Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mkII] wysokość zawieszenia(zniknął wątek)- możliwość wyboru trybu komfortu.  (Przeczytany 20958 razy)

0 użytkowników i 13 Gości przegląda ten wątek.

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 690
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Ponieważ w przebudowie forum zniknął wątek o wysokości zawieszenia,jeszcze raz zwracam się z prośbą o podanie prawidłowych wysokości na wszystkich trybach/poziomach pracy. Proszę o zmierzenie od środka piasty do krawędzi błotnika,zarówno przód jak i tył. U mnie po reg.wg instrukcji(nie osobiście-warsztat) przód ok 40cm,tył ok 38-39cm i tu jest "zonk"bo wahacze dotykaja bałwanków i mam wrażenie,ze jest zbyt nisko(tył zrobił się autoatycznie twardszy).

Prośba druga- ostatnio wygrzebałam w siecie,że w moim typie zawieszenia(bez plusa) istnieje mozliwość programowego wyboru trybu pracy zawieszenia pomiedzy komfort/normal/sport. Czy jest tak faktycznie,jak sprawdzic/zmienić taki tryb? Mój mechanik wprawdzie nie dysponuje lexią ale ma "komputer" który ponoć ma wszystkie jej funkcje.

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Ad druga prośba....proszę zapoznac się z fabrycznymi materiałami zasady działania HA3 :http://chomikuj.pl/grzemos/C5+opisy/zasada+dzialania+zawieszenie+hydroaktywne,4724740555.pdf
Nie ma tam mowy nic o rozrożnieniu komfort/normal. Myślę więc że to internetowe pogłoski...

Ale zawsze z zainteresowaniem śledzę Twoje dociekania...

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 690
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Przestudiowałam (nie wiem czy zrozumiałam ) :) 
Mam świadomość ,że za samą sprężystość/komfort zawieszenia odpowiedzialna jest praca na styku lds/membrana/azot więc rzeczywiście trudno mi tu znależć "sposób"na zmiekczenie zwieszenia przez "komp". Być może jednak wybierająć lexią tryb(jeśli wogóle istnieje taka możliwość) między tryby komfort/normal/sport nie tyle mamy wpływ na samo resorowanie a np na czas reakcji zawieszenia/korektę wysokości do stanu nawierzcni,czyli opóżnienie np nie 10 a 5s (oczywiście nie wiem a gdybam). Rzekomo możliwośc wyboru trybu jest tylko w wersji bez plusa.
Mam tez pytanie-jak rozumiem wysokość zwiększamy dopompowując lds do "kolumn".Czy wtedy ciśnienie lds a tym samym jego oddziaływanie na membrane jest wieksze? Jeśli tak to azot musi sobie radzić z tym ciśnieniem i teoretycznie(chyba)auto staje sie wtedy twardsze? Być może wybór trybu nie pozostaje tez bez wpływu na wysokość a co za tym idzie cisnieniem oddziałującym mam membranę/azot a więc i komfort? Może tez stąd biora sie róznice w wysokościach pomiedzy autami forumowiczów?

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Asiu, nie znam się dokładnie, wiem to co "przeczytam". Sterownik zawieszenia HA3 steruje w dwóch stanach : normal i utwardzony, więc musimy zdać się na jego oprogramowanie. Nie sądzę aby można było nim sterować w kierunku "komfortu" (nie widzę takich zaworów od tego). Sztuka komfortu siedzi w kuli, dobrane ciśnienie i średnica dławika w nim. Opóźnienia 10 sek. dotyczą korekcji wysokości w jeździe i tu nic nie powiążemy z komfortem. Zwiększając wysokość  - nie zwiększamy ciśnienia (taki sam ciężar auta) a jedynie zwiększamy ilość oleju w układzie pod ciśnieniem. W stanie ustalonym ciśnienie w gruchach jest jednakowe z ciśnieniem oleju. Nie rozważam stanów nieustalonych przepływu oleju pomiędzy elementami.... Nie zastanawiałem się dlaczego w "podniesionych położeniach" auto jest drabiniaste. Uważam ,że nie z powodu większej ilości oleju w układzie ciśnieniowym lecz ograniczaniem sterowania układem przy skrajnych pozycjach siłowników.

Jak sie mylę proszę o poprawienie....

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 690
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
eh,gdyby tak 25(ponad)lat temu chciało mi sie roztrząsać fizykę :)
Wracając do tematu. Poruszyłeś wątek twardości w skrajnych położeniach.O ile w najnizszym wahacze nie maja juz jak sie ugiąć bo opierają się na odbojach o tyle w najwyższym mają max ilośc miejsca na ugięcie(oczywiście w górę bo w dół tez są ograniczone odbojami) a tego nie robią,dlaczego? Piszesz,że być może mają ograniczone sterowanie w tych położeniach. I byc może to jest słowo klucz STEROWANIE. jak mniemam jest jakis zawór odpowiedzialny za utzrymanie ciśnienia w układzie i uniemozliwiający wpływanie/powrót lds do zbiornika w stanie jak to nazywasz ustalonym.Jeśli jest to zawór czysto mechaniczny to trudno bedzie unieśc auto,bo przynajmniej na czas unoszenia/wypchnięcia siłowników jest potrzeba wtłoczenia większej ilości oleju, więc( chwilowego przynajmniej ) wzrostu ciśnienia(oczywiście cały czas gdybam).zakładając ,że ma on jednak elekrtoniczne sterowanie to byc może właśnie w sposobie jego sterowania jest możliwość wpływania na komfort?

Jeśli dobrze rozumiem lds w układzie jest pod jakimś tam cisnieniem,które to przeciwstawia sie ciśnieniu azotu w sferach.Ugięcie wahacza (resorowanie)następuje jeśli nacisk na koło spowoduje "wepchniecie/wgięcie"membrany do jej gazowej komory ,a w miejsce opuszcone przez membranę wpłynie lds wypełniając sferę w części/komorze olejowej.Jeśli ciśnienie lds w układzie bedzie wieksze to membrana niejako wegnie sie w stronę nazwijmy to gazowej części sfery a tym samym ruch siłownika/tłumienia nierówności będzie mniejszy.Natomiast jesli zmniejszymy cisnienie lds,to membrana uwypukli sie w strone części sfery wypełnionej olejem a mozliwy ruch siłownika stanie sie nieco wiekszy.Zatem np.zmniejszając cisnienie w układzie mamy  wpływ na komfort poprzez to,że potrzeba będzie mniejszej siły odziałującej na koło/ugiecie wahacza w górę/wciśnięcie siłownika/wepchnięcie membrany do jej gazowej komory.
Oczywiście cały czas gdybam.Czy jest tak w istocie prosze o opinie osób doskonale znających temat hydro,i obeznanych w lexii gdyż pytanie w z pierwszego posu o możliwośc wybrania trybu pracy zawieszenia(bez plusa)wciąz pozostaje aktualne. Może ktos z Was uzywając lexii natkął się chociaż na taka zakładkę?

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 690
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Czy jest zatem mozliwośc sprawdzenia/przełączenia lexią czy innym "kompem" trybu pracy w moim przypadku? Jesli tak to gdzie/jakiej zakładki mechanik musi szukać?

Prosze też o odp na pytanie dot. wysokości zawieszenia z pierwszego postu.

Nie bardzo tez rozumiem tą dodatkową ilośc gazu w wersji bez plusa czyli bez dodatkowych sfer.Gzie ona sie znajduje?gdzie znajdują się zawory odcinające?

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Nie bardzo tez rozumiem tą dodatkową ilośc gazu w wersji bez plusa czyli bez dodatkowych sfer.Gzie ona sie znajduje?gdzie znajdują się zawory odcinające?

Odpowiedź masz w przedstawionym opisie działania....HA3+ ma dodatkową sfere pośrodku (dodatkowy element gazowo-hydrauliczny, dodatkowa objętość gazu tłumiącego), w trybie komfort połączony ze sferami kół. W trybie sport jest odcinana sfera środkowa i zamykane połączenie hydro pomiędzy lewą i prawą stroną (utwardzenie). Stąd "lepsze" zachowanie na zakrętach...


Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 690
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Artur,napisałeś:

Co do HA3 bez plusa - to ma tylko 2 ustawienia dynamiczne (sport) i komfort. Tak jak w poprzednich HA różnica polega na odcinaniu za pomocą zaworów sfer HA - jeśli są "dołączone" do układu, to masz dodatkową ilość gazu do resorowania - jak masz odcięte, to masz mniej.

Stąd moje ździwienie "dodatkowym " gazem w wersji bez plusa.Po pierwszym zdaniu powinno być cos w stylu" NATOMIAST W HA+"itd.
Wciąż jednak nie wiem jakie sa prawidłowe/optymalne dla komfortu wysokości i czy i jak mozna sprawdzić wybrany/zaprogramowany tryb resorowania.

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Prawidłowe wysokości i pomiar masz w załączniku, nie kojarzę absolutnie możliwości konfiguracji trybów (nie licząc przycisku HA w starszych modelach).
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław

Ze strony citroena:


Konstrukcja zawieszenia Hydractive III+ opiera się na niwelujących ruchy nadwozia amortyzatorach oraz na siłownikach przekazujących drgania zawieszenia do elementów zwanych sferami, w których rolę sprężyn pełni azot.


Zawieszenie może wchodzić w dwa stany sztywności i amortyzacji, aby w optymalny sposób dostosować się do nawierzchni. Rozmieszczone w samochodzie czujniki – kąta skrętu kierownicy, siły przyspieszenia i hamowania, stopnia wychylenia kół – pozwalają na bieżąco korygować jego sztywność. Zawieszenie może działać w trybie Sport, umożliwiającym bardziej dynamiczne zachowania samochodu. W tym trybie priorytetem jest utrzymanie przyczepności.   


Hydractive III+ na bieżąco steruje wysokością prześwitu. Dzięki temu, niezależnie od obciążenia samochodu, jest on zawsze taki sam. Ponadto podczas jazdy na autostradzie zawieszenie automatycznie się obniża, aby poprawić aerodynamikę pojazdu.


http://www.youtube.com/embed/fOFZ_SiwymA
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 690
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Arturze,prosze o jeszcze trochę cierpliwości w tłumaczeniu.
 Wciąż nie bardzo rozumiem gdzie znajduje sie ten dodatkowy azot w wersji z 4ema sferami i w jaki sposób on jest "dołączany/odłączany". Byłam przkonana, ze dodatkowy jest tylko w wersji z plusem czyli w dwóch dodatkowych,środkowych sferach. Teraz piszesz,że jest on w każdej wersji,więc  proszę o wytłumaczenie.

Dzis byłam na ustawieniu zbierzności,wyprostowaniu kierownicy itd.(po "remoncie"przodu-wszystkie tuleje,sworznie)Przed regulacjami podniosłam(na regulatorze)tył tak by miał przestrzeń między wahaczami a bałwankami.Teraz wynosi z tyłu 41cm od krawędzi błotnika do środka piasty. Czy jest to prawidłowo nie wiem,czekam aż Rafał Kucharczyk podeśle mi obiecane pomiary po odbiorze własnej cytryny.
Z podesłanej instr. regulacji korzystałam w zeszłym roku(za podesłanie dziękuję) ale teraz chciałam na" lenia" i porównać z innymi C5.Ponoć wg niej miałam regulowane ale właśnie tył wydawał mi się za nisko.Byc może mechanik wpisał nieprawidłowe dane "kompem",a może w złym miejscu mierzył.

Prosze jeszcze raz o "doedukowanie " mnie z tego dodatkowego azotu.

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów

...ale teraz chciałam na" lenia" i porównać z innymi C5.

Pomierzyłem u "swojej", nie wykonywałem do tej pory regulacji, więc jest jak jest.
Przód w granicach 40-41 , tył 40-41. Pomiary do błotnika od przybliżonej osi "na oko". Na postoju, przy pracującym silniku i "raz" po ręcznym podniesieniu, :drugi" po ręcznym naciśnięciu na zawieszenie.
Czy jest mega komfortowo? Raczej komfortowo....jeździłem mk1 HA3+ jeszcze bardziej miętką ode mnie (przynajmniej w odczuciu).

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 690
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Dziękuję za pomiar,mam nadzieję,że wstrzeliłam się z regulacja w zakres tolerancji.

