Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MkI] skrzynia biegów  (Przeczytany 12726 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Marcin Płokita

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 103
  • Skąd: Zielona Góra
  • Posiadany samochód: Citroen C 5 2.0 Hdi Break
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Zielona Góra
[MkI] skrzynia biegów
« dnia: Sierpień 30, 2008, 13:58:02 »
Witajcie, pojawił się u mnie nowy problem,otóż przy zimnym silniku mam delikatne problemy z drugim biegiem,a mianowicie nie wchodzi on tak gładko jak inne tylko czuć mały opór.Zjawisko to występuje tylko przy przełączaniu z 1-ki na 2-jke z wyższych biegów bez problemu.Zjawisko to ustępuje po przejechaniu kilku kilometrów(moim zdaniem po rozgrzaniu silnika).

Offline Marek Bor

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 644
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Kombi 3.0 HDI 241KM 2012 rok Exclusive
  • Zainteresowania: Po za Citroen ujeżdżam jeszcze motocykl Honda Shadow vt750 ACE
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 30, 2008, 18:32:11 »
Podepnę się pod temat. U mnie też jest ten problem, dokładnie to samo na dwójeczkę i czuć delikatny zgrzyt.
U mnie zmiana!!! To już szósta C5 tym razem 2012 rok 3.0HDI oczywiście też w kombi na full wypasie Exclusive.

Offline Krzysztof Szanecki

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 4 164
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 MkII 2.0 HDi 2007
  • Zainteresowania: Informatyka
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 30, 2008, 18:40:04 »
Hmm.. u mnie czasami nie chce wskoczyć wsteczny. Dźwignia haczy i nie chce się dać do końca wkleszczyć. Wystarczy przełączyć na inny i z powrotem R i jest OK.

Natomiast to co opisujecie miałem w poprzedniej Vectrze. Tyle, że tu ciężko było wkleszczyć jedynkę. Po 5 minutach jazdy było ok. Rozgrzanie silnika niestety nic nie dawało, musiała to być jazda, aby skrzynia się rozgrzała tudzież olej w niej :)
Taki ślepy strzał, ale może w skrzyni jakieś zabrudzenia?
Pozdrawiam,
Krzysiek
http://www.webstyle.com.pl

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 30, 2008, 20:20:49 »
Ze wstecznym mam identycznie. A co do 2, to może to zależy od przebiegu i troszkę synchronizator może już lekko zużyty? Oczywiście to też strzał.
Pozdrawiam.

Offline Marek Bor

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 644
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Kombi 3.0 HDI 241KM 2012 rok Exclusive
  • Zainteresowania: Po za Citroen ujeżdżam jeszcze motocykl Honda Shadow vt750 ACE
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 30, 2008, 20:26:50 »
Według zasad działania tez stawiałbym na synchronizator. Jeżeli chodzi o wsteczny to u mnie nieraz pięć razy muszę podchodzić aby wskoczył, oczywiście za każdym razem ponownie wysprzęglając. Mam przygotowany olej do skrzyni po to by go wymienić, ale nie wiem czy tym zabiegiem coś sobie polepszę.
U mnie zmiana!!! To już szósta C5 tym razem 2012 rok 3.0HDI oczywiście też w kombi na full wypasie Exclusive.

Offline Krzysztof Szanecki

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 4 164
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 MkII 2.0 HDi 2007
  • Zainteresowania: Informatyka
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 30, 2008, 21:16:05 »
Cytuj

Marek Bor napisał:
Według zasad działania tez stawiałbym na synchronizator. Jeżeli chodzi o wsteczny to u mnie nieraz pięć razy muszę podchodzić aby wskoczył, oczywiście za każdym razem ponownie wysprzęglając. Mam przygotowany olej do skrzyni po to by go wymienić, ale nie wiem czy tym zabiegiem coś sobie polepszę.


Samo wysprzęglenie nic nie daje. Musisz zmienić na inny (np 3, potem 4) i znów wsteczny.
Pozdrawiam,
Krzysiek
http://www.webstyle.com.pl

  • Gość
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 30, 2008, 21:41:00 »
Tez tak mam ze wsteczny haczy i musze zawsze na jedynke, troszke podciagnac do przodu i powtornie wsteczny.Dwujke tez delikatnie odczuwam ze ciezej wchodzi a do tego jakies lozysko klekocze chyba lozysko walka bo jak wcisne sprzeglo to klekot ustaje.Jezu i to po 70tys!!!!,tylko czekac az sie rozsypie i to ma byc NIC NIEKRECI SIE JAK CITROEN!!!

