Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk1] Halogeny jako Światła dzienne  (Przeczytany 43984 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpień 25, 2009, 23:39:16 »
Wg. ECE 87 tylko znak RL oznacza światła do jazdy dziennej.

Ech, nikt nie czyta przepisów? :P
Co z tego, że na forach jest i w jakimś artykule, skoro nawet nie podano gdzie przepisu szukać?

Wyciąg z regulacji ECE 87

UNIFORM PROVISIONS CONCERNING THE APPROVAL OF DAYTIME RUNNING
LAMPS FOR POWER-DRIVEN VEHICLES

5.2. Composition of the approval mark
The approval mark shall consist of:
5.2.1. an international approval marking, comprising:
5.2.1.1. a circle surrounding the letter "E" followed by the distinguishing number of the country which has granted the approval 2/,
5.2.1.2. an approval number,
5.2.2.   the additional symbol "RL".

(w skrócie znaczy to że znak zatwierdzający powinien zawierać symbol "RL")

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpień 26, 2009, 10:16:39 »
A co powiecie na coś ->takiego<-. Co prawda średni pomysł ale jest to alternatywa do dziennych, które trzeba montować i ingerować w elektrykę.
Wysłałem pytanie do sprzedającego jak się to ma do świateł xsenonowych jak odpowie to dam znać.
Swenson

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpień 26, 2009, 10:57:10 »
tutaj jest ciekawy produkt dedykowany do naszych cytrynek. Zadałem pytanie sprzedającemu czy światła te gaszą się po włączeniu świateł mijania. Odpowiedział, że tak. Widocznie ta czarna skrzyneczka ma takie zadanie.
Co wy na to?
Swenson

Offline Patryk Liber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 295
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 1.6 HDi 2014r 115 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpień 26, 2009, 11:34:13 »
Cytuj

Marcin Serafin napisał:
tutaj jest ciekawy produkt dedykowany do naszych cytrynek.


Z tym że są dedykowane do Citroena to tak troszkę na wyrost :D Popatrz w aukcje tego uzytkownika >>klik<<. Te same światła dedykowane do większości marek :D. Poza tym nigdzie w opisie aukcji nie wspomina o homologacji DRL

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpień 26, 2009, 11:50:21 »
też to zauważyłem. Może chodzi tu o zawartość owej czarnej skrzyneczki.
Nie wiem nie jestem zbyt kompetentny gdyż z elektryką i elektroniką nie mam przyjemności się znać.  ;-)

Offline Patryk Liber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 295
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 1.6 HDi 2014r 115 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 26, 2009, 11:52:56 »
Na pewno nie chodzi o zawartość czarnej skrzyneczki :D. Typowy chwyt marketingowy :D

Offline Michał Janczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 50
  • Posiadany samochód: C4 VTS
  • Zainteresowania: motoryzacja, ciekawe rozwiązania :)
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 26, 2009, 11:57:44 »
ale po co jakiś moduł włączający skoro wystarczy podpiąc pod odpowiedni bezpiecznik "włączający sie" razem z silnikiem ?;)

Pzdr.

Offline Patryk Liber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 295
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 1.6 HDi 2014r 115 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 26, 2009, 12:14:53 »
"Moduł" jest potrzebny do tego żeby zgodnie z przepisami wyłączać światła dzienne podczas włączania świateł mijania i na odwrót.

