Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A  (Przeczytany 6733 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
[MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« dnia: Kwiecień 24, 2015, 08:52:31 »
Jak zwalnia sie napinacz paska wielorowkowego?

Offline Rafal Banach

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 828
  • Posiadany samochód: Xantia kombi 2.0 HDI forte 2000r
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 24, 2015, 10:45:07 »
tylko ktory :)

jeden ma sprezyne, drugi to rolka z mimosrodem i ta tez napina pasek. to wstepne napiecie, a wlasciwie wykasowanie luzu na pasku.

napinacz: zaloz klucz (chyba 13 lub 15) i przekrec sciskajac sprezyne. tak poluzujesz pasek. jest tam mozliwosc zablokowania napinacza bolcem. ale rzecz prawie nie do wykonania na samochodzie :)

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 24, 2015, 11:27:34 »

napinacz: zaloz klucz (chyba 13 lub 15) i przekrec sciskajac sprezyne. tak poluzujesz pasek. jest tam mozliwosc zablokowania napinacza bolcem. ale rzecz prawie nie do wykonania na samochodzie :)


Service citroen pokazuje "na sprężynę", właśnie z powodu braku miejsca nie bardzo widzę zasadę budowy napinacza (jaki klucz).
No to podejdę "domyślnie" do zrzucenia paska...słyszę hałas łożyska.

Offline Piotr Turski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 602
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Xantia II 2.0. 16v Lpg 98r liftback. Renault Laguna 3 Coupe GT 2.0 T LPG
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 24, 2015, 21:29:30 »
Nie wiem jak jest w twoim silniku, ale w moim poniżej rolki jest kwadratowy otwór na klucz. Dobierasz odpowiedni kwadrat (ja doszlfowałem sobie ze śruby) wsuwasz w otwór, nakładasz na niego odpowiedni klucz z przedłużką i pokonujesz opór sprężyny. Zsuwasz pasek z koła i tyle.  :)  Tylko przedtem trzeba ściągnąć koło i zdemontować plastikowe nadkole. 

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 24, 2015, 22:04:14 »
Nie wiem jak jest w twoim silniku, ale w moim poniżej rolki jest kwadratowy otwór na klucz. Dobierasz odpowiedni kwadrat ....

I to jest dobry trop, sprawdziłem "na dotyk", brak wystającej śruby, a więc jest otwór pod klucz.

Offline Rafal Banach

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 828
  • Posiadany samochód: Xantia kombi 2.0 HDI forte 2000r
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 24, 2015, 23:01:28 »
jezeli to kwadrat, to szukaj klamki od drzwi. ale takich w domu :D

jezei chcesz wymienic pasek, lub go poprostu zrzucic i pozniej zamontowac proponuje tak:

demontaz:
-odkrecasz srube trzymajaca rolke i ja sciagasz (rolke)
- sciagasz pasek
gotowe :)

montaz paska:
- odkrecasz napinacz ze sprezyna, wyciagasz go na zewnatrz i napinasz. blokujesz pretem o sredincy kilku mm- dobrze, jakby mial spory luz- latwiej bedzie go wyjac
poniewaz jest tam bardzo ciasno, blokada musi byc krotka. z doswiadczenia podpowiem ci, zeby blokada miala ksztalt litery L lub U. do tego warto przywiazac sznurek. latwiej bedzie wyciagnac na samochodzie.
- montujesz napinacz na samochodzie. razem z blokada i profesjonalnym sznurkiem :)
- przykrecasz luzno rolke (ta z mimosrodem)
- zakladasz pasek, tylko uwazaj, bo mozna to zrobic na kilka sposobow. a tylko jeden jest wlasciwy.
- wykasowujesz luz paska rolka i ja przykrecasz na sztywno- jest zablokowana. nie muszisz wcale mocno napinac nia paska. tym zajmie sie sprezyna w drugim napinaczu. chodzi tylko o to, zeby pasek nie mial luzu.
- wyciagasz blokade z napinacza. mozna sobie pomoc delikatnie go naciagajac.
gotowe

ponizej dwie fotki: napinacz i rolka.

jak sie przyjrzysz to widac na napinaczu otwory na samej gorze. to sa te od blokowania.
rolka rzeczywiscie ma na zdjeciu kwadrat. ale nie widze potrzeby napinania na sile.

