Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: brak wentylacji  (Przeczytany 2882 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
brak wentylacji
« dnia: Maj 19, 2011, 16:20:25 »
citroen xm 1997 2,0 turbo 147km.od wczoraj brak wentylacji w samochodzie panel klimatronic ciemny nic nie świeci nic nie działa jak by nie było zasilania sprawdziłem wszystkie bezpieczniki i wszystko ok.proszę o pomoc lub podpowiedż
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 19, 2011, 16:44:14 »
Skoro bezpieczniki są sprawne i jesteś tego pewien (nie zawsze musi się przepalić bywa,że zawodzi przegrzany styk w gnieździe) wyciągnij panel-siedzi na zatrzaskach-i sprawdź czy masz napięcie na złączu zasilania(to wąskie z boku gdzie dochodzi kilka grubych przewodów). Od tego bym zaczął.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

XeNeS

  • Gość
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 19, 2011, 16:57:15 »
Sugeruję poczytać forum na ten temat - znana przypadłość.

Lenistwo nie popłaca... samo rozwiązanie nie przyjdzie ;)

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 19, 2011, 18:41:08 »
nie jestem leniwy lecz nowy w tym gronie mam swoje lata i nie zawsze kumam o co chodzi zwłaszcza jak używacie swoistego nazewnictwa po wtóre nie tak prosto znaleźć temat na forum gdy inaczej rzecz nazwano
C5 2,0 hdi 2009rok


Offline Roman Suchara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 169
  • Skąd: Orzesze
  • Posiadany samochód: Xm 2.1td aut.exl.Xantia2hdi,C5
  • Zainteresowania: wino,po nim śpiew
  • Miejscowość: Orzesze
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 20, 2011, 10:54:00 »
Najczęstrza przyczyna ,zaśniedziały bezpiecznik nr2 30A w komorze silnikowej.W moim przypadku za każdym razem wygląda jakby jego nóżki pomalowano lakierem bezbarwnym,konieczne zdrapywanie tej skorupy.
Pozdrawiam
Roman Suchara
Śp.Xm 2,1td 92 kombi
XM 2,1td 98r aut.exclusive
Xa2 hdi.99r excl.
,C5.

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 20, 2011, 19:40:55 »
Dziękuję wszystkim za pomoc sprawdzę każdą wskazówkę
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Andrzej Kuryło

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 140
  • Skąd: Zamość/Lublin/Corby,UK
  • Posiadany samochód: XM mk2 Estate 3.0 V6 12V Auto Exclusive
  • Miejscowość: Zamość/Lublin/Corby,UK
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 01, 2011, 20:08:36 »
Witam.
Problem mam ten sam ale jedna rzecz mi nie pasuje-mam tylko jeden bezpiecznik 30A obok akumulatora i jest on do ABS drugiego na pewno nikt nie wyjal,bo klima dzialala jeszcez godzine temu.Pozostale bezpieczniki to 4x10A wiec chyba za slabe do klimy.Bezpieczniki w kabinie tez wyglada,ze ok.Jakies to to wszystko pokrecone w tym "wynalazku"
Robotka na weekend swieza-miernik w reke i poszedl :(


edit

Na angielskim forum przeczytalem,ze bardzo czesto ludzie robia bypass bezpiecznika i jest gdzies sobie na kabelku w oddzielnej oprawce-i sie znalazl ;)

Pzdr
X2 '98 2.1 TD  Exclusive-R.I.P.
X2 '98 2.0 16V Exclusive-zmieniła właściciela
X2 '99 2.0 TCT Exclusive Estate-doprowadziliśmy  do porządku i sprzedalismy
XM '96 3.0 V6 12V Exclusive Estate  48.000 mil :) od nowości

Offline Maciek Janowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 940
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xm Exclusive 3.0 12v,97'.CX Prestige 2400IE,82'.CX 25 GTi TURBO,84'.C4 VTS 2.0 16v,05'.
  • Miejscowość: Warszawa
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 01, 2011, 22:07:01 »
Cytuj

Andrzej Kuryło napisał:

edit

Na angielskim forum przeczytalem,ze bardzo czesto ludzie robia bypass bezpiecznika i jest gdzies sobie na kabelku w oddzielnej oprawce-i sie znalazl ;)

Pzdr

odpowiedz byla blisko. z tego wyglada, ze w Holandii tez:http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=74476&forum=6
post #10.

