Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania  (Przeczytany 33113 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Piotr Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 15
  • Posiadany samochód: C5 III
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpień 11, 2015, 19:11:12 »
No tak, racja z tym olejem ;-) ciekaw jestem czy wymiana dynamiczna rozwiązałaby problem, raczej to złudna nadzieja, podejrzewam rozszczelnienie skrzyni, dlatego że gdy jest gęsty, zimny olej to skrzynia lekko przeciąga ale nie szarpie, gdy juz olej się nagrzeje robi sie rzadszy i wtedy zaczyna się szarpanie i mocniejsze przeciąganie. Gdy samochód stoi na zboczu, to zamiast pełzać do góry lub chociaz stać w miejscu - on stacza się. Nie wiem czy ten samochód jest tak ciężki, a skrzynia niedobrana do jego masy, że jest to prawidłowe? Raczej nie... Blok elektrozaworów został wymieniony na nowy ponieważ stwierdzili, że w tej skrzyni przy przebiegu 160 tys. padają tylko elektrozawory ;-) Samo płukanie dynamiczne okej ale filtr zostanie stary, na pewno mocno zasyfiony, nowy olej wypłucze stary i syfy które mozliwe, że uszczelniały skrzynię ;) - nie wiem na ile to pomoże - kolejne koszty. Na tę chwilę najrozsądniej byłoby skrzynię rozebrać i sprawdzić jej elementy. Dodatkowo sprawdzić sam sterownik z nowymi elektrozaworami na maszynie symulacyjnej, żeby już sterowanie wykluczyć całkowicie...


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

mjerz

  • Gość
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpień 11, 2015, 23:36:36 »
Wiesz, teraz to już nie ma co żałować tego oleju który poszedł na statyczną, bo i tak jest po ptokach ;)  Jasne że zanim teraz zrobisz dynamiczną (a więc zainwestujesz w kolejne 10 litrów oleju) to można by zajrzeć do skrzyni, na pewno lepiej to zrobić przed wymianą niż po niej bo jak nie pomoże to kolejny olej w kanał.   No ale za rozebranie skrzyni też swoje zapłacisz, a jeszcze trzeba mieć takiego fachowca któremu nie strach dać skrzynię rozebrać, i jeszcze da radę ją potem złożyć, a w międzyczasie znajdzie powód problemów... Co wcale takie pewne nie jest w naszym pięknym kraju. A fakturę i tak wystawi ;)

Szkoda że od razu nie zrobiłeś wymiany dynamicznej z porządnym płukaniem skrzyni jakimś Liqui Moly, a potem pełna inicjalizacja i przyuczenie - poszłoby tyle samo oleju co na tą 3-krotną statyczną a jeśli to by nie pomogło to przynajmniej miałbyś całkowitą pewność że skrzynię trzeba rozebrać.  A tak to nadal nic nie wiadomo, bo równie dobrze może to być wina syfu który został po tych statycznych wymianach (a jeszcze cholera wie ile ten nowy olej starych złogów rozpuścił...).  Niedawno był tu na forum wątek - człowiekowi po statycznej wymianie skrzynia zaczęła wariować (przed wymianą działała OK, a po wymianie szarpanie, przeciąganie biegów itp.) i dopiero pełna wymiana dynamiczna z płukaniem usunęła problem - najwyraźniej ten nowy olej rozpuścił pozostałości starego syfu w skrzyni i to wszystko zaczęło krążyć i przytykać zawory i co tam jeszcze się da....   Tak to właśnie jest z wymianą statyczną - to jest dobre tylko w sprawnych skrzyniach z w miarę świeżym i czystym olejem, a robienie wymian statycznych w zapuszczonych skrzyniach (nie mówiąc już o takich które już sprawiają problemy) to proszenie się o jeszcze większe kłopoty....

Co do filtra, niestety tak to już w tych skrzyniach jest. Ale przy dynamicznej wymianie z płukaniem detergentem też się trochę filtr oczyszcza bo te wynalazki typu Liqui Moly rozpuszczają trochę ten syf, więc przechodzi przez filtr i też wylatuje ze skrzyni.  Lepsze to niż przy wymianie statycznej gdzie wszystko zostaje a jeszcze potem dochodzi nowe...