Offline Tomasz Machura

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Skąd: Miasteczko Śląskie
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.0 16V (2004)
  • Miejscowość: Miasteczko Śląskie
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpień 26, 2009, 12:57:16 »
Prezentowany "moduł" to nic innego jak układ przekaźników który pokazałem na rysunku kilka postów niżej, koszt "samoróby" koło 10zł. Kupujemy 2 przekaźniki, 2 podstawki, kilka konektorów (złączek) montujemy w całość, można wpakować to w jakąś obudowę żeby ładnie wyglądało i żeby wygodnie to zamocować. Można się pokusić o wykonanie tego na płytce drukowanej (ale jak "padnie" przekaźnik więcej kombinowania przy wymianie). Po konsultacji z elektrykiem dowiedziałem się że można pominąć diody, gdyż na prądzie stałym nie powinno być "niespodzianek". Światła zasilamy bezpośrednio z akumulatora (bierzemy + wpinając się w kable zacisku, nie "drucikiem" pod zacisk! tzw. "klemę"). Możemy podłączyć zarówno odbiorniki żarówkowe jak diodowe, najważniejsze by spełniały homologację E + RL, jak wcześniej pisano DRL nie jest homologacją, po drodze wrzucamy bezpiecznik i mamy gotowe światła w pełni zgodne z przepisami i co najważniejsze bezpieczne dla instalacji samochodu. Natomiast światła LED z homologacją są po prostu drogie, do tego trudno je zmieścić w miejscach na halogeny, za to żarówkowe okrągłe reflektorki z homologacją kosztują ok. 70zł i pasują w otwory (może nie idealnie). Ważne żeby świeciły zgodnie z przepisami i oszczędzały drogie żarówki xenon.
Były:
ZX 1.4i
Opel Astra F 1.6i 16V
Citroen C5 MkI Exclusive 2.2HDi
Skoda Octavia 1.6i
Jest: Citroen C5 MkII 2.0 16V Break

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpień 26, 2009, 13:06:30 »
Ale jak podłączysz to bezpośrednio pod akumulator to będzie świecić cały czas i nie będzie możne tego wyłączyć. Przepisy mówią, że światła dzienne mają się włączać automatycznie po odpaleniu silnika. No chyba, że czegoś nie zrozumiałem.
Swenson

Offline Patryk Liber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 295
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 1.6 HDi 2014r 115 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpień 26, 2009, 13:13:25 »
@Tomek - RL - to rodzaj świateł na jakie jest nadana homologacja. Literka D oznacza że homologacja dotyczy pary świateł. Także DRL jest jak najbardziej oznaczeniem typu świateł dla których jest nadany numer homologacyjny.

Offline Tomasz Machura

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Skąd: Miasteczko Śląskie
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.0 16V (2004)
  • Miejscowość: Miasteczko Śląskie
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpień 26, 2009, 13:15:25 »
Marcin@ zerknij na schemat podłączenia, który jest pokazany kilka postów niżej. Zasilanie jest z akumulatora, ale przekaźnik poda to zasilanie dopiero po uruchomieniu silnika, włączenie świateł mijania odetnie prąd z cewki przekaźnika świateł dziennych, tym samym je gasząc. Wszystko zgodnie z przepisami. Chodzi o ominięcie obciążania bezpieczników znajdujących się już w instalacji, potrzebujemy tylko sygnał na poziomie 0,05-0,1A do zasilania cewek przekaźników.
Były:
ZX 1.4i
Opel Astra F 1.6i 16V
Citroen C5 MkI Exclusive 2.2HDi
Skoda Octavia 1.6i
Jest: Citroen C5 MkII 2.0 16V Break

Offline Tomasz Machura

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Skąd: Miasteczko Śląskie
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.0 16V (2004)
  • Miejscowość: Miasteczko Śląskie
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpień 26, 2009, 13:22:15 »
kilka dni temu znalazłem stronę (kurcze nie mogę teraz jej znaleźć :( ) z opisem homologacji i kombinacjami skrótów i tam było że D oznacza dwa światła (reflektory) natomiast w tabeli kombinacji skrótów nie było DRL
Były:
ZX 1.4i
Opel Astra F 1.6i 16V
Citroen C5 MkI Exclusive 2.2HDi
Skoda Octavia 1.6i
Jest: Citroen C5 MkII 2.0 16V Break

Offline Andrzej Orych

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Staśków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 '02 2.0 LPG
  • Zainteresowania: elektronika, audio
  • Miejscowość: Staśków
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpień 26, 2009, 13:22:55 »
Teraz otworzyłem ten temat i mam uwagę do schematu podłączenia świateł dziennych przedstawionego wcześniej. Sam układ jest poprawnie zaprojektowany poza diodami. Tak wstawione diody nic nie dają, zgodnie ze sztuka powinno się je dołączyć równolegle z cewkami przekaźników z anodą na masie (-) i powinny być na napięcie przebicia ok. 100V.
Andrzej Orych
C5 2.0 LPG
mazowsze

Offline Tomasz Machura

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Skąd: Miasteczko Śląskie
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.0 16V (2004)
  • Miejscowość: Miasteczko Śląskie
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpień 26, 2009, 13:33:00 »
Andrzej@ wielkie dzięki, jak pisałem w poście w którym zamieszczałem ten schemat - nie jestem ani elektrykiem, ani elektronikiem, bardzo mnie cieszy ta uwaga, natomiast czy te diody są konieczne, bo jak nie to sprawa jest uproszczona. A jeżeli są konieczne to proponuję poprawkę schematu zgodnie z sztuką! Ja tylko szukałem rozwiązania bez obciążania wbudowanych już bezpieczników. Jeszcze raz dziękuję za zwrócenie uwagi na mój "wynalazek".
Były:
ZX 1.4i
Opel Astra F 1.6i 16V
Citroen C5 MkI Exclusive 2.2HDi
Skoda Octavia 1.6i
Jest: Citroen C5 MkII 2.0 16V Break

Offline Patryk Liber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 295
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 1.6 HDi 2014r 115 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpień 26, 2009, 14:26:30 »
@Tomek - rzeczywiście, co do typu świateł masz absolutną rację DRL to tylko i wyłącznie chwyt marketingowy i nie oznacza on typu świateł dziennych. Na tej aukcji na zdjęciu pudełka bardzo wyraźnie widać oznaczenie homologacyjne z których wynika, że są to homologowane przednie światła pozycyjne (oznaczenie A)

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpień 26, 2009, 14:34:59 »
Świetnie ale przyjrzyj się uważnie temu zdjęciu czy coś ci nie gra. Ja tam widzę, że kartonik z oznaczeniem homologacji jest wciśnięty pod opakowanie produktu. Poza tym takie oznakowanie powinno być również na kloszu prawda? a ja coś tam nie widzę takiego oznaczenia.
Swenson

Offline Patryk Liber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 295
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 1.6 HDi 2014r 115 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpień 26, 2009, 14:40:26 »
Wg mnie wszystko w porządku. Kartonik to normalna zawieszka pudełka na stojak, a na pierwszym zdjęciu widać po prawej stronie lampy charakterystyczne kółeczko w którym zapewne jest literka E. Są to legalne światłą z homologacją europejską tylko że przednie pozycyjne a nie dzienne

Offline Andrzej Orych

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Staśków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 '02 2.0 LPG
  • Zainteresowania: elektronika, audio
  • Miejscowość: Staśków
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpień 26, 2009, 15:35:00 »
Tomasz, bezpieczniki z diodami, czy bez są obciążone cewkami przekaźników, ale są to znikome obciążenia, rzędu 0,15A. równoległe diody do cewek maja zapobiegać przepięciom powstającym na nich w momencie wyłączania.
Andrzej Orych
C5 2.0 LPG
mazowsze

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpień 27, 2009, 08:33:40 »
Witam
Pamiętacie mój post nr #27.
Właśnie dostałem odpowiedź od sprzedającego. Twierdzi on, że jak mamy światła mijania typu ksenony, a drogowy halogeny to można podłączyć ten moduł. Zestaw nie działa przy światłach typu bi-ksenon.
Co powiecie na taki pomysł.

Swenson

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #45 dnia: Sierpień 27, 2009, 11:44:19 »
Opcja pierwsza nie do przyjecia, w ogóle nie ma to homologacji, Co do xenonów - przecież w cytrynie nie masz drogowych Xenonów, tylko zwykłe chyba H1...

