Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?  (Przeczytany 4788 razy)

0 użytkowników i 6 Gości przegląda ten wątek.

lukaszekvw

  • Gość
[mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« dnia: Wrzesień 09, 2015, 12:08:46 »
Jak w temacie. Co ile wymieniamy olej w skrzyni automatycznej i jaki najlepszy????

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 09, 2015, 12:22:06 »
Zadaj sobie trochę trudu i poszukaj, zanim założysz wątek.
Jest tu tego sporo, więc będziesz miał lekturę na kilka dni.

lukaszekvw

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 09, 2015, 16:02:05 »
Korzystam z telefonu i cieżko ogarnąć forum. Dzięki

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 09, 2015, 21:12:43 »
Podobno filtr i olej w skrzyni jest "lifetime". Czyli bezobsługowy.
Czyli jak skrzynia padnie, zostanie naprawiona, to można przy okazji wymienić.
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

lukaszekvw

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 10, 2015, 06:55:17 »
To prawda zeby wymienić filtr trzeba rozebrać cała skrzynię?
Gościu chce odemnie prawie 700zl za zmianę filtra i oleju :) oczywiście zakład specjalizujący sie w automatach a nie Pan osoedlowy Czesio

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 10, 2015, 07:29:24 »
Prawda.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 10, 2015, 09:01:31 »
Podobno filtr i olej w skrzyni jest "lifetime". Czyli bezobsługowy.
Czyli jak skrzynia padnie, zostanie naprawiona, to można przy okazji wymienić.
NIE, to NIE jest prawda. Olej nie jest lifetime, producent zaleca wymianę oleju w skrzyni co 60000km. Nie wiadomo dlaczego niektóre ASO kłamią i wręcz próbują odciągnąć od wymiany (ja słyszałem bajki, że się po wymianie skrzynia rozszczelni).

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • ****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 10, 2015, 11:19:23 »
(ja słyszałem bajki, że się po wymianie skrzynia rozszczelni).

i FAP się zapcha, a z łańcucha w rowerze zejdzie powietrze :)

lukaszekvw

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 10, 2015, 12:39:47 »
Mi sie wydaje logiczne wymieniać płyny w samochodzie. Olej w skrzyni zużywa sie jak wszystko inne. Nie ma nic wiecznego.

Mozecie polecic jakis dobry olej?

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 10, 2015, 12:47:17 »
Mi sie wydaje logiczne wymieniać płyny w samochodzie. Olej w skrzyni zużywa sie jak wszystko inne. Nie ma nic wiecznego.

Mozecie polecic jakis dobry olej?

Ustalmy kilka faktów, bo na razie to nawet nie wiemy jaką masz skrzynię, a to jest bardzo ważne i determinuje rodzaj oleju. Z tego co rozumiem, to masz silnik 2,0HDi 136KM i skrzynię AM6, a więc Aisin TF-80SC. Jeśli tak, to przejrzyj te 2 wątki:

http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=91962.0

http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=97414.0

Tam jest sporo elementarnej wiedzy w kwestii tej skrzyni i wymiany w niej oleju. Ogólny wniosek jest taki, żeby kupić olej w serwisie Volvo przeznaczony do tej skrzyni. Pamiętaj też o skorygowaniu stanu licznika zużycia oleju, bo to jest w tej skrzyni i jej pracy bardzo ważne. Po lekturze tych wątków powinieneś mieć jako taką jasność.
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

lukaszekvw

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 11, 2015, 06:17:51 »
Dzięki Grzegorz. Dokładnie taka mam skrzynie jak napisałeś.

mjerz

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 12, 2015, 17:36:42 »
Łukasz, zmień olej a filtr zostaw w spokoju. Rzeczywiście, nie jest łatwo go wymienić w tej skrzyni, więc po prostu się go nie wymienia o ile nie ma ku temu okazji (jakiś remont skrzyni itp).  Co oczywiście nie znaczy że nie trzeba wymieniać oleju. TRZEBA.

Natomiast o wymianie oleju możemy dalej podyskutować (np. o tym czy robić statyczną czy dynamiczną) jak podasz trochę więcej informacji - jaki przebieg ma auto, czy olej był już kiedyś zmieniany czy nie, itp.

lukaszekvw

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 13, 2015, 17:35:51 »
320 tys.
Czy byl zmieniany to nie mam pojecia. Auto jest i bylo serwisowane w jednym serwisie Citroena. Podjade i zapytam, moze maja to gdzies odnotowane.
Obecnie auto stoi na warsztacie bo mialem przygode z pompa, i ukreconym wałkiem rozrzadu przy niej.
Silnik mam nowy, zmieniam wszystkie czesci na nowe lacznie z turbo, alternatorem i innymi rzeczami zeby miec swiety spokoj.
Skrzynia sprawowała sie idealnie i napewno dalej tak jest. Poprostu zainteresowałem sie tematem skrzyni i oleju w niej. Czy jezeli skrzynia działa bezproblemowo to czy warto ja ruszac? Bo z doswiadczenia wiem, ze jak cos ruszysz co dziala to za jakas chwile bedzie z tym problem :/
Narazie chce sie dowiedziec jak najwiecej i potem zdecyduje co dalej jak auto juz bedzie na chodzie i nie bede mial jakis innych problemow po zlozeniu calosci.

mjerz

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 14, 2015, 00:53:14 »
320 tys.
Czy byl zmieniany to nie mam pojecia. Auto jest i bylo serwisowane w jednym serwisie Citroena. Podjade i zapytam, moze maja to gdzies odnotowane.

Jeśli auto było serwisowane tylko w ASO Citroen to na 99,9% olej nie był wymieniany, bo Citroen "stoi na stanowisku" (nieprawdziwym i szkodliwym, a dodatkowo całkowicie niezgodnym z zaleceniem producenta tej skrzyni firmy Aisin Warner) że oleju się nie wymienia, a ASO robią to tylko na wyraźne (i stanowcze) życzenie właściciela. A i w takim wypadku robią to tylko statycznie (bo do wymiany dynamicznej nie mają sprzętu) i w 99,9% wypadków jednokrotnie (o ile właściciel auta nie jest obeznany w temacie i sam nie zażąda kilkukrotnej wymiany), więc jest to taka wymiana jakby jej w ogóle nie było, bo przy jednokrotnej wymianie statycznej zmienia się tylko 40% oleju, co przy takim przebiegu jak w Twoim aucie tylko rozcieńcza smołę.

Skrzynia sprawowała sie idealnie i napewno dalej tak jest. Poprostu zainteresowałem sie tematem skrzyni i oleju w niej. Czy jezeli skrzynia działa bezproblemowo to czy warto ja ruszac?

WARTO, i to właśnie TYM BARDZIEJ że sprawuje się idealnie, a jeszcze bardziej TYM BARDZIEJ że inwestujesz kasę w nowy silnik i osprzęt.  Jeśli już wydajesz pieniądze żeby mieć spokój i wszystko w porządku, to tym bardziej trzeba pomyśleć i o skrzyni, bo co z tego że będziesz miał nowy silnik jeśli skrzynia Ci padnie.

320 tys. to już jest bardzo duży przebieg dla skrzyni, a już szczególnie dla takiej która być może od nowości chodzi na tym samym oleju. Może i nadal odczuwalnie chodzi dobrze (to dzięki adaptacji - stale zmienia parametry pracy wraz z pogarszaniem się parametrów oleju - dzięki temu zapewniając cały czas odczucie dobrego działania ale coraz bardziej się przy tym eksploatując), ale NA PEWNO chodzi na smole a nie na oleju, bo nie ma fizycznej możliwości żeby po takim przebiegu tam nadal było coś co choćby przypomina olej.  Więc pochodzi jeszcze 30,000 czy 50,000 a potem polegnie - to akurat jest PEWNE. Olej w ASB nie tylko smaruje, ale też steruje, przenosi napęd itp. Ten lepik po prostu w pewnym momencie przestanie dawać radę to robić, a wtedy skrzynia się posypie w bardzo szybkim tempie.

Jedna rada: jeśli nie będziesz miał informacji, że w tej skrzyni robiono kiedyś PEŁNĄ wymianę oleju, to zrób jej tylko i wyłącznie DYNAMICZNĄ wymianę (przy takim przebiegu bez dodatkowego płukania detergentami żeby jej nie rozszczelnić). Robienie statycznej wymiany nie ma sensu, bo musiałbyś ich zrobić z PIĘĆ pod rząd żeby pozbyć się tego szlamu a nie jedynie go rozcieńczyć, nie mówiąc już w ogóle o pojedyńczej, która nawet koloru tej smoły z czarnego na ciemnobrązowy nie zmieni.   Niestety, w ASO Citroen Ci tego nie zrobią - musisz jechać do specjalistycznego warsztatu ASB ze sprzętem do wymiany dynamicznej.

P.S. Jeśli chciałbyś się upewnić że to co napisałem wyżej jest prawdą, to zrób najpierw po prostu kontrolę stanu i poziomu oleju - to zrobią Ci bez problemu w ASO Citroen. Po prostu niech spuszczą 0,5 litra - obejrzyj go w jakim jest stanie. Jak zobaczysz tę czarną śmierdzącą spalenizną smołę (i porównasz sobie to z tym jak wygląda nowy czerwoniutki przezroczysty olej) to już nie będziesz miał wątpliwości  :)   W ASO Ci potem uzupełnią to co spuścili a Ty szybciutko pojedziesz do specjalizowanego warsztatu ASB na porządną wymianę dynamiczną.

lukaszekvw

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 17, 2015, 19:23:14 »
Michal a co ze zmiana parametrow pracy skrzyni w komputerze?
Chodzi mi dokladnie o ten licznik.


Michal widze ze masz duza wiedze na temat tych skrzyn.
Korzystajac z okazji chcialbym abys doradzil mi jaki wg ciebie najlepiej olej tam zalac.
Czy MOBIL ATF 3309 bedzie ok?

mjerz

  • Gość
Odp: [mkII] co ile wymiana oleju w skrzyni automatycznej?
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 17, 2015, 22:36:51 »
Michal a co ze zmiana parametrow pracy skrzyni w komputerze?
Chodzi mi dokladnie o ten licznik.

Łukaszu, musisz wyjaśnić o co konkretnie pytasz bo nie do końca rozumiem. Zmiana jakich parametrów w komputerze? W jakim celu, bądź z jakiego powodu?

Licznik generalnie jest do tego, żeby skrzynia (poprzez zwiększanie jego wartości gdy występują określone warunki pracy, np. podwyższona temperatura oleju) na bieżąco monitorowała i zapisywała sobie jak starzeje się olej, bo wraz z jego starzeniem zmieniają się jego właściwości fizyczne, w tym lepkość.  Na podstawie wartości licznika skrzynia wylicza sobie o ile te parametry oleju się zmieniły od jego nowości (parametry wzorcowe nowego oleju DANEJ SPECYFIKACJI ma zapisane w oprogramowaniu sterownika), i do takich zmienionych parametrów (wyliczonych na podstawie wartości licznika) stale dostosowuje swoją pracę.  Chodzi o to, że olej zużyty ma np. inną inercję niż nowy - nieco innego czasu trzeba żeby go "rozbujać" w konwerterze (a więc w innym czasie rozpędzi kierownicę, inny czas zajmie przekazanie do skrzyni danego momentu obrotowego), inny będzie czas w jakim wytworzy się dane ciśnienie oleju (co jest potrzebne do sterowania skrzynią), itp.  Do tak zmieniających się parametrów skrzynia musi się dostosowywać, żeby wszystko grało. 

Licznik należy modyfikować TYLKO wtedy gdy zmienia się olej, i dokładnie o tyle ile starego oleju się zmieniło na nowy (w przypadku kilkukrotnej wymiany statycznej trzeba to sobie wyliczyć bo za kolejnymi razami częściowo wymienia się olej NOWY zmieszany ze starym). Wpisywanie tam jakichkolwiek innych wartości niż dokładnie tyle ile oleju się wymieniło to ogłupianie skrzyni, powodowanie jej złej pracy i szybszego zużywania się (bo np. jeśli jakiś element skrzyni wykonuje jakąś operację ZANIM olej tam napłynie i wytworzy odpowiednie ciśnienie to znaczy że jest wtedy gorzej smarowany, a co to znaczy to chyba wiadomo). To tylko przykład.

Oczywiście sprawa jest inna gdy podczas wymiany fachowcy "zapomnieli" skorygować licznik - wtedy trzeba próbować samemu wyliczyć w miarę poprawną wartość i lepsza zbliżona (obarczona jakimś błędem) niż w ogóle nie zmieniona. Ale najlepiej po prostu pilnować, by w czasie wymiany licznik został poprawnie skorygowany - dlatego właśnie o tym cały czas trąbię, bo sam wiem najlepiej ile się musiałem namęczyć by odtworzyć ten licznik po tym, jak gamoń w ASO mi go bez żadnego powodu wyzerował.

To tyle. Innych powodów do grzebania przy liczniku nie ma i pod żadnym pozorem nie należy tego robić.

Nie ma możliwości by przekonfigurować skrzynię by chodziła na innym rodzaju oleju (np. JWS3309 zamiast AW-1) bo parametry wzorcowe oleju są zapisane w sterowniku skrzyni i nie ma opcji ich zmiany. Licznikiem się tego nie zmieni, wręcz przeciwnie - to właśnie wartość licznika wraz z tymi wzorcowymi parametrami pozwala skrzyni wyliczyć bieżący stan oleju.

Korzystajac z okazji chcialbym abys doradzil mi jaki wg ciebie najlepiej olej tam zalac.
Czy MOBIL ATF 3309 bedzie ok?

To zależy od tego jaki masz silnik (a w związku z tym jaką masz skrzynię).  Jeśli masz auto z silnikiem EURO4 to Mobil ATF 3309 będzie jak najbardziej dobry (zresztą jest prawdopodobne że to jest ten sam olej co Esso w Citroenie, bo to ten sam koncern Exxon).  Natomiast jeśli masz auto z silnikiem EURO5 lub EURO6 to ten olej się NIE nadaje, bo w tych skrzyniach musi być zgodny z AW-1, o wiele mniej lepki.

Możesz się upewnić jakiego typu oleju potrzebujesz na service.citroen.com.  Albo możesz mi podać VIN i Ci sprawdzę.