Paweł Jędrocha napisał:
Marek Kaszycki napisał:
1. Jak chodzi o opony zimowe, to można stosować z powodzeniem o niższym indeksie prędkości pod warunkiem, że w widocznym miejscu na desce rozdzielczej będzie przyklejona naklejka z maksymalną dopuszczalną prędkością.
2. Co do homologowanego indeksu prędkości, to niekoniecznie jest on pierwszym wyższym od maksymalnej prędkości pojazdu (i może się zdarzyć homologacja opon z indeksem W do samochodu, który może osiągnąć prędkość maksymalną 180 km/h). Do tego indeks prędkości nie oznacza, że na takiej oponie można jechać z maksymalną dopuszczalną prędkością przez dłuższy czas.
ad. 1 - gdzie w przepisach masz o takim obowiązku ?? Polskich przepisach, bo widzę że cześć userów za wszelką cenę chce wprowadzać przepisy D.
Mówmy o przepisach kraju REJESTRACJI i dopuszczenia o ruchu!
http://www.oponeo.pl/artykul/indeks-predkosci-i-nosnosci-w-oponach-zimowych-pytania-i-odpowiedzi#4Tam powołują się na dyrektywę 92/23/EWG. W przypadku, gdy w kraju nie ma odrębnych przepisów regulujących te kwestie, dyrektywy UE są instancją, na którą powołują się producenci, ubezpieczyciele, itd.
ad.2 - gdzie jest taka zależność zapisana?
Indeks prędkości to max prędkość gwarantowana przez producenta, BEZ żadnych zależności!
Bzdura. Testy ECE sprawdzają
chłodną oponę, rozpędzoną bez obciążenia do prędkości indeksowej, a potem stopniowo przyciskaną do rozpędzonej
gładkiej rolki aż do indeksowego obciążenia. Test trwa
10 minut i nie uwzględnia rozpędzania samochodu. Tyle masz gwarancji. W ciepły dzień, gdy opona przez dłuższy czas jedzie z taką prędkością, powietrze wewnątrz niej może rozgrzać się nawet o kilkadziesiąt stopni. Zgodnie z prawem Amontonsa (nie chodzi o prawo tarcia, ale o proporcjonalność temperatury i ciśnienia, czasem jeszcze nazywane prawem Charlesa albo Gay-Lussaca), jeśli powietrze w oponie rozgrzeje się od 20°C do 90°C (293 K do 363 K), to ciśnienie wzrośnie o niebagatelne 24%. Jeśli masz teraz samochód z obciążonym tyłem i zgodnie z nalepką w słupku napompujesz opony do 3 barów (NB: większość producentów publikuje tabele informujące o
zmianie indeksu nośności i/lub prędkości przy wyższych od nominalnego ciśnieniach!), ciśnienie w oponach tylnych wyniesie w tych warunkach 3,7 bar. Opona może pójść w drobny mak nawet jeśli jedziesz znacznie poniżej indeksu prędkości i nośności.
Co jeszcze istotne, obydwa indeksy są bezpośrednio uzależnione od temperatury (nominalna 20°C) i ciśnienia (zgodnie z deklaracją producenta samochodu i/lub opon!). Teraz nie mam linka, ale któryś samochód (nie Citroën) ma normalnie opony pompowane do 2,2 bar, ale Bridgestone dla tego modelu wymaga dla homologowanych opon ciśnienia 1,9 bar.