Wiadomo że szersze opony pomimo swoich niewątpliwych walorów wizualnych i trakcyjnych zwiększają masę nieresorowaną, powoduje przenoszenie większych obciążeń na zawieszenie, drążki i przekładnię kierowniczą, zwiększa się też trochę zużycie paliwa. Na pewno w dłuższym okresie czasu na naszych drogach przyczynia sie to do szybszego zużycia tych elementów. Dlatego chcąc podazyć jedyną słuszna drogą, czyli wpakowaniem 17-tek do C5 Mk1, moim zdaniem powiniśmy wziąć pod uwagę:
- opona 17 calowa powinna byc mozliwie najwęższa, moim zdaniem optymalne rozmiary to 205 i 215
- felga 17 calowa powinna mieć 6,5 albo 7 cali szerokości, aby była jak najlżejsza
Optymalne ET dla 17 calowej felgi o szerokości 7 cali to ET=25, otwór centrujący to 65mm, rozstaw śrub jak wiadomo to 4x108.
Pewnie że opony 245 na 8calowej szerokości felgach wyglądały by na pewno super, ale musimy znaleźć tu jakiś kompromis by zawieszenie nie dostawało zbyt mocno w kość.
Robert, wydaje mi się że w wersji 2.2 HDI standardem fabrycznym jest 205/65R15 i od tego rozmiaru powinniśmy liczyć tolerancję średnicy 2%. W takim wypadku 225/45R17 jest poza zakresem tolerancji.
Oczywiście dobierając rozmiar opony oczywistością jest że należy pamiętać o zachowaniu jak najbardziej zbliżonej średnicy do rozmiaru fabrycznego. Ja zawsze posiłkuję się
TYMOdnośnie homologacji....w tej chwili nie ma problemu. Nie wiem co bedzie jak w tej dziedzinie osiągniemy standarty tfu brukselskie.