Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Kody Migowe  (Przeczytany 23712 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #100 dnia: Wrzesień 17, 2010, 15:03:13 »
A posiadasz może komputer pokładowy? Jeśli tak, to czy dobrze pokazuje spalanie i prędkość auta?
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Grzegorz Władziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 45
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: Fiat coupe 2.0 16VT ,XM 2.0 TCT
  • Zainteresowania: motoryzacja, fotografia , aikido...
  • Miejscowość: Gdańsk
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #101 dnia: Wrzesień 17, 2010, 15:13:16 »
Predkosciomierz wydaje sie ze pracuje poprawnie (niewielkie odchyłki od pomiarow GPS) , ale jesli chodzi o "chwilowe spalanie" to prawda....raz pokazuje a raz nie. Jak chce natomiast sprawdzic jakie wyszlo spalanie "średnie" to czesto jest pokazywnane 30l/100...czyli bzdury.

a oto moj felerny czyjnik predkosci
http://yfrog.com/0fzdieciemojegoczujnikaprj

komputery i ich złączki diagnostyczne w tym te z podwojnymi przewodami o ktore pytalem (zielona i czarna)
http://img196.imageshack.us/img196/4136/zdieciemojegokomputera.jpg

pozdrawiam

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #102 dnia: Wrzesień 17, 2010, 15:47:59 »
Cytuj

Grzegorz Władziński napisał:
co ciekawe wczoraj podczas diagnozowania pojawil sie tez bląd "23".Ale on chyba jako wskazanie wadliwego dzialania czujnika polozenia kola kierownicy nie moze wplynac na włączenie trybu "sport" bo jest czujnikiem "wtornym"
W sklepie z czesciami do "francuzow" powiedzieli mi 300 złoty za oryginal i zaznaczyli ze nie widza mozliwosci zastosowania zamiennika.ZAŁAMKA! :((


Obawiam się, że komp HA nierozróżnia błędów czujników pierwotnych, ani wtórnych i każdy wykryty błąd będzie skutkował blokadą trybu miękkiego.
Niezałamuj się, tylko szukaj - czasami się udaje! :D

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #103 dnia: Wrzesień 18, 2010, 09:13:07 »
w intercarsie spróbuj zapytać o czujnik. Mi bez problemu znaleźli. Chyba ze do mk1 jest inny.

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #104 dnia: Wrzesień 18, 2010, 17:00:25 »
Cytuj

Mateusz Kaczorek napisał:
Chyba ze do mk1 jest inny.


W MK1 może być inny, bo w nim odczyt prędkości jest z linki prędkościomierza.
A MK2 podobno tej linki nieposiada, bo ma jakieś rozwiązanie elektroniczne...

Offline Grzegorz Władziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 45
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: Fiat coupe 2.0 16VT ,XM 2.0 TCT
  • Zainteresowania: motoryzacja, fotografia , aikido...
  • Miejscowość: Gdańsk
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #105 dnia: Wrzesień 19, 2010, 12:04:26 »
Kolejne moje podejscie do tego [color=ff0000]piii[/color]stwa , czujnik rozebrany na czesci pierwsze , wyczyszczony , osuszony , sprawdzony miernikiem i....zero poprawy. Jego budowa jest bardzo porosta , z pozoru nic grybszego nie moze tam sie zespuc.

http://img709.imageshack.us/img709/1715/dsc3752b.jpg

http://img440.imageshack.us/img440/7653/schematyczujnikpredkosc.jpg

Na tych dwoch połączonych schematach widac czesc ktorą wyjąlem ze swojego auta i rozebrałem ( nr 7 lub 4 ). Natomiast czesci o numerze ( 6 lub 3) wogole nie moge zlokalizowac w swoim XMie. Do skrzyni wchodzi tylko zakonczenie linki prędkosciomierza. Przewody elektryczne odchodza u mnie od czujnika ktory wymontowalem i biegnal w prawą strone wiązka do komputera. NIc po drodze juz nie ma...

Mam obawy ze mimo iz komp. pokazuje problem z czujnikiem predkosci to problem moze lezec poza samym czujnikiem :(((

pozdrawim

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #106 dnia: Wrzesień 19, 2010, 15:40:06 »
Cytuj

Grzegorz Władziński napisał:
Do skrzyni wchodzi tylko zakonczenie linki prędkosciomierza. Przewody elektryczne odchodza u mnie od czujnika ktory wymontowalem i biegnal w prawą strone wiązka do komputera. NIc po drodze juz nie ma...
Mam obawy ze mimo iz komp. pokazuje problem z czujnikiem predkosci to problem moze lezec poza samym czujnikiem :(((


Wobec tego - sprawdź połączenie pomiędzy kompem, a czujnikiem.
Spróbuj też po prostu odłączyć kostkę od tego czujnika, wykasować błąd w kompie i zobaczyć (bez podłączania czujnika), czy "złapie" go znowu...

Offline Grzegorz Władziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 45
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: Fiat coupe 2.0 16VT ,XM 2.0 TCT
  • Zainteresowania: motoryzacja, fotografia , aikido...
  • Miejscowość: Gdańsk
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #107 dnia: Wrzesień 20, 2010, 18:49:58 »
Cytuj

Bartek Krajewski napisał:


Wobec tego - sprawdź połączenie pomiędzy kompem, a czujnikiem.
Spróbuj też po prostu odłączyć kostkę od tego czujnika, wykasować błąd w kompie i zobaczyć (bez podłączania czujnika), czy "złapie" go znowu...


Komp łapie błąd mimo odlączonego czujnika (ale wydaje mi sie to dosc logiczne)
Zanim wybiore sie z tym do mechanika sprawdze jeszcze jutro wiazke główna ktora dochodzi do komp. Moze gdzies cos nie łączy... OBY :(

pozdrawiam

Offline Grzegorz Władziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 45
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: Fiat coupe 2.0 16VT ,XM 2.0 TCT
  • Zainteresowania: motoryzacja, fotografia , aikido...
  • Miejscowość: Gdańsk
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #108 dnia: Wrzesień 23, 2010, 12:06:23 »
Panowie, koledzy - dzis bylem u swojego mechanika , przedstawilem sytuacje jak jest. Mowilem o kodach migowych i o ciaglym blędzie "24" czujnika predkosci.

On jednak twierdzi ze na 99% problem nie lezy po stronie czujnika predkosci a po stronie przedniego elektrozaworu.
Jedna z przeslanek ktora moze potwierdzac jego podejrzenia a ktora sam tez zauwazylem jest to ze , tyl auta jets mieciutki jak masełko a przód jest duzo sztywniejszy - wlasnie jak by byl w trybie sport.

Co o tym sądzicie? Czy komp. moze blędnie definiowac uszkodzenie elektrozaworu i czujnika predkosci?

pozdrawiam

Offline Michal Pawlaczyk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 518
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Laguna I PhII 1,9 dTi
  • Miejscowość: Poznań
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #109 dnia: Wrzesień 23, 2010, 13:16:34 »
Niezbadane sa wyroki citroenowskie :D

Offline Grzegorz Władziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 45
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: Fiat coupe 2.0 16VT ,XM 2.0 TCT
  • Zainteresowania: motoryzacja, fotografia , aikido...
  • Miejscowość: Gdańsk
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #110 dnia: Wrzesień 23, 2010, 19:18:24 »
pozwole sobie zacytowac :
"Rozłącz siedmio-pinową czarną złączkę umieszczoną obok przedniej, prawej kuli. Sprawdź ją i wyczyść wszystkie osady i patynę na złączkach (szczotka z włókna szklanego jest bardzo przydatna). Zwróć szczególną uwagę na te czynności, ponieważ zasilanie do elektrozaworu (Pin 6) i jego masa (Pin 7) przechodzą przez tę złączkę. Pin 1 jest zasilaniem czujnika hamulca z masą przez cienki brązowy drut podłączony do elektrozaworu. Inne końcówki 2, 3, 4 i 5 są podłączone do czujnika ruchów nadwozia zasilanego z pinu 3-go, bezpośrednio z bezpiecznika 19."

