Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)  (Przeczytany 3131 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« dnia: Październik 28, 2018, 17:15:48 »
Witam.
Nic mi nie trze i raczej nie jest krzywe.
Ale piszczą mi tylne hamulce przy wyhamowywaniu (już na końcu)
Zajrzałem do tyłu a tam klocki w sumie już w połowie dotarte ale tarcza widać że już ma swoje km za sobą.
Do meritum.
Chciałem kupić na allegro jakiś komplet tarcze + klocki (Delphi, Kamoka lub Daco) - czyli jakieś od 160-250zł i samemu wymienić.
Ale mam pytania co do tego jak to zrobić?
Jak i co zrobić z przewodem hamulcowym by po odkręceniu nie uciekał płyn hamulcowy i żeby się nie zapowietrzył układ ?

Czy po demontażu wystarczy zaciski zamienić stronami i montować ? Czy trzeba wykonać jakiś magiczny zabieg ?
Czy trzeba dokupić coś więcej ? uszczelki, śruby czy cokolwiek ?
Słyszałem że trzeba śruby wkręcać na klej....mam Loctite 620 - czy się nada ?

Offline Adam Wołkowicz

  • Sponsor
  • ***
  • Wiadomości: 1 896
  • Skąd: Warszawa
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 28, 2018, 19:33:04 »
Zamienisz zaciski miejscami czyli lewy w miejsce prawego i odwrotnie, a odpowietrzniki będą też odwrotnie. Nie na górze jak być powinny, a na dole. Problem z odpowietrzeniem będzie.
Klej do śrub zbędny.
Było C4 1.4 88KM (5d) 2005r.

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 28, 2018, 19:48:28 »
Czy przewody sięgną do nowej dolnej lokalizacji?

Czy zaproponowane zestawy nadają się do czegoś?

Czemu nie kleić?


Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 256
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 28, 2018, 21:49:41 »
Zamienisz zaciski miejscami czyli lewy w miejsce prawego i odwrotnie, a odpowietrzniki będą też odwrotnie. Nie na górze jak być powinny, a na dole. Problem z odpowietrzeniem będzie.
Klej do śrub zbędny.
Bajki opowiadasz. C5 jak i Xantia ma specyficzne zaciski. Prawy z lewym jest identyczny.Po zdjęciu zacisków trzeba bardzo dobrze wyczyścić powierzchnie styku zacisku z wahaczem a następnie pomalować powierzchnie starannie i dokładnie. Dać czas na wyschniecie farbie co może nie być możliwe jeśli samochód jest Ci potrzebny. Śruby zacisku osobiście smarowałem (cienką warstwą) po całej długości a samą końcówkę gwintu umyłem i zastosowałem średni klej do gwintów.
Osobiście z tym zamienianiem zacisków stronami zwlekałbym jak najdłużej jeśli nie ma wżerów dużych i powierzchnie są w miarę gładkie. To zawsze trochę przedłuży ich żywot.  Warto też po malowaniu jak już wyschnie też nanieść cienką warstwę smaru na połączenie z wahaczem, w Xantii się sprawdziło... Nie musiałem zmieniać stronami zacisków. Problemem zwykle są te cienkie i długie śrubki M5 trzymające klocki... I oczka na nie w zaciskach. W te śrubki warto się zaopatrzyć... Ja na szybko musiałem wyciągnąć taką jedną z jakiegoś starego rozrusznika... jak się okazało przy wymianie klocków jedna mi się urwała.
« Ostatnia zmiana: Październik 28, 2018, 22:03:26 wysłana przez Piotr Puścian »

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 28, 2018, 22:00:37 »
Zamienisz zaciski miejscami czyli lewy w miejsce prawego i odwrotnie, a odpowietrzniki będą też odwrotnie. Nie na górze jak być powinny, a na dole. Problem z odpowietrzeniem będzie.
Eeee... że co? Odpowietrzniki zamienia się miejscami z przewodem hamulcowym...
Po rozpołowieniu zacisków warto założyć nowe o-ringi uszczelniające kanał LDS-u.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 256
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 28, 2018, 22:04:57 »
Zamienisz zaciski miejscami czyli lewy w miejsce prawego i odwrotnie, a odpowietrzniki będą też odwrotnie. Nie na górze jak być powinny, a na dole. Problem z odpowietrzeniem będzie.
Eeee... że co? Odpowietrzniki zamienia się miejscami z przewodem hamulcowym...
Po rozpołowieniu zacisków warto założyć nowe o-ringi uszczelniające kanał LDS-u.
Płynu hamulcowego w C5  ;) Tu układ rozdzielony jest. W Xantii i starszych był połączony z Hydro. Ale racja nowe o-ringi wypada założyć.
Ogólnie zalecam dużo czasu przeznaczyć na operację. I zakupić nowy przynajmniej jeden komplet śrub do zacisku.  Najwyżej się miło zaskoczysz jak pójdzie gładko.Ogólnie każdą śrubę w połączeniu z alu staram się nasmarować przy tych zaciskach... I póki co dobre efekty mi to daje. Smar nie wpuszcza wody, więc nie postępuje korozja.