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Arturze,prosze o jeszcze trochę cierpliwości w tłumaczeniu.

Muszę przekopać się przez dokumentację, żebym nie walnął "babola" - chyba gdzieś miałem oficjalne "materiały szkoleniowe" na ten temat. ;)
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Nie zastanawiałem się dlaczego w "podniesionych położeniach" auto jest drabiniaste. Uważam ,że nie z powodu większej ilości oleju w układzie ciśnieniowym lecz ograniczaniem sterowania układem przy skrajnych pozycjach siłowników.


Wydaje mi się, że w pozycji "serwis" oprócz większej ilości LDSu masz też wyższe ciśnienie w układzie.
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów

Wydaje mi się, że w pozycji "serwis" oprócz większej ilości LDSu masz też wyższe ciśnienie w układzie.

Właśnie - słowo 'wydaje się" - to clue....
Dodając LDS do siłowników powodujemy wysunięcie siłownika, natomiast nie zwiększamy tym ciśnienia gazu, bo mamy ten sam ciężar opierany na zawieszeniu. To tak na chłopski rozumek. No chyba , że jestem w błędzie...

PS: to ja obniżę nieznacznie pozycje normal - powinno być "miękcej" komfortowo....

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław

Właśnie - słowo 'wydaje się" - to clue....
Dodając LDS do siłowników powodujemy wysunięcie siłownika, natomiast nie zwiększamy tym ciśnienia gazu, bo mamy ten sam ciężar opierany na zawieszeniu. To tak na chłopski rozumek. No chyba , że jestem w błędzie...


Niezupełnie. Pompujesz więcej - powodujesz wysunięcie siłowników na max. Potem pompujesz dalej, ponieważ nie masz możliwości wysunięcia, to zaczynasz sprężać gaz poprzez nacisk membrany - i jak dla mnie to jest przyczyną utwardzenia.
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Tomasz Ferdek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 363
  • Skąd: Warszawa, Wrocław na weekendy
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MkII Break V6 '05
  • Zainteresowania: rajdy, kit-cary
  • Miejscowość: Warszawa, Wrocław na weekendy
Co do HA3 bez plusa - to ma tylko 2 ustawienia dynamiczne (sport) i komfort. Tak jak w poprzednich HA różnica polega na odcinaniu za pomocą zaworów sfer HA - jeśli są "dołączone" do układu, to masz dodatkową ilość gazu do resorowania - jak masz odcięte, to masz mniej.

HA3 plus ma dodaną możliwość "auto adaptacji".

Jesteś pewien tego co napisałeś?
w C5 oznaczonej X4 i X3 (czyli wg nazewnictwa forumowego MkI i MkII) zawieszenie H3 ma tylko 4 sfery a H3+ ma 6 sfer. W H3 nie ma żadnych dwóch trybów pracy.

W wersjach z H3 czyli z 4 sferami zawieszenie pracuje cały czas tak samo z tymi samymi parametrami a jedynie auto reguluje wysokość.
Natomiast w H3+ są 2 dodatkowe sfery - po jednej na oś i to od dołączenia lub ich odłączenia zależą dwa tryby pracy - miękki (dodatkowa sfera dołączona) i twardy (dodatkowa sfera odłączona). Auto w trakcie jazdy na bieżąco przełącza się między tymi dwoma trybami. Włączenie opcji "sport" jedynie zmienia próg odcięcia sfer środkowych a tym samym usztywnienia zawieszenia – w praktyce po prostu wcześniej usztywnia zawieszenie i później je zmiękcza dołączając sfery centralne.
Dodatkowo w H3+ przy włączonej opcji "sport" wspomaganie kierownicy ma mniejszą siłę.
www.kozmo.pl
www.facebook.com/kozmo.cars
KOZMO 1400.T
Citroen C5 MkII Break V6 LPG '05
były:
Citroen C5 MkI Break V6 LPG manual '02
Citroen Xsara II 2.0 16v VTS NoPb manual '01/02
Citroen ZX 2.0i 16v  NoPb manual '92
Citroen Xsara II 1.6 16v Exclusive LPG manual '02
Citroen Xsara I 1.4 Prestige '99

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław

Jesteś pewien tego co napisałeś?

