Michal a co ze zmiana parametrow pracy skrzyni w komputerze?
Chodzi mi dokladnie o ten licznik.
Łukaszu, musisz wyjaśnić o co konkretnie pytasz bo nie do końca rozumiem. Zmiana jakich parametrów w komputerze? W jakim celu, bądź z jakiego powodu?
Licznik generalnie jest do tego, żeby skrzynia (poprzez zwiększanie jego wartości gdy występują określone warunki pracy, np. podwyższona temperatura oleju) na bieżąco monitorowała i zapisywała sobie jak starzeje się olej, bo wraz z jego starzeniem zmieniają się jego właściwości fizyczne, w tym lepkość. Na podstawie wartości licznika skrzynia wylicza sobie o ile te parametry oleju się zmieniły od jego nowości (parametry wzorcowe nowego oleju DANEJ SPECYFIKACJI ma zapisane w oprogramowaniu sterownika), i do takich zmienionych parametrów (wyliczonych na podstawie wartości licznika) stale dostosowuje swoją pracę. Chodzi o to, że olej zużyty ma np. inną inercję niż nowy - nieco innego czasu trzeba żeby go "rozbujać" w konwerterze (a więc w innym czasie rozpędzi kierownicę, inny czas zajmie przekazanie do skrzyni danego momentu obrotowego), inny będzie czas w jakim wytworzy się dane ciśnienie oleju (co jest potrzebne do sterowania skrzynią), itp. Do tak zmieniających się parametrów skrzynia musi się dostosowywać, żeby wszystko grało.
Licznik należy modyfikować TYLKO wtedy gdy zmienia się olej, i dokładnie o tyle ile starego oleju się zmieniło na nowy (w przypadku kilkukrotnej wymiany statycznej trzeba to sobie wyliczyć bo za kolejnymi razami częściowo wymienia się olej NOWY zmieszany ze starym). Wpisywanie tam jakichkolwiek innych wartości niż dokładnie tyle ile oleju się wymieniło to ogłupianie skrzyni, powodowanie jej złej pracy i szybszego zużywania się (bo np. jeśli jakiś element skrzyni wykonuje jakąś operację ZANIM olej tam napłynie i wytworzy odpowiednie ciśnienie to znaczy że jest wtedy gorzej smarowany, a co to znaczy to chyba wiadomo). To tylko przykład.
Oczywiście sprawa jest inna gdy podczas wymiany fachowcy "zapomnieli" skorygować licznik - wtedy trzeba próbować samemu wyliczyć w miarę poprawną wartość i lepsza zbliżona (obarczona jakimś błędem) niż w ogóle nie zmieniona. Ale najlepiej po prostu pilnować, by w czasie wymiany licznik został poprawnie skorygowany - dlatego właśnie o tym cały czas trąbię, bo sam wiem najlepiej ile się musiałem namęczyć by odtworzyć ten licznik po tym, jak gamoń w ASO mi go bez żadnego powodu wyzerował.
To tyle. Innych powodów do grzebania przy liczniku nie ma i pod żadnym pozorem nie należy tego robić.
Nie ma możliwości by przekonfigurować skrzynię by chodziła na innym rodzaju oleju (np. JWS3309 zamiast AW-1) bo parametry wzorcowe oleju są zapisane w sterowniku skrzyni i nie ma opcji ich zmiany. Licznikiem się tego nie zmieni, wręcz przeciwnie - to właśnie wartość licznika wraz z tymi wzorcowymi parametrami pozwala skrzyni wyliczyć bieżący stan oleju.
Korzystajac z okazji chcialbym abys doradzil mi jaki wg ciebie najlepiej olej tam zalac.
Czy MOBIL ATF 3309 bedzie ok?
To zależy od tego jaki masz silnik (a w związku z tym jaką masz skrzynię). Jeśli masz auto z silnikiem EURO4 to Mobil ATF 3309 będzie jak najbardziej dobry (zresztą jest prawdopodobne że to jest ten sam olej co Esso w Citroenie, bo to ten sam koncern Exxon). Natomiast jeśli masz auto z silnikiem EURO5 lub EURO6 to ten olej się NIE nadaje, bo w tych skrzyniach musi być zgodny z AW-1, o wiele mniej lepki.
Możesz się upewnić jakiego typu oleju potrzebujesz na service.citroen.com. Albo możesz mi podać VIN i Ci sprawdzę.