Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala  (Przeczytany 12201 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paweł Szwedziński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 16 V 2.0 HPi
  • Miejscowość: Kraków
[Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« dnia: Wrzesień 16, 2011, 11:28:47 »
witam,
problem nowy, poprzedni właściciel(zaufany) nie miał takich jazd:
zarówno zimny, jak i ciepły, kręci ale nie pali, zapala dopiero po min.8-10  próbach. dziś zostawiony na 1 godzinę zapalił normalnie, zgasiłem go manewrując (uczę się:) po dieslu) i nie zapalał. wcześniej raz w ten sposób nie zapalał ciepły, a dziś rano-po nocy.
świece wymienione 15 tys temu, paliwo verva, żadnych komunikatów i kontrolek, żadnych objawów w czasie jazdy.
ktoś miał podobną historię? jakieś pomysły?
paweł

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 897
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 16, 2011, 11:46:40 »
pompa cisnieniowa paliwa?

Offline Paweł Szwedziński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 16 V 2.0 HPi
  • Miejscowość: Kraków
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 16, 2011, 11:53:00 »
ok,dzięki,
a dawałaby inne objawy? w czasie jazdy - np. przy wolnych obrotach? ja total laik, jakby co:)

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 897
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 16, 2011, 12:23:07 »
z tego co wiem to te silniki nie są odporne na złej jakości paliwo i w pierwszym rzędzie pada pompa cisnieniowa, ale warto byłoby sprawdzić czy jeśli jest pompa w baku to załacza się za każdym razem i podaje paliwo, w sumie to na silnikach hpi nie znam się za bardzo, ale z tego co wiem to są zasilane analogicznie jak hdi w dieslu. Jeszcze kwestia czy nie zatankowałeś jakiegoś marnego paliwa? Moja żona jak kiedyś na bliskiej zatankowała benzynkę do A4 to myslałem, że silnik padł :). Przy każdym ruszeniu gasł a jak się odpaliło to zasłona dymna z tyłu i w czasie jazdy też :). Po wlaniu specyfiku do czyszczenia wtrysków w benzynie i zalaniu paliwem ze statoila wszystko wróciło do normy.

Offline Paweł Szwedziński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 16 V 2.0 HPi
  • Miejscowość: Kraków
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 16, 2011, 12:32:59 »
poza tym statoil ma najlepszą kawę:), fanem jestem.
ale paliwa pilnuję, lałem vervę.

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 16, 2011, 14:39:07 »
a jeśli to pompa to zbieraj pieniążki. Kolega na forum jakiś czas temu za wymianę zapłacił ok 3000 PLN

Offline Paweł Szwedziński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 16 V 2.0 HPi
  • Miejscowość: Kraków
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 16, 2011, 18:39:36 »
pompa-ale na razie tylko dlatego, że prądu nie dostawała.
kostka, na szczęście:)
pozdr

Offline Marcin Czarnecki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 124
  • Skąd: Świdwin
  • Posiadany samochód: C5 2001 2.0 Hpi Exclusive
  • Zainteresowania: gsm service
  • Miejscowość: Świdwin
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 30, 2011, 15:55:25 »
Podpinam się pod temat aby nie zakładać nowego..

C5, 2.0 Hpi, 2001 rok 160.000 tankowany najczęściej na Shelu, zadbany o wszelkie przeglądy, wymiany płynów i spraw eksploatacyjnych, mieszkający pod  chmurką.  

Hrabina zdechła. A mianowicie w ciągu ostatnich kilku miesięcy miałem kilka razy przypadłość następującą: podczas długiego stania w korkach podczas ruszenia pojawiał mi się Antipollution Fault, natychmiast samochód schodził z obrotów, silnik gasł. Po ponownym uruchomieniu jakoś chodził. Wtedy natychmiast w miarę możliwości zjeżdżałem gdzieś na bok aby ostygł, odłączałem aku bo wydawało mi się że albo od klimatyzacji albo od spalin komputer głupot nałapał i aby się wyzerował czekałem kilka minut. Po tej przerwie i ponownym podłączeniu komputera oczywiście musiałem przejść etap komunikacji kluczyka z autem bo pokazywał mi usilnie Anti Thieft System Fault. Jednakże kiedy już uruchomiłem auto silnik pracował normalnie bez jakichkolwiek komunikatów o błędzie. Jazda w trasie oraz po mieście nadal była całkowicie normalna, bez jakichkolwiek objawów choroby. Kilka dni temu byłem w masakrycznie rozkopanym poznaniu gdzie oczywiście wpadłem w korki i po kilkunastu minutach sytuacja jak opisana wyżej. Ponieważ nie miałem natychmiastowej możliwości zjechania gdziekolwiek przejechałem po uruchomieniu się auta jeszcze parę kilometrów (kilkanaście minut) i ponownie AF, zjechanie z obrotów (tak jakby odcięto mu zapłon) i stoimy. Niestety tym razem już mi się auto nie uruchomiło. Stałem się kolejnym powodem do jeszcze większych korków w poznaniu. Jakoś udało mi się go zepchnąć w miarę trochę na pobocze aby być omijanym ale nic z wcześniej stosowanych technik nie pomagało.

Aktualnie auto po przekręceniu kluczyka w stacyjce na kilka sekund się uruchamia,wchodzi na obroty, jednakże silnik natychmiast schodzi z obrotów tak jakby był odcinany przez immobilizer. Ponowne uruchomienie już nie jest możliwe ale jak wyjmę kluczyk ze stacyjki i włożę go ponownie bez problemu uruchomię silnik, który i tak od razu gaśnie.

Po przywiezieniu auta przez PZU do miejscowego serwisu okazuje się że mam błąd P1631. Błąd wewnętrzny sterownika. Tak pokazuje Bosch i Lex-ia. Mechanicy są w kropce i nie mają pojęcia co robić.

I tu proszę o pomoc. Gdzie szukać? Co robić? Co podpowiedzieć chłopakom?

Marcin
cały swój rozwój osobisty opieram na tym co mam a nie na tym czego nie mam...  :-)

Offline Janusz Tyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Olkusz
  • Posiadany samochód: BX 1,4 : C5 2,0 HPI : SAXO 1,5
  • Zainteresowania: snooker
  • Miejscowość: Olkusz
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 01, 2011, 09:42:40 »
przeszedłem to samo co Ty działo się dokładnie tak samo , okazało się ,że przegrzewają się ścieżki w sterowniku i dwa razy uzupełniano mi je ,po prostu dolutowując dolutowując za trzecim razem już nie było możliwości bo wytopiło płytkę i musiałem wymienić ,zdobyłem używkę za 350 zł i problem ustąpił.
Trzeba tylko pamiętać o wgraniu mapy ze starego bo po odpięciu aku ani radio ani imo nie będzie działać.

A teraz do Pawła.
Proponował bym wyczyścić przepustnice i EGR bo przy naszych silnikach powinno się to robić przynajmniej raz w roku (niestety takie paliwo mamy u nas) i zwróć uwagę na wężyki jeden zasysający opary paliwa drugi spaliny po ich wypięci sprawdź drożność kanalików ja miałem zatkany ten od oparów paliwa niestety dowiedziałem się o tym po wymianie pompy (3000zł) i prawdopodobnie to było przyczyną jej padnięcia.
Niech moc będzie z DS
www.citroen.org.pl

Offline Piotr Gorzkiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 115
  • Skąd: Działdowo
  • Posiadany samochód: Citroen C 5 2.0 HPi 2001 r exclusive
  • Miejscowość: Działdowo
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 02, 2011, 11:00:59 »
Kolego mam prośbę napisz jak to sie robi to czyszczenie egr i przepustnicy przepustnica to mniej wiecej wiem ale egr?
Pozdrawiam Piotrek! ;-)

Offline Janusz Tyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Olkusz
  • Posiadany samochód: BX 1,4 : C5 2,0 HPI : SAXO 1,5
  • Zainteresowania: snooker
  • Miejscowość: Olkusz
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 02, 2011, 15:01:38 »
Cytuj

Piotr Gorzkiewicz napisał:
Kolego mam prośbę napisz jak to sie robi to czyszczenie egr i przepustnicy przepustnica to mniej wiecej wiem ale egr?

No właśnie EGR dopiero przedemną , mam nadzieje załatwić to po niedzieli jak się uporam opiszę co i jak.
Niech moc będzie z DS
www.citroen.org.pl

Offline Marcin Czarnecki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 124
  • Skąd: Świdwin
  • Posiadany samochód: C5 2001 2.0 Hpi Exclusive
  • Zainteresowania: gsm service
  • Miejscowość: Świdwin
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 04, 2011, 10:42:09 »
Niestety sterownik po rozłożeniu wygląda na ładny, cały i pod mikroskopem nawet go oglądając nie znalazłem żadnych przepalonych ścieżek. Jednakże KTS pokazał mi dwa błędy których nie wie jak zinterpretować pod numerem P0601 oraz wskazujący na sterownik błąd P1631. Jakieś sugestie może ktoś ma co dalej?

Marcin
cały swój rozwój osobisty opieram na tym co mam a nie na tym czego nie mam...  :-)

Offline Janusz Tyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Olkusz
  • Posiadany samochód: BX 1,4 : C5 2,0 HPI : SAXO 1,5
  • Zainteresowania: snooker
  • Miejscowość: Olkusz
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 04, 2011, 12:46:30 »
Niestety ja nie pomogę
Niech moc będzie z DS
www.citroen.org.pl

Offline Marcin Czarnecki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 124
  • Skąd: Świdwin
  • Posiadany samochód: C5 2001 2.0 Hpi Exclusive
  • Zainteresowania: gsm service
  • Miejscowość: Świdwin
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 04, 2011, 14:23:23 »
Dla potomnych oto co znalazłem:

cyt: "P0601 Wewnętrzny układ sterujący - błąd sumy kontrolnej pamięci / Internal Control Module Memory Check Sum Error". Nie wiem dokładnie co to może oznaczać ale jako komputerowiec typuję uszkodzenie modułu pamięci urządzenia lub nieprawidłowe patchowanie. Ten błąd pokazuje raczej jakąś nieprawidłowość samej pamięci urządzenia. Suma kontrolna określa poprawność danych zapisanych w pamięci. Dzięki niej urządzenie jest w stanie przeprowadzić autokontrolę. Musiałbyś pogadać z jakimś specem od samochodowych kompów, może jakiegoś tuningowca. Błąd taki może się pojawić np. przy nieprawidłowym kasowaniu wskazań o wymianie oleju. Jako pierwszą rzecz, którą możesz zrobić to odłącz akumulator. Najlepiej na całą noc. Normalnie wystarcza kilkanaście minut, lecz musisz sie upewnić, że żadna kość pamięci w samochodzie nie będzie miała zasilania. Trzeba odczekać na rozładowanie sie wszystkich kondensatorów. Rano podłącz akumulator. Zwróć szczególną uwagę na podłączanie klemy. Chodzi o to, by podłączyć ją jednym ruchem i aby podczas dokręcania nie rozłączać jej. Jeśli podczas dokręcania klema będzie słabo stykać (iskrzyć) mogą pojawić się w instalacji impulsy wysokiego napięcia, które następnie mogą "narozrabiać" w elektronice. Kumpel w ten sposób "uwalił" sobie tripa w Granadzie. Jeśli takie długotrwałe wyłączenie prądu nie pomoże to pozostaje Ci tylko elektronik.

Jestem w takim układzie za wymianą sterownika. Mój ma oznaczenie SIRIUS 81 S118230007 F, które to oczywiście już są nie produkowane, ale w internecie znalazłem kogoś kto ma chyba taki sam ale z końcówką G mianowicie SIRIUS 81 S118230007 G. Czy byłby w stanie mi ktoś wytłumaczyć czym te sterowniki będą się różniły? Czy nie jest to kwestia daty produkcji? W mojej branży oznakowanie wersji programowych do poszczególnych urządzeń jest właśnie za pomocą liter alfabetu oznaczających produkcję w poszczególnych miesiącach danego roku czy tez poszczególnych latach...