Offline Krzysztof Szanecki

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 4 164
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 MkII 2.0 HDi 2007
  • Zainteresowania: Informatyka
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 30, 2008, 21:43:46 »
Nie bądźmy takimi czarnowidzami :) Nic się nie rozsypie :)
Pozdrawiam,
Krzysiek
http://www.webstyle.com.pl

  • Gość
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 30, 2008, 22:04:05 »
Z tego co wiem te skrzynie wprawdzie sa dosyc wytrzymale ale ten klekot mnie czasem denerwuje.Klekot jest taki delikatny slabo slyszalny ale moje uszy to tak odbieraja jakbym mial dieslowski silnik.

Offline Krzysztof Szanecki

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 4 164
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 MkII 2.0 HDi 2007
  • Zainteresowania: Informatyka
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 30, 2008, 22:35:34 »
Heh.. to dobrze, że mam klekota (czytaj: diesla). Może dlatego nic nie słyszę :D
Pozdrawiam,
Krzysiek
http://www.webstyle.com.pl

  • Gość
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 30, 2008, 22:44:46 »
Hi,no wlasnie,i to jest ten plus diesla!

Offline Krzysztof Szanecki

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 4 164
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 MkII 2.0 HDi 2007
  • Zainteresowania: Informatyka
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 30, 2008, 23:13:51 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
Hi,no wlasnie,i to jest ten plus diesla!


Może i plus, aczkolwiek czasem lepiej slyszeć jak coś stuka :) A czasem może faktycznie nie - bo się człowiek za dużo przejmuje :)
Pozdrawiam,
Krzysiek
http://www.webstyle.com.pl

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 30, 2008, 23:49:12 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
... jak wcisne sprzeglo to klekot ustaje...


Ten objaw raczej by świadczył o łożysku wyciskowym sprzęgła. Łożysko wałka przy wciskaniu sprzęgła raczej by się nie uciszyło. Poza tym, nie wiem jak u innych, ale mój dieselek raczej sobie cichutko pomrukuje a nie klekocze ;-) Fakt, że jestem trochę skrzywiony i jestem zdecydowanym zwolennikiem diesla :-) Wg mnie mój silniczek chodzi jak złoto :D
Pozdrawiam.

Offline Marcin Płokita

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 103
  • Skąd: Zielona Góra
  • Posiadany samochód: Citroen C 5 2.0 Hdi Break
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Zielona Góra
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 31, 2008, 10:16:16 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
... jak wcisne sprzeglo to klekot ustaje...

Ten objaw raczej by świadczył o łożysku wyciskowym sprzęgła.



Mam podobny klekot ale tak jak pisałem w innym poście ustaje po przejechaniu kilku kilometrów, a może orientuje się ktoś z was jaki jest koszt wymiany w/w łożyska wyciskowego sprzęgła, oraz czy w ogóle warto się za to zabierać.

  • Gość
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 31, 2008, 14:25:18 »
Panowie,
jesli wcisne sprzeglo a klekot ustaje to znak ze jakieskolwiek lozysko w skrzyni pada bo skrzynia przestaje pracowac  czyli nie kreci sie w tym momencie,natomiast wystepowalby nadal swiadczyloby to o lozysku wyciskowym bo tylko one pracuje przy wcisnietym sprzegle czyli wtedy gdy wrzucamy bieg,jest jednak cisza to znaczy ze lozysko wyciskowe jest wporzadku.

1.Wciskam pedal sprzegla a klekot ustaje-to lozysko walka skrzyni.
2.Wciskam pedal sprzegla a zaczyna sie klekot-to lozysko wyciskowe sprzegla.
3.Klekot przy wcisnietym i wycisnietym sprzegle(obuznacznie) obejmuje takze punkty 1.i 2. takze swiadczy o konczacym sie sprzegle lub jakieskolwiek awarii tego zakresu.

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 31, 2008, 15:50:18 »
Sorry Marek ale moim zdaniem raczej się mylisz. Właśnie ta cisza przy wciśniętym sprzęgle wskazuje na łożysko wyciskowe sprzęgła. Klasycznym przykładem na to łożysko jest Polonez.
Pozdrawiam.

  • Gość
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 31, 2008, 20:08:52 »
Kolego!!!,
jesli by tak bylo to te male lozysko w plastyku musialoby bez przerwy pracowac co po 1000km rozpadloby sie w drobny  mak.Jasli naciskasz sprzeglo to lozysko oporowe zaczyna pracowac ktore opiera sie na sloneczku wycisku sprzeglowego bo wten sposob rozdzielasz naped silnika od skrzyni ktora wtym momencie nie pracuje.Dlatego duzo mechanikow mowi kierowcom by na swiatlach nie trzymac nogi wcisnietej na sprzegle bo one wten sposob cierpi lub w czasie jazdy nie trzymac nogi na pedale sprzegla ,sluzy wylacznie by nakrotko rozdzielic naped od skrzyni by umozliwic zmiane biegow a na wycisnietym sprzegle wogole ono nie pracuje.
Prosze poczytac Wikopedie ,tam duzo na ten temat jest.

Jesli chodzi o haczace biegi to zmienilbym olej na syntetyka np.Castrol taf podobno biegi wchodza jak do masla.
Ja z powodu klekotu zmienilem na Motula polsyntetyk ale nic nie pomoglo tylko skrzynia jeszcze glosniejsza sie stala i bede ponownie zmienial na minerala nieco grubszy olej i ciezej beda z pewnoscia wchodzic biegi jednak zmniejsza klekot lozysk.

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • *****
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 31, 2008, 20:32:51 »
Problemy z właczeniem biegu wstecznego to nic innego jak brak synchronizatora na bieg wsteczny i jesli koła w skrzyni akurat ustawia sie tak ze zeby wchodza jeden na drugi to biegu nie wkleszczysz.Brak synchronizatora to zabezpieczenie aby podczas jazdy nie pomylic sie i nie właczyc wstecznego.

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 31, 2008, 20:38:34 »
No i właśnie dlatego, że gdy nie jest naciśnięte sprzęgło, łóżysko pracuje, ma obciążenie i właśnie wtedy nie wydaje dźwięków. Zauważ jak to łożysko jest skonstruowane i w jakim kierunku przenosi obciążenia, odbywa się to wzdłuż osi wałka. Co do nie trzymania nogi na sprzęgle, częściowo masz rację, ale głównie chodzi o to, aby sprzęgło nie było częściowo rozłączone i żeby cały moment obrotowy był przenoszony na napęd. To się nazywa "jazda na półsprzęgle".
Powtarzam i będę się tego trzymał: łożysko wyciskowe sprzęgła z pewnym przebiegiem ma prawo wydawać lekkie dźwięki wtedy gdy nie jest obciążone czyli przy włączonym sprzęgle lub jak kto woli puszczonym całkowicie pedale sprzęgła.
Powtarzam po raz kolejny: klasycznym przykładem głośnego łożyska wyciskowego jest FSO/Daewoo Polonez. A jak mi nie wierzysz to popytaj mechaników, tylko faktycznie mechaników a nie ludzi, którzy opracują w warsztacie.
Co do Wikipedii, to dziękuję ale nie skorzystam. Akurat w temacie mechaniki samochodowej pobierałem nauki w samochodówce a później przez ładnych parę lat pracowałem jako mechanik. Jak nie wierzysz to znajdź sobie mnie na naszej klasie i sprawdź.
Pozdrawiam.

  • Gość
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 31, 2008, 20:50:35 »
Kazde zuzyte lozysko pod obciazeniem lub bez bedzie halasowac,wprawdzie ja przejechalem tak juz z 50tys!wiec jakby to bylo z pewnoscia dawno by sie juz rozpadlo!

Czesciowo tez masz racje ale to sa bardzo rzadkie przypadki a moj ma maly przebieg wiec taka opcje wykluczam.Z innej strony moga tez sprezyny tarczy sprzeglowej halasowac wiec przykladow jest kilka ,czlowiek by musial rozebrac skrzynie a czy to oplacalne,lepiej czekac az padnie to bedziemy wiedziec co robic.

  • Gość
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpień 31, 2008, 21:13:51 »
Cytuj

Michał Koman napisał:
[...]
Powtarzam i będę się tego trzymał: łożysko wyciskowe sprzęgła z pewnym przebiegiem ma prawo wydawać lekkie dźwięki wtedy gdy nie jest obciążone czyli przy włączonym sprzęgle lub jak kto woli puszczonym całkowicie pedale sprzęgła.[...]

Potwierdzam.

  • Gość
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 31, 2008, 21:29:54 »
Panowie,
Jesli z rana odpale samochod a skrzynia cicho chodzi a dopiero po kilku minutach zaczyna halasowac to z pewnoscia lozysko walka skrzyni  wprzeciwienstwie do lozyska sprzeglowego ktore huczy od razu.Albo........

Offline Ireneusz Dronia

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 10
  • Skąd: Będzin
  • Posiadany samochód: C5 - 2002, 1,8i
  • Miejscowość: Będzin
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 08, 2008, 16:19:47 »
Witam,
podepnę się pod temat bo też dotyczy skrzyni biegów, u mnie nie mogę bezpośrednio przejść z 5 na 4, wskakuje mi za to wsteczny w czasie jazdy (ratuje mnie dźwięk "ping" ;-), muszę dać na luz i dopiero szukać 4. Mechanik powiedział, że skrzynia do wymiany bo zepsuł się zabierak. Pytanie czy ktoś w tym temacie ma jakieś doświadczenie bo wolałbym załatwić temat taniej.

Pozdrawiam,

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 08, 2008, 20:51:53 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
Panowie,
Jesli z rana odpale samochod a skrzynia cicho chodzi a dopiero po kilku minutach zaczyna halasowac to z pewnoscia lozysko walka skrzyni  wprzeciwienstwie do lozyska sprzeglowego ktore huczy od razu.Albo........


Łożyska w skrzyni biegów są łożyskami wałkowymi lub igiełkowymi. Pracują non stop w kąpieli olejowej. Nie mają prawa klekotać. Jedyny dźwięk jaki mają prawo wydawać to co raz wyższy gwizd, w miarę wzrostu obrotów/prędkości. Mogą być słuszalne albo w pewnym zakresie obrotów albo w całym ale i tak w pewnym momencie dźwięk staje się tak wysoki, że ludzkie ucho go nie słyszy. Ale żeby nie wiem jak były zużyte klekotać nie będą, nie ma szans. Jeżeli zaczyna klekotać coś po kilku minutach (po rozgrzaniu silnika), przyczyny raczej bym się dopatrywał w jakimś poluzowanym, być może pękniętym elemencie.
Tak nawiasem, to widziałem skrzynie biegów, które miały przejechane po 700.000 (słownie: siedemset tysięcy) km i więcej i to z ciężarówek, ciągnących po 40 ton, gdzie łożyska były sprawne.

Cytuj

Ireneusz Dronia napisał:
Witam,
podepnę się pod temat bo też dotyczy skrzyni biegów, u mnie nie mogę bezpośrednio przejść z 5 na 4, wskakuje mi za to wsteczny w czasie jazdy (ratuje mnie dźwięk "ping" ;-), muszę dać na luz i dopiero szukać 4. Mechanik powiedział, że skrzynia do wymiany bo zepsuł się zabierak. Pytanie czy ktoś w tym temacie ma jakieś doświadczenie bo wolałbym załatwić temat taniej.

Pozdrawiam,


No to fajny mechanik. A jak ten mechanik "złapie gumę" to kupuje nowy samochód? Naprawa jest faktycznie czasochłonna, trzeba wyjąć i rozmontować skrzynię, wymienić uszkodzone elementy i zmontować wszystko "do kupy". Ale po co kupować od razu całą skrzynię? Wszystkie elementy skrzyni widnieją w katalogu części zamiennych. Inna sprawa, ile policzy sobie prawdziwy mechanik za robociznę? Fakt, że można kupić skrzynię na allegro, tylko pytanie: czy aby na pewno sprawna?
Pozdrawiam.

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkI] skrzynia biegów
« Odpowiedź #24 dnia: Wrzesień 08, 2008, 22:33:08 »
Ogolnie wszystkie Cytryny czy Peugeoty jakie sie przewinely przez moje rece, ze skrzyniami MA i BE, niezaleznie od przebiegu wydawaly z siebie lekko klekoczacy dzwiek (slyszalny na zewnatrz stojac blisko komory zespolu napedowego) przy wycisnietym sprzegle i w neutralnym polozeniu drazka zmiany biegow (praktycznie niezaleznie od przebiegu tych aut). Gdzies czytalem, ze jest to wynikiem konstrukcji skrzyni i jest normalne. Przy prawidlowej obsludze moga zyc setki tysiecy kilometrow.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR