Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??  (Przeczytany 2996 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
[MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« dnia: Listopad 27, 2012, 15:56:16 »
Panowie mam kolejny problem...zaczęło mi strasznie hałasować łożysko z tyłu po prawej stronie.
Zamierzam pozbyć się bolączki.
Podpowiedzcie mi czy muszę wymieniać całą piastę(z łożyskiem) czy wystarczy wymiana samego łożyska??
Podpowiedzcie linkami co miał bym kupić.....
Oraz czy samemu dam rade to zrobić w garażowych warunkach.....
Czy oddać do Mechanika (jakie mogą być koszta??) ??
z góry dzięki za pomoc :)

Offline Waldemar Kruszka

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Posiadany samochód: citroen C4 Picasso1,6HDI
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 27, 2012, 18:21:32 »
Cała piasta i zrobisz sam.

Offline Maciek Słowik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 634
  • Skąd: Ługwałd, 7km. od Olsztyna
  • Posiadany samochód: BX 14TGE 1,4 1990r. oraz C4 1,6b 2008r.
  • Miejscowość: Ługwałd, 7km. od Olsztyna
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 27, 2012, 18:38:34 »
Czyli wystarczy ta część i wymiana polega tylko na odkręceniu starej piasty i zamontowaniu nowej czy trzeba coś jeszcze regulować itp?
Nasze Cytryny:
-C4 1,6 16V 2008
-BX 14TGE 1,4 1990
Oraz Cytryny rodziców:
-C1 1,0benz 2012
-DS4 Crossback 1,2 PT130 2017

Były:
-AX 1,1 Monpti mk1 1988
-C5 mk1 2,0 16V 2002

Offline Waldemar Kruszka

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Posiadany samochód: citroen C4 Picasso1,6HDI
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 27, 2012, 21:59:04 »
Wystarczy zdjąć starą założyć nową i dokręcić. Jak dobrze pamiętam jest tam nakrętka samokontrująca więc dobrze jak by była nowa. Oczywiście najpierw demontaż zacisku i tarczy hamulcowej.

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 28, 2012, 12:36:00 »
Panowie a jakim kluczem odkręca się to cudo ?? Bo tam jakiś "byczy" rozmiar jest ??
Mam dostęp do narzędzi ale muszę je wcześniej zaklepać :(
Zaciski hamulca ściąga się odkręcając dwie śruby które ją trzymają ??
Możesz jakiś manual podesłać co i w jakiej kolejności mam zrobić?? Troszkę się znam na mechanice....ale nie aż tak dobrze :( A to francuz więc już całkowicie wolę nie ryzykować :)

BTW jakie polecacie te piasty ?? Autem będę śmigał jeszcze jakieś 2-3 latka i zrobię około 50kkm

Offline Waldemar Kruszka

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Posiadany samochód: citroen C4 Picasso1,6HDI
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 28, 2012, 13:27:22 »
Nie pamiętam ale 30 lub 32 oczywiście nasadowy. Kolejnośc czynności: 1) podniesc zawieszenie na max 2) poluzować śruby koła 3) podstawić podnośnik i podnieść naprawianą stronę do góry zabezpieczyć żeby nie spadł. 4) odkręcić sruby koła i zdjąc koło. To oczywiscie wszystko żartem. Teraz poważnie , odkręcasz zacisk właśnie te dwie śruby i tu może być problem bo z regułu są zapieczone i mogą się urwać więc lepiej zaopatrzyć się w nowe. Odkręcony zacisk odsuwasz na bok  odkręcasz 2 śruby torx mocujące tarczę hamulcową i ją zdejmujesz. Jeśli nie chce zejśc to można ją potraktować młotkiem (nie pokaleczyć). Nastepnie wyjmujesz dekiel piasty odkrecasz nakrętkę i zdejmujesz piastę. Ta z reguły schodzi bez problemu. Jeśli wcześniej tarcza nie chciała zejść to można ją zdjąc z piastą i odbić na zewnątrz na imadle, kołkach itp. Montaż juz bezproblemowy. Zwróć uwagę na stan zacisków hamulcowych w miejscy styku z wachaczem bo tam aluminium puchnie i wygina śruby. Jeśli tak masz to wyczyśc i nałoż cieńko jakiegoś smarowidła. Cała robota w sumie jest prosta a niespodzianką mogą być wspomniane śruby zacisku. I jeszcze jedno po wyjęciu klocków hamulcowych włóż z powrotem i przykręć sworzeń ustalający żeby zacisk ci się nie rozpołowił po odkreceniu śrub. W dziale porady masz manuale demontaż tarczy i demontaż zacisków tylnych

Offline Maciek Słowik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 634
  • Skąd: Ługwałd, 7km. od Olsztyna
  • Posiadany samochód: BX 14TGE 1,4 1990r. oraz C4 1,6b 2008r.
  • Miejscowość: Ługwałd, 7km. od Olsztyna
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 28, 2012, 14:16:13 »
Waldek dzięki za wyczerpujący manual :) Też się będę na wiosnę za to zabierał więc przyda się.
Nasze Cytryny:
-C4 1,6 16V 2008
-BX 14TGE 1,4 1990
Oraz Cytryny rodziców:
-C1 1,0benz 2012
-DS4 Crossback 1,2 PT130 2017

Były:
-AX 1,1 Monpti mk1 1988
-C5 mk1 2,0 16V 2002

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 28, 2012, 18:42:32 »
Ja w sobotę będę to robił....w piątek jadę po piastę i po śrubki.,,,łączny koszt 350zł
325 piasta
12,5 szt śruby

Pytanie inne...nie da się wymienić w piaście samego łożyska??? Mam prasę, dostęp do łożysk.....

ameno

  • Gość
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 28, 2012, 19:41:55 »
Cytuj

Adam Madejski napisał:
Pytanie inne...nie da się wymienić w piaście samego łożyska??? Mam prasę, dostęp do łożysk.....

Nie da się, zewnętrzna bieżnia łożyska to właśnie piasta.

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 28, 2012, 21:13:43 »
Dziękuje za informację....zdam relację jak mi poszło :D

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Re: [MK1] Łożysko tylne prawe - piasta - jakie kupić??
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 02, 2012, 23:41:01 »
A więc operacja się udała...ale nie obyło sie bez wyzywania i chęci spalenia wozu :P
Ale po kolei
1. demontaż koła
2. demontaż klocków hamulcowych
3. demontaż zacisków hamulcowych (trzeba je skręcić razem bo ucieka płyn hamulcowy i spokojnie odłożyć  na odgiętym przewodzie na bok)
4. Demontaż tarczy
5. zdjęcie zaślepki z piasty.
6. odgięcie zabezpieczenia nakrętki.
7. Odkręcenie nakrętki nasadka 41 (taka mi pasowała ale nie wiem czy 40 tam nie powinno być )
8. Demontaż piasty za pomocą ściągacza
Tutaj zaczęły się problemy bo połowę łożyska zostało nabite i zapieczone. Próby ściągnięcia go ściągaczem zawiodły.....dopiero z pomocą przyszła tzw "boszka" i naciąłem sobie delikatnie rowki by móc złapać ściągaczem.
Pomysł dobry lecz nie do końca.....złapać złapałem.....ale nie drgnęło nawet milimetr :( Do pomocy zatrudniłem opalarkę....która poległa :(
Z pomocą przyszedł Palnik na Propan Butan......dopiero po podgrzaniu....reszta łożyska zaczęła schodzić. Uśmiech na twarzy się pojawił :)
Nabicie nowej piasty okazało się tez lekko problemowe, próbowałem na początek przez klocek drewniany...weszło ale tylko trochę...brakło mi 3-4mm.....no to resztę dystansu pokonałem za pomocą rury o "FI" odpowiadającym rozmiarowi łożyska. Piasta weszła do końca.
9. j/w montaż piasty
10. nakręcenie nakrętki (klucz 41)
11. zagięcie kawałka nakrętki za pomocą przecinaka, aby się nie odkręciła
12. zamontowanie zaślepki
13. montaż tarczy
14. montaż zacisków - też nie poszło najłatwiej...ale dałem radę (ze 30 min próbowałem trafić w dziurę :P ale szło z oporem...dodatkowo zaciski trzeba ściskać bo ucieka płyn hamulcowy.
15. montaż klocków
16. montaż koła :D

I w końcu się udało :) Teraz jest cisza podczas jazdy.

tutaj zdjęcia jakie zdążyłem w międzyczasie kliknąć telefonem.
Zdjęcia z wymiany łożyska


https://picasaweb.google.com/103772360757139893308/Ozysko