Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Komputery HA II  (Przeczytany 16393 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Michal Pawlaczyk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 518
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Laguna I PhII 1,9 dTi
  • Miejscowość: Poznań
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #75 dnia: Kwiecień 15, 2010, 20:25:22 »
Tak to juz jest z HAII, u mnie auto mieciutkie do 1 minuty po odpaleniu, pozniej twardnieje. Wychodzi na to ze hydraulicznie jest wszystko git. Diody miglaja ladnie (podlaczone pod kompa) wydaje mi sie, ze problem jest z cewkami lub ich okablowaniem. Cewka to czesc zużywająca się. Niedlugo wlzeze pod auto i wszytko przeczyszcze. Robiore cewki i elektrozawory. Zobaczymy. Pozdro

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #76 dnia: Kwiecień 15, 2010, 23:43:19 »
Cytuj

Paweł Filipowicz napisał:
Po kolejnym wykasowaniu błędów od kilku dni nic nowego nie złapał :-)
Z tym że tył nadal twardy .. czasem mięknie.
Zauważyłem dziwną rzecz. Po odpaleniu auta, tył jest twardy, gdy zgaszę i wrócę kluczykiem w pozycji zapłonu tył mięciutki.

Marku jak sprawdzić te diody?


Tu musisz podejść temat sprytem :). Diody podłączone są równolegle z cewkami, więc zwykłym omomierzem lub testerem diod nic nie zdziałasz. Ja sprawdziłem je tak:
- odłączasz kompa HA od wtyczek (zapłon wyłączony),
- bierzesz baterię 1,5V (ew. aku NIMH 1,2V) i łączysz z nią szeregowo opornik 1 Ohm,
- teraz zasilasz cewkę 1,5V przez rezystor 1Ohm i mierzysz napięcie woltomierzem na zaciskach cewki,
- procedurę j.w. powtarzasz na odwróconej biegunowości,
- teraz - jeśli diodę masz spaloną, będziesz miał takie same napięcia, jeśli dobrą - dla jej kierunku przewodzenia napięcie na cewce spadnie do ok. 0,7V (po to jest rezystor 1Ohm, żeby nie podłączać baterii bezpośrednio do przewodzącej diody), zaś dla kierunku zaporowego (dioda nie przewodzi) napięcie będzie ok. 1,2V.

Spalenie się diody jest pierwszym powodem uszkadzania układów sterujących w kompie HA i zakłócania impulsami z cewki całego kompa.

Pzd
Marek
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Paweł Filipowicz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 537
  • Skąd: Słomniki
  • Posiadany samochód: BX 1,9 16V 1989r.; C5 2.2 HDI 2002r.
  • Miejscowość: Słomniki
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #77 dnia: Kwiecień 16, 2010, 12:14:48 »
Dzięki za podpowiedź,
Jutro wczołgam się pod niego i będę próbować pomierzyć.

Czy ew gdyby okazała się spalona jest możliwość wymiany tej diody?

A może ktoś ma na zbyciu niedrogo cały zaworek? bo w sklepie to pińćset złotych wołają ... :-)
Niestety XM poległ..
Jeżeli ktoś potrzebuje części zapraszam

Suma IQ na planecie jest stała liczba ludności rośnie

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #78 dnia: Kwiecień 16, 2010, 17:37:52 »
Cytuj

Paweł Filipowicz napisał:
Dzięki za podpowiedź,
Jutro wczołgam się pod niego i będę próbować pomierzyć.

Czy ew gdyby okazała się spalona jest możliwość wymiany tej diody?

A może ktoś ma na zbyciu niedrogo cały zaworek? bo w sklepie to pińćset złotych wołają ... :-)


Spalonej diody nie wymienisz, ponieważ jest ona zintegrowana z cewką zaworu. Zaworu z tego powodu nie musisz wymieniać - nic nie stoi na przeszkodzie, aby na przewodach do cewki taką diodę wlutować. Koszt groszowy i święty spokój.. Dowolna dioda prostownicza średniej mocy załatwi sprawę (np. 1N4007). Pamiętaj tylko, aby ją poprawnie (co do kierunkowości) wlutować - anoda na masę, katoda na zasilanie cewki.

Pzd
Marek
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #79 dnia: Kwiecień 16, 2010, 17:39:24 »
Nie musisz się wchodzić pod samochód. Wystarczy, że podepniesz się we wtyczce do komputera HA w odpowiedni pin do cewki, a masę masz wszędzie :).
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Michal Pawlaczyk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 518
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Laguna I PhII 1,9 dTi
  • Miejscowość: Poznań
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #81 dnia: Maj 21, 2010, 15:30:26 »
Bardzo ciekawe. Inne podejście. Chyba by trzeba zainwestować i sprawdzić to cudo. Pozdrawiam

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #82 dnia: Maj 21, 2010, 15:48:17 »
Właśnie się zastanawiam nad tym czy by tego nie kupić, ale najpierw chciałbym wiedzieć co to jest.

