Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Miękki pedał hamulca  (Przeczytany 7746 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Miękki pedał hamulca
« dnia: Październik 08, 2011, 20:17:18 »
Witam. Czytałem o problemach z hamulcami Piorta Felczaka , ja też mam problem z hamulcami z moim ZX z silnikiem 1,4i z 1992 roku , tyle że u mnie występują zupełnie przeciwne objawy. Mianowicie pedał hamulca jest miękki i ma duży skok jałowy , opór na pedale odczuwany jest dopiero w połowie jego drogi do podłogi. Skuteczność hamowania jest mało skuteczna - aby zablokować koła na suchym asfalcie trzeba użyć sporo siły. Przy mocnym nacisku dociskam go prawie do podłogi - dzieje się tak przy zapalonym silniku. Na zgaszonym silniku pedał jest twardszy ale i tak można go wcisnąć prawie do połowy , opór odczuwany wysoko . Wymieniona pompa hamulcowa, przewody gumowe z przodu i z tyłu, tarcze i klocki ,z tyłu cylinderki, szczęki , wszystkie sprężyny, przeczyszczone samoregulatory. Układ zalany nowym płynem DOT-4, odpowietrzane dziesiątki razy i nadal pedał jak z gumy.A teraz co już robiłem i sprawdzałem -  serwo sprawne bo kilkukrotnym naciśnięciu i trzymaniu pedału hamulca i odpaleniu silnika pedał opada. Po zaślepieniu w trójnikach przewodów które biegną pod autem do tylnych kół hamulce zaczeły działać tak jak powinny czyli pedał twardy , wysoki po prostu brzytwy ale gdy te same przewody zaślepiłem na gumowych przewodach z tyłu auta sprawność  hamulcy znacznie spadła. Próbowałem jeszcze takiej rzeczy , mianowicie podłączyłem przewody tak jak powinny czyli wszystkie 4 koła ( pedał miękki) a następnie odłączyłem przewód który wkręcony jest w pompę a to miejsce zaślepiłem pedał ponownie stał się twardy. Tak samo stało się gdy zamieniłem przewody i zaślepiłem ten drugi. Z pompy wychodzą 2 przewody które rozdzielają się w rozgałęźnikach i biegną do kół po przekątnej czyli 1 przewód to prawy przód , lewy tył i 2 przewód lewy przód i prawy tył. Dodam że nie ma żadnych wycieków płynu, nic się nie poci i nie ubywa płynu hamulcowego. I teraz mam pytanie czy w tym modelu są regulatory siły hamowania ,jeśli tak to gdzie , czy cylinderki mogą mieć różną średnicę tłoczków  i jaki system hamulcowy był zainstalowany w autach z tego rocznika  i z tym silnikiem bo wydaje mi się że u mnie w aucie jest coś namieszane ponieważ na pompie jest napis BENDIX a tylne hamulce to system lukasa. Podaje jeszcze numer identyfikacyjny pojazdu to może ktoś kto się na tym zna powie jaki powinien być system hamulcowy VF7N2A90002A99987. Powoli kończą mi się pomysły co jeszcze można zrobić aby poprawić hamulce , zostały jeszcze do wymiany przewody sztywne biegnące pod autem. Może ktoś miał podobne problemy to byłbym wdzięczny za  każdą podpowiedź bo hamulce to ważna sprawa w aucie o ile nie najważniejsza. Rozważam jeszcze uszkodzenie któregoś cylinderka (chociaż były zakładane nowe) bo po ich wymianie zaczeły sie moje problemy.

  • Gość
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 08, 2011, 22:18:45 »
Witam . z tych objawów można stwierdzić że masz zapowietrzony układ hamulcowy.Tylko zastanawia mnie to że masz hamulce parami przód i tył w 1 przewodzie. Ja mam Zx-a 1,4i i mam osobno tył a osobno przód.Sprawdź jeszcze kolektor siły hamowania kół tylnych.Ale wydaje mi się że możesz mieć uszkodzą pompę hamulcową(nową) lub nie ten model pompy.
Sam pompę zmieniałem 3 razy bo coś nie było tak(bubel lub nie ten model)
A z ciekawości jeszcze raz sprawdzę u mnie połączenie hamulców
bo wydaje mi się to troszkę dziwne.

pozdrawiam!

