Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR  (Przeczytany 3539 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« dnia: Marzec 16, 2022, 18:01:52 »
Cześć,
Mam błąd jak w tytule.Opis do niego jest dość jasny "Kontrola recyrkulacji spalin "A" zablokowana".Jednakże po demontażu zaworu wszystko w środku wygląda dość ładnie (moje auto z salonu z przebiegiem 92tys km).Pisząc ładnie mam na myśli tylko nalot sadzy. Grzybek zaworu EGR dziła poprawnie. "Zasłonka" chłodnicy EGR również.Co sprawdziłem:1. Gruszkę na szczelność poprzez podanie podciśnienia.2. Silnik sterujący grzybkiem EGR (12V kreci)3. Czyjnik położenia grzybka EGR (+5V i pin na którym output na którym są napięcia z zakresu 0.6-4.5V w zależności od położenia grzybka).
Co nie sprawdziłem:1. czyjnik indukcyjny 3pin który monitoruje czy gruszka steruje przesłonką dla chłodniczki - nie wiem jednak czy wtedy byłby błąd P042F.
Czy posiada ktoś oryginalną dokumentację PSA dla silnika BlueHDI która ma opis "zasada działania EGR" albo coś takiego?
PS: sprawdziłem czujnik gruszki 3pin, podałem +12V, i na 3cim pinie jest ~10V, jeżeli coś wkładam metalowego w slot napięcie spada do ~2V (wygląda poprawnie).
PS: w załączniku zdjęcia napięcia przy zamkniętym grzybku (0.62V) i max 4.47V (grzybek calkowicie otwarty).
Dzięki.
« Ostatnia zmiana: Marzec 17, 2022, 17:48:01 wysłana przez Wlodzimierz Lipert »

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 255
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 16, 2022, 18:29:51 »
Sprawdziłeś czy grzybek zamyka się szczelnie?

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 16, 2022, 18:54:45 »
Tak, grzybek dochodzi do samego dołu. Błąd ten sygnalizuje zablokowanie grzybka w pozycji zamkniętej.

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 17, 2022, 03:45:20 »
Napisz na FB do Artur Heise, ma dostęp do dokumentacji, może będzie jakaś informacja.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 255
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 17, 2022, 06:12:54 »
Tak, grzybek dochodzi do samego dołu. Błąd ten sygnalizuje zablokowanie grzybka w pozycji zamkniętej.
To że dochodzi do samego dołu nie znaczy że jest szczelny. Zalej tam na niego jakąś benzynę czy coś. Jak przeciekać będzie na drugą stronę to się wyda czy szczelny. Ogólnie nie powinien nic przepuścić.

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 17, 2022, 07:25:35 »
Tak, grzybek dochodzi do samego dołu. Błąd ten sygnalizuje zablokowanie grzybka w pozycji zamkniętej.
To że dochodzi do samego dołu nie znaczy że jest szczelny. Zalej tam na niego jakąś benzynę czy coś. Jak przeciekać będzie na drugą stronę to się wyda czy szczelny. Ogólnie nie powinien nic przepuścić.

OK, czysto teoretycznie, jezeli cos by przepuszczał to w jaki sposób PCM ma o tym wiedziec? Zastanawiam się na efektami ubocznymi. Auto po zapaleniu CHECK-a i zgłoszeniu tego błedu nie ma skutków ubocznych - dobrze jedzie, przyspiesza i nie szarpie.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 255
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 17, 2022, 08:27:25 »
Tak, grzybek dochodzi do samego dołu. Błąd ten sygnalizuje zablokowanie grzybka w pozycji zamkniętej.
To że dochodzi do samego dołu nie znaczy że jest szczelny. Zalej tam na niego jakąś benzynę czy coś. Jak przeciekać będzie na drugą stronę to się wyda czy szczelny. Ogólnie nie powinien nic przepuścić.

