Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk1] Halogeny jako Światła dzienne  (Przeczytany 43979 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Sławomir Bakalarz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 106
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2,2HDI Exclusive
  • Miejscowość: Gliwice
[Mk1] Halogeny jako Światła dzienne
« dnia: Czerwiec 10, 2009, 08:31:40 »
witam
czy można do halogenów przeciwmgielnych (przód) zamontować inne żarówki i podłączając je np do świateł postojowych używać jako światła dzienne - jest lato i szkoda mi w dzień jeździć na xenonach stąd moje pytanie

Pytanie drugie to: czy lampy przeciwmgielne z MK2 pasują do zderzaków MK1?

Pozdrawiam
Sławek
C5 MKI 2,2HDI Excl.;Saxo 1.0A - uszczęśliwia kolejnego właściciela

Offline Grzegorz Drozdowski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 241
  • Skąd: Kołobrzeg
  • Posiadany samochód: w205 4Matic AMG
  • Zainteresowania: motoryzacja, żeglarstwo
  • Miejscowość: Kołobrzeg
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 10, 2009, 21:52:22 »
Hm... MkI jak miał Xseony to nie miał halogenów, chyba że się mylę
wcześniej:
DS5, C4P, C4GP, C5, XM , 6x Xantia, ZX ,BX

DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA - L E X I A

Offline Sławomir Bakalarz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 106
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2,2HDI Exclusive
  • Miejscowość: Gliwice
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 11, 2009, 11:12:45 »
tak ale można dołożyć lampy halogenowe na dole zderzaka tak jak w MK2 i te lampy wykorzystać jako dzienne światła
C5 MKI 2,2HDI Excl.;Saxo 1.0A - uszczęśliwia kolejnego właściciela

  • Gość
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 11, 2009, 11:21:10 »
Nie można. Polskie przepisy zabraniają używania halogenów jako świateł dziennych.
Halogeny od świateł dziennych różnią się homologacją i literkami na szkle lampy.

  • Gość
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 13, 2009, 15:09:49 »
Od kilku dni zmieniły się przepisy i mozna stosować już światła dzienne bez jednoczesnego włączania pozycyjnych z tyłu. To bardzo upraszcza ich instalację, a w MK3 (nie wiem jak w MK2) nie trzeba juz nic przerabiać żeby fabryczne światła skandynawskie spełniały polskie wymagania.

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 13, 2009, 18:31:29 »
Tutaj wyjaśnienie, bo jak zwykle nikt nie da przepisów, tylko zasłyszane info (bez urazy rzecz jasna) tylko później jest mnóstwo pytań a czy na pewno, a co i jak...

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 4 maja 2009 r. (Dz. U. Nr 75/2009, Poz. 639) zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami do jazdy dziennej. Powyższy zapis dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W autach rejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Dzięki ostatniemu zapisowi użytkownicy pojazdów wyposażonych w światła dzienne działające zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie będą musieli dokonywać przeróbek instalacji elektrycznej.

Dodatkowe wymagania dotyczące świateł dziennych pozostają bez zmian. Ich umiejscowienie powinno znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu powinna mieścić się w przedziale 250 - 1500 mm nad powierzchnią drogi. Dopuszcza się również wyposażenie pojazdu w sygnał kontrolny informujący o działaniu świateł, ale nie ma takiego obowiązku. Jednak istnieje wymóg automatycznego włączania się świateł do jazdy dziennej w momencie, kiedy urządzenie włączające silnik (np. stacyjka) znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.

DODATKOWO:
Swiatła dzienne muszą mieć na szkle homologację i napis RL.
BEZ TEGO NIE MOŻNA UZYWAĆ ŚWIATEŁ DO JAZDY DZIENNEJ.
Żadne "panele LED" i inne wytwory z krainy allegro nie spełniające powyższych wymagań nie nadają się do używania jako światła dzienne.

Wiecej w w/w przepisie.

Offline Patryk Liber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 295
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 1.6 HDi 2014r 115 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 14, 2009, 11:42:21 »
Cytuj

Michał Suchecki napisał:

DODATKOWO:
Swiatła dzienne muszą mieć na szkle homologację i napis RL.
BEZ TEGO NIE MOŻNA UZYWAĆ ŚWIATEŁ DO JAZDY DZIENNEJ.
Żadne "panele LED" i inne wytwory z krainy allegro nie spełniające powyższych wymagań nie nadają się do używania jako światła dzienne.

Wiecej w w/w przepisie.



Nie zgodze się z toba, są na alledrogo panele LED z odpowiednia homologacją, ale sa o wiele droższe.

Przykłady:

Z homologacją

Bez homologacji

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 14, 2009, 11:50:37 »
nie no jasne :)
Mnie chodziło o cos takiego:

LED "dzienne"

Offline Patryk Liber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 295
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 1.6 HDi 2014r 115 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 14, 2009, 14:28:36 »
ale najgorsze jest to że takie coś za 20 PLN będzie miało największe powodzenie, ech ... ja osobiście zastanawiam się nad montażem tych z homologacją, tylko jeszcze nie wymyśliłem gdzie je w zderzaku zamontować

Offline Marek Ziemba

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 232
  • Skąd: Miłków k/Karpacza
  • Posiadany samochód: C5 2,2 HDI '02 a wcześniej ZX 1,9D '93
  • Miejscowość: Miłków k/Karpacza
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 14, 2009, 18:10:00 »
Cytuj

 ... ja osobiście zastanawiam się nad montażem tych z homologacją, tylko jeszcze nie wymyśliłem gdzie je w zderzaku zamontować


Oj właśnie to samo miałem powiedzieć. Czy ktoś może już montował te światła dzienne (też chciałbym oszczędzić ksenonki). Oczywiście mam na myśli te droższe z homolgacją RL. Nie mam pomysłu jak je wsadzić. Myślałem że pod reflektorami ale tam przeszkadzają troszkę spryskiwacze reflektorów.
Pzdr.
Miłków k/Karpacza, Jelenia Góra, Karkonosze
jest:C5 2,2 HDI '02 kombi, automacik "Duch Gór"
a wcześniej: ZX, dwa XM-y, BX, FSO 1500

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 14, 2009, 18:48:01 »
Moje propozycje montażu Mk I i Mk II:

[Mk I]
[Mk II]

Offline Grzegorz Drozdowski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 241
  • Skąd: Kołobrzeg
  • Posiadany samochód: w205 4Matic AMG
  • Zainteresowania: motoryzacja, żeglarstwo
  • Miejscowość: Kołobrzeg
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 14, 2009, 19:59:16 »
Wysokość montażu powinna mieścić się w przedziale 250 - 1500 mm nad powierzchnią drogi
wcześniej:
DS5, C4P, C4GP, C5, XM , 6x Xantia, ZX ,BX

DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA - L E X I A

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 15, 2009, 00:17:49 »
a jak bedzie nizej to zawsze można podnieść Cytrynke przy kontroli ;-)

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 17, 2009, 08:08:02 »
Jeśli było by jakieś rozwiązanie dziennych świateł:
- nie wyglądające na samoróbę, czyli z tzw kulturą techniczną jesli chodzi o montaż, na zewnatrz i pod maską
- dopuszczalne prawnie
- najlepiej w dwóch miejscach w zderzaku Mk1, które są wręcz stworzone dla dodatkowych świateł
- trwałe i bezobsługowe, żeby co chwilę nie wymieniać żarówek, czy diod
- nie wymagające cięcia kabli w fabrycznej instalacji elektr.
- w ludzkiej, akceptowalnej cenie
- samo się zapalające po włączeniu silnika, ale żeby duży prąd nie szedł przez stacyjkę, gasnące po włączeniu mijania.
Jesli ktos zna takie rozwiązanie, to prosze o info, jestem gotowy komuś taki montaż zlecić.
Aha, mam ksenony, więc halogenów brak.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Marek Ziemba

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 232
  • Skąd: Miłków k/Karpacza
  • Posiadany samochód: C5 2,2 HDI '02 a wcześniej ZX 1,9D '93
  • Miejscowość: Miłków k/Karpacza
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 17, 2009, 21:47:42 »
Cytuj

Andrzej Walczyński napisał:
Aha, mam ksenony, więc halogenów brak.


Dodaj że masz (mamy ;-) ) spryskiwacze tychże ksenonów, więc nie można sobie tych świateł dziennych ot tak, gdzie bądź przyczepić, choćby pod względem estetycznym pasowało idealnie.
Miłków k/Karpacza, Jelenia Góra, Karkonosze
jest:C5 2,2 HDI '02 kombi, automacik "Duch Gór"
a wcześniej: ZX, dwa XM-y, BX, FSO 1500

Offline Grzegorz Drozdowski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 241
  • Skąd: Kołobrzeg
  • Posiadany samochód: w205 4Matic AMG
  • Zainteresowania: motoryzacja, żeglarstwo
  • Miejscowość: Kołobrzeg
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 18, 2009, 21:32:38 »
Cytuj

Michał Suchecki napisał:
Tutaj wyjaśnienie, bo jak zwykle nikt nie da przepisów, tylko zasłyszane info (bez urazy rzecz jasna) tylko później jest mnóstwo pytań a czy na pewno, a co i jak...

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 4 maja 2009 r. (Dz. U. Nr 75/2009, Poz. 639) zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami do jazdy dziennej. Powyższy zapis dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W autach rejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Dzięki ostatniemu zapisowi użytkownicy pojazdów wyposażonych w światła dzienne działające zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie będą musieli dokonywać przeróbek instalacji elektrycznej.

Dodatkowe wymagania dotyczące świateł dziennych pozostają bez zmian. Ich umiejscowienie powinno znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu powinna mieścić się w przedziale 250 - 1500 mm nad powierzchnią drogi. Dopuszcza się również wyposażenie pojazdu w sygnał kontrolny informujący o działaniu świateł, ale nie ma takiego obowiązku. Jednak istnieje wymóg automatycznego włączania się świateł do jazdy dziennej w momencie, kiedy urządzenie włączające silnik (np. stacyjka) znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.

DODATKOWO:
Swiatła dzienne muszą mieć na szkle homologację i napis RL.
BEZ TEGO NIE MOŻNA UZYWAĆ ŚWIATEŁ DO JAZDY DZIENNEJ.
Żadne "panele LED" i inne wytwory z krainy allegro nie spełniające powyższych wymagań nie nadają się do używania jako światła dzienne.

Wiecej w w/w przepisie.

Czyli reasumując, w tej chwili nie muszą ale mogą świecić się światła pozycyjne. W samochodach rejestrowanych po 31.12.2009, świecenie świateł pozycyjnych wraz z dziennymi jest zabronione.
wcześniej:
DS5, C4P, C4GP, C5, XM , 6x Xantia, ZX ,BX

DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA - L E X I A

Offline Michał Janczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 50
  • Posiadany samochód: C4 VTS
  • Zainteresowania: motoryzacja, ciekawe rozwiązania :)
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 19, 2009, 11:51:30 »
Czy posiada może ktoś schemat elektryczny swiateł w C5 ?

Chyba jednak skuszę się na te dzienne, bo kupienie 2 xsenonów cenowo wyjdzie podobnie, jak nie drozej w porównaniu z kupnem dziennych LED (do 200zł)

Drugie pytano o homolgacje - DRL rozumiem ze ok, ale co z tymi literkami E - czy E4, E6 a E11 jest roznica? (gdzies bylo napisale ze homologacja E11 to Wielka Brytania i tylko ruch lewostronny)

Pzdr.

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 19, 2009, 14:22:55 »
Juz o tym pisalem w citrotech-u. Literka "E" jest to znak ze produkt byl homologowany w UE a cyfra oznacza w jakim kraju. Swiatla dzienne sa uniwersalne- w tym wypadku nie ma podzialu na ruch lewostronny czy prawostronny.

Pozdr.

Offline Michał Janczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 50
  • Posiadany samochód: C4 VTS
  • Zainteresowania: motoryzacja, ciekawe rozwiązania :)
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 30, 2009, 20:54:11 »
czyli z takimi dziennymi nie powinno byc problemu: (E + RL wygladają na spełniające normy homologacji? )

http://www.allegro.pl/item685051245_swiatla_do_jazdy_dziennej_2x20_led_homologacja.html

PS.
Jak podlaczyc kabelki - do bezpiecznikow chyba?

1. kabelek do masy ?
2. kabelek do mijania i drogowych ?
3. kabelek czy po stacyjce czy moze (na forum peugeot ktos napisał: ) pod BSI ?


A tutaj ciekawa informacja (Thanks to suzuki klub ;) ):

Cytuj

Jak są kontrolowane światła do jazdy dziennej na stacji diagnostycznej?