I BYLE DO PRZODU!!!!!!!!!!

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 09, 2011, 00:00:12 »
No widzisz ja pompę tez już miałem wymienianą 2 razy i pedał zachowuje się tak samo , jeśli zaślepiłem jedno wyjście z pompy pedał twardnieje  i rośnie czyli pompa jest sprawna skoro przy takim podłączeniu jest dobrze. Wyczytałem na innym forum że nawet odpowietrzniki mogą stwarzać problemy przy odpowietrzaniu. Jeśli miałem podłączony sam przód to wszystko było ok więc problem zaczyna się w miejscu rozgałęzienia przewodów z pompy na koła. Nie chce już ładować kasy w auto bo niewiele zostało do wymiany metalowe przewody i ewentualnie cylinderki ale to muszę podjechać do sklepu z częściami i się dokładnie dowiedzieć. A ty jaki masz system hamulcowy w swoim aucie skoro masz taki sam silnik , rocznik masz jaki?

Offline Piotr Felczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Płock
  • Posiadany samochód: ZX 1,4i, 75kM TU3M KDX
  • Zainteresowania: Informatyka
  • Miejscowość: Płock
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 09, 2011, 14:20:30 »
Spróbuj odpowietrzać nie odpowietrznikami a samymi przewodami jeśli chodzi o koła przednie. Radziłbym też wycisnąć tłoczek i do przesmarować dobrym specyfikiem (są takie specjalne do smarowania tłoczków) i do wcisnąć po czym znowu odpowietrzyć.

  • Gość
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 09, 2011, 21:20:49 »
Mój rocznik to 91.
A hamulce mam na 100% 1 przewód przód 1 tył.
Myślę że albo się pomyliłeś albo ktoś coś przerabiał.
W tym 2 przypadku nie będziesz miał reduktora siły hamowania lub będzie odpięty.Odpowietrza się zawsze od najdalszego punktu
do punktu najbliższego.Czyli jeśli pompe masz z lewej strony to zaczynasz od tylnego prawego koła,potem lewe,potem prawy przód i lewy.
2 osoby 1 przyciska pedał 2 odpowietrza.zkładasz wężyk na odpowietrznik-wkładasz wężyk do pojemnika z płynem hamulcowym.(to ważne bo po pierwsze widzisz bombelki po 2 jak się zagapisz to z pojemnika pociągnie płyn a nie powietrze)
odpowietrznik odkręcasz przy ciśnieniu,zamykasz jak pedał zejdzie w podłogę.I tyle ,po około 5 rundkach hamulce powinny być dobre lub powinieneś zauważyć wycieki.
potem odpalasz auto robisz próbę, jeśli jest poprawa to jeszcze raz to samo.

zdarza się że dopiero po kilku próbach wygonisz całe powietrze
powodzenia

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 09, 2011, 21:47:03 »
Witam ponownie. Do Piotra , jeśli chodzi o koła przednie to są brzytwy ale tylko wtedy jeśli przewody na tylne koła są zaślepione,cylinderki  w zaciskach przednich rozebrane na części pierwsze ,przesmarowane i odpowietrzone na  obydwa sposoby czyli odpowietrznikami oraz wykręcanymi przewodami. Jeżeli podłączony sam przód to hamulce sprawne, jeżeli nie to hamulce do  bani. Do Tomka, jak już pisałem pompa jest BENDIXA a tył LUKASA ponieważ cylinderki  mają mocowanie owalne a nie okrągłe tam gdzie podłączony jest przewód hamulcowy i odpowietrznik. Jutro tzn. w poniedziałek podjadę do sklepu i spytam się czy w tym modelu występują cylinderki o różnej średnicy tłoczka, tak jak np. w renówkach gdzie średnica tłoczka w cylinderkach decydowała o sile hamowania kół tylnych. Tomek powiedz mi gdzie szukać regulatorów siły hamowania bo ja u siebie ich nie widzę, mam tylko takie jakby złączki gdzie wkręca się końcówkę jednego przewodu w drugi na tyle auta.W poniedziałek spróbuję też jeszcze raz odpowietrzyć hamulce gdy zaślepię jedno wyjście z pompy. Sprawdzę też czy istnieje możliwość podłączenia przewodów w taki sposób jak to jest u Ciebie, czyli na jednym przewodzie przód a na drugim tył, tylko że będę musiał mocno powyginać te  metalowe przewody i nie wiem czy one to wytrzymają.Spróbuję jeszcze odpowietrzyć hamulce gdy będę miał zaślepiony jedno  wyjście z pompy. jutro opisze jakie to przyniosło rezultaty- oby pomogło  :(  . A jeszcze pytanie do Ciebie Tomek - pompę masz z dwoma wyjściami czy czterema ?

Offline Piotr Grzymski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Posiadany samochód: Skoda Fabia
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 09, 2011, 23:17:50 »
A czy po złożeniu hamulców z tył rozkręciłeś samoregulatory tak, aby szczęki minimalnie zaczęły obcierać o bęben?

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 09, 2011, 23:26:44 »
Dokładnie tak zrobiłem, aczkolwiek samoregulatory jak sama nazwa mówi same niwelują luz między szczękami a bębnem gdy naciska się hamulec zasadniczy. Dzięki z podpowiedź ale to już przerabiałem.

  • Gość
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 10, 2011, 19:13:38 »
Samo regulatorów się nie ustawia (zgodne z wyższa wypowiedzią ale są przypadki że trzeba mu pomóc i troszkę wyrównać hamulce bo nierówno zabierają wtedy ustawiasz lewe koło lub prawe podkręcając regulator),Jeśli jest wszystko OK po prostu kilka razy wciskasz hamulec nożny i kilka razy ręczny i powinien sam się ustawić tak jak ma być.Potem tylko ręczny na śrubce pod plastikiem między fotelami możesz dociągnąć jak chcesz.
Nazwa nie bierze się z niczego. Jeśli sam ustawiasz to może być za ciasno. Ale to nie usprawiedliwia tego że masz miękki pedał hamulca.
Jeśli chodzi o pompę to mam z 2 wyjściami (nie pamiętam jakiej firmy).
Co do reduktora sprawdzę bo nie jestem pewien gdzie jest a nie mam dostępu do garażu ,więc musi być widno.
Jak sprawdzę dam znać.

  • Gość
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 10, 2011, 21:25:03 »
Witam ! po analizie różnych samochodów i zastanowienia się to hamulce nie mogą być tak spięte(lewy przód prawy tył . Po prostu niema układu w tym aucie który by tym sterował)(może być z tyłu coś przerobione i regulatora nie będzie)masz coś przerobione. w starszych autach jest osobno tył rozgałęzia się z tyłu na regulatorze siły hamowania a osobno przód.Oglądałem dzisiaj starszy model bmw i ma tak jak pisze(1 właściciel tegoż bmw)
W twoim przypadku jeśli za hamujesz a któreś koło nie będzie miało pełnego hamowania to cię postawi bokiem (nie jestem fachowcem ale troszkę robie z autami)
pozdrawiam i sprawdź według orginału hamulce.

Offline Jacek Nowicki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 708
  • Skąd: Stargard Szczeciński
  • Posiadany samochód: citroen ZX 1.9D, xsara picasso 1.6hdi
  • Miejscowość: Stargard
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 10, 2011, 21:59:37 »
Tomku hamulce działają  w  citroenie prawy przód lewy tył  oraz lewy przód prawy tył potwierdza to pan Potocki w swojej książce na temat Citroena ZX  a pozwala na to korektor siły hamowania który jest wbudowany w cylinderek pozdrawiam

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 11, 2011, 00:51:04 »
No dobrze, ale jak ten korektor siły hamowania wbudowany w cylinderek działa - skąd wie że mam an pokładzie jedną osobę a nie cztery bo od obciążenia auta zależy czy tylne koła hamują mocniej lub słabiej. Czy cylinderki mocowane są pod odpowiednim kątem, nie ma pojęcia na jakiej to działa zasadzie.Dzisiaj a raczej wczoraj była brzydka pogoda i sobie dałem spokój z hamulcami , na dodatek przestał mi działać wentylator nagrzewnicy - masakra  z tym autem. Najbardziej zastanawia mnie to z tym zaślepianiem jednego przewodu przy pompie- że wtedy pedał jest twardy i wysoki  :-( .

  • Gość
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 11, 2011, 15:28:34 »
Ja się poddaję ,nie rywalizuje z fachową prasą.
powodzenia !
Jeśli coś u mnie znajdę to podpowiem

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 13, 2011, 20:27:17 »
No i du.. .Dzisiaj znowu 3 godziny odpowietrzania i nic ,jak było tak jest. Gdy tył zaślepiony jest ok pedał twardy i wysoki , gdy podłączone jest tak jak powinno pedał miękki i wpada do połowy. Zastanawiał mnie ten korektor siły hamowania i z tego co udało mi się znaleźć w necie to to że znalazłem dwa rodzaje korektorów i żaden nie znajduje się w cylinderkach. Jeden to taki z cięgnem który reguluje przepływ płynu hamulcowego w zależności od obciążenia , a drugi wygląda jak złączka do przedłużenia przewodu i taki jest u mnie . I chyba tu będę szukał swoich problemów - wymiana na nowe  raczej odpada prawie 200 pln za sztukę a są chyba dwa, więc szukanie używek

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 13, 2011, 20:30:20 »
A to model korektora zastosowany u mnie. A jednak nie taki, jedna korektor mam w cylinderkach.

Offline Artur Bryński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 456
  • Skąd: Turek
  • Posiadany samochód: Renault Laguna 3ph1 2.0 DCI Initiale
  • Zainteresowania: motoryzacja, komputery
  • Miejscowość: Turek
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 14, 2011, 04:46:22 »
mi zacinal sie ten korektor i slaby hamulec przez to mialem, pomoglo wykrecenie i przedmuchanie kompresorem. jak dobrze pamietam mechanik mowil ze w srodku jest cos na zasadzie kulki i potrafi sie przyciac. sprobuj, moze nie bedziesz musial kupowac:)
Renault Laguna 3ph1 2.0 DCI Initiale
Citroen C4 Picasso 1.6 HDI 109 `10r.
Peugeot Boxer 2.8 HDI `05r.
Citroen Jumper 2.8 HDI `06r.

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 14, 2011, 06:49:30 »
No właśni chcę najpierw to wymontować i sprawdzić , wyczyścić   bo całe to zabrudzone ustrojstwo jest i wtedy zdecydować co dalej. Dzięki  za podpowiedź.

Offline Artur Bryński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 456
  • Skąd: Turek
  • Posiadany samochód: Renault Laguna 3ph1 2.0 DCI Initiale
  • Zainteresowania: motoryzacja, komputery
  • Miejscowość: Turek
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 14, 2011, 13:31:31 »
mysle ze to pomoze. coprawda ja nie mialem takiego problemu jak ty z hamulcami no ale skutecznosc ich byla tragiczna, tyl w ogole nie hamowal a przod nurkowal, po przeczyszczeniu hamulec ekstra, czuc jak tyl przysiada przy mocnym hamowaniu. myslalem nawet nad calkowitym wywaleniem tego ustrojstwa bo mam abs i tak zaraz w poslizg by nie wpadl a 4 kola pelna moca by hamowaly no ale poki dziala to zostawilem w spokoju :)
Renault Laguna 3ph1 2.0 DCI Initiale
Citroen C4 Picasso 1.6 HDI 109 `10r.
Peugeot Boxer 2.8 HDI `05r.
Citroen Jumper 2.8 HDI `06r.

