Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk1] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?  (Przeczytany 10247 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Marek Kordys

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 [MK I] 2.0 HDI 110 KM Automat 2004r
  • Miejscowość: Poznań
[Mk1] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« dnia: Lipiec 25, 2011, 18:06:32 »
Jestem posiadaczem Citroena C5 2.0HDI 2004r. z automatyczną skrzynią biegów AL4. Na allegro znalazłem fabrycznie nowe skrzynie biegów DP0. Czytałem (między innymi na naszym forum), że skrzynia DP0 i AL4 to to samo. Mam pytanie, czy tak jest faktycznie? Czy jak kupie tą skrzynie biegów:

Link

to da się ją bezproblemowo włożyć do mojego samochodu? Czy są jednak jakieś różnice miedzy tymi skrzyniami, które to uniemożliwią. Może któryś z kolegów próbował już takiej operacji??

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 25, 2011, 19:12:27 »
Skrzynia mechanicznie jest ta sama, ale o 2 sprawy bym się obawiał:
- przełożenie główne
- sterownik (komputer) skrzyni
Skrzynia ta jest wstawiana do aut różnych pod wzgl. mocy i momentu obr.
Gdyby chodziło o czystą mechanikę to może było by łatwiej, ale ta elektronika......
Popytaj może w firmie Midparts. Namiary znajdziesz w sieci.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 25, 2011, 19:21:55 »
Mi sie wydaje, ze mocowania sa inne. Tak jak Andrzej napisal, mechanicznie jest to samo i z tego co mi wiadomo to blok hydrauliczny (modul sterowania) jest taki sam.

Offline Marek Kordys

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 [MK I] 2.0 HDI 110 KM Automat 2004r
  • Miejscowość: Poznań
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 26, 2011, 08:09:00 »
Dzięki za odpowiedź. Co do przełożenia to faktycznie nie pomyślałem o tym, że do różnych typów samochodów do, których jest montowana ta skrzynia są różne przełożenia, a na pewno tak będzie jak piszcie. Ciekawe czy któreś Renault mogło mieć takie samo przełożenie jak moje C5?. Wiek ktoś może, czy z oznaczeń, na skrzyni można wyczytać jakie ma przełożenie główne (i poszczególnych biegów, bo one też chyba mogą się różnić)? Na samej skrzyni oprócz numeru seryjnego jest jeszcze jakiś numer Component reference, czy to może być oznaczenia tego co tam jest w środku (jeśli chodzi o przełożenia)?

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • *****
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 26, 2011, 08:12:45 »
a jaki masz problem ze skrzynia?

Offline Marek Kordys

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 [MK I] 2.0 HDI 110 KM Automat 2004r
  • Miejscowość: Poznań
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 26, 2011, 08:48:42 »
Na początku twardo przekładała biegi, szczególnie z 1 na 2 i 2 na 3. Pojechałem więc do warsztatu, który zajmuje się naprawą automatów. W tym warsztacie ponoć naprawili sterownik i coś tam powymieniali w środku. Warsztat był niby z polecenia, ale rozmowa z nimi co dokładnie zrobili była bardzo ciężka i nie dowiedziałem się w zasadzie nic. Odebrałem auto i po dłuższej jeździe, jak się dobrze nagrzało przy ruszaniu skrzynia zaczęła strasznie szarpać. Objaw był taki, że ja zatrzymywałem się na skrzyżowaniu, to jak puściłem hamulec to auto nie jechało do przodu, dopiero po dodaniu gazu było ostre szarpnięcie i wtedy auto ruszało. No więc powrót do warsztatu. Tam trzymali auto dwa dni, coś tam porobili i tu zaskoczenie faktycznie skrzynia zaczęła działać prawidłowo (zrobili to w ramach gwarancji). Od tego czasu skrzynia działa prawidłowo, nie było jakiś większych szarpnięć przy zmianie biegów (choć wg mnie nie idealnie). W warsztacie stwierdzili, że wszystko jest już ok.  To działo się w marcu. Wszystko było mniej więcej ok, aż do 15.07.2011 roku kiedy to po raz pierwszy pojawił się błąd skrzyni biegów (nie wykazując przy tym żadnych objawów), akurat miałem ostre hamownie i pomyślałem sobie, że może jakiś chwilowy błąd w komunikacji. Zresztą zgasiłem auto, odpaliłem ponownie i błąd zniknął. Przez tydzień było ok i znowu błąd skrzyni biegów. No więc to już nie jest przypadek. Zadzwoniłem do pana z warsztatu i pan coś tam mi ściemnia, że mam jeździć dalej i jak błąd się będzie powtarzać częściej to mam przyjechać to wtedy to zdiagnozują, bo oni nie są wstanie tego zdiagnozować teraz(jak nie są, jak można podłączyć pod komputer).  Generalnie trochę straciłem zaufanie do tego warsztatu. Co prawda, naprawa skrzyni podlega jeszcze gwarancji, ale nie wiem czy mi się chce z nimi handryczyć (tym bardziej, że jak pisałem wcześniej to nie mam już do nich zaufania). Teraz jaka mam znowu naprawiać tą skrzynie gdzie indziej za 3000 zł to zastanawiam się czy nie lepiej kupić nową za 3500, ale widzę, że to też nie jest takie proste jak by się mogło wydawać. Na razie pewnie będzie trzeba podjechać i zrobić diagnostykę (w innym warsztacie) i zobaczyć co tam się z nią wyprawia.

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • *****
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 26, 2011, 08:56:32 »
A bład wyskakuje czesto? W jakich okolicznosciach?Troche zawiłe te perypetie.
Czy oprócz defektu skrzyni biegow,cos jeszcze sie z nia dzieje wtedy gdy swieci bład?

Offline Marek Kordys

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 [MK I] 2.0 HDI 110 KM Automat 2004r
  • Miejscowość: Poznań
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 26, 2011, 09:46:31 »
Na razie zdarzyło się to dwa razy w ciągu 2 tygodni. Raz po ostrym hamowaniu, drugi raz podczas naprawdę spokojnej jazdy. Samochodem nie jeżdżę za dużo, bo mam drugie firmowe do zajeżdżania, także 2 razy w ciągu dwóch tygodni to wbrew pozorom często. Tygodniowo cytryna robi może z 200 km. Oprócz pojawienia się błędu nie zaobserwowałem nic niepokojącego. Wcześniej pisałem, że wg mie skrzynia po naprawie nie chodzi idealnie bo przy hamowaniu silnikiem i redukcji biegu mogła by płynniej zmieniać bieg (mam porównanie z Xsarą z takim samym silnikiem i tą skrzynią, którą kiedyś posiadałem, a teraz jeździ nią mój brat), ale tak jak pisałem pan z warsztatu stwierdził, że jest ok, więc może tylko mi się wydaje. Trudno mi nawet powiedzieć w tej chwili czy ten błąd pojawia się w czasie zmiany biegów i z którego na który. Muszę to dopiero zaobserwować. Chociaż nie wiem czy nie prościej pojechać na diagnostykę.

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • *****
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 26, 2011, 10:56:19 »
na poczatek 3 sprawy diagnostyka komputerowa i test sprawnosci akumulatora oraz pomiar poziomu oleju.

W razie czego mozemy pomoc,info w podpisie postu.

Offline Marek Kordys

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 [MK I] 2.0 HDI 110 KM Automat 2004r
  • Miejscowość: Poznań
Re: [MKI] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 26, 2011, 12:08:48 »
Po pierwsze dziękuje bardzo za okazane zainteresowanie moim problemem. Akumulator jest w zasadzie nowy (kupiłem w październiku 2010) także raczej powinien być ok. Pojadę na diagnostykę w tym albo przyszłym tygodniu i zobaczymy co wyjdzie. Jak będę wiedział coś więcej to się odezwę i będziemy podejmować decyzje co dalej (czy podjechać do was na sprawdzenie oleju, czy na naprawę, czy na co). Na szczęście mieszkam w Poznaniu więc daleko nie mam :-).

Wracając do tematu, na diagnostykę nie zdążyłem pojechać bo skrzynia weszła chronicznie w tryb serwisowy. Po zatrzymaniu, zgaszeniu samochodu i ponownym ruszeniu dało się kawałek przejechać i znowu gearbox fault. Pojawiły się też objawy fizyczne, mianowicie przy redukcji biegu samochód szarpał tak jak by jechać po tarce (po wejściu w tryb serwisowy objawy ustępowały). Nie mając za bardzo wyboru następnego dnia pojechałem do pana z warsztatu gdzie naprawiali mi skrzynię wczesniej i bez marudzenia wziął auto do naprawy. Dzisiaj je odebrałem, teraz jedzie jak powinno, najmniejszego szarpnięcia przy redukcji biegu, żadnych błędów i innych niepokojących objawów. Zobaczymy co będzie dalej. Za naprawę nie zapłaciłem ani złotówki (zrobione w ramach gwarancji). Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i pomoc, szczególnie Kasi z Musielaka. Temat do zamknięcia.

Offline Piotr Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 15
  • Posiadany samochód: C5 III
Odp: [Mk1] AL4 i DP0 czy to dokładnie ta sama skrzynia biegów?
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 09, 2016, 22:26:11 »
Marku, proszę daj mi namiar na priv do tego warsztatu gdzie naprawili Ci samochód. Ja mam C5 z 2009 r. AL4 skrzynia (4 biegi). Wymienili mi caly blok elektrozaworów za 1200zł (olej kilkukrotnie) -> nic to nie dało, szarpie w górę i w dół jak cholera, wsteczny przy zalaczaniu mocno uderza az telepie calym autem. Ostatnio jak jechalem to tak przeciagnal bieg z 1 na 2, że mocno uderzyl i skrzypia weszla w tryb awaryjny. Naprawili mi tłok bo byl rozwalony w koszu glownym oraz wymienili cos jak "panewki" w nim (nie wyjmujac skrzyni, bo jest dostep z boku). Auto zaczelo jezdzic i nie pokazuje w ogole bledow, lecz dalej szarpie tak jak szarpalo i przeciaga biegi. Myslalem, ze sterownik jest walniety z tymi elektrozaworami, wiec kupilem 100% sprawny (600zl) i zalozyla mi go inna firma - efekt -> dalej to SAMO - szarpie... zamotnowali z powrotem moj. Pewien madry gosc stwierdzil, że to na pewno tloki (ciag sprzegiel), kolejna firma wymenila mi wszystkie tloki w koszu glownym koszt 1200zl kolejne. Nic to kompletnie nie dalo - dalej przeciaga i szarpie. Nie mam juz pomyslow, kolejny wielki macher twierdzi, że trzeba podmienic komputer skrzyni biegow. Sam nie wiem czy jest sens i czy to cokolwiek da. Sprzegla mi nie wymeniali bo stwierdzili, ze jest ono ok :-D Moze sprobuje jeszcze z tym kompem skrzyni, ale na 99,9% to dalej nie jest to tylko cos z mechanika skrzyni, a nie sterowaniem. Z gory dzieki za info, za tyle pieniedzy mialbym juz kapitalke (bo wymienialem jeszcze kilka razy olej za kilka stów), a goscie od poczatku mi mowili, ze nie ma sensu kapitalki robic bo tu pare stow doloze i bedzie super ;) Pozdrawiam!