Marcin
cały swój rozwój osobisty opieram na tym co mam a nie na tym czego nie mam...  :-)

Offline Janusz Tyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Olkusz
  • Posiadany samochód: BX 1,4 : C5 2,0 HPI : SAXO 1,5
  • Zainteresowania: snooker
  • Miejscowość: Olkusz
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 04, 2011, 15:48:34 »
Jutro postaram się sprawdzić oznaczenie starego i nowego i wtedy porównamy.
Niech moc będzie z DS
www.citroen.org.pl

Offline Marcin Czarnecki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 124
  • Skąd: Świdwin
  • Posiadany samochód: C5 2001 2.0 Hpi Exclusive
  • Zainteresowania: gsm service
  • Miejscowość: Świdwin
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 04, 2011, 16:06:40 »
jest jeszcze taki sam z oznaczeniem M :-) oczywiście po za całą gamą z innymi oznaczeniami sterowników do 2.0 HPi różniących się ostatnimi dwiema cyframi i literami na końcu jak np HPI SIRIUS 81 S118230012 D

i teraz moja teoria:

na naklejce znamionowej mamy umieszczone dwa numery przy szerokim kodzie kreskowym i oznaczeniem HPi
pierwszy (górny) odpowiadający za SW (Shareware czyli oprogramowanie) i stąd wszędzie różniące się numerami. Np u mnie jest SW 9644849480 gdzie na tym z literką G jest 9645064.. natomiast umieszczony poniżej kodu kreskowego HW (Hardware czyli elektronika z jakiej jest zrobiony) wszędzie do HPi jest taka sama czyli 9636742280.

W takim układzie powinienem mieć słuszną teorię, że kolejność produkcji przez koncern PSA jest oznaczana zmianą w postaci kolejnych po sobie dwóch ostatnich cyfr symbolu sterownika oraz literką która może odpowiadać za miesiąc produkcji. Ale z kupnem wstrzymam się do sprawdzenia mojej teorii przez Janusza.
cały swój rozwój osobisty opieram na tym co mam a nie na tym czego nie mam...  :-)

Offline Karol Winczewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 52
  • Skąd: Kościerzyna
  • Posiadany samochód: c5 2,0 HPI Break 2001r.
  • Miejscowość: Kościerzyna
Re: [MkI] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 04, 2011, 20:07:48 »
zwróć uwagę na wężyki jeden zasysający opary paliwa drugi spaliny po ich wypięci sprawdź drożność kanalików ja miałem zatkany ten od oparów paliwa niestety dowiedziałem się o tym po wymianie pompy


napisz prosze cos wiecej o tych wezykach: ktore to i gdzie sie znajduja? Mozę jakies foto bo zainteresowala mnie ta informacja...
c5 2,0 HPI

Offline Janusz Tyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Olkusz
  • Posiadany samochód: BX 1,4 : C5 2,0 HPI : SAXO 1,5
  • Zainteresowania: snooker
  • Miejscowość: Olkusz
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 04, 2011, 20:17:06 »
obydwa są za przepustnicą na kolektorze ssącym ten u góry od oparów paliwa a ten niżej od spalin albo na odwrót sprawdzę ale widać to gołym okiem który wężyk idzie z silnika a który z głębi auta ,fotkę mogę wstawić ale dopiero jutro bo teraz już za późno i nie chce mi się na parking lecieć
Niech moc będzie z DS
www.citroen.org.pl

Offline Janusz Tyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Olkusz
  • Posiadany samochód: BX 1,4 : C5 2,0 HPI : SAXO 1,5
  • Zainteresowania: snooker
  • Miejscowość: Olkusz
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 05, 2011, 07:47:01 »
Tak więc sprawdziłem.
Poprzedni sterownik to.
SIRIUS 81
S118230012 D
Aktualnie mam.
SIRIUS 81
S118230007 I
Niech moc będzie z DS
www.citroen.org.pl

Offline Marcin Czarnecki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 124
  • Skąd: Świdwin
  • Posiadany samochód: C5 2001 2.0 Hpi Exclusive
  • Zainteresowania: gsm service
  • Miejscowość: Świdwin
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 11, 2011, 15:51:22 »
No to moi szanowni pomocnicy potrzebuję fachowej podpowiedzi. Moja teoria się w części sprawdziła i zakupiony używany sterownik jest jak najbardziej dobry, pasujący i ogólnie bazujący na takiej samej elektronice co mój no ale..

nie mam karty kodowej, nie miałem jej od początku jak mam moje auto i poprzedni właściciel też jej nie miał, więc programowanie nowego stało się tak jakby mało możliwe. postanowiłem przelutować eeprom i pamięć. jestem elektronikiem i dla mnie to codzienność no ale.. po przelutowaniu okazało się że przeszły błędy o których pisałem wyżej, których wykasować się nie da. będę więc montował sterownik z nowo zakupionymi kościami pamięci.

niestety muszę jakoś znaleźć PIN w starym. i tu moje pytanie. czy ktoś ma pojęcie gdzie go szukać? dojście do Lex-ii mam więc raczej z zaprogramowaniem reszty sobie poradzę. no chyba że nie to wtedy się odezwę ;-)

ale teraz jestem trochę w kropce..

marcin
cały swój rozwój osobisty opieram na tym co mam a nie na tym czego nie mam...  :-)

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 11, 2011, 19:58:57 »
Jak potrzebujesz PIN do kodowania to zostaje Ci (chyba) tylko ASO. A tam to kosztuje...

Offline Janusz Tyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Olkusz
  • Posiadany samochód: BX 1,4 : C5 2,0 HPI : SAXO 1,5
  • Zainteresowania: snooker
  • Miejscowość: Olkusz
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 11, 2011, 21:39:18 »
Cytuj

Emil Uzunow napisał:
Jak potrzebujesz PIN do kodowania to zostaje Ci (chyba) tylko ASO. A tam to kosztuje...

nie koniecznie są szpece co odzyskują to ze starego sterownika i to za niezbyt wygórowaną kasę
Niech moc będzie z DS
www.citroen.org.pl

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 12, 2011, 06:50:37 »
Dlatego napisałem chyba :) bo coś też mi się obiło o uszy ale nie chciałem wprowadzać zamętu.

Offline Marcin Czarnecki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 124
  • Skąd: Świdwin
  • Posiadany samochód: C5 2001 2.0 Hpi Exclusive
  • Zainteresowania: gsm service
  • Miejscowość: Świdwin
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 12, 2011, 09:05:42 »
jest możliwość odczytania PIN-u ze starego eeproma, który jest w BSI (o ile się nie mylę) ale jak się okazało nic mi to nie da. PIN będę miał ale nowego sterownika raczej nie uda mi się dopasować do mojego auta. jestem w ciemnej głębi czarnej d.. :-( zwłaszcza, że jeśli ktoś ma rację mam technicznie sprawny sterownik a o ile jest to możliwe jest uszkodzony programowo..
cały swój rozwój osobisty opieram na tym co mam a nie na tym czego nie mam...  :-)

Offline Marcin Czarnecki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 124
  • Skąd: Świdwin
  • Posiadany samochód: C5 2001 2.0 Hpi Exclusive
  • Zainteresowania: gsm service
  • Miejscowość: Świdwin
Re: [Mk1] 2.0 HPI nie odpala
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 17, 2011, 09:12:44 »
moi drodzy potrzebuję schematu instalacji w moim HPi i rozkłądu napięć wejściowych do sterownika, komputera.

teorię mamy taką, że sterownik jest sprawny a coś go blokuje. równie dobrze mógł się przetrzeć jakiś kabelek i zwierać coś o masy.

dotarłem do magika, który w moim aucie miał podobny przypadek. sześć lat temu z nienacka hrabina zdychała. nikt nie wiedział co jest a mały magik znalazł zwyczajnie przetarty przewód w okolicy sterownika. niestety magik mieszka trochę za daleko ode mnie aby dać mu moje auto do sprawdzenia, ale podpowiedział aby wpierw sprawdzić napięcia wejściowe..

tylko że ja bez schematu nie ruszę. jestem elektronikiem ale motoryzacja to kompletnie nie moja branża.. :(
cały swój rozwój osobisty opieram na tym co mam a nie na tym czego nie mam...  :-)