No właśnie przestałem być pewien - dlatego muszę poszukać dokumentacji, bo możliwe, że coś jednak niepotrzebnie namieszałem Joannie...


Na materiałach citroena H3  jest pokazywane z 6 sferami (+1 w BHI).
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Wróć do "mojego" dokumentu z początku. Jest tam wyjaśnienie od czego zależy praca zawieszenia dla HA3 i HA3+.

Joasiu, mam pomysła na komfort w HA3 - dołączyć "na ostro" sferę pomiędzy osiami. Tak jak ma HA3+, z tym że nie będzie jej sterowania  :D

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Wróć do "mojego" dokumentu z początku. Jest tam wyjaśnienie od czego zależy praca zawieszenia dla HA3 i HA3+.

Nie mam dostępu do chomika, muszę przekopać się przez własne archiwum. :)

Joasiu, mam pomysła na komfort w HA3 - dołączyć "na ostro" sferę pomiędzy osiami. Tak jak ma HA3+, z tym że nie będzie jej sterowania  :D

Coś jak HA w starszych z wyjętymi iglicami zaworów. :D :D :D
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów

Nie mam dostępu do chomika, muszę przekopać się przez własne archiwum. :)

Dostęp do dokumentu "darmowy", wystarczy uzyć link...

Coś jak HA w starszych z wyjętymi iglicami zaworów. :D :D :D

No to buja jak na wzburzonym morzu.

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Dostęp do dokumentu "darmowy", wystarczy uzyć link...


Nie dla mnie. :) 

Your requested URL has been blocked by the URL Filter database. The URL is listed in categories/blocklists that are not allowed.
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław

Jednak mi się pomerdało - nie wiem czemu założyłem, że HA-trójka ma po 3 sfery na oś... Usuwam swoje błędne gdybania, żeby ktoś nie wziął ich jako pewnik. :-[ :-[ :-[ :-[


1.1. Zawieszenie hydrauliczne hydroaktywne 3
Zawieszenie hydroaktywne 3 jest wyposażone w 2 sfery na oś.
Zawieszenie hydroaktywne 3 jest sprzężone z prędkością pojazdu i stanem drogi.


1.2. Zawieszenie hydrauliczne hydroaktywne 3+
Zawieszenie hydroaktywne 3+ jest wyposażone w 3 sfery na oś.
Zawieszenie hydroaktywne 3+ jest sprzężone, z prędkością pojazdu , stanem drogi oraz stylem jazdy kierowcy.



Zespolony blok hydro-elektroniczny


Zintegrowany blok hydroelektroniczny, zespolony bez możliwość demontażu, składa się z następujących elementów :
  • Silnika elektrycznego napędzającego pompę hydrauliczną
  • Pompy hydraulicznej o 5 tłokach osiowych
  • Akumulatora przeciwpulsacyjnego, regulatora wydatku
  • 4 elektrozawory : 2 na oś, 1 na wlocie (podniesienie pojazdu), 1 na wylocie (opuszczenie pojazdu)
  • Kalkulator elektroniczny zawieszenia
  • 2 zawory zabezpieczające przed opadaniem
  • filtry płynu hydraulicznego : przed i za elektrozaworami
  • zawory nadciśnienia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Co do opcji dostępnych w lexii/diagbox:


Odczyt parametrów
Przy pomocy przyrządu diagnostycznego możliwe jest odczytanie następujących parametrów:


Odczyt parametrów   - Definicje
Ugięcie zawieszenia przedniego -Odczyt chwilowy ugięcia zawieszenia przedniego pod obciążeniem
Prędkość ugięcia zawieszenia przedniego   - Odczyt chwilowy prędkości uginania zawieszenia przedniego pod obciążeniem
Przyspieszenie boczne -   Możliwy do zmierzenia tylko podczas jazdy
Obroty silnika -   Chwilowe obroty silnika
Prędkość kątowa obrotu kierownicy - Chwilowa prędkość obrotowa koła kierownicy
Kąt położenia kierownicy   - Chwilowy kąt obrotu kierownicy
Styl sportowy - kołysanie boczne   - Procent sportowego stylu prowadzenia, możliwy do zmierzenia tylko podczas jazdy
Styl sportowy - "pompowanie"    - Procent sportowego stylu prowadzenia, możliwy do zmierzenia tylko podczas jazdy
Styl sportowy - kołysanie wzdłużne   - Procent sportowego stylu prowadzenia, możliwy do zmierzenia tylko podczas jazdy
Stan hydroaktywnego 3+    - Hydroaktywne 3+ aktywne albo nieaktywne
Prędkość przepustnicy   - Prędkość wciskania i podnoszenia pedału przyspiesznika
Powód przejścia sztywne / elastyczne   - Odczyt parametru przejścia od zawieszenia elastycznego do zawieszenia sztywnego
Stan nawierzchni   - Odczyt stanu drogi obliczonego przez kalkulator zawieszenia
Stan korekcji prześwitu   - Odczyt korekcji w trakcie
Stan drzwi i pokryw   - Odczyt stanu drzwi i klap
Wartość zadana - przód   - Zadany prześwit pojazdu, jaki należy osiągnąć (z przodu)
Tylna wartość zadana   - Zadany prześwit pojazdu, jaki należy osiągnąć (z tyłu)
Prześwit filtrowany - przód   - Rzeczywisty prześwit chwilowy przodu pojazdu
Prześwit filtrowany - tył   - Rzeczywisty prześwit chwilowy tyłu pojazdu
Zaprogramowany prześwit odniesienia - przód   - Prześwit przodu zaprogramowany w kalkulatorze przez operatora, służący za wartość odniesienia do obliczeń prześwitu pojazdu
Zaprogramowany prześwit odniesienia tyłu   - Prześwit tyłu zaprogramowany w kalkulatorze przez operatora, służący za wartość odniesienia do obliczeń prześwitu pojazdu
Początkowy prześwit odniesienia - przód   - Prześwit przodu zaprogramowany w kalkulatorze
Początkowy prześwit odniesienia tyłu   - Prześwit tyłu zaprogramowany w kalkulatorze
Stan hamulca   - Odczyt stanu aktywacji pedału hamulca
Przycisk wysokości (prześwitu)   - Odczyt wysokości pojazdu żądanej przez użytkownika
+ APC   - Obecność lub brak +APC w kalkulatorze zawieszenia
Napięcie akumulatora   - Odczyt napięcia akumulatora
Napięcie 5 woltów   - Obecność albo brak zasilania elektrycznego czujników prześwitu z przodu i z tyłu
Przyspieszenie wzdłużne   - Odczyt chwilowy wzdłużnego przyspieszenia pojazdu, możliwego do pomiaru tylko podczas jazdy
Wartość zadana pochylenia ku dołowi   - Odczyt chwilowy wartości zadanej pochylenie korektorów dynamicznych położenia reflektorów


7. TESTY ELEMENTÓW WYKONAWCZYCH
Za pomocą przyrządu diagnostycznego można przeprowadzić testy następujących elementów wykonawczych :
Zawór elektromagnetyczny regulacji zawieszenia hydroaktywnego 3+ osi przedniej
Zawór elektromagnetyczny regulacji zawieszenia hydroaktywnego 3+ osi tylnej
Zawór elektromagnetyczny podnoszenia przodu
Zawór elektromagnetyczny podnoszenia tyłu
Zawór elektromagnetyczny opuszczania przodu
Zawór elektromagnetyczny opuszczania tyłu
Silnik elektryczny pompy elektrycznej
Korektory dynamiczne położenia reflektorów


8. Konfiguracja
Należy przeprowadzić następujące procedury zdalnego programowania :
Uczenie typu czujnika kąta położenia kierownicy
Uczenie wysokości (prześwitów) odniesienia
Aktywacja funkcji stanowiących wyposażenie systemu zawieszenia
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 22, 2015, 15:39:47 wysłana przez Artur Heise »
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Artur Gackowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 538
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Jest: C5 III HDi 138 kombi, była: X II kombi HDi 109 KM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Jeszcze jedna informacja. W C5 (X7) tylna oś jest wyposażona w 4 sfery.
Miłego dnia dla wszystkich.