Może ktoś się orientuje w temacie?
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #83 dnia: Maj 21, 2010, 16:03:00 »
Witam. Jakby ktoś mógł napisać coś na ten temat też chętnie bym się dowiedział co to jest i jakie modele powinno obslużyć bo może udałoby mi się to ściągnąć bez przesyłki do polski bo kuzyn zjeżdza w przyszłym tyg do PL....

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #84 dnia: Maj 21, 2010, 20:28:07 »
Koledzy,
nie wydawajcie pieniędzy na coś, co można mieć za przysłowiową złotówkę. Ten "kit" to właśnie diody w miejsce spalonych w cewkach (nr 427 i 433 stąd). Jeśli macie spalone diody, wlutujcie nowe wprost w przewody zasilające cewki i po kłopocie - komputer nie będzie łapał błędów, a klucze VN05N w nim nie będą się przegrzewały...
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #85 dnia: Maj 21, 2010, 23:53:37 »
Marek czy to pewna informacja?
Właśnie zastanawiało mnie to, że z tej magicznej puszki wychodzą tylko trzy przewody. Ale to by pasowało do tych diód; po jednym na zasilanie cewek a trzeci to wspólna masa.

Dzięki za info. Pozdrawiam.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #86 dnia: Maj 22, 2010, 22:39:29 »
Czy pewna? Na moją wiedzę - tak. Jest dość informacji w necie nt. spalonych diod cewek i ich naprawy. I z elektronicznego punktu widzenia jest to oczywiste.... Jak dioda ma ok. 1000 razy na sekundę likwidować przepięcia na cewce i robić to przez wiele lat w różnych warunkach środowiskowych, to mnie to nie dziwi, że się po pewnym czasie spali....W HA2 w Citroenach nie ma jakieś "magii" - po prostu system ma typowe usterki i już....
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #87 dnia: Maj 22, 2010, 23:03:51 »
Jakie typowe usterki ma ten system, bo wielu posiadaczy aut z HA, a w szczególności HA2 ma z nim problemy i szuka rozwiązania z reguły bezskutecznie.
Z twojej wypowiedzi wynika że znasz te bąlączki. Jeśli tak jest było by miło jakbyś się z resztą podzielił swoją wiedzą...

Oczywiście bierzemy pod uwagę że osoba zmagająca się ze swoim autkiem wyeliminowała już podstawowe sprawy takie jak sprawdzenie ciśnienia w sferach, niesprawny komputer, spalone cewki...

Jakie są znane Tobie "typowe usterki"
Będe wdzięczny i zapewne mnóstwo innych osób jeśli wprowadzisz coś nowego do tematu.

Pozdrawiam.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #88 dnia: Maj 29, 2010, 21:54:20 »
Tak myślałem Marek że nie odpiszesz...
Ale i tak chce Ci podziękować za naprowadzenie na dobry tor :)

Dzisiaj wpiąłem się w kabelki z nowymi diodami i... Cytrynka wkońcu zmiękła :))))))

Pozdrawiam.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #89 dnia: Maj 30, 2010, 12:35:38 »
Macku potwierdzasz że wlutowanie diody prostowniczej poprawiło Ci komfort ? gdzie je wpinałeś jeśli mozna wiedzieć ? :)

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #90 dnia: Maj 30, 2010, 13:27:16 »
Tak potwierdzam, auto zmiękło po długiej walce :)

Wpiąłem sie w przewody zaraz przy wtyczce komputera HA.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #91 dnia: Maj 30, 2010, 13:39:29 »
1,2 pin to +  a (-) gdzie wpinałeś ?

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #92 dnia: Maj 30, 2010, 20:26:17 »
Pin 8 i 15 to masa.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #93 dnia: Maj 30, 2010, 21:17:26 »
Jakieś specjalne parametry tej diody muszą być ? kiedyś podlączylem diody prostownicze pod 1,2 i 15 pin i nie czułem różnicy niestety.
Czy jeśli Elektrozawory mają oporność mniejszą niż 4omy to takie zamontowanie diody powinno to naprawić ?
pozdrawiam i dzięki za pomoc.

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #94 dnia: Maj 30, 2010, 21:35:52 »
Podczas odłączania napięcia (stykami przekaźnika lub kluczem półprzewodnikowym czyli elektronicznie) na cewce powstaje napięcie o znaku przeciwnym i o wartości zasilania  pomnożonej przez "dobroć cewki"....  Czyli, za każdym przełączeniem powstaje bardzo krótki impuls napięciowy o dużym potencjale i przeciwnym znaku, mogący uszkodzić elementy półprzewodnikowe i wnoszący zakłócenia harmoniczne do układu - w tym przypadku do systemu mikroprocesorowego - powstają błędy przetwarzania danych i problem gotowy...
Dlatego wpina się równolegle do cewki diody (o napięciu pracy wyższym od pojawiającego się na cewce podczas odłączania i wytrzymujące przepływający prąd), która "gasi" tak powstające piki napięcia. Oczywiście dotyczy to układów zasilanych napięciem nieprzemiennym - czyli nieprzechodzącym przez zero.

Pozdrawiam

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #95 dnia: Maj 30, 2010, 21:49:18 »
Witam

Podaję informacje na temat komputera HA w moim XM'e - 2,5TD, ORGA 7134 - czyli 20.05.1996.
Ten model ma test na lampce podczas załączenia stacyjki.

Valeo
Made in France
73811302
9624217180
12V
pieczątka: 18/96

Pozdrawiam

Paweł

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #96 dnia: Maj 31, 2010, 22:07:48 »
Cytuj

Maciej Dankiewicz napisał:
Tak myślałem Marek że nie odpiszesz...
Ale i tak chce Ci podziękować za naprowadzenie na dobry tor :)

Dzisiaj wpiąłem się w kabelki z nowymi diodami i... Cytrynka wkońcu zmiękła :))))))

Pozdrawiam.


Cześć Maciej - specjalnie nie odpisywałem, ponieważ wyszłoby na to, że  "znam wszystkie bolączki XMów", że się wymądrzam, czy coś w tym rodzaju - a tak nie jest. Czekałem, aż ktoś niezależny ode mnie (padło na Ciebie) obiektywnie potwierdzi, że dodanie diod pomaga (o czym ja sam wiem, ale ta skromność :)). Jak jest się z zamiłowania i z zawodu elektronikiem, to pewne rzeczy są po prostu oczywiste....

Niemniej - gratuluję rezultatu i cóż .... teraz wielu Kolegów chyba zacznie sprawdzać i wymieniać diody :)

A co do:
"Po otwarciu drzwi przy zgaszonym silniku słychać że cewki są zasilane ale auto nie mięknie, dopiero po uruchomieniu silnika... nie znam przyczyny." - a może masz zbyt niskie napięcie dochodzące do komputera HA wtedy, gdy silnik nie pracuje (kiedy brak ładowania akku)- straty napięcia na stykach w instalacji i napięcie to nie wystarcza do otwarcia iglicy w zaworze HA. Bardzo prawdopodobne jest, że gdybyś podłączył cewki bezpośrednio do akumulatora na próbę (krótki czas), to wtedy auto byłoby zmiękkie :).

Pozdrawiam
Marek
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #97 dnia: Czerwiec 01, 2010, 00:17:51 »
Mi do elektronika daleko, ale czy taki zabieg nie spali cewek czasem? Bo 12V podawane jest na moment z tego co się orientuję, a później wynosi ok 3,5V?

A ja u siebie podłączyłem żaróweczkę sygnalizującą działanie cewki HA, i nigdy napięcie nie znika, po otwarciu drzwi się zapala, po 30 sekundach gaśnie, ale podczas jazdy czy daję pędzel, czy staję na hamulcu (tryb sport i auto) żaróweczka cały czas świeci. Komp walnięty?
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Wiesław Bożym

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 83
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: był XM 2.1 TD '91, XM 2.1 TD '98 Aut. , jest C5 2.0 Pb/LPG Aut. 2004, C4 GP 2007
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #98 dnia: Czerwiec 01, 2010, 22:08:00 »
Cytuj

Mateusz Kaczorek napisał:
...Podlączam sschemacik do czytania i nie dzialał. Coś tam probowałem jeszcze i przez przypadek udalo mi się uruchomić, ale nie przyciskiem tylko dotykając kabelkiem masy ;P
Pozdrawiam


No właśnie- mam rozumieć, że zamiast do pinu A3 zmasowałeś z czym? .
Mam problem ze sczytaniem kodów XM II '98, tak jak tobie świeci dioda na stałe (po włączeniu przełącznika) i nic nie miga. Już chciałem się poddać bo podobno od 98 są komputery niezczytywalne ale widzę posty ludzi migających rocznik 2000. Wogóle próbuję ogarnąć swój nowy nabytek i mam mieszane uczucia - niby nie jest zbyt twardo, ale dziadek '91 jest miększy i przez progi przechodzi z lekkim bujnięciem, w nowym muszę pojeżdżać powoli bo skacze jak Małysz. Diagnostyka HA się nie świeci, ale zanim jeszcze się wyświetli padnięty ABS wyświetla się komunikat, że zawieszenie jest Normal. Na trasie po w miarę równym przyjemnie buja, ale na lekkich wybojach już nie jest tak fajnie, no i nie widzę różnicy pomiedzy Normal i Sport.
Jestem już umówiony na sprawdzenie kul, ale wpierw chciałbym sprawdzić i odblokować komputer.
Pozdrawiam

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: Komputery HA II
« Odpowiedź #99 dnia: Czerwiec 02, 2010, 17:18:17 »
Kompa migałem w poprzednim Xmie z 97r. W tym z 2000r się nie da schematem, tylko lexia/proxia pozostaje.