Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: kalibracja czujników HAII  (Przeczytany 2164 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
kalibracja czujników HAII
« dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:36:20 »
Szukałem w histori, ale szło mi opornie, więc utworzyłem nowy wątek.

Pytanie jest następujące:
W jaki sposób można skalibrować czujnik położenia koła kierownicy, oraz wysokości zawieszenia?
Wiem że są to czujniki fotooptyczne, a dane o kierunku i szybkości ruchu są pozyskiwane z analizy położenia przesłony pomiędzy torami optycznymi.
Dysponuje ktoś dokumentacją na podstawie której za pomocą dostępnych przyrządów (miernik, oscyloskop) można zweryfykować czy sygnały wysyłane do kalkulatora HA są prawidłowe? Zastanawiam się czy "punkt zerowy" (koła na wprost) może wymagać korekty, czy też jest to wartość której komputerek HA się "uczy"?
Kiedyś miałem obszerniejszy opis HA, jednak okazało się że tajwańska elektronika wcale nie jest mniej niezawodna niż francuska i dane poszły się paść :(

Wyjaśniam po co mi to potrzebne:
Poprzedni właściciel zlecił naprawę diravi. Przekładnia była wyciągana (podobno bez demontażu silnika)
Obecnie mimo prawidłowej geometrii i zbieżności, samochód ma tendencje do lekkiego ściągania w prawo - zakładam że samopowrót jest za to odpowiedzialny, ale z tym akurat sobie poradzę.
"Wymigałem" błędy HA: znalazł się błąd zasilania, tylny elektrozawór, oraz błąd czujnika położenia kierownicy.
Obecnie po tysiącu kilometrów błędy nie wróciły.
Zauważyłem natomiast, że czasem przełączając zawieszenie w tryb sport, pokazuje się komunikat "sport suspension", jednak kontrolka na desce się nie świeci.
Zastanawiam się czy przypadkiem po naprawach kolumna kierownicy nie została zmontowana w innym położeniu i przez to komputerek może myśli że sobie śmigam po łuku jak kuń w cyrku i nie pozwala załączyć trybu sport?
Przyznam się że dopiero mam zamiar dłubać i nie rozbierałem kolumny. Może się okazać, że sam czujnik ma cechy obrazujące położenie 0 i moje wypociny psu na budę. Myślę jednak, że znając finezję konstruktorów nie będzie to takie proste....
Pochwalę się jak do czegoś dojdę.
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 18, 2011, 19:06:35 »
Kontrolka na desce powinna się zapalić przecież jak włączasz tryb sport niezależnie jakim stylem jedziesz. Ona tylko świeci i informuje o włączonym trybie sport i przy autoteście też się zapala. Chyba że ma jeszcze jakieś opcje o których nie słyszałem.

Offline Artur Zamozny

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 902
  • Skąd: Herne DE
  • Posiadany samochód: XM 3.0V6-BX-C5mk1-C5mk1fl-C5x7-C6
  • Zainteresowania: TAK są
  • Miejscowość: Siewierz
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 18, 2011, 19:14:20 »
Tu masz temat nie taki stary jak ustawić jazdę prosto w dirawce

Co do wskazania kontrolki to jesteś pewien że żarówka nie spalona w desce?A poza tym po czym jeszcze poznajesz że nie włancza się tryb Sport.Masz założone diody do cewek w celu monitoringu działania?

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 18, 2011, 20:10:42 »
Wychodzi na to, że to się samo setuje.

http://www.oto.to/schematy/hydra/hydractiv2pl.html
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 18, 2011, 20:32:51 »
Dzięki za zainteresowanie, śpieszę z dodatkowymi wyjaśnieniami -  temat wygląda tak:
Po załączeniu zapłonu zapala się kontrolka HA - wniosek: żarówka nie jest spalona, brak błędów (w zasadzie kilka razy sprawdzałem czy coś się nie urodziło)
Jak wcześniej wspominałem, bywa że po przełączeniu trybu, wyświetla się komunikat, a nie zapala się kontrolka.
Podejrzewałem brak styku, więc w celu kontroli kilkakrotnie gasiłem zapalałem silnik. Efekt: autotest jest, sygnalizacji trybu sport brak.
Co ciekawe nie zawsze, zależnie od humoru.
Nie wiem od kiedy to się zaczęło. Tego Xma mam od niedawna, a zazwyczaj nie korci mnie aby się tym przełącznikiem bawić.
Jako ciekawostkę dodam,  że w tym konkretnym egzemplarzu, przy zgaszonym silniku, po otwarciu drzwi cewki elektrozaworów pracują pulsacyjnie - kilka s pracy, stop na ułamek sekundy, kilka s pracy, stop.
Przy czym niekoniecznie czasy są powtarzalne. Dość wyraźnie słychać świergot i stukanie iglicy.
Nie jestem w stanie stwierdzić organoleptycznie kiedy załączają się dodatkowe sfery podczas jazdy.
Tryb sportowy "zaostrza" tylko niejako progi w których auto jest utwardzane. Nie wiem czy jest jakikolwiek posiadacz hydrowozu, który potrafi za pomocą czujnika zabudowanego w czterech literach określić moment załączenia HA.
Na własne potrzeby opracowałem technologię sprawdzenia trybu soft:
Specyficzny kawałek "połatanej" ulicy po której przejazd ze sprawnym HA daje wrażenie, że łatki są narysowane na asfalcie, a z wyłączonym efekt jazdy po kocich łbach rasowanym kadettem :)

Wracając do tematu:
Oglądałem płytę kalkulatora i poza (standardowo ) zimnymi lutami na stopniach mocy, nie znalazłem nic podejrzanego.
W wolnej chwili podmienię i sprawdzę czy coś się zmieniło.

Kiedyś ćwiczyłem magiczne diody. Kłopot w tym, że one zapalają się wtedy, gdy kalkulator chce aby zawory HA się otworzyły, przy czym nie ma pewności że tak się stało.
Sterowanie zaworków jest dość skomplikowane: Dostają "prądowego kopa" na otwarcie (rozbłysk diody), następnie są zasilane modulowanym prądem podtrzymującym ( słabsze świecenie diody).
Nie ma pewności że kopniak ma właściwą amplitudę, cewka nie ma "skrótu", a iglica nie jest blokowana mechanicznie (spore przecieki, zatarcia). Po diodach tego się nie da wywnioskować. Cóż, temat rzeka.

Zmobilizowałem się i przyjrzałem czujnikowi położenia koła kierownicy.
 Niestety moja spiskowa teoria wzięła w łeb - jest znacznik w postaci białego trójkąta i jest on ustawiony zgodnie z kierownicą :(
Odpuszczę zatem kierownicę, ale czujnik wysokości prewencyjnie przebadam.
Co potem... hmm na pewno napiszę
Ale ucieszyłbym się z linka do jakichś materiałów do HA (język dowolny, może być i pusztuński, byle był w formie komiksu)
Ps: Dzięks za link do DIRAVU :)
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 18, 2011, 20:34:47 »
Dzięki Zbysiu!
Tego szukałem!

Informacja o pozycji do jazdy na wprost jest wypracowywana, gdy prędkość jest większa od 30km/h i wciągu 90 sekund suma zebranych PEŁNYCH impulsów wynosi zero. Te ustawienie używane jest potem jako pozycja odniesienia dla położenia kierownicy

Za Inne linki też się nie pogniewam :D
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Jędrzej Patelski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 727
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: 2oo
  • Miejscowość: Warszawa
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 18, 2011, 23:34:26 »
Jeżeli cewki cykają parokrotnie po otwarciu drzwi może to oznaczać awarię komputera HA.
http://tinyurl.com/xmpower
Ojciec: XM V6 12V [ZPJ] 96'
Brat: XM Break V6 24V [ES9J4] 97'
Był: XM V6 24V [ZPJ4] 96', XM 2.0 8V 93'

Offline Daniel Wolny

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4 479
  • Skąd: Bytom
  • Posiadany samochód: C5 mk1 2003 2.0 16v BVM6
  • Miejscowość: Bytom
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 19, 2011, 09:41:49 »
Załóż diody prostownicze na wyjściu do cewek.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 19, 2011, 09:44:56 »
Jacku a wlutowałeś diody prostownicze na przwodach przed elektrozaworami ?
Jeśli diody świetlne nie działają Ci to możesz sprobować jeszcze w radiu wysłyszeć piski kiedy zawór jest zasilany a kiedy nie. Niestety zakresu nie pamiętam, ale jak znajdę to napiszę. Wtedy chociaż będziesz wiedział czy w miarę prawiłowo czujniki wszystkie reagują na bodźce i że komputer ma dobrą reagcje na bodźce z czujników. Jeśli jest twardo a komp podaje prąd podtrzymujacy na elektrozawory to może cewka jest za slaba przy elektrozaworze i iglica wędruje w stan hard ? u mnie mają ok 5,1oma oporność + dodatkowo wszczepiłem diody w układ i po 17km jazdy między wioskami z odczepionym powrotem z elektrozaworu przedniego i podłączona tam butelka 0,5l nie uroniła się ani kropelka - pomijam jedno splunięcie bo jakiś czujnik zadziałał. Także myślę że warto zamontować te diody świetlne w celu kontrolowania kiedy komp widzi hard a kiedy soft. U mnie to działa i czuć różnicę.

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 19, 2011, 17:42:46 »
przełożyłem kompa. Zobaczę czy też będzie głupieć.
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 19, 2011, 21:19:07 »
Jak już koledzy wyżej napisali, na wariujące elektrozawory na 95% pomogą diody prostownicze.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

  • Gość
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 20, 2011, 04:43:48 »
Cytuj


Co ciekawe nie zawsze, zależnie od humoru.
Nie wiem od kiedy to się zaczęło. Tego Xma mam od niedawna, a zazwyczaj nie korci mnie aby się tym przełącznikiem bawić.
Jako ciekawostkę dodam,  że w tym konkretnym egzemplarzu, przy zgaszonym silniku, po otwarciu drzwi cewki elektrozaworów pracują pulsacyjnie - kilka s pracy, stop na ułamek sekundy, kilka s pracy, stop.
Przy czym niekoniecznie czasy są powtarzalne. Dość wyraźnie słychać świergot i stukanie iglicy.


No to idealnie to pasuje do opisu usterki kompa: KLIK

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 20, 2011, 21:26:00 »
Po zmianie kompa skończyły się cuda z kontrolką i dziwnym zachowaniem na postoju. W ramach wolnych mocy przerobowych podłubię w starym sterowniku i zobaczę co uda się wyrzeźbić.

Poprawa pracy po wstawieniu diod ? to by sugerowało, że te zintegrowane w stopniach wyjściowych lubią iść się paść...

W dalszym ciągu jednak intryguje mnie sensor wysokości i wdzięczny byłbym za materiały
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 21, 2011, 22:31:25 »
Cytuj

Jacek Konopka napisał:
Po zmianie kompa skończyły się cuda z kontrolką i dziwnym zachowaniem na postoju. W ramach wolnych mocy przerobowych podłubię w starym sterowniku i zobaczę co uda się wyrzeźbić.

Poprawa pracy po wstawieniu diod ? to by sugerowało, że te zintegrowane w stopniach wyjściowych lubią iść się paść...

W dalszym ciągu jednak intryguje mnie sensor wysokości i wdzięczny byłbym za materiały


Nie wiem jak w sterowniku, ale fabrycznie diody gaszące są zamontowane w cewkach elektrozaworów. Gdzieś pod wtyczką. Odciąłem kiedyś taką wtyczkę od uzwojenia i okazało się że jest sprawne, a zwarcie było w diodzie.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 22, 2011, 13:18:50 »
No, w przypadku zwarcia diody, raczej nie ma mowy aby dołożenie nowej coś poprawiło.
Funkcja diody w tym układzie nie ogranicza się do tłumienia szpilki powstałej podczas załączania/ wyłączania elektrozaworu. Nie nazwałbym jej diodą tłumiącą.
Z aplikacji VN05 wynika że jest zabudowana dioda wsteczna. Po co druga przy zaworku? - Może aby ograniczyć wpływ indukcyjności (rezystancji) przewodów zasilających.Coraz bardziej mnie korci aby sobie na stole zmontować makietę HA
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 22, 2011, 21:28:59 »
Dioda tłumiąca nawet jeśli byłaby w kostce VN05 (a w notce katalogowej firmy ST nie widzę takowej) to i tak skuteczniej działać będzie bezpośrednio przy zaworku. Po co ciągnąć szpilkę prądu długimi przewodami przez prawie cały samochód? Z drugiej strony nie potrafię sobie wyobrazić innego zastosowania dla tego elementu jak tylko zabezpieczenie końcówki mocy w module. Co by nie mówić to parę zwojów ta cewka ma, więc i szpilka może być mocna, a raczej mocne, bo zaworki zasilane są również impulsowo.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 23, 2011, 16:22:11 »
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/25617/STMICROELECTRONICS/VN05.html
Na schemacie blokowym, między nóżką 3 i 5 dioda gasząca chroniąca tranzystor mocy.

Po zastanowieniu przypuszczam, że ta przy zaworku, to ma raczej za zadanie wykorzystać powstałą szpilę do podtrzymania pola elektromagnetycznego - tak to sobie tłumaczę:
Impuls wzbudzony podczas otwarcia obwodu, jest zwierany przez diodę i jego energia dodatkowo podtrzymuje iglicę.

Nadal jednak mnie nurtuje czujnik wysokości zawieszenia.
Nie doczytałem czy posiada autokalibrację?
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 23, 2011, 17:20:51 »
Cytuj

Jacek Konopka napisał:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/25617/STMICROELECTRONICS/VN05.html
Na schemacie blokowym, między nóżką 3 i 5 dioda gasząca chroniąca tranzystor mocy.

Po zastanowieniu przypuszczam, że ta przy zaworku, to ma raczej za zadanie wykorzystać powstałą szpilę do podtrzymania pola elektromagnetycznego - tak to sobie tłumaczę:
Impuls wzbudzony podczas otwarcia obwodu, jest zwierany przez diodę i jego energia dodatkowo podtrzymuje iglicę.

Nadal jednak mnie nurtuje czujnik wysokości zawieszenia.
Nie doczytałem czy posiada autokalibrację?


To dioda pasożytnicza w tranzystorze mocy. Każdy MOSFET taką ma - wynika to z jego budowy. Aby ta dioda mogła gasić impuls musiałaby być diodą Zenera. Na schemacie jest narysowana pewnie dla zachowania porządku. Pamiętaj, że impuls jest ujemny względem masy.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 23, 2011, 21:03:32 »
Zeźliłeś mnie.
Ciekaw jestem jaka jest funkcja "diody pasożytniczej" - nikt nigdy nie zaznacza na schematach zjawisk pasożytniczych. W innym wypadku miałbyś dodatkowo zaznaczone Cp, Rp, Lp. To nie są akademickie rozważania i nie mówimy o tranzystorze modelowym. Dodatkowo zwróć uwagę, że jest to schemat blokowy.
Zauważ że dioda jest spolaryzowana zaporowo względem przepływu prądu - inaczej mógłbyś spokojnie usunąć z układu tranzystor, a nawet resztę HA włącznie z czujnikami, bo psu na budę.
Dioda Zennera miałaby sens, gdyby przy wyłączonym tranzystorze spodziewane napięcie zgodne z polaryzacją mogłoby przekroczyć napięcie przebicia tranzystora mocy ( nie przekroczy jeśli napięcie zasilania jest w widełkach podanych przez producenta), oraz gdy napięcie wsteczne jest tłumione przez diodę zabezpieczającą (jak wolisz pasożytniczą).

W zasadzie w generatorach opartych na indukcyjności funkcję diody zaporowej trudno jest przecenić.
Chroni końcówkę mocy przed przebiciem, oraz podtrzymuje namagnesowanie rdzenia, odciążając tranzystor wykonawczy.
Dlaczego w Xm-ie są trzy? Rozległość obwodu?
Dla porządku, bo tak?
Zbysiu, jeśli jeszcze raz stwierdzisz, że dioda w VN05 jest spolaryzowana w kierunku przewodzenia, przestanę z Tobą polemizować
"impuls ujemny względem masy"? To nadal dodatni względem plusa - zważ że najbardziej zabójcze są prądy wsteczne.
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 23, 2011, 22:07:55 »
Cytuj

Jacek Konopka napisał:
Zeźliłeś mnie.

Tu nie ma powodu do nerwów.
Cytuj

Jacek Konopka napisał:

Ciekaw jestem jaka jest funkcja "diody pasożytniczej" - nikt nigdy nie zaznacza na schematach zjawisk pasożytniczych. W innym wypadku miałbyś dodatkowo zaznaczone Cp, Rp, Lp. To nie są akademickie rozważania i nie mówimy o tranzystorze modelowym. Dodatkowo zwróć uwagę, że jest to schemat blokowy.

Jak już mówiłem, dokładnie tak samo włączona dioda jest w każdym tranzystorze MOSFET i wynika z jego konstrukcji, tak jak z konstrukcji kija wynika, że ma dwa końce. To nie żadne rozważania akademickie, ale właściwość tego elementu znana każdemu elektronikowi. Może pasożytnicza to ona do końca nie jest, bo przy prawidłowo spolaryzowanym tranzystorze (napięcie na drenie jest wyższe niż na źródle) wpływu na obwód mieć nie będzie. Ona zabezpiecza przed pojawieniem się na wyjściu kostki napięcia wyższego niż zasilające.

Nie znam powodu umieszczenia jej na schemacie.
Cytuj

Jacek Konopka napisał:

Zauważ że dioda jest spolaryzowana zaporowo względem przepływu prądu - inaczej mógłbyś spokojnie usunąć z układu tranzystor, a nawet resztę HA włącznie z czujnikami, bo psu na budę.

Jest spolaryzowana zaporowo - nie neguję tego.
Cytuj

Jacek Konopka napisał:

Dioda Zennera miałaby sens, gdyby przy wyłączonym tranzystorze spodziewane napięcie zgodne z polaryzacją mogłoby przekroczyć napięcie przebicia tranzystora mocy ( nie przekroczy jeśli napięcie zasilania jest w widełkach podanych przez producenta),

Przepięcie podczas rozłączania powoduje właśnie, że na tranzystorze pojawia się napięcie zgodne z jego polaryzacją. To na cewce zmieniają się bieguny. Dlatego dioda włączona jak na tym rysunku musiałaby być diodą Zenera.
Cytuj

Jacek Konopka napisał:
 oraz gdy napięcie wsteczne jest tłumione przez diodę zabezpieczającą (jak wolisz pasożytniczą).

O której nie ma słowa w karcie.
Cytuj

Jacek Konopka napisał:

Zbysiu, jeśli jeszcze raz stwierdzisz, że dioda w VN05 jest spolaryzowana w kierunku przewodzenia, przestanę z Tobą polemizować

Będzie spolaryzowana tak jeśli napięcie na wyjściu przekroczy napięcie zasilania. To się nie stanie podczas normalnej pracy układu, dlatego tamta dioda nie ma wpływu na pracę.
Cytuj

Jacek Konopka napisał:

"impuls ujemny względem masy"? To nadal dodatni względem plusa - zważ że najbardziej zabójcze są prądy wsteczne.


Impuls ujemny względem masy nie jest dodatni względem plusa. Impuls który ma -100 V względem masy ma -112 V względem plusa zasilającego.


Jeśli chcesz rysunki wyjaśniające zjawisko to mogę zrobić. Dla ciebie i klubowiczów, którzy nie do końca wiedzą czemu te legendarne diody służą.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 24, 2011, 15:27:31 »
No to od początku :)

dioda pasożytnicza - zjawisko niechciane, przypuszczam że bardziej chodzi o pojemność złącza owej diody. Przy częstotliwości która nas interesuje <500Hz zupełnie pomijalna.
Nigdy nie słyszałem aby stosować zenerki do zabezpieczania tranzystorów.
Jak już to prędzej Shotky'ego, z uwagi na jej szybkość. Dlaczego jest ujęta na schemacie? Układ był projektowany do współpracy z obciążeniem o charakterze indukcyjnym. Wiadome dla konstruktorów było że wystąpią prądy wsteczne.
O plusach dodatnich i ujemnych wtrąciłem dla draki :)
Rysunki chętnie obejrzę.
Wesołych !
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: kalibracja czujników HAII
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 24, 2011, 23:09:04 »
Sorki Zbyszek, daj mi czas do jutra. Dostałem zjebkę i nie mogę Ci odpisać w taki sposób jak bym chciał.... Święta są dla rodziny i pierdu pierdu.... Samochody się  nie liczą. Nawet nie mogę się pokłócić..... coż za świat....
Pozdrawiam i liczę że ktoś w końcu poda jakieś dane do kalibracji sensora wysokości nadwozia :)
Pozdro dla wszystkich obstających przy własnym zdaniu - ważne że się w coś wierzy :D
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)