Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Pompa paliwa 2.1dt  (Przeczytany 1447 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Pompa paliwa 2.1dt
« dnia: Czerwiec 07, 2011, 22:26:11 »
Witam
Pytanie z serii - co to jest?
1- co to i do czego służy? (zaznaczone na czerwono)
2- z tego co zrozumiałem to jest jakiś termostat który czymś steruje w pompie, cym? i lak to się ustawia, reguluje?
No i na podszybiu jest coś nie wiem co, ma wytkniętą wtyczkę z dwoma kablami, i wydaje się że ma króciec na cienką rurkę, co to może być?
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Antczak Henryk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 94
  • Skąd: okolice Głogowa
  • Posiadany samochód: C5 x7 2.0 exclusive103kw 2010r,XM2138D(90) - Xantia 1,9D (94), XM 2,1TD Exclusive (98)
  • Miejscowość: okolice Głogowa
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 08, 2011, 12:47:25 »
Obrazek nr1
- elektrozawór  ( czujnik map sensor ) monitoruje podciśnienie w  kolektorze dolotowym   silnika i wysyła odpowiedni sygnał do ECU
obrazek nr2
-czujnik nastawnika cięgna obrotów silnika ( monitoruje i wysyła do ECU )
- linka nastawnika kąta wtrysku ( ssanie )

Offline Daniel Wolny

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4 479
  • Skąd: Bytom
  • Posiadany samochód: C5 mk1 2003 2.0 16v BVM6
  • Miejscowość: Bytom
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 08, 2011, 20:10:47 »
Na jakiej zasadzie działa ta dźwigienka? U mnie czy silnik zimny, czy ciepły, niezależnie od obrotów jest zawsze w tej samej pozycji.

Offline Paweł Ziemniewicz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 709
  • Skąd: Reda/Gdynia
  • Posiadany samochód: GSA X3 1980, Peugeot 607 2.2HDi 2002
  • Zainteresowania: wszelakie
  • Miejscowość: Reda/Gdynia
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 08, 2011, 21:12:09 »
1 to czujnik cisnienia atmosferycznego przekazuje sygnal do komputera w celu odpowiedniego sterowania zaworem egr. bo niczym innym ten komuter nie steruje:) Czujnik koryguje cisnienie np podczas jazdy w gorach itp.

2. to tak jakby ssanie - woskowy element ktory gry jest zimy to sciaga dzigienke i dzieki temu pompa dozuje wieksza dawke oleju, w miare rozgrzewania sie silnika wosk w zbiorniczku sie rozpuszcza i dzwigienka przesuwa sie ustalajac optymalna dawkę paliwa
Paweł Ziemniewicz
[email protected] / www.citrozlot.pl
Citroen GSA X3'80, Peugeot 607 2.2 HDi '02
Były:GSA 1.3'81,Evasion 2.0CT'97,XM 2.1TD 91,93,XM 3.0V6'95,CX 2.5TRD'86,BX 1.8TRD'90, BX 1.4'91

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 08, 2011, 22:43:39 »
Cytuj
Na jakiej zasadzie działa ta dźwigienka? U mnie czy silnik zimny, czy ciepły, niezależnie od obrotów jest zawsze w tej samej pozycji.

No właśnie u mnie jest tak samo, na dodatek na chama ruszałem tą dźwignia i żadnych zmian w pracy silnika nie było.
Cytuj
1 to czujnik cisnienia atmosferycznego przekazuje sygnal do komputera w celu odpowiedniego sterowania zaworem egr. bo niczym innym ten komuter nie steruje Czujnik koryguje cisnienie np podczas jazdy w gorach itp.

Koryguje ciśnienie w czym?
Cytuj
2. to tak jakby ssanie - woskowy element ktory gry jest zimy to sciaga dzigienke i dzieki temu pompa dozuje wieksza dawke oleju, w miare rozgrzewania sie silnika wosk w zbiorniczku sie rozpuszcza i dzwigienka przesuwa sie ustalajac optymalna dawkę paliwa

Ten woskowy element jest wkręcony w głowice, a linka od niego połączona z dźwigienka z tylu pompy, na zdjęciu go nie widać.
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Antczak Henryk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 94
  • Skąd: okolice Głogowa
  • Posiadany samochód: C5 x7 2.0 exclusive103kw 2010r,XM2138D(90) - Xantia 1,9D (94), XM 2,1TD Exclusive (98)
  • Miejscowość: okolice Głogowa
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 09, 2011, 10:56:15 »
Paweł się uśmiałem co napisałeś o tych woskach :)
Dzwignia wyprzedzenia kąta wtrysku ma za zadanie ,zwiększenie  czasu na to by mieszanka paliwowa  została podana wcześniej( 5-:-8stopni) przy zimnym   silniku.
Dzwignia wyprzedzenia kąta wtrysku ( ssanie) jest sterowana przez zawór termiczny w zależności o temperatury płynu chłodzącego.