Panowie , o jaka zlaczke chodzi? Ja takowej u siebie znalezc nie moglem. Jedyna taka duza zlaczka od Hydro siedzi w komp. Czarna albo biala. Innej 7pinowej umieszczonej w okolicach kuli nie znalazlem. Czy strony "lewa" , "prawa" autor trakuje stojąc przodem do auta czy moze z pozycji kierowcy?
Wybaczcie ze zadaje takie banalne pytania ale koncza mi sie juz pomysly na samodzielne ogarniecie problemu z hydroactivem :(((

pozdrawiam serdecznie

Offline Tomasz Żukowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 725
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0HDI MK1
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #111 dnia: Wrzesień 23, 2010, 20:50:16 »
Cytuj

Grzegorz Władziński napisał:
pozwole sobie zacytowac :
"Rozłącz siedmio-pinową czarną złączkę umieszczoną obok przedniej, prawej kuli. Sprawdź ją i wyczyść wszystkie osady i patynę na złączkach (szczotka z włókna szklanego jest bardzo przydatna). Zwróć szczególną uwagę na te czynności, ponieważ zasilanie do elektrozaworu (Pin 6) i jego masa (Pin 7) przechodzą przez tę złączkę. Pin 1 jest zasilaniem czujnika hamulca z masą przez cienki brązowy drut podłączony do elektrozaworu. Inne końcówki 2, 3, 4 i 5 są podłączone do czujnika ruchów nadwozia zasilanego z pinu 3-go, bezpośrednio z bezpiecznika 19."

Panowie , o jaka zlaczke chodzi? Ja takowej u siebie znalezc nie moglem. Jedyna taka duza zlaczka od Hydro siedzi w komp. Czarna albo biala. Innej 7pinowej umieszczonej w okolicach kuli nie znalazlem. Czy strony "lewa" , "prawa" autor trakuje stojąc przodem do auta czy moze z pozycji kierowcy?
Wybaczcie ze zadaje takie banalne pytania ale koncza mi sie juz pomysly na samodzielne ogarniecie problemu z hydroactivem :(((

pozdrawiam serdecznie

Jak pamiętam jest, między ścianą grodziową a Poduchą /kulą po prawej od strony pasażera , przynajmniej w 2.0i , ale ile pinów nie liczyłem.

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #112 dnia: Wrzesień 23, 2010, 22:31:12 »
Cytuj

Tomasz Żukowski napisał:
Jak pamiętam jest, między ścianą grodziową a Poduchą /kulą po prawej od strony pasażera , przynajmniej w 2.0i , ale ile pinów nie liczyłem.


Jest, ale tylko w MK1 z HA1.
W tych z HA2 (moim, Twoim i nowszych) takiego gniazda przy gruszy od pasażera niema!.
Znajduje się ono chyba tam, gdzie w MK1 z HA1 jest elektrozawór, czyli pod fotelem pasażera (pod spodem auta), za profilem z blachy.

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #113 dnia: Wrzesień 23, 2010, 23:17:41 »
Cytuj

Bartek Krajewski napisał:
Cytuj

Tomasz Żukowski napisał:
Jak pamiętam jest, między ścianą grodziową a Poduchą /kulą po prawej od strony pasażera , przynajmniej w 2.0i , ale ile pinów nie liczyłem.


Jest, ale tylko w MK1 z HA1.
W tych z HA2 (moim, Twoim i nowszych) takiego gniazda przy gruszy od pasażera niema!.
Znajduje się ono chyba tam, gdzie w MK1 z HA1 jest elektrozawór, czyli pod fotelem pasażera (pod spodem auta), za profilem z blachy.

Bartek ma racje niestety jest to bardzo niefortunne miejsce dla tego typu złącza zapewne panuje tam straszny syf (jak zwykle z powodu niedościgłych uszczelniaczy firmy ..... ) . Po dokladnym wyczyszczeniu o ile bedzie co czyścić zazwyczaj styki wyglądają fatalnie dobrze zabezpiecz łączenie. W jedynce było to lepiej rozwiązane. Pewnie dlatego przenieśli złącze pod auto żeby można było szybciej diagnozować usterki bez rozpinania wszystkiego po kolei lub wychodzenia z kanału. Fakt jest taki -więcej minusów jak plusów tego położenia. Nie przewidywali,że auto będzie eksploatowane dłużej jak 10 lat ;)
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #114 dnia: Wrzesień 24, 2010, 08:40:50 »
Ta złączka 7 pinowa będzie prawdopodobnie w folii owinięta i jest pod fotelem pasażera.

