Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza  (Przeczytany 114831 razy)

0 użytkowników i 8 Gości przegląda ten wątek.

Offline Paweł Wójtowicz

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Świdwin
  • Posiadany samochód: C5 2007rok 2.0 HDI
  • Miejscowość: Świdwin
Re: [Mk2] połamane klapy mieszalnika powietrza! "prawa grzej, lewa chłodzi"
« Odpowiedź #50 dnia: Luty 20, 2012, 09:02:09 »
Witam kolegę i proszę o przesłanie mi fotek które przesłałeś adminowi .Chyba będę musiał się wziąć za robotę jak się ociepli.
Jeszcze pytanko czy jest możliwość że padł sam silniczek jak to zweryfikować i czy jest opcja wymiany samego silniczka bez tak wielkiej rozpirduchy.
Dziękuje z góry
Mój adres [email protected]

Offline Piotr Dziurbacz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 134
  • Posiadany samochód: Golf mk1
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #51 dnia: Luty 20, 2012, 19:48:31 »
Mam takie pytanie względem wymiany klap mieszalnika. Czy do wymiany trzeba opróżnić układ klimatyzacji z czynnika?

Offline Maciej Szcząchor

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 966
  • Skąd: Kosakowo k/Gdyni
  • Posiadany samochód: C5 X7 Tourer Exclusive 2.0 HDi 163 KM BVM 2013r. & DS3 1.6 e-HDi
  • Zainteresowania: el-bzdury
  • Miejscowość: Kosakowo k/Gdyni
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #52 dnia: Luty 20, 2012, 20:09:44 »
Cytuj

Piotr Dziurbacz napisał:
Mam takie pytanie względem wymiany klap mieszalnika. Czy do wymiany trzeba opróżnić układ klimatyzacji z czynnika?


Do wymiany klap trzeba opróżnić układ klimatyzacji i spuścić płyn z układu chłodzenia.

Dla leniwych lub słabo szukających załączam podstawowe poradniki potrzebne do demontażu poszczególnych elementów wyposażenia auta aby móc wymienić bezproblemowo urwane klapy.
Mieć interfejs diagnostyczny, a umieć się nim posługiwać to dwie skrajne rzeczy;-)

BX, 2x Xantia, C3, C2, 3x C5

Offline Piotr Dziurbacz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 134
  • Posiadany samochód: Golf mk1
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #53 dnia: Luty 21, 2012, 16:51:47 »
Dzięki za odpowiedź. Tak właśnie myślałem, że układ musi być "pusty". Prawdopodobnie też czeka mnie remont nagrzewnicy bo mam problemy z temperaturą. Ustawiona na 22 raz grzeje mocno a raz nie grzeje.

Offline Dariusz Jastrzębski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C5 1.6HDI 2007
  • Miejscowość: Gliwice
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #54 dnia: Luty 25, 2012, 08:34:51 »
Rada odnośnie uszkodzeń klap mieszalnika które przekazał mi mechanik który naprawa  klapy  koszt około 1100zł w klapy (ASO 282zł,serwomechanizm 280zł), robota 600zł

  W czasie mrozu nie używać przycisku nawiew na przednią szybę.
Silne uderzenie powietrza w tylko częściowo otwarte klapy powoduje ich pękanie , lub uszkodzenie serwomotoru,
U mnie prawdopodobnie tak było uszkodzony serwomotor (brak pozycji granicznych i cały czas się obraca) doprowadził do ukręcania ośki w klapach.
 
szukam typu serwomotora do MKII  1,6 hdi 2007

Offline Wojciech Sikorski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 32
  • Skąd: Łąg
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break
  • Miejscowość: Łąg
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #55 dnia: Marzec 11, 2012, 18:26:06 »
witam
miałem to samo przy -20, pomęczyłem się 2 tygodnie, bo trzeba było czymś jeździć, ale w końcu przyszedłten moment. przedwczoraj odebrałem moją cytrynę po naprawie klap. Chciałem się brać za to sam, mam miejsce i możliwości, ale w końcu poszło do mechanika. Wszystko zrobione działa cacy, wymienione i wzmocnione klapki, calość z robocizną kosztowała mnie 500 pln, jestem b. zadowolony, wszystko złożone tak jak powinno być.

