Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?  (Przeczytany 2271 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Bartek Foltyn

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 282
  • Skąd: Sulików
  • Posiadany samochód: XM MkII 3.0 1994r. Aprilia Pegaso 650 1997r.
  • Miejscowość: Sulików
Kupiłem XM 3.0 po FL. Zawsze wymieniam płyny zaraz po nabyciu. Nie ma żadnej plakietki z informacja, a kobieta (poprzednia właścicielka) też nie wie bo dawała auto do warsztatu na wymianę. Jak rozpoznać jaki teraz jest olej i jaki powinien być?

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 14, 2011, 23:29:35 »
Jak nie ma wycieków i silnik w dobrej kondycji to zalałbym go 10w40/10w60 a przy nastepnej wymianie coś lepszego jeśli będzie wszystko ok.

Offline Waldemar Samociuk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: C62..2 xm3.0x3 xm 2.5TD, XM2.1TD MK1wkrzakach, C5 kombi MK2
  • Miejscowość: Lublin
Re: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 15, 2011, 10:50:24 »
Witam, tez tak zrobilem 10w40. Moj ma 20 lat, nabylem go w grudniu. Zamierzam zalac za kilka tys. km syntetyk, co o tym sadzicie? Jest ktos kto rozroznia jakosci olei. Ja uzywalem dotad Castrol i Mobil w moich autach.

Offline Krzysztof Kolano

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 147
  • Skąd: Oslo
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16v HA3+ 2002
  • Miejscowość: Oslo
Re: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 15, 2011, 11:25:45 »
To nie jest najlepszy pomysł. Syntetyk jest rzadszy niż pół syntetyk i rozpuści nagar i może go rozszczelnić

Offline Bartek Foltyn

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 282
  • Skąd: Sulików
  • Posiadany samochód: XM MkII 3.0 1994r. Aprilia Pegaso 650 1997r.
  • Miejscowość: Sulików
Re: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 15, 2011, 12:57:09 »
Cytuj

Mateusz Kaczorek napisał:
Jak nie ma wycieków i silnik w dobrej kondycji to zalałbym go 10w40/10w60 a przy nastepnej wymianie coś lepszego jeśli będzie wszystko ok.

Metoda którą opisujesz jest trochę sprzeczne z tym co opisane jest TUTAJ.
Jest jakaś domowa metoda sprawdzenia jaki olej jest w silniku?
Wczoraj na necie znalazłem, żeby wziąć trochę oleju z silnika i zmieszać z każdym z rodzai olejów, z którą się zmiesza to jest ten olej. Ta metoda nie działa bo mój olej miesza się z syntetykiem, półsyntetykiem i mineralnym.

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 15, 2011, 15:14:27 »
Niestety ale częściowo jest tam bujda napisana ;) Zalej półsyntetykiem (10W-40), jeśli masz środki to syntetyk (5W-40), choć jeśli silnik jeździ na "nagarach" to ten ostatni rzeczywiście może go rozszczelnić, ale jak ja miałbym jeździć na takich uszczelnieniach to bym podziękował.

Oleju tak nie sprawdzisz, jedynie jakieś laboratorium Ci zostaje.

Cytuj
To nie jest najlepszy pomysł. Syntetyk jest rzadszy niż pół syntetyk i rozpuści nagar i może go rozszczelnić

Tu odsyłam do poczytania lektur z netu, bo nie do końca tak jest.
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 15, 2011, 19:39:09 »
Bartku było dużo postów na ten temat i to co kiedyś mówiono i dalej niektórzy mówią że po mineralnym półsyntetyk rozszczelni Ci silnik itp. to jest nieprawda. Tak samo jak do auta z przebiegiem ok 200tyś zalecali oleje mineralne z niewiadomych przyczyn. To że silnik przejechał dużo km nie świadczy o tym że trzeba go pozbawiać lepszego smarowania itp. Owszem jeśli silnik masz już tak zajechany to żadne oleje go nie uratują tylko remont.

