Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Awaria sterowania przekaźnikiem  (Przeczytany 2676 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Awaria sterowania przekaźnikiem
« dnia: Maj 08, 2010, 21:36:25 »
Witam  :)

W moim XM'e mam dziwną awarię: żadne bezpieczniki nie uszkadzają się; po włączeniu stacyjki terkoce przekaźnik zasilający moduły klimatronika, ABS, kierunkowskazów, podnoszenia szyb, zasilania radia, wyświetlania komunukatów, zegara i termometru, może coś jeszcze... Przekaźnik ten umocowany jest pod schowkiem po stronie pasażera a zasilany jest z 30A bezpiecznika ze skrzynki w komorze silnika  przy akumulatorze. Cewka tego przekaźnika przestaje włączać się po wyjęciu bezpiecznika nr 3 ze skrzynki nad nogami kierowcy.
 Obie skrzynki bezpiecznikowe zostały wymontowane, widoczne punkty lutownicze poprawione, styki obejrzane i przeczyszczone alkoholem izopropylowym oraz zwilżone specjalnym bezsiarkowym olejem do styków, stosowanym w elektronice, styki bezpieczników też oczyszczone.
Jeśli wyjmę opisany wcześniej przekaźnik z gniazda i podłączę mu tylko styki cewki przewodami z gniazdem, to po włączeniu stacyjki styki robocze zostają zwarte - jeśli wtedy zmostkuję w gnieździe przekaźnika przewody zasilające, wszystkie moduły zaczynają pracować bez problemu, bezpieczniki nie palą się...  Jedynie sterownik przekaźnika wyłącza zasilanie cewki przekaźnika....  
Sterowanie tego przekaźnika jest chyba z modułu oznaczonego 9000 i umieszczonego na schematach w, lub przy skrzynce bezpieczników i przekaźników nad nogami kierowcy.  Pytanie: co wymusza wyłączanie przekaźnika? Nie mam pełnych schematów, nie wiem gdzie jest moduł 9000; wygląda na to, że sygnały idą magistralą CAN...

(XM 2,5 TD, kombi 1996r.)
Bardzo proszę o konsultacje!

Pozdrawiam

Paweł

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 09, 2010, 12:29:33 »
Hmm...  Może należy wykasować kody błędów? Nie robiłem tego jeszcze....

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 09, 2010, 23:16:08 »
Napisz mi numer nadwozia to Ci powiem czy masz u siebie multiplex. Z rocznika i silnika wnioskuje że są szanse że masz.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 09, 2010, 23:21:00 »
Podaję numer: VF7Y4RM0000RM7109

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 09, 2010, 23:48:58 »
Mam złącze serwisowe w kabinie pod kierownicą, zrobiłem układzik do kodów migowych, jutro przetestuję komputery...

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 10, 2010, 00:26:09 »
Przetestować nie zaszkodzi.Musisz prześledzić drogę zasilania cewki przekaźnika. Ewentualnie po kolei eliminować moduły załączane przekaźnikiem.Być może któryś z układów jest uszkodzony i ogłupia sterownik powodując np spadek napięcia.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 10, 2010, 08:23:51 »
Prawdopodobnie sterowanie cewki przekaźnika odbywa się z modułu 9000, jeszcze nie doszedłem po kablach gdzie to jest...  Prześledziłem natomiast drogę zasilania z akumulatora do zestyków głównych przekaźnika: sprawdzę później i kolory opiszę...  Czytam uważnie wszelkie uwagi.  Dziękuję :)

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 10, 2010, 22:22:53 »
Trochę niespodzianek...  Zabrałem się za odczytywanie błędów za pomocą testera i....  dało się wejść w tryb serwisowy tylko do komputera zawieszenia - odczytał 2 błędy, skasowałem je... i od razu inne zachowanie cytrynki :)
Do pozostałych trybów nie mogłem się dostać - o co tutaj chodzi?  
Poza tym znalazłem przekaźnik na skrzynce bezpieczników (oznaczenie chyba PSFO) oznaczony w/g schematu (schemat w załączniku) numerem 848, którego logiki na razie nie pojmuję - proszę o informację jaką rolę on spełnia, ponieważ współpracuje w jakiś sposób z przekaźnikiem, który opisuję w pierwszym poście...

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 10, 2010, 22:27:36 »
Nie masz Multiplexu. To tak na pocieszenie.
Pozdrawiam.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 10, 2010, 22:31:02 »
Innych komputerów nie odczytasz za pomocą kodów migowych; tak to już jest w tych nowszych modelach, a nawet jakbyś odczytał z silnika to i tak nie znajdziesz opisu kodów, więc się nie męcz.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 11, 2010, 11:02:47 »
Cytuj

Paweł Tyrchan napisał:
 
Poza tym znalazłem przekaźnik na skrzynce bezpieczników (oznaczenie chyba PSFO) oznaczony w/g schematu (schemat w załączniku) numerem 848, którego logiki na razie nie pojmuję - proszę o informację jaką rolę on spełnia, ponieważ współpracuje w jakiś sposób z przekaźnikiem, który opisuję w pierwszym poście...

Przekaźnik o numerze 848 spełnia rolę odcinania zasilania niektórych urządzeń do czasu rozpoczęcia pracy przez alternator . Dla zrealizowania tej funkcji cewka przekaźnika 848 jest wpięta między plus zasilania i styk alternatora nazywany wzbudzaniem/sygnalizacją ładowania .
Taki sam układ był stosowany w MKI , ale też i w wielu pojazdach innych producentów .
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 11, 2010, 18:04:11 »
W takim razie Irek podsunął ewentualny trop.Alternator na stół monterski . Szczotki i mostek do przeglądu skoro przekaźnik ci terkoce.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 11, 2010, 18:44:26 »
:)

Dziękuję wszystkim kolegom za odpowiedzi - trop podjęty, zgadza się,  ten przekaźnik odcina mi zasilanie, nie wiedziałem dlaczego.  Logika już jest... Choć bardziej logicznie wygląda, że przekaźnik powinien odłączać zasilanie na obwody "prądożerne" w momencie rozruchu silnika, kiedy priorytetem jest zakręcenie silnikiem, w celu odciążenia akumulatora...  A terkoce mi zanim uruchomię silnik...

Jesteście wspaniali !
Dziękuję raz jeszcze, poinformuję o wynikach :)

Pozdrawiam serdecznie

Paweł

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 11, 2010, 20:09:35 »
Najprawdopodobniej cewka przekaźnika 848 jest sterowana przez układ elektroniczny, być może wzbudza się on z jakiegoś powodu...  Gdybym mógł zobaczyć połączenia i układ elektroniczny, odczytałbym to...

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 11, 2010, 22:21:57 »
Cytuj

Maciej Dankiewicz napisał:
Innych komputerów nie odczytasz za pomocą kodów migowych; tak to już jest w tych nowszych modelach, a nawet jakbyś odczytał z silnika to i tak nie znajdziesz opisu kodów, więc się nie męcz.


Macieju, w takim razie może jest możliwość zrobienia jakiegoś interfejsu, zdobycia oprogramowania i wykasowania błędów w pozostałych modułach?

Pozdrawiam i dziękuję za informacje :)

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 11, 2010, 23:00:46 »
Nie jestem pewien, ale tylko chyba Lexia/Proxia.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 12, 2010, 08:21:25 »
Cytuj

Paweł Tyrchan napisał:
Najprawdopodobniej cewka przekaźnika 848 jest sterowana przez układ elektroniczny, być może wzbudza się on z jakiegoś powodu...  Gdybym mógł zobaczyć połączenia i układ elektroniczny, odczytałbym to...

Cewka przekaźnika 848 jest wpięta równolegle do żarówki sygnalizacji ładowania akumulatora , więc łatwo domyślić się jak jest sterowany 848 i co może zakłócać jego pracę .
Przekaźnik 848 steruje pośrednio innymi przekaźnikami , które już bezpośrednio odcinają : grzanie foteli (817 i 824) , grzanie szyby i lusterek  (tu akurat resetuje timer 820) , klima (821) itd.
Jakość schematu taka sobie , ale wszystko widać .
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 12, 2010, 17:15:01 »
Serdecznie dziękuję Irku :)   Konkretny schemacik :)

Na pierwszy rzut oka coś się dzieje w  alternatorze i trzeba tam zajrzeć...  Przy obciążeniu prądowym po włączeniu stacyjki pojawia się na tyle niski potencjał na drugich stykach cewki 848, że uruchamia przekaźnik, który rozłącza obwody, potem znów włącza i tak cyklicznie działa...  Sprawdzałem wcześniej - gdy nie ma takiego obciążenia, przekaźnik jest "spokojny".  Może wzbudzać się regulator napięcia, lub problem na stykach połączeniowych alternatora....  Zobaczymy jak będę miał trochę czasu :)

Pozdrawiam

Paweł

Offline Paweł Tyrchan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Gniezno
  • Posiadany samochód: citroen xm kombi 2,5TD MK II 1996
  • Miejscowość: Gniezno
Re: Awaria sterowania przekaźnikiem
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 16, 2010, 22:26:37 »
Witam ponownie w tym temacie.... Pragnę podzielić się spostrzeżeniami.

Na jakiś czas oszukałem elektronikę zakładając zworkę na styki przekaźnika (848 z ostatniego schematu) -  wszystko działało.

Odpowiedź znalazłem wymieniając akumulator na nowy! Stary był coś podejrzany dla mnie, choć słaby już lecz uruchamiał silnik, swoje napięcie niby miał. Zapewne stabilność jego parametrów była kiepska i elektronika wariowała, ot XM...

Po wymianie akumulatora, pojeździłem troszkę, wyjąłem zworkę, wstawiłem przekaźnik i wszystko działa jak należy.

Pozdrawiam :)

Paweł