Offline Jacek Obłękowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 440
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: C5 MK2 1,6HDI 2008r
  • Zainteresowania: MOTO
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #56 dnia: Marzec 12, 2012, 08:05:32 »
500zł? Nie sądzę zeby ktokolwiek dał rade samemu zrobić to poniżej 8godzin. Cena klap to chyba okolo 250zł - wiec robocizna praktycznie darmowa w porównaniu do konkurencji :)
:-) FAP & EGR FREE  :-)

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 898
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #57 dnia: Marzec 12, 2012, 09:13:01 »
Cytuj

Dariusz Jastrzębski napisał:
...U mnie prawdopodobnie tak było uszkodzony serwomotor (brak pozycji granicznych i cały czas się obraca) doprowadził do ukręcania ośki w klapach.
 
szukam typu serwomotora do MKII  1,6 hdi 2007


mam pytanie odnosnie pozycji serwomotoru w MKI. U siebie też stoję przed perspektywą wymiany klap bo serwomotor ukręcił mi gniazdo nagrzewnicy. Przy sprawdzaniu motorka na zewnątrz okazuje się, że przeciaga on sporo (ok. 5-10mm) poza koniec zamknięcia klap. Czy po włożeniu w gniazdo on się zatrzyma na końcowym położeniu (przytrzyma go klapa) czy coś jest uszkodzone lub trzeba wyregulować zakres pracy motorka? Kiedyś ktoś pisał, że motoreduktor sam reguluje pozycje krańcowe po odłączeniu aku (ale, chyba pod warunkiem, że gniazdo to wytrzyma :))

Offline Wojciech Sikorski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 32
  • Skąd: Łąg
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break
  • Miejscowość: Łąg
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #58 dnia: Marzec 12, 2012, 17:21:22 »
no ja akurat tyle płaciłem i nie narzekam

Offline Piotr Kowalski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 55
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: C5 II 1,8; 2008
  • Miejscowość: Zabrze
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #59 dnia: Marzec 13, 2012, 17:00:58 »
Witam Kolegów.
U mnie jak wyżej Strona pasażera nawiew działa , strona kierowcy wieje tylko zimne .( klima dwustrefowa)  
Mam pytanie czy po wyciągnięciu radia ( bez demontażu całej deski rozdzielczej) można jakoś określić np endoskopem czy do wymiany klapa czy motoreduktor.
Czy ktoś może polecić jakiś zakład w moim pobliżu który jest wstanie to zrobić fachowo i w normalnej cenie.
Dziękuję za sugestie.

Offline Maciej Szcząchor

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 966
  • Skąd: Kosakowo k/Gdyni
  • Posiadany samochód: C5 X7 Tourer Exclusive 2.0 HDi 163 KM BVM 2013r. & DS3 1.6 e-HDi
  • Zainteresowania: el-bzdury
  • Miejscowość: Kosakowo k/Gdyni
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #60 dnia: Marzec 13, 2012, 20:56:19 »
Cytuj

Piotr Kowalski napisał:
Witam Kolegów.
U mnie jak wyżej Strona pasażera nawiew działa , strona kierowcy wieje tylko zimne .( klima dwustrefowa)  

Urwana klapa.
Cytuj

Mam pytanie czy po wyciągnięciu radia ( bez demontażu całej deski rozdzielczej) można jakoś określić np endoskopem czy do wymiany klapa czy motoreduktor.
Czy ktoś może polecić jakiś zakład w moim pobliżu który jest wstanie to zrobić fachowo i w normalnej cenie.
Dziękuję za sugestie.


Wyjęcie radia nic nie daje. Klapy mieszalnika są przysłonięte klapami od rozprowadzania powietrza.
Możesz się dostać do motoreduktora od lewej klapy jak zdemontujesz poduszkę kolanową. Zdemontuj motoreduktor i w jego miejsce włóż coś czym można by pokręcić klapą.
Mieć interfejs diagnostyczny, a umieć się nim posługiwać to dwie skrajne rzeczy;-)

BX, 2x Xantia, C3, C2, 3x C5

Offline Piotr Kowalski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 55
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: C5 II 1,8; 2008
  • Miejscowość: Zabrze
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #61 dnia: Marzec 14, 2012, 17:48:57 »
Witam
Kolego jako że jetem laikiem w kwestii klimatyzacji więc popraw mnie jeśli się mylę. Motoreduktor to coś w rodzaju silniczka który reaguje na nastawy temperatury. I wtedy przesuwa klapę w odpowiednie położenie. Pada albo motoreduktor albo klapa.
Kolejne moje pytanie Motoreduktor da się wymienić bez ściągania deski?
Koledzy piszą iż przy wymianie klap konieczny jest demontaż całego zespołu nawiewu i wyjecie go z auta. Czy da się to zrobić wewnątrz samochodu bez spuszczania płynów z klimy i chłodzenia.
Kolego czy masz może jakieś zdjęcia motoreduktora gdzie dokładnie go znajdę? Dla mnie poduszki powietrzne to niebezpieczne elementy i nie chciał bym demontować jak nie muszę. Ginekologiem nie jestem ale czy bez demontażu poduszki kolanowej wydostanę jakoś ten motoreduktor
Dzięki za odpowiedź.

Offline Maciej Szcząchor

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 966
  • Skąd: Kosakowo k/Gdyni
  • Posiadany samochód: C5 X7 Tourer Exclusive 2.0 HDi 163 KM BVM 2013r. & DS3 1.6 e-HDi
  • Zainteresowania: el-bzdury
  • Miejscowość: Kosakowo k/Gdyni
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #62 dnia: Marzec 14, 2012, 20:25:29 »
Cytuj

Piotr Kowalski napisał:
Witam
Kolego jako że jetem laikiem w kwestii klimatyzacji więc popraw mnie jeśli się mylę.

Nikt nie jest orłem.
Cytuj

Motoreduktor to coś w rodzaju silniczka który reaguje na nastawy temperatury. I wtedy przesuwa klapę w odpowiednie położenie. Pada albo motoreduktor albo klapa.

Można tak powiedzieć. Fachowo to taki mały serwomechanizm posiadający własny czujnik położenia.
Jest sterowany z układu sterującego klimatyzacją.
Cytuj

Kolejne moje pytanie Motoreduktor da się wymienić bez ściągania deski?

Tak oprócz motoreduktora sterującego obiegiem powietrza.
Cytuj

Koledzy piszą iż przy wymianie klap konieczny jest demontaż całego zespołu nawiewu i wyjecie go z auta. Czy da się to zrobić wewnątrz samochodu bez spuszczania płynów z klimy i chłodzenia.

Niestety ale do wymiany klap trzeba zdemontować całą deska, opróżnić klimę i częściowo spuścić płyn z układu chłodzenia
Cytuj

Kolego czy masz może jakieś zdjęcia motoreduktora gdzie dokładnie go znajdę? Dla mnie poduszki powietrzne to niebezpieczne elementy i nie chciał bym demontować jak nie muszę. Ginekologiem nie jestem ale czy bez demontażu poduszki kolanowej wydostanę jakoś ten motoreduktor
Dzięki za odpowiedź.

Coś tam mam. W temacie demontażu poduszek to nie ma co panikować. Wszystko da się zrobić i to na pewno poza ASO.
Mieć interfejs diagnostyczny, a umieć się nim posługiwać to dwie skrajne rzeczy;-)

BX, 2x Xantia, C3, C2, 3x C5

Offline Piotr Kowalski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 55
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: C5 II 1,8; 2008
  • Miejscowość: Zabrze
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #63 dnia: Marzec 15, 2012, 08:22:00 »
Witam
Dzięki za wyczerpujące informację. Z tego co widzę i czytam wiedze masz ogromną. Jakbyś mnie uraczył jakimiś zdjęciami byłbym wdzięczny [email protected]
Dzięki.

Offline Tomasz Kowalski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Skąd: Będzin
  • Posiadany samochód: Citroen C5
  • Miejscowość: Będzin
Re: [Mk2] połamane klapy mieszalnika powietrza! "prawa grzej, lewa chłodzi"
« Odpowiedź #64 dnia: Marzec 26, 2012, 09:43:00 »
Witam,
właśnie planuje rozebranie deski w celu naprawy klapy mieszalnika powietrza, mieszkam w Będzinie ale mam zamiar to zrobić u kolegi w Sosnowcu na Klimontowie. Z tego co napisałeś jesteś z Sosnowca i jakbyś mógł pokazać jak tą dekę rozbebeszyć to było by super. Planuje demontaż na 31.03 lub 1.04, czy tobie by to pasowało?
Z góry dzięki za odpowiedź.
Cytuj

Offline Tomasz Kowalski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Skąd: Będzin
  • Posiadany samochód: Citroen C5
  • Miejscowość: Będzin
Re: [Mk2] połamane klapy mieszalnika powietrza! "prawa grzej, lewa chłodzi"
« Odpowiedź #65 dnia: Marzec 26, 2012, 09:48:05 »
Witam,
właśnie planuje rozebranie deski w celu naprawy klapy mieszalnika powietrza, mieszkam w Będzinie ale mam zamiar to zrobić u kolegi w Sosnowcu na Klimontowie. Z tego co napisałeś jesteś z Sosnowca i jakbyś mógł pokazać jak tą dekę rozbebeszyć to było by super. Planuje demontaż na 31.03 lub 1.04, czy tobie by to pasowało?
Z góry dzięki za odpowiedź.

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #66 dnia: Marzec 26, 2012, 15:21:24 »
Cytuj

Maciej Szcząchor napisał:
Cytuj

Koledzy piszą iż przy wymianie klap konieczny jest demontaż całego zespołu nawiewu i wyjecie go z auta. Czy da się to zrobić wewnątrz samochodu bez spuszczania płynów z klimy i chłodzenia.

Niestety ale do wymiany klap trzeba zdemontować całą deska, opróżnić klimę i częściowo spuścić płyn z układu chłodzenia


Nie wprowadzaj w błąd uzytkowników ;P

2x to naprawiałem i nic nie trzeba spuszczać czy opróżniać... przynajmniej nie z auta :P

Tomasz, ja mogę ale dopiero po świętach niestety...

Offline Maciej Szcząchor

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 966
  • Skąd: Kosakowo k/Gdyni
  • Posiadany samochód: C5 X7 Tourer Exclusive 2.0 HDi 163 KM BVM 2013r. & DS3 1.6 e-HDi
  • Zainteresowania: el-bzdury
  • Miejscowość: Kosakowo k/Gdyni
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #67 dnia: Marzec 26, 2012, 16:52:25 »
Cytuj

Michał Suchecki napisał:
 

Nie wprowadzaj w błąd uzytkowników ;P

2x to naprawiałem i nic nie trzeba spuszczać czy opróżniać... przynajmniej nie z auta :P


Wymieniałeś na nowe czy kleiłeś stare??
Mieć interfejs diagnostyczny, a umieć się nim posługiwać to dwie skrajne rzeczy;-)

BX, 2x Xantia, C3, C2, 3x C5

Offline Tomasz Kowalski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Skąd: Będzin
  • Posiadany samochód: Citroen C5
  • Miejscowość: Będzin
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #68 dnia: Marzec 26, 2012, 18:02:04 »
A w który wekend by P najlepiej pasowało?

Offline Michał Suchecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 749
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break GT by Suchy
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #69 dnia: Marzec 26, 2012, 18:54:58 »
żeby nie było - kleiłem stare WYJMUJĄC je całkiem z auta - da radę :)
Opcja wypuszczenia płynów z auta mnie w....., więc kombinowałem. Teraz muszę powtórzyć cały proceder, kupując NOWY zestaw naprawczy, bo z mojej winy znów strzeliły.

Pasuje mi 14-15.04.
Wtedy też sam chyba będę wymieniał klapy.

Offline Piotr Dziurbacz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 134
  • Posiadany samochód: Golf mk1
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #70 dnia: Marzec 27, 2012, 19:03:37 »
Czy kolega Michał mógłby przybliżyć proces wymiany klap bez opróżniania układu ogrzewania i klimatyzacji? Bo prawdopodobnie też czeka mnie (nie)przyjemność naprawy nagrzewnicy.

Offline Piotr Kowalski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 55
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: C5 II 1,8; 2008
  • Miejscowość: Zabrze
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #71 dnia: Kwiecień 03, 2012, 14:09:11 »
Cytuj

Michał Suchecki napisał:
żeby nie było - kleiłem stare WYJMUJĄC je całkiem z auta - da radę :)
Opcja wypuszczenia płynów z auta mnie w....., więc kombinowałem. Teraz muszę powtórzyć cały proceder, kupując NOWY zestaw naprawczy, bo z mojej winy znów strzeliły.

Pasuje mi 14-15.04.
Wtedy też sam chyba będę wymieniał klapy.


Witam
Podczas wymiany mógłbyś zrobić dokumentacje zdjęciową z dokładnym opisem kolejności rozbierania.
Dzięki

Offline Wojciech Pawlak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 10
  • Skąd: Ustroń
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.2HDI 2001r.
  • Miejscowość: Ustroń
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #72 dnia: Kwiecień 07, 2012, 10:32:57 »
Witam Wszystkich,


Ja troszkę mam inny problem może ktoś mi pomoże.

Po przeczytaniu wszystkich wątków jakie znalazłem zabrałem się za demontaż motoreduktorów (nie działa strona kierowcy) wymontowałem motoreduktor i założyłem do wtyczki od pasażera tam okazuje się że działa bez żadnych oporów.

Czyli nie dochodzi zasilanie ale gdzie dalej szukać problemów??? na panelu zmienia się nastawienie temperatury w pełnym zakresie!


Czy może to być uszkodzony potencjometr w panelu, ale czy wtedy zmieniała by się temperatura na wyświetlaczu?

Offline piotr biniek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 Break 1.8 - 125 km
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #73 dnia: Maj 04, 2012, 08:57:56 »
Cytuj

Maciej Szcząchor napisał:
Wyjęcie radia nic nie daje. Klapy mieszalnika są przysłonięte klapami od rozprowadzania powietrza.
Możesz się dostać do motoreduktora od lewej klapy jak zdemontujesz poduszkę kolanową. Zdemontuj motoreduktor i w jego miejsce włóż coś czym można by pokręcić klapą.

szkda że tego wczesniej nie przeczytałem, bedzie kiszka jak sie okaże klapa ok a padł motoreduktor :)

Cytuj

Michał Suchecki napisał:
żeby nie było - kleiłem stare WYJMUJĄC je całkiem z auta - da radę :)
Opcja wypuszczenia płynów z auta mnie w....., więc kombinowałem. Teraz muszę powtórzyć cały proceder, kupując NOWY zestaw naprawczy, bo z mojej winy znów strzeliły.

Pasuje mi 14-15.04.
Wtedy też sam chyba będę wymieniał klapy.


poprosił bym o o instrukcję wyjęcia klap bez odłączania rurek z płynami jutro będę miał deskę na kolanach :)



I podsumowując:
jak rozumiem muszę odpiąć wał kierownicy gdzieś przy pedałach (mam rozkręcone wszystko a na czymś sie trzyma jeszcze deska wygląda że na kierownicy :) lub jej wale
Głosniki wysokotonowe odpinam jak ruszę deskę? teraz łap tam nie wsadze chyba że sie da od góry?
jak odpiąć centralny wyświetlacz? czy też po demontażu deski?

PS oczywiście pytania dotyczą MKII

Offline Maciej Szcząchor

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 966
  • Skąd: Kosakowo k/Gdyni
  • Posiadany samochód: C5 X7 Tourer Exclusive 2.0 HDi 163 KM BVM 2013r. & DS3 1.6 e-HDi
  • Zainteresowania: el-bzdury
  • Miejscowość: Kosakowo k/Gdyni
Re: [MKII] Klapy mieszalnika powietrza
« Odpowiedź #74 dnia: Maj 05, 2012, 19:09:05 »
Cytuj

piotr biniek napisał:
I podsumowując:
jak rozumiem muszę odpiąć wał kierownicy gdzieś przy pedałach (mam rozkręcone wszystko a na czymś sie trzyma jeszcze deska wygląda że na kierownicy :) lub jej wale

Wał rozpinasz przy pedałach.
Na podszybiu pod silnikiem wycieraczek są śruby trzymającę deskę.
Cytuj

Głosniki wysokotonowe odpinam jak ruszę deskę? teraz łap tam nie wsadze chyba że sie da od góry?

Wszystko wybebeszasz z deski przed jej wyjęciem.
podczas wyciągania deski odpinasz instalację elektryczną od niej.
Cytuj

jak odpiąć centralny wyświetlacz? czy też po demontażu deski?

Wymontowujesz wyświetlacz i odpinasz wtyk przed wyjęciem deski. Podobnie z czujnikiem nasłonecznienia.
Mieć interfejs diagnostyczny, a umieć się nim posługiwać to dwie skrajne rzeczy;-)

BX, 2x Xantia, C3, C2, 3x C5