Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II  (Przeczytany 35384 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« dnia: Październik 30, 2007, 11:20:07 »
Witam
Informacja dla wszystkich którym szfankuje wyświetlacz incydentów ;-) Po ilości postów na forum wnioskuję że dość duża grupa klubowiczy ma ten problem (łącznie ze mną :-))

Właśnie zamówiłem "zestaw naprawczy" do regeneracji ścieżek na taśmie łączącej wyświetlacz z elektroniką.
Jak tylko naprawa się powiedzie, natychmiast zdam spawozdanie z dokładną instrukcją. Eksperymenty które przeprowadziłem do tej pory są obiecujace :)
Koszt przywrócenia do życia wyświetlacza ok 20 zł ;-)
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Peter Mehlich

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 224
  • Skąd: Kassel (NIEMCY)
  • Posiadany samochód: byl XM mkII 2,1 td 500 tys km rok94 teaz Audi A4
  • Zainteresowania: samochody , wedkarstwo
  • Miejscowość: Kassel (NIEMCY)
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 31, 2007, 14:10:09 »
U mnie w Niemczech ta impreza kosztuje 30 euro ,jest taka aukcja na ebay.de.
Wysylasz a oni regeneruja i zwrcaja dobre.
Ale jezeli to da rade samemu zrobic to dlaczego nie.
Popieram. W piwnicy leza juz 3 szt. ktore niedzialaja.
;-)

Offline Andrzej Biniak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 575
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3,0 V6 12V 167 KM 1989r HAI bez LPG
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 31, 2007, 14:12:56 »
A ten po przeciwnej stronie też można naprawić?

Pozdro
XM 3.0 V6 1989r HA1 bez LPG.Pozdrawiam. Sprzedany
od września 2008 BMW 735i Automat  x 2szt

Offline Peter Mehlich

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 224
  • Skąd: Kassel (NIEMCY)
  • Posiadany samochód: byl XM mkII 2,1 td 500 tys km rok94 teaz Audi A4
  • Zainteresowania: samochody , wedkarstwo
  • Miejscowość: Kassel (NIEMCY)
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 31, 2007, 14:18:51 »
Ja podejzewam ze tak wyswietlacz jest wyswietlaczem , co w nim jest innego.Chodzi o ekran.
;-)

Offline Andrzej Biniak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 575
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3,0 V6 12V 167 KM 1989r HAI bez LPG
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 31, 2007, 14:43:06 »
Cytuj

Peter Mehlich starannie wyklepał(a):
Ja podejzewam ze tak wyswietlacz jest wyswietlaczem , co w nim jest innego.Chodzi o ekran.

Mój czasami pokazywał dobrze ,ale za zwyczaj brakuje poszczególnych elementów liczb. Takie zjawisko występowało głównie po włączeniu pozycji.
 

Pozdro
XM 3.0 V6 1989r HA1 bez LPG.Pozdrawiam. Sprzedany
od września 2008 BMW 735i Automat  x 2szt

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 31, 2007, 22:55:27 »
Cytuj

A ten po przeciwnej stronie też można naprawić?


Tego nie rozbierałem jeszcze :-)
Ale pewnie technologia łączenia wyświetlacza z elektoniką jest taka sama, więc pewnie też się da. Jak znajdę chwilę czasu to rozbiorę i ten i zobaczę co się da z tym zrobić :)

A przy okazji, właśnie trwają prace nad komputerem pokładowym o "trochę" większej funkcjonalności jak ten fabryczny.  
Planowane miejsce montażu w liczniku w miejscu gdzie jest wyświetlacz biegów od automatu. Po wstępnych oględzinach stwiedziłem że zmieści się tam kolorowy LCD od Nokii.
Jak skończę projekt to też się podzielę informacją na ten temat
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 31, 2007, 23:38:14 »
Cytuj

Peter Mehlich starannie wyklepał(a):
Ja podejzewam ze tak wyswietlacz jest wyswietlaczem , co w nim jest innego.Chodzi o ekran.

