Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MKI] Wymiana FAP a okresy między regeneracjami filtra  (Przeczytany 1491 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
[MKI] Wymiana FAP a okresy między regeneracjami filtra
« dnia: Grudzień 04, 2012, 11:13:21 »
Chciałem się  dowiedzieć czy w zależności od rodzaju filtra FAP kalkulator dodatku sam ustala okresy regeneracji (ilość przejechanych km pomiędzy wypaleniami). W kwietniu założyłem do swojego 2.2 hdi prawie nowego fapa od Peugeota 307 2.0 hdi 136 KM. Kosztowało mnie to z przeróbką końcówki rury 250 PLN. I teraz pytanie - przy moim starym filtrze niby nie wyrzucało mi komunikatów o zapchnym filtrze, ale średni okres dla 5 ostatnich wypaleń był 240 km a wczesniej w lecie najwięcej dochodził do 500km. Po założeniu nowego, którego wcześniej też wypłukałem wodą sredni okres między 5 ostatnimi regeneracjami miałem w sierpniu 840km a teraz dla 5-ciu mam 1000km. Jak zakładałem ten nowy fap to sprawdziłem, że ma on nieco większy rozmiar kanalików i chyba jest dłuższy w środku gdyż musiałem skrócić mu rurę bo była za długa. Słyszałem coś w temacie, że konstruktorzy fapa pracują nad technologią zwiększenia pojemności filtra i czy własnie o to chodzi w tym przypadku? Cisnienie różnicowe na wolnych obrotach mam -0 mbar a przy 2500 obr.- 5,9 mbara. Po założeniu nowego fapa miałem też przez jakiś czas wrażenie, że silnik jakby był trochę słabszy, ale może było to subiektywne odczucie bo nie ma problemu jak się mu da po garach. Intryguje mnie kwestia czy wystarczy sama wymiana filtra na nowego typu aby sterownik automatycznie wydłużył mu okresy pomiędzy regeneracjami bo wiem, że fapy w nowych systemach z innym dodatkiem mają mniej więcej takie przebiegi (ok. 800km) a dla starego typu (jak u mnie) z DPX 42 okres między regeneracjami to ok. 500km. Na nowym fapie przejechałem ok. 8 tys. km. Jeśli chodzi o styl jazdy to 70 % miasto, 30% trasa. Zauważyłem tez spadek spalania o ok. 1,5L/100km zwłaszcza w jeździe miejskiej. Czekam na jakieś info w tej kwestii.

Offline Radosław Marcinkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Posiadany samochód: C5 III 2,0 hdi Tourer
Re: [MKI] Wymiana FAP a okresy między regeneracjami filtra
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 04, 2012, 18:28:22 »
Ale cięzki temat podrzuciłeś! ...nie wiem czy jest tu ktoś z taką wiedzą :) Ale moim zdaniem - jeśli wypala się rzadziej to tylko się cieszyć. Bez względu na typ FAPa - sadza to sadza,.. wypala się w takich samych warunkach w Twoim aucie jak przed wymianą. Te same spaliny, ten sam dodatek, ten sam algorytm przeliczania cykli wypaleń. Widocznie zapełnia się wolniej ( lub lepiej wypala ) i wypalenia odbywają się rzadziej. Pewnie różne auta i ich oprogramowanie ma nieco odmienne procedury wypalania ale wiem, że oprócz tych wypaleń zasadzniczych ( kiedy filtr się już nadmiernie zapcha ) są też tzw. dopalenia częściowe. Czyli, jeśli warunki jazdy są sprzyjające, sterownik dopala FAPa nawet jeśl nie jest bardzo zatkany. Może po wymianie skuteczniej się dopala "w międzyczasie" niż stary FAP (?)
W każdym razie ja bym obserwował ale się zbytnio nie martwił.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKI] Wymiana FAP a okresy między regeneracjami filtra
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 04, 2012, 18:47:11 »
Dzięki. Generalnie to jestem mistrzem od zadawania trudnych pytań. Jak zadam jakies pytanie to dany wątek umiera ;)
Na razie nie mam powodów do zmartwień bo spalanie mi spadło i rzadziej sie wypala tylko intryguje mnie to czy nowe fapy sa inaczej zbudowane chociaz podobnie wyglądają. Mój stary fap nawet po dokładnym umyciu nie miał takich wartości ciśnienia różnicowego. Miesiąc temu wymieniłem też komplet świec żarowych bo wszystkie były spalone i może też ma to wpływ na wypalanie fapa z tym, że już wcześniej widać było rosnące przebiegi między regeneracjami. Z tymi częściowymi dopaleniami to chyba nie odbywa się to przy udziale sterownika tylko sadza samoistnie się wypala jeśli temperatura wzrosnie do 450C, z tym, że ostatnio to jeżdżę głównie po mieście i krótkie odcinki.

Offline Radosław Marcinkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Posiadany samochód: C5 III 2,0 hdi Tourer
Re: [MKI] Wymiana FAP a okresy między regeneracjami filtra
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 04, 2012, 20:01:48 »
Swiece żarowe z pewnością mają wpływ na zadymienie przez pierwszych kilka minut po rozruchu ale jak to się przekłada na ogólny wzrost ilości sadzy ciężko powiedzieć. Nie wszyscy wiedzą, że świece uruchamiają się nawet w temp. dodatnich i grzeją jeszcze jakiś czas po uruchomieniu silnika ( nawet jeśłi kontrolka świec się nie zapala ). To właśnie z powodów ekologicznych aby lepiej dopalać mieszankę przy nierozgrzanym silniku.