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 29, 2018, 07:16:44 »
OK..ale co zrobić z przewodem hamulcowym który odkręcę ? żeby nie zapowietrzyć układu lub żby cały płyn hamulcowy nie uciekł ? Jaki manewr tutaj zastosować?

I który zestaw hamulcowy kupić z wyżej podanych?

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 29, 2018, 09:39:30 »
OK..ale co zrobić z przewodem hamulcowym który odkręcę ? żeby nie zapowietrzyć układu lub żby cały płyn hamulcowy nie uciekł ? Jaki manewr tutaj zastosować?
Wystrugać grubszą zapałkę z drewna i zatkać, ew gumowy kapturek ochronny odpowietrznika założyć....

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 29, 2018, 15:40:30 »
Ponieważ sam robiłem manewr zamiany stronami, to potwierdzam, że zaciski P i L są jednakowe i żadnego odwracania odpowietrznika w dół nie będzie. Nawet wszystkie cztery otwory,  czyli 2 do przewodów i 2 do odpowietrzników są takie same. Zmieni się po zamianie tylko tyle, że lewy przewód wejdzie w otwór, tam gdzie po prawej stronie był odpowietrznik i analogicznie po drugiej stronie - to jest możliwe właśnie dzięki temu że gwint, średnica i ukształtowanie dna otworów w zacisku na przewód i odpowietrznik są takie same. Trzeba tylko z zacisków wyjąć te dwie długie śruby i przy montażu włożyć je "z drugiej strony". Po wyjęciu śrub zaciski  rozpadną się na pół, ale to nie problem jeśli potem uważa się na dokładne osadzenie oringu między połówkami. Ja zamykałem światło przewodu hamulcowego naciągając na niego palec z rękawiczki gumowej i owijałem gumką recepturką aby się nie zsunął. Na powierzchnię styku zacisku z wahaczem dawałem klej polimerowy - to jest klej na spirytusie do klejenia styropianu dostępny w każdym sklepie budowlanym. Sprawdził się przez wiele lat.Jeśli chodzi o te dwie duże śruby to naprawdę są mocno wklejone i trudno je wyjąć. Jak już się je wyjmie to warto resztki kleju w otworach rozwiercić odpowiedniej średnicy wiertłem. Ja przykręcałem zaciski z powrotem bez wklejania śrub i wiele lat nic się złego nie działo, ale teraz po lekturze tego forum, to jak bym to robił, to pewnie bym użył jakiegoś kleju, może poxipolu dwuskładnikowego, ale kto to potem odkręci?
Pozdrawiam,
Lech

Offline Piotr Kuczyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 171
  • Posiadany samochód: C5 Mk II 2,0 HDI Exclusive; 2007 r.
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 30, 2018, 07:19:47 »
Ponieważ sam robiłem manewr zamiany stronami... ...przykręcałem zaciski z powrotem bez wklejania śrub i wiele lat nic się złego nie działo, ale teraz po lekturze tego forum, to jak bym to robił, to pewnie bym użył jakiegoś kleju, może poxipolu dwuskładnikowego, ale kto to potem odkręci?

W! Poxipol - zapomnij! Klej do gwintów (średni) i po sprawie.

Pozdr.

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 30, 2018, 11:53:36 »
Panowie, podlinkowałem 3 propozycje hamulcy tylnych..podpowie ktoś czy coś to warte ?

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 30, 2018, 14:14:35 »
Panowie, podlinkowałem 3 propozycje hamulcy tylnych..podpowie ktoś czy coś to warte ?
Co Ci się podoba...bez różnicy.