OK, czysto teoretycznie, jezeli cos by przepuszczał to w jaki sposób PCM ma o tym wiedziec? Zastanawiam się na efektami ubocznymi. Auto po zapaleniu CHECK-a i zgłoszeniu tego błedu nie ma skutków ubocznych - dobrze jedzie, przyspiesza i nie szarpie.
Zmienia się ciśnienie w dolocie, przestaje się zgadzać obliczenie z przepływomierza. Czysto teoretycznie może być to na tyle mała nieszczelność że wyrabia się sterownik jeszcze w korektach.
Podobnie wszystko przestaje się zgadzać gdy zaślepi się EGR.  ;) Głupia Astra III 1.6 benzyna już potrafiła wykryć nieszczelności na EGR lub jego zaślepienie.

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 17, 2022, 09:04:37 »
Tak, grzybek dochodzi do samego dołu. Błąd ten sygnalizuje zablokowanie grzybka w pozycji zamkniętej.
To że dochodzi do samego dołu nie znaczy że jest szczelny. Zalej tam na niego jakąś benzynę czy coś. Jak przeciekać będzie na drugą stronę to się wyda czy szczelny. Ogólnie nie powinien nic przepuścić.

OK, czysto teoretycznie, jezeli cos by przepuszczał to w jaki sposób PCM ma o tym wiedziec? Zastanawiam się na efektami ubocznymi. Auto po zapaleniu CHECK-a i zgłoszeniu tego błedu nie ma skutków ubocznych - dobrze jedzie, przyspiesza i nie szarpie.
Zmienia się ciśnienie w dolocie, przestaje się zgadzać obliczenie z przepływomierza. Czysto teoretycznie może być to na tyle mała nieszczelność że wyrabia się sterownik jeszcze w korektach.
Podobnie wszystko przestaje się zgadzać gdy zaślepi się EGR.  ;) Głupia Astra III 1.6 benzyna już potrafiła wykryć nieszczelności na EGR lub jego zaślepienie.


Tak rozumiem. Wydaje mi się mało prawdopodobne. W takim scenariuszu oczekiwałbym zgłoszenia błedów związanych z ciśnieniem zasilania albo MAP sensora (P0402, P0405, P0404, P0403, P0489, P1152 lub coś podobnego). Błąd P042F jednak sugeruje bezpośredni odczyc z czujnika położenia zaworu EGR (czyli wartość zadana != wartość rzeczywista).
Nie mniej - zrobie dziś test szczelności.. nie wiem czy uda się płynem (ropą) ale może użyje szczelinomierza i zobaczy czy do 0.03 łapie liste podczas domykania.

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 17, 2022, 11:11:04 »
Czy posiada ktoś oryginalną dokumentację PSA dla silnika BlueHDI która ma opis "zasada działania EGR" albo coś takiego?

Niestety dla DW10FC nie ma takiego dokumentu.
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 17, 2022, 11:15:46 »
Czy posiada ktoś oryginalną dokumentację PSA dla silnika BlueHDI która ma opis "zasada działania EGR" albo coś takiego?

Niestety dla DW10FC nie ma takiego dokumentu.

Zapomnialem dodac, pierwszy objaw to przejscie tempomatu w PAUSED. Po zgaszeniu i odpaleniu tempomat działał ponownie - do 3x. Poźniej poszedł CHECK ENGINE i tempomat juz nie działa. Stało się to na trasie (Budapeszt), ale bez problemu wróciłem do Wrocławia (~750km).

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 17, 2022, 11:18:20 »
Zastanawiam się czy ponowna adaptacja EGR tutaj pomoże.

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 17, 2022, 11:27:03 »
Zapomnialem dodac, pierwszy objaw to przejscie tempomatu w PAUSED. Po zgaszeniu i odpaleniu tempomat działał ponownie - do 3x. Poźniej poszedł CHECK ENGINE i tempomat juz nie działa. Stało się to na trasie (Budapeszt), ale bez problemu wróciłem do Wrocławia (~750km).

To akurat jest na liście. :)
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 17, 2022, 11:37:49 »
Zapomnialem dodac, pierwszy objaw to przejscie tempomatu w PAUSED. Po zgaszeniu i odpaleniu tempomat działał ponownie - do 3x. Poźniej poszedł CHECK ENGINE i tempomat juz nie działa. Stało się to na trasie (Budapeszt), ale bez problemu wróciłem do Wrocławia (~750km).

To akurat jest na liście. :)

Artur, masz może pinout złącza DCM 6.2 ECU. Chciałbym sprawdzić gdzie idzie przewód od EGR do ECU i sprawdzić czy na 100% nie jest to problem wiązki.

