A propos strachu przed dynamiczną wymianą oleju w ASB.
100 tys. km temu (przy stanie licznika 200 tys. km) robiłem 2 x statyczne wymiany oleju.Kompletnie nic nie zmieniło się w pracy skrzyni. Nie to, żeby były jakieś problemy, ale dawało się wyczuwać momentami zmiany biegów ciut twardziej niż oczekiwałem (licznik ASB oczywiście był stosownie korygowany). Dopiero dynamiczna wymiana oleju w warsztacie specjalizującym się w ASB spowodowała, że skrzynia działa (prawie) jak nowa (poszło 14 l. oleju - byłem przy tym...) I to mimo obecnie ponad 300 tys. km przebiegu. Tak więc mając swoje doświadczenia - tylko dynamiczna wymiana co 60-80 tys. km.
Tak na marginesie procedura porządnej dynamicznej wymiany oleju jest dość skomplikowana i długotrwała. Najpierw diagnosta ze specjalizowanym testerem (komputerem) jadąc i rozgrzewając olej do wysokich temperatur i zmieniając styl jazdy analizuje parametry i pracę komponentów skrzyni (trwa taka jazda testowa ok. 45 min.). Dopiero wtedy, gdy ocena pracy ASB jest zadowalająca dokonuje się wymiany. Z rozmów z diagnostami wynika, że wszystkie problemy przy dynamicznej wymianie wynikają z tego, że olej często wymienia się „na ślepo” nie wnikając w stan techniczny skrzyni. W niektórych przypadkach faktycznie może po dynamicznej wymianie dojść do pogorszenia kultury pracy lub nawet awarii ASB. Natomiast, jeśli proces wymiany przeprowadzi się „uczciwie” – jak opisałem wcześniej, to nie ma żadnego zagrożenia i będzie tylko lepiej.