Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: ciągłe chłodzenie  (Przeczytany 1854 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
ciągłe chłodzenie
« dnia: Październik 08, 2012, 21:52:29 »
Mam problem z układem chłodzenia w xm-ieII 2 litrowym turbo benzyna.Czy to lato czy zima po przejechaniu kilku kilometrów temperatura osiąga nominalną wartość (na wskaźniku) załączą się wentylatory ma max obroty i ciągle pracują aż do wyłączenia silnika.Po jego wyłączeniu mija kilka kilkanaście sekund i włączają się wentylator na wolniejszych obrotach i pracuję przez kilka minut.Samochód nie przegrzewa się nie ma wycieku płynu,pozornie wszystko jest ok. z wyjątkiem opisanej wcześniej przypadłości. Często przez to muszę doładowywać akumulator, światła przygasają na wolnych obrotach alternator pracuję na maxa aby narobić na wszystko energii no a przez to i większe spalanie.Proszę o pomoc i wszelkie sugestie w rozwikłaniu zagadki.Nie mogę znaleźć czujnika temp.,który powinien być w chłodnicy.
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 10, 2012, 21:20:11 »
Czy nikogo nie stać na żadną sugestię ,czy to takie skomplikowane?
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 520
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 10, 2012, 22:10:13 »
Lepiej nic nie pisać, niż pisać głupoty to raz, dwa, użytkowników XMów jest jak na lekarstwo, cierpliwości.

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 11, 2012, 00:18:30 »
Zakładam, ze masz klime.
Moje sugestie (kolejność bez znaczenia):
- czujnik ma inną charakterystykę (brazowa wtyczka),
- zły kontakt na przewodach idących od czujnika do modułu sterownika wentylatorow,
- moduł birton do  wymiany (sterownik wentylatorow),
- jednak silnik ci się przegrzewa i to wskaźnik na zegarach cię oszukuje.

W przypadku skrzyni automatycznej jest jeszcze jeden termostat w skrzyni, który może załączyć 1 bieg wentylatorow  niezależnie od sterownika wentylatorow.

Pzd
Marek
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 11, 2012, 09:26:48 »
Dzięki Marku Pod powiec gdzie szukać tego modułu i czujnika.Pod maską jest tak napchane że ciężko cokolwiek z naleźć sam wiesz nawet nie widać czujnika na chłodnicy, a moduł nie mam pojęcia jak wygląda.Zlokalizowałem tylko przekaźnik od wentylatorów i jest ok. pozdrawiam Tomek
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Wojtek Łuczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 503
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: Xm V6 12v 89r/ C6 2.7
  • Miejscowość: Pruszków
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 11, 2012, 12:39:47 »
Czujniki są przy termostacie, w chłodnicy ich nie ma z tego co widzę po serwisówce

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 11, 2012, 16:02:42 »
Musi być gdzieś czujnik 3 pin-owy ,który załącza pierwszy lub drugi bieg wentylatorów w zależności od temp. wody w chłodnicy. A przegrzewanie się silnika czego może być przyczyną? - zakładając , że wskaźnik przekłamuję.
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 11, 2012, 18:58:56 »
Tomasz,
Jeśli masz klimę (a nie napisałeś, że nie masz), to za sterownie wentylatorami odpowiada elektroniczny sterownik. Rozwiązanie, o którym piszesz (podwójny włącznik typu termostat) stosowany był kilka lat wcześniej.  Dopisz do profilu nr ORGA, to łatwiej będzie odszukać właściwy do Twojego samochodu schemat połączeń.

Pzd
Marek
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 12, 2012, 09:28:17 »
Jest klima i to sprawna od tego roku m.inn dzięki waszej pomocy.Marze o przywróceniu automatu,zaczynam zbierać- skrzynie już mam,będę potrzebował dużo pomocy. ;-)
ORGA to 7507 U7 czyli 27 maj 1997r
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Roman Suchara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 169
  • Skąd: Orzesze
  • Posiadany samochód: Xm 2.1td aut.exl.Xantia2hdi,C5
  • Zainteresowania: wino,po nim śpiew
  • Miejscowość: Orzesze
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 12, 2012, 10:57:28 »
W przypadku skrzyni automatycznej jest jeszcze jeden termostat w skrzyni, który może załączyć 1 bieg wentylatorow niezależnie od sterownika wentylatorow.

Sprawdź to co sugeruje Marek.Kiedy moja skrzynia kończyła żywot, też często załączały mi się wentylatory niby bez powodu.Odepnij wtyczkę na skrzyni od strony lewej, tuż przy póosi,i wtedy zobaczysz czy sygnału na wiatraki nie daje skrzynia.
Pozdrawiam
Roman Suchara
Śp.Xm 2,1td 92 kombi
XM 2,1td 98r aut.exclusive
Xa2 hdi.99r excl.
,C5.

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 12, 2012, 13:16:04 »
Witam Panie Romku - automatu jeszcze nie mam więc nie ma co wyłączać.Pozdrawiam Tomasz
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 14, 2012, 02:05:15 »
Cytuj

Wojtek Łuczak napisał:
Czujniki są przy termostacie, w chłodnicy ich nie ma z tego co widzę po serwisówce
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 22, 2012, 20:05:46 »
Witam wszystkich.Wyobraźcie sobie,że są trzy czujniki temperatury i to nie w okolicy termostatu a z drugiej strony silnika od strony przegrody poniżej podszybia.Czyli dostępne z biedą z kanału lub auto podniesione na podnośniku warsztatowym.Pierwszy bodajże niebieski jedno pinowy to tylko do wskaźnika,drugi brązowy dwu pinowy nie wiem jaką funkcję pełni.,trzeci zielony też dwu pinowy to temp.silnika.(taki opis znalazłem w katalogu zamienników)Jutro je wymieniam oprócz tego co na zegar idzie bo on dobrze pokazuję,zobaczymy czy wymiana pozostałych dwóch spowoduję normalną pracę wentylatorów.Po co są trzy to chyba nikt nie wie.Moduł wentylatorów zostawiam na potem-oczywiście jeśli trzeba będzie.Szukałem go wszędzie ale do mojego modelu nikt nie ma.Jeden kupiłem ale musiałem go oddać bo po podłączeniu, na stałe włączała się pompa paliwa nie dotykając stacyjki.Dzięki za wszystko pozdrawiam i dam znać jak się uporam z tym problemem.Tomasz
C5 2,0 hdi 2009rok

Offline Sylwester Maciejczuk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 351
  • Skąd: Radzymin k.Warszawy
  • Posiadany samochód: Była Xantia 2.0 CT Activa 96 jest Xantia 1.8 16V 98
  • Zainteresowania: motoryzacja elektronika
  • Miejscowość: Radzymin k.Warszawy
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 22, 2012, 22:58:18 »
Witam .
 Brązowy czujnik jest właśnie do wentylatorów i jest typu PTC czyli wraz z temperaturą jego oporność rośnie .
 Gdy się go wypnie wentylatory powinny włączyć się na pełne obroty,gdyż sterownik wentylatorów traktuje przerwę jako awarię czujnika i włącza na pełny bieg .
 Pozdrawiam .

Offline Tomasz Jasiukajć

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Był citroen xm 2.0 turbo był c5 2,2 hdi z 2002r jest c5 x7 2,0 hdi z 2009r
  • Miejscowość: Lędziny
Re: ciągłe chłodzenie
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 24, 2012, 18:35:20 »
Witam.Wczoraj wymieniłem 2 z 3 czujników temperatury tak jak we wcześniejszym opisie.Nareszcie cieszę się normalną pracą układu.Wszystkim dziękuję za podpowiedzi i pomoc.Pozdrawiam Tomasz
C5 2,0 hdi 2009rok