Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mk I] Problem z pompą zawieszenia  (Przeczytany 6717 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Piotr Guziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MKI Break SX 2.0 HDI 2004
  • Miejscowość: Szczecin
[mk I] Problem z pompą zawieszenia
« dnia: Marzec 25, 2012, 08:26:38 »
Witam, w mojej cytrynce kilka dni temu padło zawieszenie.
Po szczegółowych oględzinach okazało się, że jest w obwodzie zwarcie na silniku pompy hydraulicznej.
Po wymontowaniu pompy i rozkręceniu silnika okazało się, że przyczyna jest błacha - zwarcie na komutatorze. Przy okazji dowiedziałem się, że nie jestem pierwszy, który tą pompę demontował.
W tej chwili wszystko działa - samochód podnosi się, opuszcza lecz pompa pracuje ciągle ! Nie wyłącza się po podniesieniu samochodu i cały czas pracuje w czasie opuszczania.
Przekaźnik maxi pod skrzynką wymieniony jednak na schemacie elektrycznym, który udło mi się w sieci znaleźć jest jeszcze po drodze przekaźnik, który moim zdaniem mógł się przyspawać w pozycji zamkniętej  (np w czasie moich testów nie miałem odpowiedniego bezpiecznika i zwatowałem go drucikiem i mógł iść prąd większy niż 40A).

Pytanie jest zasadnicze - gdzie jest owy przekaźnik ??

Wiązka przewodów z pompy leci na podszybie (pod kratką), zakręca w bok i skręca w dół po stronie akumulatora.
Wiązka przewodów ze skrzynki bezpiecznikowej również wchodzi w grodź i dalej jej nie potrafię zlokalizować. W okolicy skrzynki bezpiecznikowej w kabinie nie znalazłem normalnie wyglądających przekaźników. Zlokalizowałem jeden pod komputerem ale to raczej nie to.

Offline Bohdan Gonczaruk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 599
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C-5 HDi 2.0 136KM
  • Zainteresowania: ciekawe rzeczy
  • Miejscowość: Krakow
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 25, 2012, 13:25:15 »
W samym silniku jest układ elektroniczny który steruje jego pracą  Zauważ, że do silnika dochodzą trzy przewody. Dwa grube są stale pod napięciem, a trzeci cienki to sterowanie z BHI. Czeka Cię wymiana tranzystorów lub wymiana silnika.

Offline Piotr Guziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MKI Break SX 2.0 HDI 2004
  • Miejscowość: Szczecin
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 25, 2012, 13:36:35 »
eee ... nie wydaje mi się. Sam silnik jest podłączony bezpośrednio do kostki tak mi się przynajmniej wydaje - grube przewody z kostki idą od razu na szczotki silnika. Głowy sobię uciąć nie dam ale tak mi się wydaje.
Tranzystory ? wg schematu jest przekaźnik ze stykiem NO.

Offline Bohdan Gonczaruk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 599
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C-5 HDi 2.0 136KM
  • Zainteresowania: ciekawe rzeczy
  • Miejscowość: Krakow
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 25, 2012, 13:42:01 »
No to w takim razie dalej spokojnie szukaj przekażnika..

Offline Piotr Guziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MKI Break SX 2.0 HDI 2004
  • Miejscowość: Szczecin
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 27, 2012, 17:24:03 »
Heh ... kilka dni nie mogłem się zalogować na forum z niewiadomych mi powodów.
Owszem, zwracam honor - na silniku pompy jest czarna kostka, pod nią małe sterowanie pod tytułem 2x ISP0551t (podaję symbol dla potomności), które są dość trudno dostępne. Są produkowane zamienniki ale na sterowanie wyższym napięciem (z tego co znalazłem 18V)
Postanowiłem wstawić zamiast tego zwykły przekaźnik, który w razie problemów można z podstawiki wyciągnąć i wymienić.
Dam znać czy to działa ;)
pozdrawiam i dzięki wielkie za pomoc

Offline Bohdan Gonczaruk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 599
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C-5 HDi 2.0 136KM
  • Zainteresowania: ciekawe rzeczy
  • Miejscowość: Krakow
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 27, 2012, 18:08:39 »
Obawiam się, że po zastosowaniu przekażnika silnik nie pożyje zbyt długo. Na półprzewodniku jest spadek napięcia i silnik raczej jest do tego dostosowany. Układ chyba też zapewnia "soft start" co nie jest bez znaczenia.

Offline Piotr Guziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MKI Break SX 2.0 HDI 2004
  • Miejscowość: Szczecin
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 28, 2012, 21:32:10 »
Zastosowany tam układ nie posiada "soft start" bo jest to układ typowo przełączający.
Nawet jeśli silnik pożyje rok ... i tak będzie dobrze.
Napotkałem jednak problem - dla sterownika pobór prądu przekaźnika jest zbyt duży i wyświetla "suspension fault" i odcina sterowanie. Po wstawieniu przekaźnika malutkiego błąd zniknął ale jest zbyt mała wydajność prądowa pinu sterującego.
Wymyśliłem sobie, że odpalę przekaźnik przez tranzystor bc337 bo takich mam kilka w domu. Jeżeli nie zadziała to zakupię za kilkadziesiąt groszy układ darlingtona - na tym na pewno odpali. Dam znać jak idą moje próby :)
Jak już będzie strasznie, to zrbię nową płytkę drukowaną z jakimiś triakami albo coś podobnego ;) i tak będzie taniej niż nowy silnik a praca przy tym to dla mnie przypomnienie ze szkoły i przyjemność ;)
Puki co, poskładałem wszystkie graty mechaniczne, zalałem ponownie cały układ itp. Przewód sterujący wyprowadziłem sobie na 30-cm przewodzie z kostki silnika - mam możliwość grzebania do woli bez demontażu całego układu. Przekaźnik wysokoprądowy mam na podstawce - jak się skończy, to wstawię nowy za 3,50 ;)

Offline Bohdan Gonczaruk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 599
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C-5 HDi 2.0 136KM
  • Zainteresowania: ciekawe rzeczy
  • Miejscowość: Krakow
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 28, 2012, 22:13:03 »
Kup gotowy układ PWM (są takie na alledrogo dowolnej mocy) i podłącz jego zasilanie poprzez przekażnik, a cewkę przekażnika przez tranzystor (tak jak chciałeś) do BHI. Moc układu dostosujesz potencjometrem. Jest tylko kwestia czy uzwojenia silnika są odizolowane od masy. Jeżeli tak, to możesz zastosować  układ z dowolną polaryzacją, a jeżeli nie to z + roboczym.

Offline Piotr Guziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MKI Break SX 2.0 HDI 2004
  • Miejscowość: Szczecin
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 29, 2012, 06:41:38 »
Tak, silnik jest odizolowany od masy.

Offline Piotr Guziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MKI Break SX 2.0 HDI 2004
  • Miejscowość: Szczecin
Re: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 29, 2012, 21:48:43 »
Dla potomności dodaję schemat, który u mnie w tej chwili działa - uważam całkiem dobrze.
Dioda 1N4004 to jest jakaś dioda wbudowana w podstawkę od przekaźnika (biały +, żółty - sterowania).
Tranzystor z rezystorkiem wisi na kabelku ale da się go bez problemu schować pod plastikiem na silniku od pompy.
Żeby wszystko działało trzeba na chama wypruć wszystko z tej czarnej puszeczki na silniku (ogołocić płytkę ze wszystkich elementów).
Koszt przeróbki ... rezystor 10gr, tranzystor ok 50gr, przekaźnik 40A 3,5zł, podstawka na przekaźnik ok 2zł w sumie 6,1zł i pół godzinki pracy biorąc pod uwagę, że pompa jest już wyciągnięta. W razie uszkodzenia przekaźnika widziałem w sprzedaży za ok 10zł do 80A na takiej samej podstawce.

pozdrawiam i dzięki wszystkim za pomoc

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [mk I] Problem z pompą zawieszenia
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 12, 2022, 18:20:44 »
U mnie niedawno też pompa działała cały czas aż palił się bezpiecznik od niej. Okazało się, że właśnie padł układ z tranzystorami załączający pompę. Z racji tego, że u mnie tranzystory zwarły się i działało cały czas musiałem coś zrobić aby pompa załączała się wtedy kiedy trzeba. Ja mam MKII w której jest już dodatkowy przekaźnik sterowany przez BSI. Polecony układ został wykorzystany do sterowania tym przekaźnikiem i jak na razie działa. Może to dziwnie brzmi, ponieważ ja mam aktualnie przekaźnik duży sterowany przez mniejszy połączony z układem elektronicznym ale działa.
Zobaczymy jak długo wytrzyma przekaźnik jeden i drugi ale jak na razie jestem dobrej myśli i cieszę się działającym zawieszeniem.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.