Offline Adam Wołkowicz

  • Sponsor
  • ***
  • Wiadomości: 1 896
  • Skąd: Warszawa
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 30, 2018, 16:03:57 »
Namieszałem w temacie tylko. Sorry
Było C4 1.4 88KM (5d) 2005r.

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 30, 2018, 16:29:54 »
Luz. Uczymy się całe życie ;)

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 30, 2018, 18:54:27 »
Ponieważ sam robiłem manewr zamiany stronami... ...przykręcałem zaciski z powrotem bez wklejania śrub i wiele lat nic się złego nie działo, ale teraz po lekturze tego forum, to jak bym to robił, to pewnie bym użył jakiegoś kleju, może poxipolu dwuskładnikowego, ale kto to potem odkręci?

W! Poxipol - zapomnij! Klej do gwintów (średni) i po sprawie.

Pozdr.
Problem w tym, że tutaj nie chodzi o wkręcenie gwintu tych dużych śrub w wahacz na jakiś preparat do gwintu, w celu zabezpieczenia przed wykręceniem, bo to byłby żaden problem. Tutaj chodzi o to, że otwory (właściwie kanały) w zaciskach, w które wchodzą śruby, mają większą średnicę niż trzony śrub, o plus minus 1 mm. Fabrycznie ten "luz" był wypełniony jakimś solidnym klejem, i padło niejedno niecenzuralne słowo przy próbach wykręcenia śrub, a zwłaszcza wydobycia ich z już odkręconych zacisków..  Nie wiem czy próba wypełnienia tego luzu preparatem do gwintu coś da, bo preparaty do gwinu, z tego co wiem, wymagają do utwardzenia się ścisku między dwiema metalowymi powierzchniami.  W tym przypadku ścisku nie będzie, bo jest jak pisałem wyżej, za cienka śruba w za dużym kanale.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 30, 2018, 19:48:47 »
Zgodnie za Lechem....fabrycznie jest "zrobione" jak mówi....dla nieobeznanych załącznik.
Stanowi to "regulację pozycji montażu" zacisku, najpierw zakręcasz śruby potem wypełniasz "luz"....

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 256
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 30, 2018, 21:07:17 »
Instrukcja instrukcją... A życie życiem. Nie ma mowy nawet abym tyle czekał... Nawet te 2 godziny to dużo za dużo. W tyle to składa się i jazda na drogę. I gdzieś już ją kiedyś chyba widziałem... Możliwe że spotkałem ją jak robiłem tył w Xantii. Pozostanę przy swojej metodzie  ;) Ale liczę się z ewentualnymi jej skutkami ubocznymi, których póki co nie uświadczyłem.
 Nie szukałem za specjalnie ale już skoro mówimy o hamulcach... To Przy C5 w V6 tarcze z przodu mają 288mm?? I zacisk ten sam co z 2.0 16V? Jakoś jasnych i pewnych informacji o tym nie znalazłem... Może za słabo szukałem. Zbliża mi się wymiana przedniego zestawu i zaczynam myśleć czy nie można by tu czegoś ulepszyć... Bo latem szału nie ma, a płyn wymieniałem... Mam tą świadomość że przez ręczny za dużo tu nie zaszaleję.

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 30, 2018, 23:10:09 »
Grzegorz, dzieki za wyszperanie tej instrukcji, kto zechce, ten zastosuje się do procedury, ktoś inny zrobi po swojemu i też jakoś będzie. Ja nie znałem tej procedury, ale patrząc na konstrukcję tego zacisku wiedziałem intuicyjnie, że coś jest na rzeczy, że nie przez przypadek ten luz, i ten klej. Swoją drogą inżynier się nabiedził, aby zaprojektować w ten sposób zacisk, a i tak jak wszyscy wiemy, że jest on do luftu i dobrze, że w x7 zastosowali normalny zacisk.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 31, 2018, 07:01:19 »
Przy "robocie"...ja nie wyciągam śrub z zacisku, nie rozwiercam starego kleju....i też zacisk "działa".

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Zaciski hamulcowe tył - zamiana miejscami (MKII 3,0 V6)
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 31, 2018, 16:35:07 »
Pisałem to mając na myśli robotę polegającą na zamianie zacisków stronami. Wówczas wyjęcie tych śrub to konieczność, ale rzeczywiście można pozostawić "stary" klej. Niestety w moim przypadku, kiedy jeszcze miałem MkI, wyjmowanie śrub spowodowało wykruszenie się dużych fragmentów kleju.
Pozdrawiam,
Lech