Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: 2.1 TD dzwięk jakby wentylatora w okolicy prawej lampy po zapłonie  (Przeczytany 2537 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jan Winnicki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 403
  • Skąd: Lubelskie
  • Posiadany samochód: C5 Mk1 2.0 HDi
  • Miejscowość: Lubelskie
Witam. Co to za ustrojstwo się włącza po przekręceniu zapłonu? Brzmi to jak niewielki wiatraczek czy pompka, dźwięk dochodzi z pod nadkola jakby między reflektorem, a skrzynką z komputerami. Silnik to XUD11 na pompie boscha.

A tak w ogóle to do czego tam sterownik? Bo w pompie wszystko jest mechaniczne, regulacja ciśnienia doładowania mechaniczna, brak klimy, brak immo, ale jest czujnik położenia dźwigni gazu, czujnik obrotów wału, MAP-sensor, czujnik temperatury i oczywiście kilka gniazd diagnostycznych:)

Ps. Czy ktoś się orientuje jak bardzo powinna wychylić się wskazówka ciśnienia doładowania przy pełnym bucie ?
Pozdrawiam.

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 520
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: 2.1 TD dzwięk jakby wentylatora w okolicy prawej lampy po zapłonie
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 24, 2014, 13:19:00 »
Wuj mówi, że tam jest pompka sterująca ciśnieniem doładowania.

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Re: 2.1 TD dzwięk jakby wentylatora w okolicy prawej lampy po zapłonie
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 28, 2014, 16:30:40 »
Ile się powinna wychylić, nie wiem, ale w moim 2.1TD jeszcze z 2 lata temu wskazówka dochodziła prawie do czerwonego pola przy pełnym bucie, więc zakładam, że raczej tak powinno być przy sprawnym turbo. Obecnie do połowy dociągnie i dalej nie pójdzie, turbo się pewnie kończy, a raczej na pewno, bo powyżej 3 tys przy gwałtownym rozpędzaniu włącza się taki bajer, typu gęsta, czarna zasłona dymna...

Co ciekawe - po kupnie samochodu jakieś 10 lat temu miałem teoretycznie nie sprawny wskaźnik ciśnienia turbo. Okazało się później przypadkiem, że otwór był fabrycznie.... zaślepiony i na to nałożony wężyk :|

Offline Daniel Wolny

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4 479
  • Skąd: Bytom
  • Posiadany samochód: C5 mk1 2003 2.0 16v BVM6
  • Miejscowość: Bytom
Re: 2.1 TD dzwięk jakby wentylatora w okolicy prawej lampy po zapłonie
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 28, 2014, 18:40:01 »
Nawet mając niesprawne turbo jesteś w stanie dociągnąć do czerwonego pola. Moja Xantia po kupnie też nie kręciła się powyżej 3000RPM. Okazało się, że sitko w ssaku w baku było tak zapchane, że ledwo przepuszczało paliwo.

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: 2.1 TD dzwięk jakby wentylatora w okolicy prawej lampy po zapłonie
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 16, 2014, 00:18:36 »
Cytuj

Marcin Markowski napisał:
Wuj mówi, że tam jest pompka sterująca ciśnieniem doładowania.


Hmm,
A u mnie to była (bo już jej nie ma, bo i tak nie działała) pompka podciśnienia tylko do sterowania zaworu EGR. Turbina ma własny zawór by-pass sterowany bezpośrednio ciśnieniem doładowania z kolektora ssącego.

Pozdrawiam
Marek
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: 2.1 TD dzwięk jakby wentylatora w okolicy prawej lampy po zapłonie
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 23, 2014, 22:32:30 »
Cytuj

Marek Gienc napisał:
A u mnie to była (bo już jej nie ma, bo i tak nie działała) pompka podciśnienia tylko do sterowania zaworu EGR. Turbina ma własny zawór by-pass sterowany bezpośrednio ciśnieniem doładowania z kolektora ssącego.

Pozdrawiam
Marek

Zgadza się. W prawym nadkolu jest pompka układu recyrkulacji spalin czyli EGR. Ja mam tę rurkę zaślepioną od strony kolektora i po kłopocie. EGR to jeszcze komputer w skrzynce, zawór sterujący z tyłu głowicy i czujniki: temperatury biały oraz ciśnienia atmosferycznego przyczepiony po środku na przegrodzie.
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt