Andrzej Biniak napisał:
U Kolegi problem jest po uruchomieniu zimnego silnika i być może sama pompa ma problemy z podaniem zimnego oleju, na skutek zużycia jej samej lub panewek (potrzeba czasu na zassanie oleju i wytworzenie odpowiedniego ciśnienia).
Pomiar ciśnienia oleju jest jak najbardziej wskazany i to w pełnym zakresie temperatury aby mieć pewność, że z samym układem olejenia jest wszystko OK.
Hmmm, ja z tego co napisał Dominik
koledzy mam problem w mojej cytrynce zx 1.4i. problem polega na tym ze po wlaczeniu zaplonu kontrolka od oleju nie zapala sie odrazu musze poczekac okolo 30-40sekund. jak zagrzeje silnik zapala sie odrazu natomiast na zimnym jak napisalem jest opózniona ale czasem potrafi zaskoczyc i zapala sie odrazu ale do rzadkosc.
rozumiem że jego kontrolka ciśnienia oleju nie zapala się - pomimo przekręcenia kluczyka ale przy nie pracującym silniku. Przynajmniej ja mam tak.
A dlaczego tak Myślisz? W przypadku Twojego opisu, nadmiar ciśnienia zostanie "upuszczony", ale ciśnienie w układzie będzie i kontrolka nie ma prawa się świecić. Gdyby zawór był trwale uszkodzony (otwarty) to ciśnienia nie będzie i lampka nie zgaśnie.
No właśnie najczęstszym uszkodzeniem zaworu jest jego zacięcie i nie przepuszczanie oleju. W takim przypadku w układzie pierwotnym panuje ciśnienie takie jakie daje pompa. Natomiast to że w układzie panuje ciśnienie oleju mimo że pompa nie pracuje występuje ponieważ role akumulatora ciśnienia pełni puszka filtru oleju. Zdarzają się przypadki że filtr oleju jest rozerwany gdy zawór regulacyjny jest uszkodzony. Zimny olej ma znacząco wyższą lepkość i dlatego na zimnym silniku dłużej musimy z Dominikiem czekać zanim kontrolka się zaświeci- zanim olej wypłynie przez kanały do misy.
Co do regulatora to jest on zazwyczaj zintegrowany z pompą oleju - myślę że w ZX jest tak samo. Wymiana wiąże się z odkręcaniem misy olejowej i demontażem pompy - jest napędzana łańcuchem.
Co do ciśnienia to w temp 90stC minimalne to 4 bary przy 4000obr/min. Co do wartości maksymalnego ciśnienia nie znalazłem danych, zazwyczaj jest to 6 barów ale powtarzam nie znalazłem oficjalnych danych!! Ciśnienie wyłączania czujnika ciśnienia to - o ile dobrze pamiętam - 0,5bara
Gdy silnik nie pracuje ciśnienia oleju nie powinno być.
Moim zdaniem Dominiku powinieneś zmierzyć ciśnienie oleju zobaczyć czy jest pomimo że silnik nie pracuje i dopiero potem myśleć co dalej.