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 17, 2022, 11:53:58 »
Artur, masz może pinout złącza DCM 6.2 ECU. Chciałbym sprawdzić gdzie idzie przewód od EGR do ECU i sprawdzić czy na 100% nie jest to problem wiązki.

1297 : Elektryczny zawór EGR
1320 : kalkulator silnika
« Ostatnia zmiana: Marzec 17, 2022, 12:48:28 wysłana przez Artur Heise »
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 17, 2022, 12:39:09 »
Zastanawiam się czy ponowna adaptacja EGR tutaj pomoże.

Tutaj znalazłem ciekawy "hack" - gość robi po prostu offset napięciowy w celu kompensacji zużycia. U mnie mechanizm krzywkowy nie wygląda  na zużyty.
Czy ktoś wie na czym konkretnie polega adaptacja EGR? Czy adaptacja czasami nie polega na max. silniczkiem w lewo i max. silniczkiem w prawo w celu zarejestrowania brzegowych wartości napięcia dla położenia zaworu? Jeżeli tak, to można przez adaptacje "kasować" powstający luz (offset napięciowy).
https://jestineyong.com/exhaust-gas-recirculation-egr-system-hack-on-1-6tdi-engines/
« Ostatnia zmiana: Marzec 17, 2022, 13:05:30 wysłana przez Wlodzimierz Lipert »

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 17, 2022, 17:34:37 »
Czy posiada ktoś oryginalną dokumentację PSA dla silnika BlueHDI która ma opis "zasada działania EGR" albo coś takiego?

Niestety dla DW10FC nie ma takiego dokumentu.

Tutaj jest mowa o 40% odchylenia. Z mojego pomiaru wynika ze napięcie przy zamkniętym grzybku jest 0.62v co sugeruje ze nominalne napięcie w fabrycznym elemencie powinno być 1v. Oj.. jakby sie przydał nowy zawór do "pomacania" :)

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 255
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 17, 2022, 21:31:20 »
Weź go zwyczajnie wymień...

 Może to zbyt łatwe rozwiązanie, jednak jak grzybek EGR urwie się w trasie nie będzie to miłe.

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Odp: EGR P042F Dw10FC czy ktoś ma schemat działania EGR
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 21, 2022, 17:54:51 »
Hej,
Zaktualizuję może temat. Wygląda na to że moje przypuszczenia są dość bliskie prawdzie.Mechanicznie zawór jest w dobrym stanie i wydaje mi się że spokojnie może jeszcze zrobić 50-100k km.Luz który powstaje to głównie mechanizm "kołyski". Jest on jednak minimalny (>> 0.1mm).Co więcej - luz ten jest skutecznie kasowany przez sprężyne. Moim zdaniem chodzi tutaj niestety o "planned obsolescence" i wyciąganie kasy na serwis.PCM ma próg przy którym stwierdza że zawór "za mocno się zamyka" 40% odchylenia (0.6V przy 1V referencyjnej wartości).Co zrobiłem aby "oszukać system": wylutowałem enkoder magnetyczny (SO8) i przylutowałem go lekko obróconego (dosłownie kilka stopni aby układ wciąz byl na oryginalnych padach).Po takim zabiegu napięcie na zakniętym zaworze wzrosło do 0.84v czyli -20% względem wartości referencyjnej. Wykasowałem błąd przy pomocy SDPROGa i interejsu iCar (ELM327 na BT).Wszystko poskładałem w sobote i zrobiłem troche jazdy po mieście, wczoraj pod wieczór przeleciałem się AOW, a dziś auto wróciło do żony (bo to jej C-fiunf).So far so good :).
https://www.melexis.com/-/media/files/documents/datasheets/mlx90316-datasheet-melexis.pdf
PS: inną możliwoścą to przeprogramowanie enkodera (SPI) tak aby miał pewien offset napięciowy (wg. dokumentacji ma 3-punktową korekte liniowości). Jednakże na pośpiech odpuściłem tą ścieżke - trzeba by zobaczyć jakie wartości już są ustawione, zastanowić się jak to dobrze zrobić etc.. niestety nie jest to temat na kilka godzin ale na kilka dni (daje jednak dużo większe pole do popisu).