Offline Wojciech Łapiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 228
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 tourer 2.0 hdi 2015, Peugeot 407 SW 2.0 hdi 2009
  • Zainteresowania: podróże, wędkarstwo, fotografia
  • Miejscowość: Wrocław
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 02, 2011, 11:36:47 »
Cytuj

Roman Suchara napisał:
Najczęstrza przyczyna ,zaśniedziały bezpiecznik nr2 30A w komorze silnikowej.W moim przypadku za każdym razem wygląda jakby jego nóżki pomalowano lakierem bezbarwnym,konieczne zdrapywanie tej skorupy.

Męczyłem się z tymi nieszczęsnym bezpiecznikiem klimy ze 3 lata. Radykalnie pomogła wymiana owej kostki bezpiecznikowej na identyczny produkt z Xantii, z tą różnicą, że z modelu bez klimy. dzięki temu blaszki wewnętrzne kostki nie są jeszcze nadpalone i nowy, "zdrowy" bezpiecznik 30A od dłuższego czasu nie wykazuje żadnego efektu przegrzania.
dawniej: Xantia Break 1,9 td
             Safrane 2,3 Si
             Nevada 2,1 D
             R 11 1,7
             Visa 1,9 d

Offline Marcin Borowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 449
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Renault Megane II 1.6 16v '06, Xsara Combi '01 2.0 HDi
  • Miejscowość: Łódź
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 02, 2011, 14:41:58 »
Cytuj

Andrzej Kuryło napisał:


Na angielskim forum przeczytalem,ze bardzo czesto ludzie robia bypass bezpiecznika i jest gdzies sobie na kabelku w oddzielnej oprawce-i sie znalazl ;)

Pzdr


Ja tak zrobiłem w zeszłym roku i skończył sie problem z ciemnym panelem
Był Xm '96 TCT HAII, Xantia Combi 2.0 '01 16v Exlusive

Offline Piotr Bojaś

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XM TurboCT '95; FORD Focus 1,8TDDI '01
  • Miejscowość: Wrocław
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 26, 2011, 08:02:41 »
Witam Kolegów.

Nie działał mi nawiew, panel się swiecił ale wentylator nie wiał wcale. Po zdemontowaniu wentylatora i wyczyszczeniu silnika i szczotek wentylator wieje. Niestety pojawił się inny problem. Pierwsze to to że wentylator działa na maksymalnych obrotacha a dwa to to że powietrze nie leci żadną kratką nawiewu. Nic nie daje przełączanie na panelu ustawień (na szyby, na nogi) wcale nie przełącza. Nie wiem w czym problem. Zanim wymontowałem wiatrak wszystko działało.

Proszę o pomoc.

Offline Paweł Morga

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 189
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: XM MkII 2.0 TCT, XM MkII 2.1 TurboD, 607 2.7 V6 HDI
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 26, 2011, 23:08:41 »
Co do maksymalnych obrotów to naprawdopodobniej badły tranzystory (te dwa duże) w układzie sterującym przykręconym do wentylatora. Miałem to samo w Xantii. W Xm mam manualne sterowanie nawiewem więc nie bardzopomogę przy drugim problemie.

Offline Piotr Bojaś

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XM TurboCT '95; FORD Focus 1,8TDDI '01
  • Miejscowość: Wrocław
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 27, 2011, 14:08:14 »
Właśnie podłączyłem inny na pewno sprawny wentylator. Niestety wieje na maksa tak jak i mój. Więc nie jest to sprawa tranzystorów. Problem z brakiem możliwości przestawiania się rozwiązał, poprostu działa :)

Niestety nie działa nadal możliwość zmniejszenia obrotów wentylatora, więc podejżewam że albo jest problem na przewodach, albo coś nie tak z panelem.

Offline Piotr Bojaś

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XM TurboCT '95; FORD Focus 1,8TDDI '01
  • Miejscowość: Wrocław
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 28, 2011, 08:59:46 »
Kolejne spostrzeżenia po zamontowaniu wiatraka.
Więc wygląda tak, że wieje z maksymalna prętkością. Można przestawiać kierunki nawiewu ale z kratek nie leci prawie nic. Wygląda to tak jakby powietrze z wiatraka nie wchodziło do tuneli. Jak zaglądałęm do środka przy z demontowanym wiatraku i przełączałem kierunki nawiewu to to co było widac (przegrody) zmieniały położenie, więc teoretycznie to działa. Najważniejsze spostrzeżenie!!! Po wyłączeniu samochodu wcześniej panel poprostu gasł. Teraz jak wyłączam auto to on się ściemnia do zera. Wygląda to jak by potencjometrem zmniejszało się napięcie jakie dochodzi do panelu sterującego.

Czy ktoś z forum miał tak i wie co to może być ?

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 29, 2011, 00:19:15 »
Cytuj
przez Piotr Bojaś 26/10/2011 8:02:41  Witam Kolegów.  Nie działał mi nawiew, panel się swiecił ale wentylator nie wiał wcale. Po zdemontowaniu wentylatora i wyczyszczeniu silnika i szczotek wentylator wieje. Niestety pojawił się inny problem. Pierwsze to to że wentylator działa na maksymalnych obrotacha a dwa to to że powietrze nie leci żadną kratką nawiewu. Nic nie daje przełączanie na panelu ustawień (na szyby, na nogi) wcale nie przełącza. Nie wiem w czym problem. Zanim wymontowałem wiatrak wszystko działało.


a przypadkiem nie zamieniłeś kable na wiatraku + - ?
jeżeli wieje tylko na max, to na pewno tranzystory.
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Piotr Bojaś

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XM TurboCT '95; FORD Focus 1,8TDDI '01
  • Miejscowość: Wrocław
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 01, 2011, 19:35:03 »
Sprawdzałem i nie da się pomylić + i -. Wtyczka jest tak zrobiona, że inaczej jej się nie da podłączyć. Natomiast zasilanie podłączane do kostki przed tranzystorami skutecznie blokuje zamianę biegunów. Jeżeli podłączysz odwrotnie to po prostu wentylator nie wieje. Mój wentylator podłączyłem w Xantii i działa poprawnie, więc tranzystory są dobre. Problem więc leży w moim aucie. Niestety nie wiem od czego teraz zacząć, czy jest to wina panelu sterowania klimatyzacją czy może coś zupełnie innego.

Pozdrawiam.

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 04, 2011, 13:42:38 »
Silnik dmuchawy wentylacji ma moduł sterujący. Sterowanie obrotami jest poprzez parę tranzystorów. Jeśli wieje tylko na maksa a inne obroty nie działają musi być wada tranzystorów. Na allegro około 20zł szt. Przerabiałem to. Jeśli raz działa a raz nie trzeba szukać wady szczotek, podłączenia lub któregoś z lutów na płytce. Miałem podobną sytuację w sterowniku podgrzewania tylnej szyby. Dopiero pod lupą dało się zauważyć mikro pęknięcia kilku lutów. Klimatronik tak działa, że jeśli stwierdzi nie działanie silnika dmuchawy wszystko wyłącza. Nic nie działa. Sprężarka klimy się wyłącza. Nie działa sterowanie nawiewami. Po jakimś czasie panel próbuje włączyć się ale gdy stwierdzi wadę silnika dmuchawy znów wszystko rozłącza czego nie widać w guzikologii. Ja musiałem manualnie wysterować na max i czekać. Za jakiś czas włączał się maksymalny nadmuch i dało się regulować nadmuchami. Włączenie trybu auto wyłączało wszystko po sekundzie. Dalej tak ma niekiedy. Mam wymienione tranzystory. Niestety nie przejrzałem płytki sterownika. Myślę, że mam tzw. zimny lut. W zasadzie to zmęczenie ścieżku w miejscu jakiejś nóżki. Gdzieś pęknie i to tak perfidnie, że czasem dopiero lupa to ujawnia. Pod bezpiecznikami w kabinie jest czarny przekaźnik włączający panel po uruchomieniu silnika. Działa na zasadzie pomiaru napięcia w instalacji. Gdy padł mi alternator nie miałem nadmuchu, ciemny panel, mimo, że kontrola ładowania gasła. Dopiero nocą wyszło, że lekko się żarzyła. Oczywiście bezpiecznik pod maską. U mnie był pod nim komp EGR i klima. Rozdzieliłem to. Całość pod maską da się rozebrać i porządnie wyczyścić styki. po doginać itp.
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 04, 2011, 19:09:28 »
Cytuj

Julian Donajski napisał:
 Pod bezpiecznikami w kabinie jest czarny przekaźnik włączający panel po uruchomieniu silnika. Działa na zasadzie pomiaru napięcia w instalacji.