Nie wiem co Ci tu teraz można doradzić... Może zanim dasz kolejnemu fachowcowi patroszyć skrzynię, kup jakiś najtańszy olej (z tych w miarę dobrych i sprawdzonych) i na nim zrób wymianę dynamiczną z płukaniem, a potem przyuczanie skrzyni.... Jeśli taki Statoil kosztuje 26 zł/litr to te 260 zł za 10 litrów jeszcze jest do przełknięcia...    Ja jednak traktuję grzebanie w skrzyni jako ostateczność, bo do większości tych fachmanów nie mam zaufania za grosz.

P.S. A czy po tej 3-krotnej wymianie statycznej skorygowano Ci przynajmniej licznik zużycia oleju, czy zostawili go fachowcy tak jak był?

Offline Piotr Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 15
  • Posiadany samochód: C5 III
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpień 11, 2015, 23:43:54 »
Skasowano go ;-) wiem już, że należało odjąć pewna liczbę co 0,5 L oleju (diagbox podaje info jak to należy zrobic, prawdopodobnie 2750 co 0,5 L dolewki w tył)  i skorygować licznik poprawnie. Tak czy inaczej nic to nie pomogło. Dzisiaj zrobiłem przyuczenie skrzyni, ale tez nic to nie dalo.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

mjerz

  • Gość
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpień 12, 2015, 00:15:07 »
Skasowano go ;-)

Jakże typowe dla naszych fachmanów ;) Procedury sobie a oni sobie.

Tak czy inaczej nic to nie pomogło. Dzisiaj zrobiłem przyuczenie skrzyni, ale tez nic to nie dalo.

No cóż, to pozostaje wybór między rozkładaniem skrzyni a zaryzykowaniem wcześniej wymiany dynamicznej na jakimś tanim oleju.  Musisz sam zdecydować...

Offline Piotr Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 15
  • Posiadany samochód: C5 III
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpień 13, 2015, 08:39:42 »
Sprawdziłem jeszcze dzisiaj diagboxem ciśnienie skrzyni na poszczególnych biegach. Na N ma 2,5 (zadane 3,0) niby mieści sie w normie bo norma to 2,5 do 3,0; ale juz trochę jest słabo ;) na D trzyma całkiem ok 2,9 (norma 3,0 bara), ale na R ma 3,6 na normę 4,5; wiec tutaj jest słabo (dlatego pewnie słychać takie uderzenie przy zapinaniu wstecznego. Trochę chyba jest rozszczelniona ta skrzynia. Mozliwe ze trzeba wymienić plyte sterująca, bo sa wytarte te gniazda elektrozaworów i tutaj przepuszcza. Możliwe to jest? 


Wysłane z iPhone za pomocą
Tapatalk


Offline Krzysztof Zimny

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 256
  • Skąd: Leszno
  • Posiadany samochód: C4 Cactus 1.6 BlueHDI
  • Miejscowość: Leszno
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #30 dnia: Grudzień 23, 2016, 22:24:32 »
Czy przez ostatnie półtora roku problem został rozwiązany?
Ja też ma al4 i wydaje mi się że skrzynia nie chodzi tak jak powinna, tzn. przeciąga i z biegu 2 na 3 jakby na dwa razy biegł zmieniała tzn., kiedy obroty są koło 3 tyś, to wskakuje (na wyświetlaczu) 3 bieg i jest mały spadek obrotów o ok. 200, po czym po chwili krótszej lub dłuższej dopiero obroty spadają na ok. 2200. Zdarzy sie też, że z 3 na 4 wrzuci bardzo szybko i obroty na 4 spadają poniżej 2 tyś. Szarpnięć jako tako nie zauważyłem, choć wydaje mi sie czasem na zimnym, po nocy że przy wrzucaniu biegu lekkie jednak jest. Nigdy nie miałem automatu więc nie mam porównania z innym. Czasem jest jednak wszystko ok., więc jeśli czasem jest ok. to innym razem ok. nie jest.
Samochód mam od tygodnia i ma niby 37800 przebiegu (wiele wskazuje że prawdziwy), ale samochód po kolizji. No i wydaje mi się, że pali jak smok w mieście (przejadę ok. 10 km., a z dystansu na pozostałym paliwie ubywa 30 km), w trasie ok.
W Lesznie mechaników od automatów brak, najbliżej w Poznaniu chyba, a interfejsu nie mam żeby podłączyć. Skrzynia błędów nie wykazuje.
Z racji tego, że samochód mam od niedawna chciałbym go doprowadzić do ładu, a parę rzeczy jest do zrobienia.
Były: Xantia 1.8 16v LPG, C5 MKII 2.0 HDi, C5 X7 1.8 16v LPG, C5 X7 2.0 LPG AL4

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #31 dnia: Grudzień 24, 2016, 02:09:58 »
... tzn. przeciąga i z biegu 2 na 3 jakby na dwa razy biegł zmieniała tzn., kiedy obroty są koło 3 tyś, to wskakuje (na wyświetlaczu) 3 bieg i jest mały spadek obrotów o ok. 200, po czym po chwili krótszej lub dłuższej dopiero obroty spadają na ok. 2200. Zdarzy sie też, że z 3 na 4 wrzuci bardzo szybko i obroty na 4 spadają poniżej 2 tyś.
AL4 to automat z lockupem - czyli zapinaniem przełożenia na sztywno. Oznacza to, że czasami skrzynia chodzi na "półsprzęgle" - bez zapiętego lockupa, a czasami chodzi na pełnym biegu. Pisząc półsprzęgło, mam na myśli, że wałek napędowy wychodzący z silnika nie jest zapięty na sztywno z kołami, ale napęd idzie przez sprzęgło hydrokinetyczne. W przypadku AL4 widać to szczególnie na 2 biegu - na początku jest jakby półsprzęgło, dopiero przy trochę wyższej prędkości zapina bieg i można to czuć jakby wrzucił następny bieg. Tak ma być. dodatkowo skrzynia jest dość inteligentna - jeżeli olej w skrzyni jest zimny, skrzynia cały czas chodzi bez zapiętego Lockupa, aby szybciej rozgrzać olej.
No i wydaje mi się, że pali jak smok w mieście (przejadę ok. 10 km., a z dystansu na pozostałym paliwie ubywa 30 km), w trasie ok.
Niestety, AL4 am tylko 4 biegi i przez to auto nie jest mistrzem oszczędzania. Mi obecnie pali ponad 11l (w Warszawie). Oczywiście wszystko zależy od dynamiki jazdy, korków, temperatury, odcinków...

Offline Krzysztof Zimny

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 256
  • Skąd: Leszno
  • Posiadany samochód: C4 Cactus 1.6 BlueHDI
  • Miejscowość: Leszno
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #32 dnia: Grudzień 24, 2016, 10:11:12 »
Byłem świadom że spalanie w mieście 12 litrów nie będzie czymś dziwnym, ale obecne spalanie wydaje się jednak wyższe (wydaj się, gdyż nie był od pełna zatankowany - komputer pokazuje średnie 12 litrów i rośnie z ok. 10 jakie pokazywał po trasie gdzie wcześniej też pokazywał 12,3, a gdyby trasa była dłuższa to pewnie spadłoby bardziej). Leszno nie jest duże, ale zwłaszcza ostatnio w okresie przedświątecznym to masakra.
Co do lock-up to czytałem o tym, ale nie mam żadnego doświadczenia z automatami i takie odnoszę wrażenie. żona zresztą też mówi że "żyłuje" i jakby wył, ale ona to w ogóle przewrażliwiona i nie bardzo przekonana do automatu.
Samochód ma jak pisałem niby 37 tyś przebiegu, ale najprawdopodobniej jeździł głownie po mieście. Wątpie, żeby ktoś przy tym przebiegu wymieniał olej lub cokolwiek, tym bardziej że był serwisowany, a serwis nie zaleca wymian oleju.
Były: Xantia 1.8 16v LPG, C5 MKII 2.0 HDi, C5 X7 1.8 16v LPG, C5 X7 2.0 LPG AL4

Offline Marcin Lesiecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Kalisz
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2,0 16v 136KM BVA AL4
  • Zainteresowania: Mechanika ,rowery MTB ,
  • Miejscowość: Kalisz
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #33 dnia: Kwiecień 01, 2019, 12:07:21 »
Witam czy temat został dogłębnie wyczerpany brak tu odpowiedzi:
jeśli nie olej w skrzyni i nie zawory to co dalej ???
remont mechaniczny skrzyni  , wymiana komputera , zmiana samochodu ???