Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: nie mogę uruchomić silnika  (Przeczytany 1687 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Łukasz Stachowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD '96
  • Zainteresowania: lotnictwo, konstrukcje kompozytowe, mechanika lotnicza itp
  • Miejscowość: Warszawa
nie mogę uruchomić silnika
« dnia: Marzec 21, 2011, 22:09:57 »
Witam,

Jakiś czas temu, w moim XMie (2,5 TD) zapaliła się kontrolka braku ładowania. Pomyślałem, że pewnie alternator padł, albo pasek się nagle skończył, ale spokojnie wróciłem do domu. Jako, że już ciemno i zimno było, zostawiłem rozwiązanie problemu na później.
I tak minęło kilka mroźnych tygodni, aż się w końcu zabrałem za naprawę. I tu zaczęły się schody.

Objawy następujące (wszystko przy wyłączonym silniku):
1. Przy kluczyku przekręconym w pozycję I i II kontrolka braku ładowania nie świeci.
2. W tych samych pozycjach kluczyka działa panel klimatronika, nawiew, nawet wentylatory przy włączonej klimatyzacji (choć wcześniej panel ożywał dopiero przy włączonym silniku)
3. (najgorsze) Nie można uruchomić silnika. Rozrusznik pięknie kręci, a silnik nie ma najmniejszej ochoty choćby spróbować zaskoczyć.

Dodam, że skrzynka bezpieczników w komorze silnika jest w porządku - czyste, sprawdzone styki; klemy akumulatora były wymieniane na nowe, skręcane.

Nie mam pojęcia co się stało i jaki jest tego powód. Samochodem normalnie przyjechałem (ze świecącą się kontrolką ładowania) i nawet na próbę jeszcze go ze dwa razy odpaliłem. A teraz nie mogę.

Może Wy mi jakoś pomożecie?

Xm jest unieruchomiony i nawet za bardzo nie ma go jak do mechanika zabrać. Zresztą, ci mechanicy, z którymi rozmawiałem, nie chcą zbytnio podejmować się naprawy. A ja nie mam pomysłu, gdzie szukać przyczyny.

pozdrawiam serdecznie,
Łukasz Stachowicz
jest XM 2.5TD '96
był CX 25 TRD Turbo2 '88

Offline Krzysztof Kolano

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 147
  • Skąd: Oslo
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16v HA3+ 2002
  • Miejscowość: Oslo
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 22, 2011, 14:04:54 »
Immo jest ?

Offline Łukasz Stachowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD '96
  • Zainteresowania: lotnictwo, konstrukcje kompozytowe, mechanika lotnicza itp
  • Miejscowość: Warszawa
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 22, 2011, 14:58:22 »
Immobiliser jest, ale za moich czasów nie był używany.
Po przekręceniu kluczyka zawsze zapalała się zielona lampka i teraz też tak jest.
No chyba, że jednak to jest problem...
Ale w takim razie, czy jest możliwość sprawdzenia immo bez podmiany komputera?

pozdrawiam,
Łukasz Stachowicz
jest XM 2.5TD '96
był CX 25 TRD Turbo2 '88

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 22, 2011, 17:17:29 »
Tak dla pewności to sprawdż czy paliwo dochodzi do pompy wtryskowej, jeśli masz pompkę ręczną ( taką gruszkę na przewodzie paliwowym ) to podpompuj. Możliwe że jak stał tyle czasu to paliwo cofnęło się do zbiornika ( dzieje się tak jak łapie powietrze gdzieś na przewodach). No i myślę, że skoro masz taki meksyk z elektryką to upewniłeś się że świece grzeją...
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Łukasz Stachowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD '96
  • Zainteresowania: lotnictwo, konstrukcje kompozytowe, mechanika lotnicza itp
  • Miejscowość: Warszawa
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 22, 2011, 18:03:49 »
Paliwo w pompie jest i dochodzi bez problemu - praktycznie całą instalację paliwową robiłem jakiś czas temu od nowa.
Jeśli chodzi o świece - tego jeszcze nie sprawdzałem, ale wydaje mi się to bardzo mało prawdopodobne. Jakby to był problem świec, to silnik miałby problem z odpaleniem, ale by odpalił (zwłaszcza teraz, jak się cieplej zrobiło).

A tu nic - zero reakcji, tak jakby zupełnie nie było paliwa (i tu mi zaczyna pasować odcięcie paliwa przez immobliser, tylko jak to sprawdzić?...)
Łukasz Stachowicz
jest XM 2.5TD '96
był CX 25 TRD Turbo2 '88

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 22, 2011, 23:54:30 »
Cytuj

Łukasz Stachowicz napisał:
Witam,

Jakiś czas temu, w moim XMie (2,5 TD) zapaliła się kontrolka braku ładowania.

(ciach)
Objawy następujące (wszystko przy wyłączonym silniku):
1. Przy kluczyku przekręconym w pozycję I i II kontrolka braku ładowania nie świeci.
2. W tych samych pozycjach kluczyka działa panel klimatronika, nawiew, nawet wentylatory przy włączonej klimatyzacji (choć wcześniej panel ożywał dopiero przy włączonym silniku)
3. (najgorsze) Nie można uruchomić silnika. Rozrusznik pięknie kręci, a silnik nie ma najmniejszej ochoty choćby spróbować zaskoczyć.

(ciach)
Nie mam pojęcia co się stało i jaki jest tego powód. Samochodem normalnie przyjechałem (ze świecącą się kontrolką ładowania) i nawet na próbę jeszcze go ze dwa razy odpaliłem. A teraz nie mogę.


Zapalenie kontrolki ładowania podczas jazdy -> uszkodzenie alternatora lub zwarcie do masy sygnału idącego do kontrolki ładowania (przetarty przewód?)

Zerknij na te schematy:

ad.1 - przy kluczyku przekręconym na poz. I lub II kontrolka ma się świecić. Nie będzie się świecić, jeśli masz uszkodzony alternator lub spalony bezpiecznik F5 w kabinie.

ad.2 - działanie klimatronika i wentylatorów chłodnicy przy wyłączonym silniku jest konsekwencją nie świecenia się kontrolki ładowania - równolegle do niej podłączony jest przekaźnik (nr 848 ew. 805) odcinający zasilanie do klimatronika, ogrzewanej szyby, podgrzewanych siedzeń. Jeśli przekaźnik ten nie dostaje zasilania, to wszystkie ww. układy są zasilane.

ad.3 - a tu się poddaję.... :( Nic mi nie przychodzi do głowy...

Pzd
Marek
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Grzegorz Kin

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Szczecinek
  • Posiadany samochód: XM 2,5 TD, 125p, Felicia, 2x Jawa
  • Miejscowość: Szczecinek
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 23, 2011, 19:04:06 »
Jak masz wątpliwości czy pompa daje paliwo to popuść jeden z przewodów do wtryskiwaczy. Wtedy zobaczysz czy sika.

Offline Łukasz Stachowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD '96
  • Zainteresowania: lotnictwo, konstrukcje kompozytowe, mechanika lotnicza itp
  • Miejscowość: Warszawa
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 24, 2011, 23:31:49 »
Dziękuję serdecznie za pomysły, ale nadal nie jest dobrze...
Dzisiaj trochę podłubałem przy samochodzie.
Było tak:
(akumulator w pełni naładowany oraz odpięty bezpiecznik od klimy, żeby na razie nie zajmować się elektryką)

Sprawdziłem, czy pompa wtryskowa daje paliwo na wtryski.
Podaje, więc to chyba nie jest problem immobilsera (odcięcia paliwa). Rozrusznik pięknie kręci, ale silnik nadal nie chce ruszyć.
Jednocześnie zaobserwowałem, że z pompy wtryskowej przy włączonym zapłonie dochodzi cichy "terkot", ale nieco inny, niż było przed awarią, taki "falujący"...
Zaczynam podejrzewać, że problemem może być sterowanie silnikiem, tylko nie mam pojęcia, czy problem siedzi w pompie, w ECU, we wtryskiwaczu sterującym, a może zupełnie gdzie indziej.
Pomysły mi się kończą i jestem coraz bardziej załamany.
Mam tylko nadzieję, że nie trzeba będzie XMa na lawetę ładować i że uda mi się w końcu znaleźć przyczynę.

pozdrawiam,
Łukasz Stachowicz
jest XM 2.5TD '96
był CX 25 TRD Turbo2 '88

Offline Michal Pawlaczyk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 518
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Laguna I PhII 1,9 dTi
  • Miejscowość: Poznań
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 25, 2011, 08:33:51 »
Cytuj

Łukasz Stachowicz napisał:
Dziękuję serdecznie za pomysły, ale nadal nie jest dobrze...
Dzisiaj trochę podłubałem przy samochodzie.
Było tak:
(akumulator w pełni naładowany oraz odpięty bezpiecznik od klimy, żeby na razie nie zajmować się elektryką)

Sprawdziłem, czy pompa wtryskowa daje paliwo na wtryski.
Podaje, więc to chyba nie jest problem immobilsera (odcięcia paliwa). Rozrusznik pięknie kręci, ale silnik nadal nie chce ruszyć.
Jednocześnie zaobserwowałem, że z pompy wtryskowej przy włączonym zapłonie dochodzi cichy "terkot", ale nieco inny, niż było przed awarią, taki "falujący"...
Zaczynam podejrzewać, że problemem może być sterowanie silnikiem, tylko nie mam pojęcia, czy problem siedzi w pompie, w ECU, we wtryskiwaczu sterującym, a może zupełnie gdzie indziej.
Pomysły mi się kończą i jestem coraz bardziej załamany.
Mam tylko nadzieję, że nie trzeba będzie XMa na lawetę ładować i że uda mi się w końcu znaleźć przyczynę.

pozdrawiam,

Z tego co opisujesz, to albo trafiło pompę wtryskową albo przeskoczył rozrząd. Sprawdziłbym jeszcze sprężanie na cylindrach.

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 25, 2011, 08:49:29 »
To może jeszcze to:
- upewnij się, że świece żarowe grzeją (zmierz napięcie na świecach) - przekaźnik świec jest sterowany przez ECU silnika,
- sprawdź, czy przypadkiem nie aktywował Ci się czujnik uderzeniowy blokujący silnik - umiejscowiony na prawym nadkolu w komorze silnika (taki czerwony grzybek). Jeśli tak - wciśnij go.

Pzd
MG
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Roman Suchara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 169
  • Skąd: Orzesze
  • Posiadany samochód: Xm 2.1td aut.exl.Xantia2hdi,C5
  • Zainteresowania: wino,po nim śpiew
  • Miejscowość: Orzesze
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 26, 2011, 11:08:46 »
Cytuj

Łukasz Stachowicz napisał:
Dziękuję serdecznie za pomysły, ale nadal nie jest dobrze...
Dzisiaj trochę podłubałem przy samochodzie.
Było tak:
(akumulator w pełni naładowany oraz odpięty bezpiecznik od klimy, żeby na razie nie zajmować się elektryką)

Sprawdziłem, czy pompa wtryskowa daje paliwo na wtryski.
Podaje, więc to chyba nie jest problem immobilsera (odcięcia paliwa). Rozrusznik pięknie kręci, ale silnik nadal nie chce ruszyć.
Jednocześnie zaobserwowałem, że z pompy wtryskowej przy włączonym zapłonie dochodzi cichy "terkot", ale nieco inny, niż było przed awarią, taki "falujący"...
Zaczynam podejrzewać, że problemem może być sterowanie silnikiem, tylko nie mam pojęcia, czy problem siedzi w pompie, w ECU, we wtryskiwaczu sterującym, a może zupełnie gdzie indziej.
Pomysły mi się kończą i jestem coraz bardziej załamany.
Mam tylko nadzieję, że nie trzeba będzie XMa na lawetę ładować i że uda mi się w końcu znaleźć przyczynę.

pozdrawiam,


Może to będzie trochę niezgodne z logiką, ale na początek odłącz ten cieńszy kabel od alternatora ,a nastepnie podłącz go (kabelek)do masy silnika.Jak odpali będziesz wiedział gdzie szukac przyczyny.
Pozdrawiam
Roman Suchara
Śp.Xm 2,1td 92 kombi
XM 2,1td 98r aut.exclusive
Xa2 hdi.99r excl.
,C5.

Offline Łukasz Stachowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD '96
  • Zainteresowania: lotnictwo, konstrukcje kompozytowe, mechanika lotnicza itp
  • Miejscowość: Warszawa
Re: nie mogę uruchomić silnika
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 05, 2011, 23:02:34 »
Dziękuję wszystkim za pomoc.
W końcu udało mi się namierzyć problem.
Jeśli chodzi o elektrykę, wszystko wróciło do normy po odpięciu cieńszego kabla z alternatora i podłączeniu do masy. Tak więc alternator poszedł do regeneracji.
Natomiast z silnikiem sprawa okazała się trywialna.
Zbieg okoliczności sprawił, że dwie awarie wystąpiły w tym samym czasie i błędnie je ze sobą powiązałem.
Problemem okazał się przekaźnik świec żarowych, a właściwie zgrzewane połączenie na wyjściu. Przekaźnik działał prawidłowo i wszystko wskazywało, że jest ok. Tylko, że świec nie grzał.
Jak to naprawiłem, samochód odpalił od dotknięcia :)

Tak, że raz jeszcze wielkie dzięki.

Pozdrawiam,
Łukasz Stachowicz
jest XM 2.5TD '96
był CX 25 TRD Turbo2 '88