Możesz z precyzować który to przekaźnik? u mnie zaczyna dmuchać kiedy przekręcę kluczyk w drugie polorzenie. Mam MK1, może ma tak być?
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Sylwester Maciejczuk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 351
  • Skąd: Radzymin k.Warszawy
  • Posiadany samochód: Była Xantia 2.0 CT Activa 96 jest Xantia 1.8 16V 98
  • Zainteresowania: motoryzacja elektronika
  • Miejscowość: Radzymin k.Warszawy
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 04, 2011, 21:49:33 »
Witam .
 Szybka praca wentylatorów   może być spowodowana  uszkodzeniem w panelu sterującym klimy ,który podaje masę na 3 pin w module sterującym wentylatora .
 Wentylator jest starowany  napięciem ,które jest regulowane przez panel sterujący .
Napięcie jest podawane z 3 pinu kostki wentylatora  i panel klimatronika  pracuje jako zmienna oporność .
 Na biegu 0 jest pełne napięcie zasilania na 3 pinie i wentylator nie pracuje , gdy napięcie jest zmniejszane przez klimatronik obroty rosną aż do maksymalnych  przy podaniu masy na 3 panelu wentylatora
 Aby sprawdzić wentylatory,panel sterujący i tranzystory
wystarczy przerwać  połączenie  3 pinu z panelem klimatronika

 Jeśli Panel sterujący i tranzystory są sprawne wentylator zatrzyma się .Podając masę na 3 pin wentylatora wymuszamy pracę na pełnych obrotach .
 Podłączając potencjometr 1KOhm pomiędzy 3 pin a masę mamy regulację prędkości wentylatora ,przy rozłączonym połączeniu  3 pinu  z panelem klimatyzacji .
 Miałem tak zrobione u siebie gdy wentylator zaczął pracować na pełnych obrotach  po czyszczeniu silniczka  regulacji nawiewu .Po podłączeniu silniczka uszkodził się panel klimatronika .
Przy rozłączaniu elementów klimy trzeba koniecznie  odłączać  całkowicie zasilanie ,gdyż panel często  się uszkadza .

Pozdrawiam .

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: brak wentylacji
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 08, 2011, 18:49:14 »
Cytuj

Jurij Martyniuk napisał:
Cytuj

Julian Donajski napisał:
 Pod bezpiecznikami w kabinie jest czarny przekaźnik włączający panel po uruchomieniu silnika. Działa na zasadzie pomiaru napięcia w instalacji.

Możesz z precyzować który to przekaźnik? u mnie zaczyna dmuchać kiedy przekręcę kluczyk w drugie polorzenie. Mam MK1, może ma tak być?

W moim aucie w panelu z bezpiecznikami znajdującym się w kabinie po przeciwnej stronie gniazd bezpieczników znajdują się różne przekaźniki. Dokładnie nie pamiętam już który. Chyba czarny? Czarny jest też od podgrzewania szyby i lusterek. Wyjecie przekaźnika klimatronika skutkuje zagaszeniem panelu. Przekaźnik działa w ten sposób, że załącza panel z chwilą wzrostu napięcia po dopaleniu silnika i prawidłowym napięciu ładowania. U mnie przestał włączać panel lub go cyklicznie włączał/wyłączał z dużą częstotliwością. Słychać było coś w rodzaju piszczenia. Zwora tak hałasowała. Aby to obejść mieniłem nacią sprężyny zwory podkładając papierek. Panel włączał się przy niższym napięciu. Niestety czasem potrafił włączyć panel zaraz po przekręceniu kluczyka. Zmieniłem alternator i wyjąłem papierek. Teraz nie włącza się bez uruchomienia kluczyka. Mam gdzieś fotki tych przekaźników ale się zapodziały....
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt