dzień pojawiło się ponownie, jak się kabelki ułożyły "po swojemu".
PS
Nie podnosi czasami obrotów powyżej 1000 RPM?
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 600
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: C5 - czujniki 3 żyłowe - jaka filozofia pracy np. czujnik kopiowania turbo
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 29, 2017, 12:11:14 »
Ja bym przeglądnął wszystkie wiązki w komorze silnika. Ze szczególnym uwzględnieniem tych
idących jak najbliżej bloku. Po latach pracy w temperaturze i oparach oleju izolacja robi się bardzo krucha.
Ja miałem choinkę na desce, auto raz jechało normalnie, raz cudowało, aż całkiem oszalało.
Szok, ile przewodów miało uszkodzoną izolację.
Przy wymianie czujnika ruszyłeś przewody, zwarcie mogło zniknąć, a na drugi dzień pojawiło się ponownie, jak się kabelki ułożyły "po swojemu".
PS
Nie podnosi czasami obrotów powyżej 1000 RPM?

Brak innych objawów - wszystko poza tym błędem i brakiem turbiny jest w porządku.

Pytam o to ponieważ nie wiem czy zamawiać w ciemno drugi czujnik czy szukać przyczyny w przewodach. Wiem jedno: kiedyś już miałem błąd zwarcie do plusa na tym czujniku. Kupiłem nowy, wymieniłem i było dalej to samo. Zastanawiając się i szukając przyczyny całkiem przez przypadek znalazłem przerwany jeden przewód z tych 3 idących do tego czujnika - bodajże brązowy choć nie pamiętam. Okazało się, że po zlutowaniu wszystko było w porządku czyli być może nie potrzebnie wtedy wymieniałem czujnik (niestety stary przy demontażu połamałem więc i tak musiałem zostawić ten nowy). Ale tutaj jest sedno sprawy: sprawny czujnik był podłączony, była przerwa w obwodzie i był błąd zwarcie do plusa. To sugeruje jednak, że na tym wyjściu czujnika (a także na wejściu od strony sterownika) jest już napięcie, które przechodzi przez potencjometr czujnika i jest zmniejszane przez jego rezystancje. Jeśli nie ma czujnika lub jest tak uszkodzony, że nie wykazuje rezystancji, to komputer zgłasza błąd zwarcie do plusa ponieważ napięcie jest maksymalne... Jak chociaż minimalnie zostanie zmniejszone przez rezystancję czujnika to komputer wie, że czujnik jest i jest sprawny. Wtedy na wyjściu we wtyczce jest napięcie przy odłączonym czujniku. Dobrze rozumuję?

Bo w przeciwnym wypadku na wyjściu czujnika napięcie pojawia się dopiero po podłączeniu sprawnego czujnika, który puszcza 5V zasilania przez swój potencjometr i odpowiednio zmniejszone napięcie wchodzi na wejście komputera. Wtedy na wyjściu we wtyczce nie ma napięcia przy odłączonym czujniku...

Aha, jeszcze jedno. Najciekawsze jest to, że mam błąd zwarcie do plusa ale w pomiarach parametrów widać zmianę wartości pozycji kopiowania czujnika jak palcem wciskam trzpień...
« Ostatnia zmiana: Lipiec 29, 2017, 12:32:58 wysłana przez Krzysztof Kaźmierczak »

Offline Janusz Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.2 HDi 2001 exclusive, BVA
Odp: C5 - czujniki 3 żyłowe - jaka filozofia pracy np. czujnik kopiowania turbo
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 30, 2017, 10:25:46 »
Potencjometr działa w tym układzie jako dzielnik napięcia. Pobór prądu przez komputer jest na tyle niewielki, ze przy odłączonym przewodzie "masowym" na środkowym pinie potencjometru jest ciągle 5V niezależnie od tego, w jakiej pozycji jest ustawiony styk potencjometru. Układ do którego podłączony jest potencjometr nie analizuje oporności potencjometru, ale jego położenie pomiędzy skrajnymi stykami. Analogicznie przy podłączeniu przewodu masy a odłączeniu przewodu (+) powinien pojawić się komunikat "zwarcie do masy", niezależnie od ustawienia potencjometru.

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 600
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: C5 - czujniki 3 żyłowe - jaka filozofia pracy np. czujnik kopiowania turbo
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 30, 2017, 17:15:16 »
Potencjometr działa w tym układzie jako dzielnik napięcia. Pobór prądu przez komputer jest na tyle niewielki, ze przy odłączonym przewodzie "masowym" na środkowym pinie potencjometru jest ciągle 5V niezależnie od tego, w jakiej pozycji jest ustawiony styk potencjometru. Układ do którego podłączony jest potencjometr nie analizuje oporności potencjometru, ale jego położenie pomiędzy skrajnymi stykami. Analogicznie przy podłączeniu przewodu masy a odłączeniu przewodu (+) powinien pojawić się komunikat "zwarcie do masy", niezależnie od ustawienia potencjometru.

Jaki z tego wniosek? Mówimy o odłączonym czujniku i kluczyku w pozycji zapłon. Między pierwszym a drugim pinem wtyczki jest 5V (czyli musi być masa bo inaczej nie zmierzył bym napięcia), a pierwszym i trzecim pinem wtyczki około 4,5V. Komputer wykazuje zwarcie do plusa bez czujnika jak i z czujnikiem.

Offline Janusz Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.2 HDi 2001 exclusive, BVA
Odp: C5 - czujniki 3 żyłowe - jaka filozofia pracy np. czujnik kopiowania turbo
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 30, 2017, 21:46:52 »
Czy jest pewne że w czujniku jest tylko potencjometr a nie układ elektroniczny?