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 14, 2011, 15:28:27 »
I kolejna porażka , to nie są jednak korektory  :-(  :-(  tylko zwykłe łączniki które łączą długie przewody które idą pod autem z krótszymi które wkręca się w gumowe przewody i na dodatek są tak zapieczone że bym je niedługo pourywał. Nie wiem gdzie dalej szukać chyba zacznę od nowa  :( ,czyli od cylinderków bo po ich wymianie zaczęły się problemy.

Offline Sławomir Dobosiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 269
  • Skąd: Różan
  • Posiadany samochód: był citroen zx 2.0 16v 94r. jest furio 93r.>2.0i , renault megane
  • Zainteresowania: moja cytryna, stare zegarki
  • Miejscowość: Różan
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 14, 2011, 18:49:48 »
Ja mam korektory w cylinderkach hamulcowych.

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 14, 2011, 19:05:46 »
Ja mam takie cylinderki

Offline Zygmunt Woś

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Chęciny
  • Posiadany samochód: xantia 1,8i 8v+LPG 1995, zx 1,4+LPG 1993
  • Miejscowość: Chęciny
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 15, 2011, 15:42:30 »
Tomku, może ja Ci pomogę.Miałem podobne objawy,tylko u mnie pedał hamulca po każdym naciśnięciu był wyżej(rósł).Przyczyną był
zbyt duży luz szczęk względem bębnów.Poprzedni właściciel założył
samoregulatory  szczęk niekompletne-nie było tych malutkich blaszek, odpowiedzialnych za podstawianie.Może dokładnie sprawdź,
czy twoje szczęki się podstawiają(samoregulator prawy i lewy się
różnią).U Ciebie przyczyną może być też zbyt duża średnica bębnów hamulcowych(zużycie).
Następna sprawa to korektory siły hamowania.Zdjęcie, które zamieściłeś przedstawia cylinderek z korektorem w tłoczku(te bez korektora są symetryczne-prawy i lewy taki sam).Moim zdaniem korektor nie ma żadnego wpływu na wpadanie pedału.
Podsumowując:albo źle podstawione szczęki ,albo zużyte bębny.

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 15, 2011, 16:04:56 »
Heh, to też jest możliwe w końcu autko jest już pełnoletnie a tarcze wymieniałem jakieś 2 lata temu to może i bębny czas wymienić. Byłem dzisiaj u mechanika zawołał 150 pln za rozebranie i sprawdzenie tylnych hamulców, do tego ewentualnie części - jeśli to bębny to kolejne 150 pln i jestem lżejszy o trzy stówy czyli 1/3 wartości auta hehe.Muszę zobaczyć po ile bębny chodzą na Alledrogo.

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 17, 2011, 22:47:56 »
Ten cylinderek wyżej to prawy czy lewy i czy to ma znaczenie jeśli np. są one zamienione albo założone dwa prawe. Bo u mnie stojąc przed kołem za kierowcą czyli po lewej stronie odpowietrznik mam po stronie prawej a stojąc po stronie prawej auta przed kołem to odpowietrznik mam po stronie lewej.Jak ktoś mógłby to sprawdzić i napisać byłbym wdzięczny. Wystarczyło wpisać w google i już wiem - to jest cylinderek z lewej strony czyli ja mam założone dwa cylinderki na prawą stronę. Pozostaje pytanie czy to może powodować objawy które są u mnie w aucie?                                                            A                                                   A jednak z tego co powiedzieli mi w sklepie ma znaczenie to że są dwa cylinderki prawe założone , zobaczymy czy będzie poprawa po wymianie - ale to dopiero po weekendzie.

Offline Tomek Kardacz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 38
  • Skąd: bydgoszcz
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i 92r LPG
  • Miejscowość: bydgoszcz
Re: Miękki pedał hamulca
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 27, 2011, 17:37:42 »
W końcu wymieniłem ten cylinderek i ... nadal to samo. Mam już dosyć i na razie tak będę jeździł a jak będę miał kasę to mechanik . :(  :(  :(  :(