Światła jazdy dziennej:
Stan i działanie:
Oględziny.
1. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami.
2. Podłączenie elektryczne niezgodne z przepisami.
3. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna.
4. Barwa inna niż biała.


Ad. 3 - Powierzchnia świetlna jednego światła nie może być mniejsza niż 40 cm2.

Offline Michał Janczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 50
  • Posiadany samochód: C4 VTS
  • Zainteresowania: motoryzacja, ciekawe rozwiązania :)
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 18, 2009, 15:40:37 »
1. kabelek do masy
2. kabelek do bezpiecznika świateł mijania F9 - skrzynka C2
3. kabelek do bezpiecznika F15 - skrzynka C2 (napiecie 14V)
później trochę kombinowania z zamocowaniem i Voilà:




Offline Tomasz Machura

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Skąd: Miasteczko Śląskie
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.0 16V (2004)
  • Miejscowość: Miasteczko Śląskie
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpień 22, 2009, 19:48:39 »
Witam, nie byłbym tak zbytnio zachwycony takimi "dodatkami" w miejscu nie przeznaczonym, wyraźnie widać że jest to "doklejone", ale każdy ma swój gust a o gustach się nie dyskutuje. Dobra do rzeczy, skrzynka C2 nie zawiera bezpieczników F tylko bezpieczniki G strona 122 instrukcji obsługi. Podejrzewam że chodzi o skrzynkę w komorze silnika gdzie F9 i F10 są od świateł mijania, a F15 od elementów wykonawczych silnika(cewka zapł., elektrozawór, sonda lambda). Pytanie zasadnicze: czy napięcie za tym bezpiecznikiem pojawia się dopiero po uruchomieniu silnika? Ja światła dzienne widzę tak: po uruchomieniu silnika załączają się automatycznie, po załączeniu świateł mijania (można wykorzystać sygnał za bezp. F9 lub F10) gasną dzienne. Do tego widzę na fotce że świecą pozycyjne - niepotrzebnie. Czyli potrzebny jest układ przekaźnika który w stanie spoczynku zwiera na światła dzienne, po podaniu napięcia (bezpiecznik F9 lub F10) na cewkę wyłącza dzienne i/lub układ wykrywający napięcie np. 13,8V który zablokuje załączenie świateł przed uruchomieniem silnika, chyba że wykorzystamy taki układ z samochodu (w końcu w funkcji świateł 24h zapala je po uruchomieniu silnika, czyli musi wykrywać pracę alternatora). Wówczas przeprogramowujemy (lub nie zależy jak kto ma ustawione) światła 24h na automat, i mamy problem z głowy, w dzień w dobrych warunkach drogowych świecą dzienne, w deszczu lub o zmierzchu gdy zadziała czujnik świateł, załączają się mijania i gasną dzienne - full automat, "nie pamiętamy" o światłach, bo pamięta o nich cytrynka.[color=006600]Tutaj prosiłbym jeżeli przeczyta ten temat jakiś spec od elektryki w C5 propozycję podłączenia takowych świateł dziennych.[/color]
Żeby ładnie wyglądało, nie wiem czy taka homologacja może być dla zwolenników diody link, chodzi o DRL czy to to samo co RL no i powierzchnia wychodzi 33cm kwadratowe, a tutaj coś innego link niestety te to nie diody tylko na żarówki 21W i są "gołe" czyli nie mają żadnych przekaźników i układów sterujących no i trzeba to sobie zorganizować samemu, te pierwsze podejrzewam że mają. Najważniejsze jest to, że każde z tych świateł można bez problemu zabudować wycinając częściowo czarne kratki pod halogeny. Wtedy będzie wyglądało bardziej profesjonalnie, powiedzmy będzie na swoim miejscu i nie ma obawy że jest niżej niż 250mm nad jezdnią.
Były:
ZX 1.4i
Opel Astra F 1.6i 16V
Citroen C5 MkI Exclusive 2.2HDi
Skoda Octavia 1.6i
Jest: Citroen C5 MkII 2.0 16V Break

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 22, 2009, 20:16:40 »
Przepisy mowia:
- Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 800 kandeli.
- Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy 20 cm2.
- Automatyczne włączanie świateł dziennych równocześnie z rozruchem pojazdu.
- Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
- Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
Do tego umiejscowienie:
- Zamontowane z przodu pojazdu symetrycznie do jego wzdłużnej płaszczyzny symetrii, nie niżej niż 250mm i nie wyżej niż 1500mm od jezdni; odległość każdego z nich od bocznego obrysu pojazdu nie może być większa niż 400mm, wzajemna odległość pomiędzy nimi nie może być mniejsza niż 600mm (jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m odległość ta może być zmniejszona do 400mm).
Oraz oznakowanie:
- Znaki homologacyjne E i RL.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Michał Janczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 50
  • Posiadany samochód: C4 VTS
  • Zainteresowania: motoryzacja, ciekawe rozwiązania :)
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpień 22, 2009, 20:22:21 »
Tak właśnie zostały podłączone, na F15 pojawia sie napiecie dopiero po wlaczeniu silnika, pozycyjne swieciły jeszcze wtedy bo był włączony system świateł skandynawskich wiec zawsze paliły sie (i przepalały :P ) ksenony, teraz juz po wylaczeniu tej funkcji, aktywowany jest czujnik zmierzzchu i swieca same dzienne - homologacja E+RL powierzchnia świecenia >= 40 cm2 każda, przyjmują napięcie 12/24V wiec 13,8V pod F15 chyba nie powinien nic uszkodzić, + 67 cm odległości miedzy nimi + dokładnie nie pamiętam ale chyba 32cm nad jezdnią. W miejsca halogenów raczej LEDy by sie nie zmieściły, a akurat zależało mi zeby dzienne były jak najmniejszej mocy, nie bedzie to mialo duzego wplywu na prąd do "cewka zapł., elektrozawór, sonda lambda".

Największym problemem, zaraz po odpowiednim zamocowaniu;), było właśnie znalezienie odpowiedniego bezpiecznika, który by się włączał tylko z silnikiem, a po przejrzeniu wszystkich pozostałych, ten F15 byl chyba jedynym.


Offline Tomasz Machura

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Skąd: Miasteczko Śląskie
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.0 16V (2004)
  • Miejscowość: Miasteczko Śląskie
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpień 23, 2009, 21:19:21 »
A może w ten sposób: rysunek pod tekstem
Przekaźniki pozwolą na zastosowanie żarówek 21W czy świateł diodowych praktycznie bez obciążania F15 i F9 (moc pobierana przez przekaźnik np. 0,6W to zaledwie 0,05A). Diody zabezpieczają przed odwrotnym przepływem prądu. Zasilanie płynie z akumulatora przez bezpiecznik (tutaj akurat 5A dla 2x21W). Pracuje zawsze tylko jeden przekaźnik. Na schemacie (jako że nie miałem "gotowego obrazka") przekaźnik jest zbudowany z cewki oraz przełącznika (zresztą tak jest w rzeczywistości, tyle że w jednej obudowie ;)). Co prawda nie jestem elektrykiem ani elektronikiem, ale wydaje mi się że taki układ nie powinien zaszkodzić naszym cytrynom. Uwagi i poprawki mile widziane.
I jeszcze jedno pytanie czy symbol DRL na kloszu oznacza że norma RL jest spełniona?, w końcu RL tam występuje ;)
Były:
ZX 1.4i
Opel Astra F 1.6i 16V
Citroen C5 MkI Exclusive 2.2HDi
Skoda Octavia 1.6i
Jest: Citroen C5 MkII 2.0 16V Break

Offline Michał Janczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 50
  • Posiadany samochód: C4 VTS
  • Zainteresowania: motoryzacja, ciekawe rozwiązania :)
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpień 25, 2009, 19:58:35 »
właśnie swego czasu tez sie nad tym zastanawiałem, ale były głosy ze RL to RL a nie DRL :) a dokładniej numeracja na przykład:
homologacja: RL E11 00 0033


Z tematu: C3 - Zderzak - dzienne LED-y
Cytuj

Niestety ale tak naprawdę jedynie światła lub diody LED oznaczone "RL" są homologowane na światła dzienne (Nie DRL)
Oznaczenie E nie ma znaczenia ponieważ to jest tylko homologacja dla danego kraju UE a my jesteśmy jej członkiem


i na szybkości wyguglowane :)
http://forum.vectraklub.pl/index.php?showtopic=84482