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 24, 2015, 23:16:41 »
Robisz to tak:
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 24, 2015, 23:23:07 »
ponizej dwie fotki: napinacz i rolka.

Ale kolega ma benzynę 2.0. ;)
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Rafal Banach

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 828
  • Posiadany samochód: Xantia kombi 2.0 HDI forte 2000r
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 24, 2015, 23:32:30 »
ups, cos mi sie pozajaczkowalo :) takiego cuda jeszcze nie mialem u siebie.

rzeczywiscie jest kwadrat. a wiec sprawdz czy nie ma on rozmiarow bolca od klamki z kuchni lub ktorys kwadrat z nasadek.

widze, ze montowane jest toto na 3 sruby. wiec troszke gorzej. no i  nie widze na zdjeciu otworow na blokady. wiec zostaje ci chyba tylko gimnastyka we dwie osoby. jedna zaklada pasek, a druga napina sprezyne.

Offline Piotr Turski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 602
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Xantia II 2.0. 16v Lpg 98r liftback. Renault Laguna 3 Coupe GT 2.0 T LPG
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 25, 2015, 00:05:13 »
zostaje ci chyba tylko gimnastyka we dwie osoby. jedna zaklada pasek, a druga napina sprezyne.

Rafał, nie trzeba we dwie. Jedną ręką napinasz, a drugą zakładasz. Kiedyś taki napinacz miałem zatarty na osi i ten kwadrat mi pękł podczas napinania. Użyłem wtedy zwykłej rury i też dałem radę. Warto więc przy okazji przesmarować to miejsce łożyskowania, żeby napinacz gładko chodził i z odpowiednią siłą kompensował wydłużenie się paska, jakie może nastąpić po pewnym czasie.

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 25, 2015, 07:46:58 »
Artur, podpowiedz jak załaczasz grafikę....próbowałem na nowym forum i poległem... takie OT.
A mam silnik EW10A....grafika ostatnia z alternatorem właściwa.

Offline Michał Głodek

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 1 043
  • Skąd: Rzeszów / Kraków
  • Posiadany samochód: XM 2.9 BVA
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 25, 2015, 09:00:02 »
Grzegorzu, na Twoją prośbę dodałem instrukcję obrazkową...
http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=96870.0
-XM 2.9 V6 BVA 1999
były:
-C5 1.6 HDi 2005
- C5 2.9 V6 BVA 2009
- C5 2.0 HPi 2001
- Berlingo 2.0 HDi 2003
- XM 2.0 TCT 1995 Miss you :(
- Xsara 1.9 TurboD 1998

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 25, 2015, 09:26:00 »
A mam silnik EW10A....grafika ostatnia z alternatorem właściwa.

Obie właściwe, bo EW10A = RFJ. :)

Zresztą popatrz uważnie na swój VIN, to znajdziesz właściwy kod silnika. ;)
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 215
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 25, 2015, 09:28:19 »
ups, cos mi sie pozajaczkowalo :) takiego cuda jeszcze nie mialem u siebie.

Każdemu się zdarza - nawet mnie. ;)

widze, ze montowane jest toto na 3 sruby. wiec troszke gorzej. no i  nie widze na zdjeciu otworow na blokady. wiec zostaje ci chyba tylko gimnastyka we dwie osoby. jedna zaklada pasek, a druga napina sprezyne.

Istrukcję ma powyżej - spokojnie da radę w jedną osobę.
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Machoński Tomasz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 952
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: Lexus NX, był C5 X7 Exclusive Tourer 2.0 lpg
  • Miejscowość: Katowice
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 25, 2015, 13:33:45 »
na śrube rolki zakładamy klucz oczkowy i za pomoca przedłużki luzujemy napinacz.Sruba się nie odkręci bo ma przeciwny gwint.

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: [MK2] Napinacz paska wielorowkowego EW10A
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 25, 2015, 20:30:53 »
Artur zasugerowałem się "wyglądem na rysunku silnika" stąd moja odpowiedź o EW10A, oczywiście = RFJ.

Już załapałem, nie szukamy, Tomek łba śruby w osi napinacza (też tam szukałem) ale za pomocą otworu w ramieniu odchylamy....Dzięki koledzy.

Tomek, ty to jesteś "stachanowiec". Oczywiscie teraz to łatwizna, byłem ślepy....