Opcja druga ma homologację drogową, ale nie ma RL ( NIE DRL!!)
czylli ( nie wiem czy do końca tak jest) ale możesz co najwyżej ich uzywać jako świateł pozycyjnych. Ale to trzeba by juz doczytać w rozporządzeniu.



Teraz doczytałem,że te LED-y mają homologację R87. Regulacja 87 dotyczy właśnie świateł do jazdy dziennej, wiec może nie wspomniał na aukcji o znaczku RL na światłach, ale skoro mają homologację R87 to powinny mieć znaczek RL.

Offline Tomasz Machura

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Skąd: Miasteczko Śląskie
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.0 16V (2004)
  • Miejscowość: Miasteczko Śląskie
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #46 dnia: Sierpień 27, 2009, 13:09:17 »
poprawiony schemat "modułu" czyli układu przekaźników sterujących dowolnym typem odbiorników w postaci świateł dziennych w C5 MkI, mam nadzieję że dobrze zrozumiałem sugestię Andrzeja dotyczącą podłączenia diody zabezpieczającej. Andrzeju, to  że prądem cewki obciążę bezpieczniki wiem, ale jak sam napisałeś jest to bardzo mały prąd, rzędu 0,15A maksymalnie, stąd właśnie wziął się pomysł układu z przekaźnikami i zasilaniem świateł bezpośrednio z akumulatora z bezpiecznikiem tych świateł, nie powinno to w żaden sposób zakłócić pracy instalacji elektrycznej C5 (a nawet dowolnego innego samochodu). Inaczej mówiąc można ten układ montować w dowolnym samochodzie, pod warunkiem że znajdziemy źródło impulsu dla cewki przekaźnika 2 pojawiające się po uruchomieniu silnika - żeby być w zgodzie z przepisami.
Były:
ZX 1.4i
Opel Astra F 1.6i 16V
Citroen C5 MkI Exclusive 2.2HDi
Skoda Octavia 1.6i
Jest: Citroen C5 MkII 2.0 16V Break

Marek_S

  • Gość
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #47 dnia: Sierpień 28, 2009, 16:46:41 »
obejrzałem i .... uruchamianie i automatyka to pestka , problem tu widze jeden . czy przepisy dopuszczają takie oświetlenie.Mnie bardziej by interesował sama lampa ( uklad LED ) bo na elektronike sterujaca mam juz pomysł .

Offline Andrzej Orych

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Staśków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 '02 2.0 LPG
  • Zainteresowania: elektronika, audio
  • Miejscowość: Staśków
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #48 dnia: Sierpień 28, 2009, 21:28:03 »
Tomek, schemat prawie idealny, ale diody trzeba wstawić odwrotnie ( jak pisałem anodami na masę). W obecnym położeniu robiłyby tylko zwarcie.
Andrzej Orych
C5 2.0 LPG
mazowsze

  • Gość
Re: [MK1 2003] Halogeny jako Światła dzienne
« Odpowiedź #49 dnia: Sierpień 29, 2009, 00:05:44 »
Cytuj

Marcin Serafin napisał:
Witam
Pamiętacie mój post nr #27.
Właśnie dostałem odpowiedź od sprzedającego. Twierdzi on, że jak mamy światła mijania typu ksenony, a drogowy halogeny to można podłączyć ten moduł. Zestaw nie działa przy światłach typu bi-ksenon.
Co powiecie na taki pomysł.



Z opisu wynika, ze moduł instaluje się na światłach drogowych. Działa to tak, że zmniejsza napięcie na żarówkach do 30-50% i udaje światła dzienne. Niestety jest to niezgodne z przepisami. Przepisy nakazują włączone światła dzienne lub światła mijania. To że drogowe zasilane niższym napięciem są widoczne nie gorzej niż dzienne i nie oślepiają, nie ma nic do rzeczy. Jest to niezgodne z przepisami i nie przejdzie przez diagnostykę.