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #115 dnia: Wrzesień 25, 2010, 15:54:15 »
Cytuj

Artur Majewski napisał:
zapewne panuje tam straszny syf (jak zwykle z powodu niedościgłych uszczelniaczy firmy ..... ) . Po dokladnym wyczyszczeniu o ile bedzie co czyścić zazwyczaj styki wyglądają fatalnie dobrze zabezpiecz łączenie. W jedynce było to lepiej rozwiązane. Pewnie dlatego przenieśli złącze pod auto żeby można było szybciej diagnozować usterki bez rozpinania wszystkiego po kolei lub wychodzenia z kanału. Fakt jest taki -więcej minusów jak plusów tego położenia. Nie przewidywali,że auto będzie eksploatowane dłużej jak 10 lat ;)


Rozłączałem tę kostkę u siebie i aż takiej tragedii nie było!
A o ile w XM-ach z HA1 wspomniana firma niepopisała się jakością i solidnością złączy, o tyle w tych z HA2 (wiem, bo mam ;)) jest już zupełnie inaczej - in plus! :D
Nieważne przewidywania - najważniejsza jakość wykonania :D

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #116 dnia: Wrzesień 25, 2010, 15:56:17 »
Cytuj

Mateusz Kaczorek napisał:
Ta złączka 7 pinowa będzie prawdopodobnie w folii owinięta i jest pod fotelem pasażera.


Niewiem, jak w Twoim, ale w moim niejest w żadnej folii!

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #117 dnia: Wrzesień 25, 2010, 20:33:16 »
Widocznie ktoś już tam grzebał i wyrwał tą folię.

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #118 dnia: Wrzesień 25, 2010, 23:08:47 »
Cytuj

Mateusz Kaczorek napisał:
Widocznie ktoś już tam grzebał i wyrwał tą folię.


A w Twoim ta kostka fabrycznie była w folii?!

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #119 dnia: Wrzesień 26, 2010, 11:22:28 »
Tak. W 2 XM,ach miałem je w folii co dodatkowo utrudniało rozebranie ich.

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #120 dnia: Wrzesień 26, 2010, 13:44:57 »
Cytuj

Mateusz Kaczorek napisał:
W 2 XM,ach miałem je w folii


Czyli producent jednak zadbał o ich odpowiednie zabezpieczenie, prawda? :D
A w moim widocznie już ktoś grzebał przy tym - jeszcze przede mną - i dlatego folii tam niema...

Offline Tomek Dörre

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C6 2.7, XM '92 2.0i, były: XM '93 2.1TD break, XM '94 2.1TD, BX 1.9D
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #121 dnia: Listopad 22, 2010, 05:07:11 »
Witam serdecznie Kolegów Xmaniaków!

Wczoraj sczytywałem  kody migowe z komputerów mojego XMa (MkI 93r 2.1TD). Niestety nigdzie nie mogę znaleźć informacji o kodach do tego modelu.


Udało mi się odszukać tylko dwie wtyczki diagnostyczne z czego z jednej (zielona wtyczka, zielony kabel) dioda nie wymigała żadnych błędów (tzn. 12, a następnie 11), natomiast z drugiej (niebieska wtyczka, brązowy kabel) zamrugała do mnie tak:
"24"
"22"
"25"
"21"
Dokładnie w tej kolejności.

Czy ktoś mógłby pomóc w rozszyfrowaniu kodów?
Czy to niebieska wtyczka jest od komputera HA? A ta druga?
I gdzie się podziała reszta?! Łącznie mam cztery skrzynki w tym komputerowym pudle obok pompy  :-) To będzie od wtrysków, HA, klimy i ABS, a może ten ostatni to tempomat?

Pozdrawiam

Offline Tomek Dörre

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C6 2.7, XM '92 2.0i, były: XM '93 2.1TD break, XM '94 2.1TD, BX 1.9D
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #122 dnia: Listopad 28, 2010, 18:30:54 »
Po wykasowaniu błędów powrócił tylko "22" czy ktoś wie co znaczy chociaż ten?

Offline Tomasz Żukowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 725
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0HDI MK1
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #123 dnia: Listopad 28, 2010, 20:25:57 »
Jak coś to zapraszam  tutaj zbieram materiały do XM-a .

Offline Bartek Krajewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 917
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: inny
  • Zainteresowania: internet, fajne filmy, dobra muzyka, fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kody Migowe
« Odpowiedź #124 dnia: Grudzień 03, 2010, 16:18:22 »
Cytuj

Tomek Dörre napisał:
Po wykasowaniu błędów powrócił tylko "22" czy ktoś wie co znaczy chociaż ten?


Jeśli dobrze pamiętam, to niebieskie gniazdko jest od HA, a zielone od silnika (w 2,1TD z pompą Boscha - od kompa EGR-u);
szare od ABS-u, zaś czarne od klimy.
Błąd "22" w kompie HA oznacza błąd potencjometru pedału przyśpieszenia.