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 14, 2011, 23:13:23 »
I co? nikt nie wie jak działa i reguluje się urządzenie do przestawiania konta wtrysku? chyba tak to się nazywa, drugi obrazek i zaznaczone dwójką.
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 15, 2011, 16:58:19 »
Przecież Paweł Ci napisał, ale ktoś mądrzejszy go wyśmiał, więc widocznie zlał temat...
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 30, 2011, 04:39:45 »
Cytuj

Jurij Martyniuk napisał:
I co? nikt nie wie jak działa i reguluje się urządzenie do przestawiania konta wtrysku? chyba tak to się nazywa, drugi obrazek i zaznaczone dwójką.

Dźwignia zmienia skrajne położenia. Silnik musi być zimny. Regulacja linki jest bardzo ważna. Uszczelniałem pompę 2 lata temu i musiałem sobie sam wyregulować. Teraz działa. Łatwiej odpala zimą kiedy to sprawne. U góry jest linka termicznego regulatora wolnych obrotów. EGR ma zaślepiony.
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt

Offline Paweł Ziemniewicz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 709
  • Skąd: Reda/Gdynia
  • Posiadany samochód: GSA X3 1980, Peugeot 607 2.2HDi 2002
  • Zainteresowania: wszelakie
  • Miejscowość: Reda/Gdynia
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 01, 2011, 15:12:33 »
zeby egr wylaczyc , czyli aby spaliny szly tam gdzie maja isc czyli do wydechu a nie ponownie do przepalenia wystrczy zdjąć rurke od pompki podcienieniowej w nadkolu lub z samego zaworu.
Na zdjeciu brakuje jeszcze amortyzatora podlączonego to kulki na dzwigni gazu. Sporawny amortyzator praktycznie nie do dostania, jednak zapobiega on zbyt szybkiemu zchodzeniu z obrotów dzieki czemu przy zmianie biegów przedkosc obrotowa silnika lepiej wpasowuje sie w przelozenie i nie ma szarpniec.
Paweł Ziemniewicz
[email protected] / www.citrozlot.pl
Citroen GSA X3'80, Peugeot 607 2.2 HDi '02
Były:GSA 1.3'81,Evasion 2.0CT'97,XM 2.1TD 91,93,XM 3.0V6'95,CX 2.5TRD'86,BX 1.8TRD'90, BX 1.4'91

Offline Piotr Pyrka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 601
  • Skąd: Nowy Dwór Mazowiecki
  • Posiadany samochód: DSuper:), CX 25TRD Turbo2, Stado BXow, BX Digit, Simca1301GL,Fiat 850 Coupe,Syrena 105,R4,GSA i inne
  • Zainteresowania: BX oczywiscie, motoryzacja lata 50-70, Fiat, classic cars, fotografia i pare innych-generalnie sie nie nudze-calkowita noga informatyczna-sorry
  • Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 25, 2011, 14:41:55 »
Cytuj

Paweł Ziemniewicz napisał:
2. to tak jakby ssanie - woskowy element ktory gry jest zimy to sciaga dzigienke i dzieki temu pompa dozuje wieksza dawke oleju, w miare rozgrzewania sie silnika wosk w zbiorniczku sie rozpuszcza i dzwigienka przesuwa sie ustalajac optymalna dawkę paliwa


Paweł, to jest jakby ssanie ale niestety inaczej działa.
Dźwignia 2 z przodu pomp Boscha steruje tylko wyprzedzeniem wtrysku. Im bardziej zimny silnik tym bardziej pociągnięta dźwignia i tym wcześniejszy początek tłoczenia pompy.

Na pompie Boscha z tyłu z kolei jest druga dźwignia ssania zwiększająca częściowo obroty i dawkę paliwa silnika na zimno. Działa na zasadzie wstępnego naprężenia sprężyny regulatora, proste i skuteczne.

Tak więc na pompach Boscha są 2 dźwignie ssania i ważniejsza jest ta tylna. Na moim silniku przednia nigdy nie działała odkąd mam samochód i zapala od pierwszego obrotu nawet przy -30 C.
Piotr Pyrka
Nie ma jak Benio:)

Offline Piotr Pyrka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 601
  • Skąd: Nowy Dwór Mazowiecki
  • Posiadany samochód: DSuper:), CX 25TRD Turbo2, Stado BXow, BX Digit, Simca1301GL,Fiat 850 Coupe,Syrena 105,R4,GSA i inne
  • Zainteresowania: BX oczywiscie, motoryzacja lata 50-70, Fiat, classic cars, fotografia i pare innych-generalnie sie nie nudze-calkowita noga informatyczna-sorry
  • Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Re: Pompa paliwa 2.1dt
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 25, 2011, 14:44:42 »
Cytuj

Jurij Martyniuk napisał:
I co? nikt nie wie jak działa i reguluje się urządzenie do przestawiania konta wtrysku? chyba tak to się nazywa, drugi obrazek i zaznaczone dwójką.


Ano na zimno dźwignia powinna być pociągnięta, czyli na rysunku w prawą stronę, a na gorąco linka zwolniona, dźwignia po lewej stronie.
Całe ustawianie. Problemem jest to, że z reguły nie działa siłownik sterujący:) - jak pisałem u mnie od 2002 roku :)
Piotr Pyrka
Nie ma jak Benio:)