chodzi o taśmę licząco wyświetlacz z płytką, a w zasadzie jej po łączenie, po rozebraniu wyświetlacza wyraźnie widać że niektóre ścieżki są przerwane, po przetarciu kontaktów na płytce papierem ściernym (2500) i umyciu taśmy wyświetla trochę więcej kresek.

ps. niema to jak samochodzik  :-)
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Kamil Ciuk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 71
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 mkII 2,2HDI Exklusive. Było: Citroen XM 2,5TD Exklusive, Xantia 1,9D Tentation, XM 2,1D
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 14, 2007, 18:48:18 »
I jak kolego?? Udało sie naprawić wyświetlacz??

     I jak z tym nowym komputerem pokładowym? Może uchylisz rąbka tajemnicy??

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 15, 2007, 17:01:20 »
Cytuj

Kamil Ciuk starannie wyklepał(a):
I jak kolego?? Udało sie naprawić wyświetlacz??

     I jak z tym nowym komputerem pokładowym? Może uchylisz rąbka tajemnicy??


Jak już pisałem koledze na PW, udało się zreanimować wyświetlacz :-)
Na razie nie umieściłem opisu z racji tego, że pracuję teraz nad drugą wersją reanimacji (tańszą i szybszą)
Co do komputera to jest prawie zmontowany. Na razie wszystko "uruchomione na stole"
Z podstawowych funkcji:
-zużycie paliwa, średnie i chwilowe (dlla LPG także)
-pomiar dwóch temeratur (np. zewnętrzna i wewnętrzna)
-przypomnienie o włączeniu świateł
-ilośc przejechanych kilometrów
-obroty silnika i inne które nie pamiętam :-)
Wszystko wyświetlane na kolorowym wyświetlaczu z telefonu.
Do wyboru Nokia, Siemens, lub alfanumerycznym 2x16 znaków (ten wymiarowo pasuje w miejsce gdzie w oryginale jest zegarek z temperaturą).
Zaznaczam że projekt nie jest mój, ja go tylko powielam :)

P.S.
Jak ktoś chce poeksperymentować z wyświetlaczem podaję wersję pierwszą.
Na początek musimy zaopatrzyć się w  grafit w spray-u i tasmę klejącą.
Rozbieramy wyświetlacz, uważająć żeby nie urwać taśiemki przyklejonej do wyświetlacza. Problem w  polega na tym że utleniają się styki od strony płytki i to właśnie postaramy się naprawić.
A teraz reanimacja:)
1.Taśmą klejącą zaklejany taśmę wyświetlacza w tych miejscach gdzie nie ma ścieżek. Ja zrobiłem to w ten sposób że pociełem wcześniej taśmę na paski o szerokości odstępów między ścieżkami. Jak mamy wszystko już przygotowane, możemy przejść do nakładania grafitu.
2.Napylamy na tak przgotowaną taśmę grafit. Najlepiej mało i dwa razy, niż raz a grubo.
3.Czekamy aż wszystko będzie zupełnie suche, zrywamy ostrożnie taśmę i montujemy wyświetlacz w odwrotnej kolejności
4.Cieszymy się z prawidłowo działającego wyświetlacza  :-)
Opis jest bardzo ogólny, ale każdy kto rozbierze wyświetlacz, powinien zrozumieć o co biega.
Niestety nie robiłem podczas zabiegu zdjęć, ale dołącze je wraz z opisem drugiej metody. Opiszę ją jak znajdę chwilę czasu  na eksperymenty
Powodzenia :)
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 16, 2007, 21:29:20 »
Hej, też o tym myślałem :-) tylko ja chciałem użyć cynku, taki podkład do malowania w spraju, ale skoro mówisz że grafit to... gdzie go można kupić?  :-)
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 17, 2007, 11:23:24 »
Cytuj

Hej, też o tym myślałem :-) tylko ja chciałem użyć cynku, taki podkład do malowania w spraju, ale skoro mówisz że grafit to... gdzie go można kupić?  :-)


Do dostania w sklepach z częsciami elektronicznymi. Koszt około 20 zł :-)
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Kamil Ciuk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 71
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 mkII 2,2HDI Exklusive. Było: Citroen XM 2,5TD Exklusive, Xantia 1,9D Tentation, XM 2,1D
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 02, 2007, 12:22:24 »
Witam, dzis po dwu dniowej zabawie udalo mi sie naprawic wyswietlacz!!

   Pierwsze podejscie i sposob naprawy byl mnije wiecej taki jak opisal kolega Andrzej, tyle ze zamiast uzyc grafitu w sprayu kupilem za 6,5zł plynny lakier grafitowy do napraw sciezek drukowanych. Nistety po rozebraniu wyswietlacza i ogledzinach tasmy ztwierdzilem ze i tak to nic nie da bo moja tasma byla zniszcozna dosc mocno, ale podjolem probe:) I tak jak sie okazalo nic z tego nie wyszlo, lakier naklada sie bardzi ciezko, jest dosc zadki i rozplywal sie po sicezkach. Po podlacznieu na wyswietlaczu pojawilo sie pare linji ale nadal byl nie czytelny.

Wymontowalem calosc i dokladnie sie przyjzalem temu po raz drugi i stwierdzilem ze ide na calosc bo i tak nic z tego nie ma.

Oto moj jak sie okazalo skuteczny i w miare prosty sposob.

Potrzbne narzedzie:  ostry nozyk, badz zyletka, albo cos podobnego.

Naprawa:

Po wyczepieniu wyswietlacza zauwazylem ze sciezki (ukryte po laminatem zaraz na samym poczatku tuz przy tych koncowkach ktore lacz sie z plytka) przez jakies 3mm ida tak samo jak koncowki co ztykaja sie z plytka, nieraz jest tak ze koncowki sa prosciutko, a zaraz za nimi tasma  zweza sie tu tak nie jest.
Postanowilem oddrapac te3mm ochronnego alminatu ze sciezek i podlozyc tasme pod plytke troszeczke glebiej, po sprawdzeniu ze jest to mozliwe rozpoczolem zabieg, trzeba dosc delkiatni zeskrobac laminat, tak aby nie uszkodzic pod nim sciezek, a sa one w stanie idealnym bo calu czas byly ukryte, po tym zabiegu wlozyc wyswietlacz na swoje miejsce i najlepiej odwrocic gumke dosciskowa o tak aby ta zscisnita czesc byla z drugiej strony to poprawi doscisk i przykladajac plytke wcisnac tasme troszeczke glebiej tak aby do plytki przylgly nasze odsloniete sciezki. I dobrze dokrecic srubki.

I to caly zabieg. Pozdrawiam.

Offline Adam Wrzodak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 181
  • Skąd: Warszawa-Ursus
  • Posiadany samochód: C4 Picasso
  • Miejscowość: Warszawa-Ursus
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 02, 2007, 15:51:29 »
Ciekawa metoda.
Jak wystarczy czasu, to ja w tym tygodniu też biorę się za wyświetlacz, bo niestety również jest nieczytelny (połowa linii jest niewidoczna). Jak już się do niego dostanę i obadam, to dopiero zdecyduję, którą metodę naprawy zastosować.
_ADAM_

Były (m.in.): 2x Xantia, 2x XM, AX, Laguna II, Safrane, Kappa, VelSatis, 3x Grand Cherokee, P508, C5-III....

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 03, 2007, 16:54:14 »
W przypadku nakładania grafitu ręcznie pojawia się problem z równym nałożeniem warstwy grafitu. Niestety nie da się nałożyć go idealnie. W jednym miejscu, będzie grubiej w drugim cieniej. Guma dociskowa jest bardzo miękka i nie umożliwi dobrego kontaktu. Można próbować po wyschnięciu grafitu. Delikatnie zeszlifować nadmiar grafitu i wymienić gumkę na twardszą.
Niesty odstęp między ścieżkami jest bardzo mały i całą operację najlepiej przeprowadzać za pomocą lupy (najlepiej taką zakładaną na głowę żeby nie blokować rąk).
Nie napisałem, opisując metodę natrysku, jak pozaklejać przerwy między ścieżkami. Można pociąć taśmę na możliwie najcieńsze paski i nadmiar już na taśmie odcinać nożykiem (bardzo delikatnie żeby nie uszkodzić) Niestety jest to bardzo pracochłonne zajęcie :( Ja zrobiłem to w ten sposób, że potrzebnej szerokości paski zamówiłem w pracowni reklam, gdzie mieli ploter tnący (trzeba tylko zapytać czy mają taki precyzyjny) .
Dla osób które mają takie uszkodzenia taśmy, które dyskwalifikują ją do regeneracji mam dobrą wiadomość. Jest pewna firma, która dorabia taśmy na wzór(trzeba im wysłać starą z wyświetlaczem) . Zamiast ścieżek z grafitu jest miedz (posrebrzona) lepsza jak fabryka ;).  Kolega dorabiał do radyjka i zapłacił 20 zł. Ma odszukać kontakt i mi dać. (jak będę miał namiar to wrzucę na stronkę)
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Dominik Rudzki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 510
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: MOTOCYKL :P
  • Zainteresowania: to i owo...
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 04, 2007, 09:32:33 »
Cytuj

Dla osób które mają takie uszkodzenia taśmy, które dyskwalifikują ją do regeneracji mam dobrą wiadomość. Jest pewna firma, która dorabia taśmy na wzór(trzeba im wysłać starą z wyświetlaczem) . Zamiast ścieżek z grafitu jest miedz (posrebrzona) lepsza jak fabryka ;).  Kolega dorabiał do radyjka i zapłacił 20 zł. Ma odszukać kontakt i mi dać. (jak będę miał namiar to wrzucę na stronkę)



To rzeczywiscie niezla wiadomosc, przy czym nie lepiej wyslac mi nawet taka tasme, ktora mozna regenerowac niz sie samemu meczyc a efekt i tak bedzie gorszy...?

wybor jest prosty: 2h dlubania lub 20zl ... ;)
BYLY:
XM 2.0i BVM RFZ '91 Harmonie - HAI - klima - Gris Gabion
XM 2.0i BVA Ambiance 1992 Vert Triton
XM 3.0 V6 12V '90 Harmonie - BVM - Rouge Mandarin

Offline Adam Wrzodak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 181
  • Skąd: Warszawa-Ursus
  • Posiadany samochód: C4 Picasso
  • Miejscowość: Warszawa-Ursus
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 10, 2007, 21:23:10 »
Cytuj

Jurij Martyniuk starannie wyklepał(a):
Hej, też o tym myślałem :-) tylko ja chciałem użyć cynku, taki podkład do malowania w spraju, ale skoro mówisz że grafit to... gdzie go można kupić?  :-)


Cynk się nie nadaje - też chciałem go zastosować, ale po wykonaniu próbnego natrysku na kartkę z naklejonym kawałkiem taśmy biurowej okazało się, że nie przewodzi prądu.
_ADAM_

Były (m.in.): 2x Xantia, 2x XM, AX, Laguna II, Safrane, Kappa, VelSatis, 3x Grand Cherokee, P508, C5-III....

Offline Adam Wrzodak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 181
  • Skąd: Warszawa-Ursus
  • Posiadany samochód: C4 Picasso
  • Miejscowość: Warszawa-Ursus
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 10, 2007, 21:30:25 »
Cytuj

Kamil Ciuk starannie wyklepał(a):
Witam, dzis po dwu dniowej zabawie udalo mi sie naprawic wyswietlacz!!

   Pierwsze podejscie i sposob naprawy byl mnije wiecej taki jak opisal kolega Andrzej, tyle ze zamiast uzyc grafitu w sprayu kupilem za 6,5zł plynny lakier grafitowy do napraw sciezek drukowanych. Nistety po rozebraniu wyswietlacza i ogledzinach tasmy ztwierdzilem ze i tak to nic nie da bo moja tasma byla zniszcozna dosc mocno, ale podjolem probe:) I tak jak sie okazalo nic z tego nie wyszlo, lakier naklada sie bardzi ciezko, jest dosc zadki i rozplywal sie po sicezkach. Po podlacznieu na wyswietlaczu pojawilo sie pare linji ale nadal byl nie czytelny.

Wymontowalem calosc i dokladnie sie przyjzalem temu po raz drugi i stwierdzilem ze ide na calosc bo i tak nic z tego nie ma.

Oto moj jak sie okazalo skuteczny i w miare prosty sposob.

Potrzbne narzedzie:  ostry nozyk, badz zyletka, albo cos podobnego.

Naprawa:

Po wyczepieniu wyswietlacza zauwazylem ze sciezki (ukryte po laminatem zaraz na samym poczatku tuz przy tych koncowkach ktore lacz sie z plytka) przez jakies 3mm ida tak samo jak koncowki co ztykaja sie z plytka, nieraz jest tak ze koncowki sa prosciutko, a zaraz za nimi tasma  zweza sie tu tak nie jest.
Postanowilem oddrapac te3mm ochronnego alminatu ze sciezek i podlozyc tasme pod plytke troszeczke glebiej, po sprawdzeniu ze jest to mozliwe rozpoczolem zabieg, trzeba dosc delkiatni zeskrobac laminat, tak aby nie uszkodzic pod nim sciezek, a sa one w stanie idealnym bo calu czas byly ukryte, po tym zabiegu wlozyc wyswietlacz na swoje miejsce i najlepiej odwrocic gumke dosciskowa o tak aby ta zscisnita czesc byla z drugiej strony to poprawi doscisk i przykladajac plytke wcisnac tasme troszeczke glebiej tak aby do plytki przylgly nasze odsloniete sciezki. I dobrze dokrecic srubki.

I to caly zabieg. Pozdrawiam.


W sobotę stosując Twoją metodę (zdrapywanie laminatu) udało mi się zreanimować wyświetlacz :) Ja jednak nie zdrapałem 3mm, bo na pewnym odcinku taśmy (od wyświetlacza do płytki) jest naklejone coś jakby przezroczysta taśma wzmacniająca, której nie chciałem uszkodzić, bo jest sztywniejsza niż ta część, która była przyklejona do płytki. Po drugie u mnie taśma była na tyle krótka, że i tak nie dałoby się jej wsunąć o dodatkowe 2-3 mm. Wystarczyło jednak "oskrobanie" ok. 1mm laminatu ze ścieżek, żeby wyświetlacz zadziałał w całej okazałości.
Dla osób, które jeszcze się do tego nie zabierały w najbliższym czasie wrzucę fotki.
_ADAM_

Były (m.in.): 2x Xantia, 2x XM, AX, Laguna II, Safrane, Kappa, VelSatis, 3x Grand Cherokee, P508, C5-III....

Offline Kamil Ciuk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 71
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 mkII 2,2HDI Exklusive. Było: Citroen XM 2,5TD Exklusive, Xantia 1,9D Tentation, XM 2,1D
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 10, 2007, 22:04:13 »
Moje gratulacje, mysle ze sposob w miare latwy i nie wymagajacy wkladu finansowego. U mnie wyswietlacz siweci super. Szukam teraz oryginalnego radyjka zeby mi rds tam pokazywalo.

Offline Adam Wrzodak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 181
  • Skąd: Warszawa-Ursus
  • Posiadany samochód: C4 Picasso
  • Miejscowość: Warszawa-Ursus
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 10, 2007, 23:23:56 »
Cytuj

Kamil Ciuk starannie wyklepał(a):
Moje gratulacje, mysle ze sposob w miare latwy i nie wymagajacy wkladu finansowego. U mnie wyswietlacz siweci super. Szukam teraz oryginalnego radyjka zeby mi rds tam pokazywalo.


Radyjko mam oryginalne, ale nie zamierzam się pozbywać, tym bardziej, że jest ze zmieniarką i sterowaniem w kierownicy, a do tego wszystko sprawne :)

Zgodnie z obietnicą zamieszczam zdjęcia z naprawy wyświetlacza.

1. Tak wyglądał przed naprawą :|

2. Widok po wymontowaniu (przód)

3. Widok po wymontowaniu (tył)

4. Widok po zdjęciu obudowy. Aby rozpocząć naprawę trzeba wykręcić dwie śrubki na górze (zaznaczone na czerwono) i dwie takie same od spodu.

5. Gumka dociskająca taśmę do płytki i do wyświetlacza (jak już zauważył Kamil dobrze jest ją odwrócić, bo z jednej strony jest odkształcona (płaska).

6. Taśma łącząca wyświetlacz z płytką w całej okazałości. Problematyczne miejsce (brak styku) występuje tylko po stronie płytki (przynajmniej u mnie).

7. W celu naprawy taśmę należy delikatnie oderwać od płytki, a ścieżki na płytce oczyścić z pozostałości kleju i grafitu.

8. Z taśmy "zeskrobujemy" niewielką ilość laminatu, tak aby odsłonić "zdrowe" ścieżki.

Po wykonaniu tej operacji należy wszystko złożyć w odwrotnej kolejności. Ponieważ taśma nie będzie już przyklejona do płytki, trzeba zwrócić uwagę na jej dokładne wsunięcie między gumkę a płytkę, tak aby ścieżki na taśmie pokrywały się z tymi na płytce.
9. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem będziemy się cieszyć takim widokiem:


A tak wygląda cała tablica po wymianie większości przepalonych żarówek (co najmniej 10szt.) i naprawie wyświetlacza


Dopóki wyświetlacz będzie działał nie będę nic poprawiał, ale jeśli znowu zaczną znikać linie naprawę przeprowadzę bardziej profesjonalnie, tzn. uzupełniając ubytki ścieżek TAKIM lakierem (dedykowany m.in. do naprawy ścieżek na taśmach wyświetlaczy).

Skoro zilustrowany przeze mnie, a opisany wcześniej przez Kamila sposób "reanimacji" wyświetlacza u nas się sprawdził, myślę, że każdy kto posiada minimalne zdolności manualne może się tego podjąć.
Ktoś wcześniej pisał, że koszt dorobienia nowej taśmy w jakiejś firmie to ok. 20zł, ale satysfakcja z samodzielnie przeprowadzonej naprawy... BEZCENNE! :)
_ADAM_

Były (m.in.): 2x Xantia, 2x XM, AX, Laguna II, Safrane, Kappa, VelSatis, 3x Grand Cherokee, P508, C5-III....

  • Gość
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 11, 2007, 19:32:51 »
Witam wszystkich fanów cytrynek!
Ja również dokonałem samodzielnej naprawy wyświetlacza z bardzo dobrym skutkiem (tak sądzę  bo już od 2 dni działa ok). Chciałem z tą informacją podzielić się z Wami na świętą (myślałem żeby odczekać ze 2 -3 tygodnie i sprawdzić czy linie ponownie nie znikną po zastosowaniu mojej kuracji) ale skoro już są zdjęcia i opis metody, która również przyniosła dobre efekty, to postanowiłem nie czekać i już teraz opisać swoją metodę naprawy, która ma tą zaletę że jest (określając to lekarsko) "mniej inwazyjna". Ale to rzeczy:
1. Diagnoza, gdzie nie styka to połączenie płytka drukowana - taśma (u mnie też).
2. Po demontażu wyświetlacza nie należy odrywać całkowicie taśmy!  tylko na odcinku około 3 mm (tak że taśma jeszcze końcówkami powinna być przyklejona do płytki).
3. Ołówkiem automatycznym o miękkim graficie o średnicy 0,3 mm należy zamalować każdą ścieżkę od strony płytki i taśmy. (czynność ta  wymaga zastosowania dobrej lupy na statywie i dobrego oświetlenia i jest mecząca, tak że bez tego nawet nie próbujcie zaczynać). Należy tez uważać aby nie zamalować sąsiadujących ścieżek.
4. Następnie składamy wyświetlacz (taśma nie oderwana całkowicie od płytki nie wymaga takiej uwagi przy składaniu całości jak to opisał kolega powyżej). Przed założeniem gumki, która u mnie tez była odkształcona, również ją przekręciłem stroną mniej dociskaną a dodatkowo podłożyłem pomiędzy nią a taśmę dodatkowy kawałek uszczelki o grubości ok 1 mm i szerokości 3 mm.
Po zamotowaniu działa jak złoto.
Wesołych Świąt wszystkim...
 i niech ktoś nie mówi że Mikołaja nie ma... ->mi przyniósł nowy wyświetlacz! ;-)
a skąd pomysł ? ...tak se kiedyś podkręcałem procesorek co się atlon nazywał (też ołówek był skuteczny) !

