Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wymiana stacyjki  (Przeczytany 814 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • **
  • Wiadomości: 474
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Wymiana stacyjki
« dnia: Wrzesień 09, 2021, 18:39:33 »
Hej.

Czy ktoś może orientuje się czy np stacyjka z Xantii pasuje do XMa? Chodzi mi głównie o kwestie mechaniczną, elektrykę sobie ogarnę. W mojej padła kostka tak, że prócz nie działającego rozrusznika okazało się że przerywa też obwód zapłonu i całego zasilania na pozycji 2. Obecnie mam zapłon na przycisk zał/wył i rozrusznik na przycisk chwilowy + przekaźniki.

Sa dostępne kostki do Francuzów ale różnią się tym zabierakiem, który przekręca styki w kostce. U mnie kostka ma wypukły ten element a w ogólnie dostępnych jest inny kształt i wklęsły więc chyba to nie zagra.

Są też nowe stacyjki do Xantii 6 przewodowe, czyli tak jak mam  u siebie, tylko pozostaje kwestia czy to pasuje do kolumny XMa.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana stacyjki
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 09, 2021, 20:51:27 »
Odpowiem oczywiście nie na temat, ale czy próbowałeś poprzekręcać te pręty stykowe i poprzekładać kamienie w inne pozycje? U mnie lub u ojca (nie pamiętam w którym) mocno pomogło.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • **
  • Wiadomości: 474
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Wymiana stacyjki
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 10, 2021, 18:27:29 »
Nie. Jeszcze nie rozbierałem samej kostki. Spróbuję się tym pobawić, ale założyłem z góry, że pewnie się rozsypie w drobny mak i tyle z tego będzie.

Tam prócz problemu z sygnałem na rozrusznik jest taka sytuacja, że przy poruszaniu kluczykiem prostopadle do osi obrotu - rozłącza się obwód zapłonu i zasilania na resztę auta. Kiedyś wydawało mi się że ta stacyjka była ciepła po podróży i teraz już wiem czemu...


Offline Jan Walczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 109
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3.0 mk1
  • Miejscowość: Łódź
Odp: Wymiana stacyjki
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 11, 2021, 10:36:31 »
mk1 i mk2 też miały różne kostki.
W mk2 była kostka z kulkami w środku , a w mk1 już nie pamiętam.

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • **
  • Wiadomości: 474
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Wymiana stacyjki
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 19, 2021, 02:58:27 »
Odpowiem oczywiście nie na temat, ale czy próbowałeś poprzekręcać te pręty stykowe i poprzekładać kamienie w inne pozycje? U mnie lub u ojca (nie pamiętam w którym) mocno pomogło.

Tak, wziąłem się za to, wyczyściłem wszystko, pręt jeden był mocno wytarty (te ząbki na nim), to go trochę obróciłem. Teraz chodzi jak nowa.

Zamówiłem stacyjkę z księżnej i sprawdziłem czy pasuje i okazuje się, że mimo tego, że trochę się różni od XMowej to pasuje do kolumny bez problemu, działa też blokada kierownicy. Co ciekawe pasują nawet bolce blokujące stacyję w kolumnie. W XMie jest jeden bolec, w Xantii mniejsze dwa takie kły. Kolumna jest przystosowana o dziwo do obydwu rozwiązań. Oczywiście stosując stacyjkę z Xantii - trzeba przedłużyć wiązkę elektryczną, bo w XMie jest poprowadzona bezpośrednio do płyty z bezpiecznikami i przekaźnikami.
Wada jest taka, że stacyjka jest minimalnie krótsza i po zamontowaniu osłony pod kierownicą pomiędzy otworem na stacjkę, a samą stacyjką pozostaje mała przerwa.

Swoją z XMa udało mi się zreanimować. Wszystko wyczyszczone, złożone i działa jak należy. Całe sterowanie z niej przerobiłem na przekaźniki i teraz myślę, że stacyjka o ile nie rozsypie się mechanicznie, to przeżyje całe to auto...

Tak to działa: https://youtu.be/mm27fL2rSk8