Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala  (Przeczytany 17219 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« dnia: Lipiec 22, 2021, 18:30:05 »
Witajcie. Mam problem z FAP w 2.0 HDI 163KM. Jakiś czas temu oddałem go profilaktycznie do mycia na maszynie bo miał już ponad 90% zatkania. Po myciu wklepana wymiana w Diagbox. Od tego czasu wypala się średnio co 150 km. Proces wypalania kontroluję aplikacją FAP i moment wypalania następuje przeważnie po przekroczeniu wartości 1.7g FAPsoot. Przed myciem zawsze następowało to po przekroczeniu wartości 5.0g. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Wymieniłem czujniki na nowe tj. różnicy ciśnień i temperatury spalin. Wartość ciśnienia na postoju 0-3 mbar, temperatury książkowe i podczas wypalania dochodzą do 600 stopni. Filtr na pewno czysty i nieuszkodzony bo był poddany ekspertyzie kamerą endoskopową. Diagbox nie pokazuje żadnych błędów. Samochód pracuje prawidłowo i nie ma z nim żadnych problemów, poza tym nieszczęsnym FAPem. Z góry dziękuję za pomoc i wszelkie sugestie. Pozdrawiam

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 23, 2021, 08:52:48 »
Trzeba by założyć inny fap i zobaczyć czy to poprawi sytuację. Jeśli tak, to jednak musiał być w jakiś sposób uszkodzony podczas tego mycia lub niewysuszony odpowiednio. Jeśli nic to zmieni, to jesli zostały już wymienione czujniki, to trzeba by sprawdzić rurki i wymienić moduł fapa jeśli w tym modelu jest osobny, lub cały sterownik silnika jesli jest zintegrowany...Obstawiam, że jednak coś nie tak jest z fapem i system to wyczuwa.

Offline Bartłomiej Drużbiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 026
  • Skąd: Kalisz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 163KM FAP, C4 1.6 HDi 3D
  • Zainteresowania: HYDRO :D
  • Miejscowość: Kalisz
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 23, 2021, 14:21:52 »
U mnie po myciu wypalanie średnio co 350km... Ale różnie bo raz przy 4,5 a raz przy 6 a raz przy 5,1... Nie wiem czym to idzie

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 23, 2021, 16:43:58 »
FAP na pewno nie jest uszkodzony a cała procedura czyszczenia przebiegła prawidłowo, po myciu był suszony w specjalnej komorze i przedmuchiwany gorącym powietrzem. Potem jeszcze leżał ponad 24 godziny przed założeniem.


Rurki, złączki, węże od fapa sprawdzone i wszystko szczelne i nieuszkodzone.


Podejrzewam, że coś się namieszało w sterowniku, bo on bierze pod uwagę ostatnich 10 wypalań i na tej podstawie określa interwały... Nie wiem, może wgranie fabrycznego oprogramowania w ASO by coś pomogło?

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 23, 2021, 17:55:43 »
A wartości ciśnienia podczas jazdy? 5 bieg, 1800 obrotów i but w podłogę. Najlepiej przy jeździe lekko pod górkę, żeby silnik był obciążony maksymalnie przez przynajmniej kilka - kilkanaście sekund.

Sterownik z tego co mi wiadomo bierze głównie pod uwagę zapełnienie filtra + na podstawie zebranych danych z ostatnich kilometrów wylicza prawdopodobieństwo, że włączy wypalanie akurat w takim momencie, że filtr się da radę wypalić (co oczywiście wychodzi mu często beznadziejnie :D). Gdyby określał interwały na podstawie ostatnich wypalań, to wpadłby w pętlę dodatniego sprzężenia zwrotnego i raczej ciągle je zmniejszał. A średnia sama z siebie spada mocno jak się przerwie proces wypalania.


Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 23, 2021, 19:18:11 »
Przy 3000 obrotów max ma 150 mbar przy bucie w podłodze :) 5 bieg 2000-2500 obrotów to średnio między 40-60 mbar. Jak już wspomniałem różnicowy mam nowy i nie odbiega w ogóle od wskazań starego, czyli tutaj nie ma problemu.

Znalazłem ciekawy dokument opisujący proces regeneracji https://chomikuj.pl/magicadm/PEUGEOT+508/REgeneracja+filtra+FAP,6108846782.doc

Aha, zapomniałem dodać że po umyciu wypalanie trwa 15-20 minut, a wcześniej było to 5 minut. Zanim wymyłem FAPa zawsze wypalał przy 5.0g niezależnie czy jeździłem 100% miasto czy 100% trasa... Teraz FAPsoot osiąga 1.7g, i rozpoczyna się wypalanie które po dojściu do zera nie jest kończone tylko trwa dalej...

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 23, 2021, 19:25:29 »
U mnie po myciu wypalanie średnio co 350km... Ale różnie bo raz przy 4,5 a raz przy 6 a raz przy 5,1... Nie wiem czym to idzie


A ile u Ciebie trwa samo wypalanie? Przed myciem zawsze wypalało przy 5.0g czy też różnie?

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 23, 2021, 20:16:52 »
Przy 3000 obrotów max ma 150 mbar przy bucie w podłodze :) 5 bieg 2000-2500 obrotów to średnio między 40-60 mbar.
To co mówisz na 5 biegu to wartości przy równej jeździe. Jak zaczniesz pomiar na wysokim biegu i pod górkę, to silnik będzie musiał się wysilić (czyli sterownik zada maksymalną dawkę paliwa i maksymalny boost), a jeśli dodatkowo zaczniesz od stosunkowo małych obrotów, to masz całe spektrum ciśnienia na filtrze i jest poza tym pewność, że osiągnięty max to rzeczywiście max.

U mnie filtr ma 380kkm i przy parosekundowym butowaniu po w miarę płaskiej powierzchni dobija do 220mbar. A jeśli jest duże obciążenie (wysoki bieg, podjazd, duża prędkość) i trwa dłużej niż kilka sekund, to dobija do 300mbarów. Więc różnica jakaś jest.
Jeśli te 150mbarów co podajesz było osiągnięte w podobnych warunkach, to jest super.

W moim aucie wypala się z reguły przy 5g (przed aktualizacją softu przy 3g) czyli zaczynając od 0 u mnie da się przejechać ~650km między wypaleniami.
Ale z racji, że ostatnio zaliczył kilka startów wypalania tuż przed moim dojazdem na miejsce (a trasy miały ponad 60km z czego większość po drogach szybkiego ruchu, więc no mógł zrobić to lepiej :D ), to musiał wznawiać dopalanie w innych warunkach. Czasem dobijał do 6g zanim zaczął znowu procedurę. A średnia z 10 wypaleń spadła do 350km.


Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 24, 2021, 01:19:45 »
A może spróbować jeszcze raz zaprogramować wymianę filtra?
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 24, 2021, 15:33:20 »
Wymianę filtra na nowy w diagbox robiłem już 3 razy, bo też podejrzewałem, że coś źle zaprogramowało. Statystyki zresetowane i wyzerowane ale dalej to samo. Tak samo wymieniając czujnik różnicy ciśnień też programowałem jego wymianę.


Przed myciem było dokładnie tak jak opisujecie, dochodziło do 5.0g i rozpoczynało wypalanie, które trwało maksymalnie 5 minut. Jeżeli przerwałem lub nie było spełnionych warunków to wypalało przy pierwszej możliwej okazji, czasami nawet przy 7-8g. Teraz wypala co 130-150 km przy 1.7g i trwa to równe 20 minut.

Offline Grzegorz Gardynik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 054
  • Posiadany samochód: C4 Grand Picasso 2.0HDI MCP Exclusive, C5 Lift 2.0HDI
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 24, 2021, 16:17:21 »
Jesteś pewien na 100 procent że wrócił do Ciebie Twój filtr FAP?

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 24, 2021, 16:37:18 »
Oczywiście, sam go demontowałem i zawoziłem do mycia :)


Ale w samym filtrze nie ma co się uszkodzić, chyba że ktoś mechanicznie przebije katalizator lub wkład fapa. Ale było to sprawdzane tydzień temu endoskopowo i wszystko ok.

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 24, 2021, 18:42:08 »
Posiedziałem trochę nad logami z aplikacji FAP, bo gromadzę je od 2 lat. Porównałem wskazania poszczególnych czujników przed myciem i po myciu filtra i zauważyłem jedną różnicę.

Parametr AirManifold – Temperatura powietrza dolotowego na wejściu do kolektora dolotowego

Przed myciem filtra jego wartość nie przekraczała 20 jednostek, a podczas wypalania była przeważnie w okolicach 10 jednostek i mniej.
Po myciu podczas jazdy dochodzi nawet do 60 jednostek, przeważnie jest w okolicach 40 i nigdy nie spada poniżej 20 jednostek.

Kolejny parametr - AirFlowSensor - Temperatura powietrza dolotowego mierzona w przepływomierzu

Również pokazuje o wiele wyższe wartości niż przed myciem, teraz nie spada poniżej 20 jednostek, a przed myciem przeważnie w okolicach 10.

Ktoś ma jakiś pomysł, czy te parametry mogą powodować nieprawidłowe wypalanie? Gdzie szukać w takim przypadku usterki?

Z góry dziękuję za pomoc i wszelkie sugestie.


Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 000
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 24, 2021, 19:14:42 »
Dziwne że zmieniła się temperatura w dolocie po myciu FAP.... EGR zaczął inaczej pracować... Ale to też nie powinno mieć wpływu na temperaturę na przepływce.

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 24, 2021, 21:53:16 »
Bardzo dziwne, poniżej wykresy z wypalań z zaznaczonymi wartościami prędkości, ilości sadzy oraz temperatury AirManifold czyli z dolotu.


Przed myciem


19.02 fapsoot dochodzi do 5.0g i zaczyna sie wypalanie, na dolocie max 15 stopni





24.03 ostatnie prawidłowe wypalanie





Kwiecień 2021 oddanie FAPa do mycia


Od wtedy temperatury na dolocie przekraczaja ponad 20 stopni, a fapsoot rozpoczyna wypalanie przy 2g i mniej









Offline Maciej Dudziak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Międzybrodzie Żywieckie
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0HDI 163km 2009r.
  • Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 25, 2021, 08:00:14 »
Po pierwsze nie porównuj temperatur na dolocie z okresu zimowego z tymi aktualnymi. Intercooler w C5 oraz jego umiejscowienie bardzo utrudnia prawidłowe chłodzenie i temperatury rzędu 40-50st to nic nadzwyczajnego.

Po drugie to już któryś z kolei wątek gdzie po czyszczeniu  FAPa i wbiciu tego w DB zaczynają się cyrki więc problem leży albo w której wersji DB albo coś nie przebiegło prawidłowo podczas tej operacji. Ja u siebie myłem filtr i po wbiciu nowego wartości przy których się wypala pozostały, u mnie procedura zaczyna się przy 4.5g.

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 25, 2021, 14:31:50 »
Masz rację, o tym nie pomyślałem, że przecież zmieniły się okresy i temperatury też, a już myślałem że to ma tutaj jakieś znaczenie przy nieprawidłowym wypalaniu.

Wymianę robiłem na 3 wersjach DB - najpierw 7.02, potem 7.57 i na końcu 7.82 i efekt w każdym przypadku taki sam.

Jest tutaj ktoś kto też wklepywał wymianę i wypalanie działa mu prawidłowo? Na jakiej wersji DB była robiona wymiana?

Już nawet niech się wypala często, ale nie tak długo jak w moim przypadku. Bo 20 minutowe wypalanie za każdym razem na pewno nie służy dobrze silnikowi i reszcie osprzętu.





Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 26, 2021, 17:55:58 »
Kolejny dzień i kolejne wypalanie. Dzisiaj rozpoczął wypalanie po 124 km od ostatniego. Godzina rozpoczęcia 17:02:55 przy wartości FAPsoot 1.320. FAPsoot doszedł do wartości 0.0 o godzinie 17:04:41, ale nie zakończyło się wtedy wypalanie tylko trwało do 17:23:05, prawie równe 20 minut. Maksymalną temperaturę jaką miał FAP to 625 stopni.

Nie mam już sił do tego ustrojstwa i coraz bardziej skłaniam się do wycięcia FAPa.


Offline Rafał Bogdanowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 11
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer Exclusive 2,0 HDI 163 KM, 2009
  • Miejscowość: Inowrocław
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 27, 2021, 07:36:17 »
Może trzeba jeszcze zmienić dawkę dodatku...? U siebie po zmianie tej wartości zauważyłem, że dane - historia wypalania się zresetowały.

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 27, 2021, 10:37:27 »
A zobacz jaki masz typ samochodu w BSI > Różne.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 27, 2021, 19:01:43 »
A zobacz jaki masz typ samochodu w BSI > Różne.


Typ 3304 - ma to jakieś znaczenie?


Może trzeba jeszcze zmienić dawkę dodatku...? U siebie po zmianie tej wartości zauważyłem, że dane - historia wypalania się zresetowały.


U mnie samo wklepanie nowego filtra zresetowało wszystko, więc wątpię aby tu był problem.

Offline Mariusz Jastrzębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 424
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer, ekskluzywne 2.0 HDi, ASB, 163KM; SAAB 9-5, 2.0t, 190KM
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 27, 2021, 23:01:11 »
Przytoczę fragment tego dokumentu z chomika, do którego link umieściłeś wcześniej.

Kalkulator sterujący silnika żąda włączenia funkcji wspomagania regeneracji w następującym przypadku : Poziom obciążenia filtra w strefie "j" lub "k".

Strefy są określane przez ciśnienie różnicowe oraz wydatek objętościowy spalin.
Czujniki ciśnienia wymieniałeś, wiec to nie to, natomiast wydatek objętościowy spalin wyliczany jest na podstawie:

•   Ciśnienie różnicowe
•   Wydatek powietrza dolotowego
•   Ciśnienie atmosferyczne
•   Temperatura spalin (za katalizatorem)


I właśnie na te 3 ostatnie parametry zwróciłbym uwagę

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 27, 2021, 23:59:58 »
Tak to wyglądało podczas ostatniego wypalania, nie widzę tutaj żadnych anomalii i pokrywa się to z ostatnim prawidłowym wypalaniem z marca.





Prawidłowe z marca poniżej



Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 28, 2021, 00:12:19 »
Zmień na 3302 i zobacz czy coś się zmieni.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Marcin Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Posiadany samochód: C5 X7 2013, 2.0 HDI 163
  • Zainteresowania: Wszystko
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z FAP - po myciu zbyt często wypala
« Odpowiedź #24 dnia: Lipiec 28, 2021, 17:32:13 »
Zmień na 3302 i zobacz czy coś się zmieni.


Chyba wolę nie ryzykować, poczytałem trochę o tej opcji "typ samochodu" i po zmianie ludzie często mają problemy z działaniem różnych podzespołów.