Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MK1] Czujnik temp silnika  (Przeczytany 10005 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Mariusz Wójcicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 104
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 break 2002r. 2.0 benzyna
  • Miejscowość: Warszawa
[MK1] Czujnik temp silnika
« dnia: Luty 12, 2012, 10:03:45 »
Pierwsze pytanie nieco retoryczne bo to raczej oczywiste :) zakładam, że jeśli raz wskaźnik na desce pokazuje mi za niską temp silnika, po czym nagle STOP bo za wysoka temp silnika i znowu za niską to ten czujnik jest popsuty... tak? :) Ale pomijając błędne wskazania dochodzę do wniosku, że silnik się nie dogrzewa. Po długiej podróży z nawiewu leci "ciepłe" powietrze, kiedyś leciało "gorące". Czy to dwie różne usterki czy jedna??

Offline Krystian Szaruga

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 37
  • Skąd: Burgdorf-Szwajcaria
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break MkII
  • Zainteresowania: balony,samochody
  • Miejscowość: Burgdorf-Szwajcaria
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 12, 2012, 11:22:49 »
Przerabialem tez to ostatnio. U mnie wskaznik byl na dole ,podczas jazdy. podnosil sie po zatrzymaniu auta. Myslalem ze to czujnik. po wymianie problem pozostal. Ogrzewanie tez nie dzialalo na 100 %. Moja kolejna diagnoza to termostat. po wymianie termostatu wszystko wrocilo do normy. Wskazowka podnosi sie i nie opada , no i jest goroace powietrze z nawiewu.
Jesli czujnik jest wadliwy to wskazowka po prostu szaleje. w ciagu kilku sekund pokazuje dwie  skrajne wartosci. to takie moje spostrzezenie.
Krystian Szaruga
Bern-Szwajcaria
 C5 Mk II 2005 3.0V6 Exclusive , wcześniej Peugeot 406 2.0, Citroen C4 Picasso 2.0 HDi, Peugeot 607 3.0 V6, Honda Accord 2.0 16V
"Szaleństwo to zródło rozkoszy znane jedynie szaleńcom."

Offline Tomasz Kornak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 287
  • Skąd: Lębork
  • Posiadany samochód: Citroen C2
  • Zainteresowania: motoryzacja, fotografia, ogólno pojęte nowinki techniczne
  • Miejscowość: Lębork
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 12, 2012, 11:59:38 »
He mówicie, że wskazania temp. zmieniają się i uzaleznione są albo od predkości albo od obrotów ...

Nie wiem czy to komuś coś podpowie i pomoże ale.. kiedyś w asterce miałem podobny problem - okazało się, że było przebicie... Przebicie zlikwidowałem i wszystko wróciło do normy.
Pamiętaj kierowco!

"Gdy z tyłu jest siwo, do gara leci nie tylko paliwo"

--------------------------------------------------------------

Offline Karol Kozłowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 945
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: Citroen C5 3.0 V6 2004r. Renault Latitude 2.0DCi 2011r.
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 12, 2012, 12:27:44 »
Mówicie o wskaźniku nr 6?
Ktoś wie mniej więcej jakiemu wskazaniu odpowiada jaka temp?



Offline Mariusz Wójcicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 104
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 break 2002r. 2.0 benzyna
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 12, 2012, 13:01:56 »
Tak, chodzi o wskaźnik nr6. Prawidłowe położenie po osiągnięciu właściwej temp to dokładnie "w połowie". U mnie natomiast ostatnio ledwo co się podnosi z dołu i do połowy nigdy nie dochodzi. Może ten termostat to będzie właściwy kierunek... A co do samego czujnika temperatury. Miałem tak: jadę, wskazówka ledwo podniesiona czyli pokazuje, że silnik nie ma właściwej temperatury. Nagle wskazówka na full, na desce STOP i komunikat o przegrzanym silniku a po kilku sekundach wskazówka wraca tam gdzie była a komunikaty ostrzegawcze gasną. I tak kilka razy. Akcja działa się gdy było -22 stopnie, nie wiem czy to ma jakieś znaczenie, może zgłupiał od mrozu??

Offline Karol Kozłowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 945
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: Citroen C5 3.0 V6 2004r. Renault Latitude 2.0DCi 2011r.
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 12, 2012, 13:08:37 »
Cytuj

Mariusz Wójcicki napisał:
Tak, chodzi o wskaźnik nr6. Prawidłowe położenie po osiągnięciu właściwej temp to dokładnie "w połowie". U mnie natomiast ostatnio ledwo co się podnosi z dołu i do połowy nigdy nie dochodzi. Może ten termostat to będzie właściwy kierunek... A co do samego czujnika temperatury. Miałem tak: jadę, wskazówka ledwo podniesiona czyli pokazuje, że silnik nie ma właściwej temperatury. Nagle wskazówka na full, na desce STOP i komunikat o przegrzanym silniku a po kilku sekundach wskazówka wraca tam gdzie była a komunikaty ostrzegawcze gasną. I tak kilka razy. Akcja działa się gdy było -22 stopnie, nie wiem czy to ma jakieś znaczenie, może zgłupiał od mrozu??

No właśnie albo termostat, albo czujnik świruje na mrozie...



Offline Grzegorz Sługocki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 018
  • Skąd: Zielona Góra
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 HDI 2001r// 2.0 B+LPG 2009r
  • Miejscowość: Zielona Góra
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 12, 2012, 15:35:38 »
Karol to będzie jedno i drugie.Termostat do wymiany i czujnik też,przy tylko nie sprawnym termostacie czujnik trzymał by jedne parametry,a nie choinka raz za gorący silnik a raz całkiem zimny.Jeżeli chodzi o skalę to w połowie jest 90C.Mariusz na 1szy ogień musisz wymienić termostat,bo jak leci letnie powietrze to będzie to jego wina,po wymianie pojeździj parę dni i popatrz jak zachowuje się wskaźnik-myślę,że będzie dalej głupoty pokazywał,być może się naprawi- alę wątpię w to.To wtedy zostanie Ci jeszcze wymiana czujnika.

Offline Mirosław Radło

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 125
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: Citroen DS3 1.6 HDI (DV6DTED, BVM5) '13
  • Zainteresowania: różne jak to u bliźniąt
  • Miejscowość: Lubin
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 12, 2012, 16:18:31 »
Ja Panowie miałem ten problem w zeszłym roku, tzn. wskaźnik temp. od kupienia auta tj. jakieś 4 lata zawsze był na dole, tak trochę powyżej minimum i w zeszłym roku przy mrozach właśnie się tak zaczął zachowywać czyli raz góra raz dół. Kupiłem i wymieniłem czujnik z zielona wtyką z boku bloku pod filtrem powietrza w 2.2 HDI i problem znikł. Pokazuje temp. tak jak powinien i pali w porządku bo przedtem pokazywał głupoty i nie zawsze grzały świece. Co do ciepłoty z nawiewu to jeszcze może być jedna przyczyna poza termostatem w co akurat ja osobiście wątpię żeby był uszkodzony, moim zdaniem prędzej kłopot dotyczy mieszacza powietrza w konsoli środkowej, nie domyka do końca wlotu zimnego powietrza i dlatego masz chłodno. Takie są moje sugestie.
Były : 2x126p ('83, '90), Vectra A ('89), Corsa B ('96), Citroen C5 Exclusive ('02) i C3 Exclusive ('04), Citroen C5 (X7) Tourer AM6 Exclusive '09 obecnie Citroen DS3 1.6 HDI '13 Dla ciekawych - http://www.lexia.fora.pl   ;-)

Offline Karol Cerek

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 471
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 II 1.8i 16V; C3 III 1.2 Selection
  • Zainteresowania: nowe technologie i materiały, Cytrusy
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 16, 2012, 11:03:31 »
Co prawda mam MK2, ale może moje 5 groszy się przyda.

Miałem wyciek płynu chłodniczego (pojawił się na obudowie skrzyni biegów). Okazało się, że cieknie spod czujnika temperatury.
Czujnik wyjęty, zmieniony oring, czujnik założony ponownie.

Po odpaleniu silnika wskaźnik temperatury na max, komputer wyrzuca błąd przegrzania i zapalił się STOP.

Nie wiadomo dlaczego czujnik padł po ponownym założeniu.
Po podłączeniu do komputera od razu wskazanie było -40 st. C na czujniku (czyt. czujnik skopany).
Założyliśmy nowy czujnik (ok. 50 zł) i jeszcze przed jego montażem, komputer od razu pokazał temperaturę 18 st. C.

Po montażu wszystko wróciło do normy. Silnik się nagrzał i przy osiągnięciu 100st. C włączył się wentylator. Temperatura wzrosła jeszcze o kilka stopni w trakcie pracy wentylatora i po kilkunastu sekundach spadła do trochę powyżej 90 st. (nie pamiętam dokładnie do ilu).
W trakcie codziennego użytkowania temperatura silnika regulowana jest prawidłowo.
 
Na mój gust, podłącz wieloryba pod kompa z oprogramowaniem diagnostycznym (u mnie było to całe ustrojstwo AUTOCOM, a więc nie [color=ff0000]piii[/color]/Proxia ) i zobacz jak się zachowuje temperatura wg czujnika.
Jeśli silnik jest chłodny, a komp pokazuje wysoką temperaturę.... to chyba jest jasne, że trzeba wymienić czujnik, bo przecież krasnoludki nie rozgrzały płynu w kilka sekund.

Przy założonym nowym czujniku, gdy czekaliśmy aż się silnik nagrzeje, mechanik cały czas trzymał rękę na przewodzie chłodniczym (silnik<>chłodnica) i płyn poszedł na chłodnicę dopiero w momencie gdy silnik był już trochę nagrzany (nie pamiętam jak była dokładnie temp., ale chyba było już powyżej 50 st.).

Mając powyższe na uwadze (termostat vs. czujnik), nie sądzę aby w Twoim przypadku była to wina termostatu.
Tak sobie rozumuję...
Gdyby termostat spowodował zamknięcie obiegu chłodziwa do chłodnicy, to trzeba by było chwilę zaczekać, aż temperatura wzrośnie, przecież nie wzrosła by w mgnieniu oka / skoku wskazówki.
Natomiast w drugą stronę jest to bardziej prawdopodobne. Jeśli termostat "trzyma nagrzane chłodziwo" i pewnym momencie przy wysokiej temperaturze pozwoli na obieg przez chłodnicę i schłodzenie płynu, to wskaźnik temperatury, mógłby jedynie wtedy szybko opaść. Ale też nie sądzę, żeby stało się to w ułamku sekundy.

Co do nawiewu... to u mnie klima w trybie AUTO daje pełną moc grzania i nawiewu (stosownie do zadanej temperatury) w momencie gdy silnik osiągnie odpowiednią temperaturę.
Być może, gdy klima ma błędne wskazania temperatury (za zimny płyn, niezależnie od stanu rzeczywistego), pozwala najpierw nagrzać się silnikowi i wieje tylko ciepłym, a nie gorącym powietrzem.

Sprawdź najpierw czujnik. Sama wymiana na nowy  to kilkanaście minut roboty.


Cytuj

Grzegorz Sługocki napisał:
Karol to będzie jedno i drugie.Termostat do wymiany i czujnik też,przy tylko nie sprawnym termostacie czujnik trzymał by jedne parametry,a nie choinka raz za gorący silnik a raz całkiem zimny.Jeżeli chodzi o skalę to w połowie jest 90C.Mariusz na 1szy ogień musisz wymienić termostat,bo jak leci letnie powietrze to będzie to jego wina,po wymianie pojeździj parę dni i popatrz jak zachowuje się wskaźnik-myślę,że będzie dalej głupoty pokazywał,być może się naprawi- alę wątpię w to.To wtedy zostanie Ci jeszcze wymiana czujnika.


Grzegorz, tak jak napisałem, chyba jednak czujnik będzie bardziej "mobilny" w powodowaniu skoków wskaźnika. Bo termostat tylko otwiera/zamyka obieg, a i tak płyn potrzebuje chwili na nagrzanie/schłodzenie... co odnotowuje czujnika temperatury.
Diagnostyka prawdę Ci powie ;)
No i chyba wymiana czujnika jest tańsza. :)
C5 II 1.8i 16V, 2007r. (SX + dodatki [vel Impress], Gris Aluminium)
C3 1.2 2014 (Selection + Pakiet Miejski, Rubin Red)

Offline Maciej Węgrzyn

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 586
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 16V Tourer Exclusive, SMax 2.0 TDCi
  • Miejscowość: Poznań
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 16, 2012, 20:15:02 »
Wychylenie wskaźnika w zależności od temperatury cieczy dla C5 MKII.
były: BX 14 TGE '93, Xsara 1.4 SX '97, Xsara 2.0 VTS '97, C4 1.6 16V Exclusive '06, C5 MkII 2.0 16V Exclusive, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive


Offline Ryszard Dusinski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 17
  • Skąd: Berlin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 HPI 2L, rok produkcji 2003
  • Zainteresowania: motoryzacja,komputer
  • Miejscowość: Berlin
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 19, 2012, 11:15:12 »
Halo forumowicze niewiem czy temat zamkniety ale zadam pytanie jak w temacie chodzi o czujnik , do rzeczy u mnie po wlaczeniu zaplonu wskazowka zegara idzie na max. zapala sie stop. komunikat i blad P0115. po 5min. wylanczam silnik ,zapalam ponownie wszystko jest w pozadku wskazowka pokazuje minimalna temperature i tak od kilku dni mysle ze to czujnik ,tylko ktory ten wkrecany w termostat,czy ten wciskany w glowice.moje autko to [MkI] C5
2.0L HPi (benzyna) 2003rok.czy ktos cos podpowie.z gory dzieki.

Offline Mariusz Wójcicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 104
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 break 2002r. 2.0 benzyna
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 21, 2012, 13:09:54 »
I już sprawa załatwiona. Popsuty był termostat. Po założeniu nowego nagrzewa się ładnie, leci gorące powietrze i jakoś tak lepiej cała maszyna chodzi :) A głupoty pokazywane przez czujnik temperatury zrzucili na -22 stopnie mrozu. No i chyba mieli rację, teraz czujnik zachowuje się zupełnie normalnie :)

Offline Tomasz Borys

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 mk1 2.0 hdi 109 km
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: [MK1] Czujnik temp silnika
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 27, 2017, 19:48:19 »
Panowie a co z takim przypadkiem - wskazówka od temp cieczy jest cały czas na dole i w ogóle ani nie drgnie - przy czym  podejrzewam że silnik osiąga temp, bo jak dam 28 c to grzeje aż miło...