Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk2] chiptuning diesla 1.6 HDi  (Przeczytany 10116 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Bartosz Palusiński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 432
  • Skąd: Gierałtowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKII 1,6 HDI, Citroen C1 1,0 benz
  • Miejscowość: Gierałtowice
[Mk2] chiptuning diesla 1.6 HDi
« dnia: Kwiecień 19, 2011, 15:56:41 »
Witam , szukałem tego tematu w wyszukiwarce , niestety bez rezultatu, czy ktoś zawirusował silni 1,6 HDI ?
Jeśli tak to o jakie parametry i jakie odczucia po tym zabiegu?
Zastanawiam się nad zrobieniem tego w mojej Cytrynie , ale mam obawy co wpływu tego na żywotność silnika.
Na stronach firm które to robią można wyczytać że jest to 100% bezpieczne jeśli podniesie się moc o około 20%.
Co wy o tym myślicie?
Może jest na forum jakiś ekspert od tego rodzaju tuningu.
Proszę o pomoc
Pozdrawiam

Offline Daniel Bakiera

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 266
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 Tourer 2.0 HDi 140KM 2009r, były Citroen C5 2.0 HDi, Citroen Xantia 1.9 TD 1994
  • Zainteresowania: motoryzacja, muzyka
  • Miejscowość: Pruszków
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 19, 2011, 16:31:39 »
Nie jestem ekspertem, ale o tuningu i chiptuningu czytałem w prasie motoryzacyjnej już w latach 90-tych. Trwałość jednostki napędowej nie ulega pogorszeniu, ani nie wpływa na jej trwałość jeśli chiptuning przeprowadzany jest w granicach do ok. 30% mocy nominalnej. Czyli dla 100 konnego silnika bezpieczną granicą jest dodatkowych 30 KM. Każdy silnik ma duże rezerwy mocy, stąd możliwość podnoszenia mocy, po przez zmianę oprogramowania jednostki sterującej pracą silnika. Oczywiście można dołożyć drugie tyle, wiąże się to jednak ze zmianami wewnątrz samego silnika i układu przeniesienia napędu. Potrzebna jest wymiana tłoków, korbowodów, pierścieni, tzw. sportowego wałka rozrządu, innej skrzyni biegów, przegubów napędowych, oraz układu hamulcowego, bo coś te przeróbki musi zatrzymać. Elementy silnika to zazwyczaj dużo lepszy, odporniejszy na zmianę temperatur jak i obciążeń silnika materiał. To jednak dla tych co chcą zrobić z niepozornego auta, niepozorną wyścigówkę, oczywiście ponosząc przy tym dość duże koszty. Dla nas, zwykłych użytkowników dróg, wystarczy chiptuning w rozsądnych granicach, który jest kompromisem pomiędzy trwałością jednostki napędowej, osiągami i spalaniem. O dziwo, to ostatnie jest niższe niż na seryjnym oprogramowaniu, gdyż twórca ma czas na optymalne dobranie parametrów pracy silnika, zaś w przypadku oprogramowania seryjnego stanowi bazę dla dalszego rozwoju. Stąd w koncernie VW te same silniki miały różną moc. Mój 2.0HDI ma podniesioną moc, nie sprawia problemów, zużycie paliwa podawałem w innych wątkach na forum, dla niektórych klubowiczów rzekomo dla tego silnika nieosiągalne. Kiedyś, z jednym z inżynierów w pracy, właśnie w latach 90-tych rozmawiałem o modyfikacjach silników i rezerwach w nich tkwiących, zostałem wyśmiany. Dziś facet jeździ Pugiem 307 z zawirusowanym silnikiem, przypomniałem mu tamtą rozmowę, zrobiło mu się trochę głupio. Sądzę, że spokojnie możesz swoje auto oddać w dobre ręce, dobrego warsztatu i nie będziesz żałował.

Offline Bartosz Palusiński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 432
  • Skąd: Gierałtowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKII 1,6 HDI, Citroen C1 1,0 benz
  • Miejscowość: Gierałtowice
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 19, 2011, 17:57:27 »
Tak , dziękuję za obszerną odpowiedz, tylko słyszałem że FAP źle znosi takie modyfikacje , czy ktoś ma wiedzę na ten temat?

Offline Daniel Bakiera

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 266
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 Tourer 2.0 HDi 140KM 2009r, były Citroen C5 2.0 HDi, Citroen Xantia 1.9 TD 1994
  • Zainteresowania: motoryzacja, muzyka
  • Miejscowość: Pruszków
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 19, 2011, 18:29:41 »
Według mnie, powinieneś skontaktować się z jakimś warsztatem zajmującym się chiptuningiem i podpytać. W autach koncernu PSA jest FAP, ale inni producenci też stosują podobne rozwiązania i szczerze mówiąc, ja nie słyszałem o przeciwwskazaniach do ingerencji w komputer silnika. Mój kolega jeździ Mercedesem C klasse z 2 litrowym cdi podniesionym ze 140KM do w tej chwili 190KM. W warsztacie powiedzą Tobie co będzie lepsze, może za jakąś kaucją użyczą do prób boxa. Będziesz mógł zobaczyć różnicę w dynamice auta i zdecydować.

Offline Adam Chutnik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 96
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: CITROEN C5 BREAK ASB 2.2 HDI NO_FAP EXLUSIVE 2002
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 19, 2011, 21:46:09 »
Moim zdaniem fap nic nie ma wspólnego z podniesieniem mocy. Mam 2.2 HDI podniesiesione ze 133 na 160 koni i zupełnie inny samochód. Kolega miał służbowe C5 mk1 2.0HDI. Zaraz po zakupie został zawirusowany i przejeździł nim bez żadnych problemów z turbiną przeszło 250.000km. Osiągi miał jak niezawirusowany 2.2HDi który równiez był u niego w firmie. A wiadomo że słuzbowymi autami wolno i oszczędnie się nie jeździ. Więc mniejszej trwałości turbiny czy silnika bym się specjalnie nie obawiał. Chyba że będziesz cały czas miał pedał w podłodze to sprzęgło szybko skasujesz. W skodzie fabii 1.9tdi 105 koni po zawirusowaniu na 130 koni i po ostrym gazowaniu ze startu do powiedzmy 150 w kabinie  spalonym sprzęgłem śmierdzi niemiłosiernie. Pewnie jakbym chciał, sprzęgło po kilku czy kilkunastu takich razach byłoby do wymiany. Ale to skoda gdzie wszystko na styk działa. Wiadomo że niska cena skody znikąd się nie bierze. Znajdź tylko dobry warsztat, a na pewno nie będziesz żałował.
Pozdrawiam wszystkich.

Czarny wieloryb 02'  :-)
Citroen Xantia 1.8 96' - off
Citroen ZX 1.4 avantage 93' - off

Offline Bartosz Palusiński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 432
  • Skąd: Gierałtowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKII 1,6 HDI, Citroen C1 1,0 benz
  • Miejscowość: Gierałtowice
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 19, 2011, 22:24:44 »
Witam ponownie,
a czy ktoś jeździ zawirusowanym 1,6HDI ?

Offline Bartosz Palusiński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 432
  • Skąd: Gierałtowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKII 1,6 HDI, Citroen C1 1,0 benz
  • Miejscowość: Gierałtowice
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 20, 2011, 16:43:03 »
Po ilości odpowiedzi , widzę że ten typ silnika nie jest chętnie chipowany, spróbuje może na forum C4, w końcu do tych aut wsadzano takie same silniki

Offline Szymon Piskorski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 9
  • Skąd: Pleszew
  • Posiadany samochód: C5
  • Miejscowość: Pleszew
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 21, 2011, 17:47:11 »
1.6 HDi nie lubi za bardzo chipów.

Offline Bartosz Palusiński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 432
  • Skąd: Gierałtowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKII 1,6 HDI, Citroen C1 1,0 benz
  • Miejscowość: Gierałtowice
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 28, 2011, 18:41:17 »
Witam , naprawdę nikt nie ma zmienionej mapy wtrysku , ani box-a w swoim C5 z silnikiem 1,6 HDI 110 KM ?

Offline Adam Majowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 204
  • Skąd: Piekary Śląskie k.Katowic
  • Posiadany samochód: Mercedes W204 C300
  • Zainteresowania: Modelarstwo
  • Miejscowość: Piekary Śląskie k.Katowic
Re: [MKII, 1.6 HDI] chiptuning diesla 1.6
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 28, 2011, 19:26:29 »
Witam

Wczoraj dzwoniłem do pewnego forumowicza w właśnie tej sprawie. Jego zdaniem lepiej jest od razu pozbyć się FAPa i mieć go z głowy. Nie jest to konieczne, ale zalecane.

Osobiście marzy mi się zlikwidowanie turbodziury w przedziale 1000 - 1800rpm silnika. Użytkuję ten samochód od pewnego czasi (silnik 2.0) i dochodzę do wniosku że po chwili od załapania turbiny (1800rpm) silnik osiąga maksymalny moment oborowy 320nm przy 2000rpm który szybko zaczyna maleć i przyspieszanie nie jest już tak efektowne.

Chyba najlepszym rozwiązaniem było by zastosowanie biturbo lun kompresora (kolejno, c5 III, większość merców).
Diagnostyka Peugeot/Citroen (Lexia/PP2000)
Naprawa, modyfikacje i strojenie LPG (KME, STAG)
Pozdrawiam, Adam