Offline Jędrzej Patelski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 727
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: 2oo
  • Miejscowość: Warszawa
Re: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 15, 2011, 22:06:55 »
Olej możesz zalać obojętnie jaki: mineral, półsyntetyk czy syntetyk. Najważniejsze żeby miał lepkość zalecaną przez producenta. U mnie nie sprawdził się Castrol 10w60 ponieważ przy letnich upałach zaczęły się odzywać hydrauliczne popychacze zaworów. Wymiana na półsyntetyk Total 7000 zniwelowała ten problem bezpowrotnie.
Przy doborze oleju zalecam rozsądek. Moim zdaniem nie ma sensu do parenasto letniego auta zalewać najdroższy olej, ponieważ to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Z własnego doświadczenia polecam do tego silnika Total 7000. Jest wystarczająco dobry i w rozsądnej cenie.

PS nie wierz w bajki o rozszczelnieniu silnika przez syntetyk zalany po innym oleju. Takie rzeczy zdarzały się w erze poloneza....
http://tinyurl.com/xmpower
Ojciec: XM V6 12V [ZPJ] 96'
Brat: XM Break V6 24V [ES9J4] 97'
Był: XM V6 24V [ZPJ4] 96', XM 2.0 8V 93'

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: XM Y4 3.0 v6. Jaki olej lać? Jak rozpoznać jaki teraz jest?
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 17, 2011, 21:57:32 »
Cytuj

Krzysztof Kolano napisał:
To nie jest najlepszy pomysł. Syntetyk jest rzadszy niż pół syntetyk i rozpuści nagar i może go rozszczelnić


Nawet jeśli jest rzadszy, czy ma mniejszą lepkość to akurat ten parametr ma najmniejszy wpływ na rozpuszczanie osadów.

Cytuj

Bartek Foltyn napisał:

(...)
Jest jakaś domowa metoda sprawdzenia jaki olej jest w silniku?
Wczoraj na necie znalazłem, żeby wziąć trochę oleju z silnika i zmieszać z każdym z rodzai olejów, z którą się zmiesza to jest ten olej. Ta metoda nie działa bo mój olej miesza się z syntetykiem, półsyntetykiem i mineralnym.


Wszystkie oleje silnikowe się mieszają wzajemnie. Co więcej, nie ma przeciwwskazań, aby jeździć na mieszankach.

Cytuj

Jędrzej Patelski napisał:
(...)

PS nie wierz w bajki o rozszczelnieniu silnika przez syntetyk zalany po innym oleju. Takie rzeczy zdarzały się w erze poloneza....


Jak się jeździło na Selektolu, albo innych shicie, to nie dziwne, że po zalaniu syntetyka działy się dziwne rzeczy. To jak zamieszać herbatkę z fusami :D

Baza, mineralna, syntetyczna, czy przetwarzana nie ma sama w sobie żadnych właściwości myjących. Za usuwanie syfu odpowiedzialne są detergenty dodawane do każdego (normalnego) oleju silnikowego, a za niedopuszczanie do wytrącenia się osadów z powrotem - dyspersanty. Różnica między bazami sprowadza się do tego, że syntetyczne mniej zanieczyszczają silnik. Są znacznie odporniejsze na temperaturę na przykład. To że na wskaźniku jest 110 °C może być mylące, bo przy tłokach, czy w okolicy prowadnic zaworów wydechowych może być znacznie więcej i mineralny zacznie brudzić. Przy małych interwałach między wymianami nawet silnik zalewany mineralnym olejem powinien się względnie wyczyścić.


Z doświadczenia zawodowego: silniki zalewane Castrolem są wewnątrz brudne! Złote naloty i czarne gródki to normalne zjawiska. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że mimo zapewnień producenta olej nie wytrzymuje 30.000 km w silniku. Mimo to mechanicy twierdzą, że Castrol jest pod tym względem szczególny.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'