Offline Kamil Ciuk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 71
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 mkII 2,2HDI Exklusive. Było: Citroen XM 2,5TD Exklusive, Xantia 1,9D Tentation, XM 2,1D
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 11, 2007, 20:37:32 »
Tasma raczej nie jest oryginalnie przyklejana do plytki, poprostu wiek i miekkosc materialu z ktorego jest tasma sprawia ze sie to przykleja. A pozniejsze przycisniecie tasmy do plytki nie jest takie trudne bo obudowa wyswietlacza po bokach ma dwie biale nozki ktore sa ogranicznikami dla tasmy zeby sie nei przesunela.

Pozdrowienia i moje gratulacje za pomyslowosc i udany zabieg:)

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 12, 2007, 09:09:22 »
kurcze!!!! w moim tło zielone a litery czarne,  :-(  czemu? jak zrobić żeby było jak u Was?
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Rafal Pabian

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 131
  • Skąd: Gdow
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1992- AUTO/HA I/ABS
  • Miejscowość: Gdow
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 12, 2007, 09:24:00 »
Proponuje przeniesc instrukcje naprawy wyswietlacza - kolegi Adama do dzialu zrob to sam  :-)  jesli da sie to zrobic
XM 2.1TD
1992
wczesniej 2.1Td 1990
Te auta trzeba kochac...

Offline Radosław Płachno

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 093
  • Skąd: Tuchów
  • Posiadany samochód: Xantia 1,6i 1995 Sensation ORGA 6888
  • Zainteresowania: To i tamto :-)
  • Miejscowość: Tuchów
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 12, 2007, 10:55:04 »
Artykuł w którym zmniejszyłem zdjęcia do regulaminowej szerokości 450 pixeli proponuję wysłać TUTAJ
Pozdrawiam.
Był BX XM CX.Pozdrawiam.

Offline Adam Wrzodak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 181
  • Skąd: Warszawa-Ursus
  • Posiadany samochód: C4 Picasso
  • Miejscowość: Warszawa-Ursus
Re: Naprawa wyświetlacza incydentów XM MK II
« Odpowiedź #24 dnia: Grudzień 12, 2007, 18:00:10 »
Cytuj

Radosław Płachno starannie wyklepał(a):
Artykuł w którym zmniejszyłem zdjęcia do regulaminowej szerokości 450 pixeli proponuję wysłać TUTAJ
Pozdrawiam.


Jak czas pozwoli (prawdopodobnie dopiero w weekend) postaram się zrobić elegancki opis ze zdjęciami i wrzucę do działu "zrób to sam" - chyba, że Kamil, na którego opisie się wzorowałem zrobi to wcześniej ;)
Co do zdjęć, to nie wiedziałem, że nie mogą być szersze niż 450pix - starałem się zrobić takie, żeby były wystarczająco czytelne, a jednocześnie, żeby nie "rozjechało" się forum. Na przyszłość będę zwracał na to uwagę.
_ADAM_

Były (m.in.): 2x Xantia, 2x XM, AX, Laguna II, Safrane, Kappa, VelSatis, 3x Grand Cherokee, P508, C5-III....