Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Upał i klima = kłopoty  (Przeczytany 2316 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin Kubera

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 72
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM Mk2, 98, 2.5td, Pallas
  • Zainteresowania: CapsLock
  • Miejscowość: Warszawa
Upał i klima = kłopoty
« dnia: Lipiec 18, 2010, 22:46:48 »
Pytania ma zasadniczo dwa:
1. prostsze: czy po przekreceniu kluczyka do pozycji kiedy zapalają się kontrolki powinien sie zaswiecic panel klimy? tzn czy powinien wyswietlic temperature i czy da sie sterowac nawiewem? Bo u mnie panel aktywuje się dopiero kiedy silnik zaczyna pracować...

2. mam tak: w upał (35stC) kiedy jade caly czas z włączoną klimą, po np. godzinie jazdy w korkach, kiedy zatrzymam sie na krótki postój, nie moge uruchomic silnika. Akumulator, choć nowy, nie ma sily ruszać rozrusznikiem. Na holu zapala od razu. Kiedy jade bez klimy problemu nie ma. Wyglada to tak jak by chodzące cały czas wentylatory chłodnicy pobierały tak duzo prądu że alternator nie laduje akumulatora, a akumulator sie rozładowuje. I teraz: czy bardziej prawdopodobne jest że ktoś kiedyś wlożył alternator dający za mało prądu, czy raczej wentylatory przy włączonej klimie mają padniety jakiś czujnik który powinien je włączać i wyłączać? Bo mam wrażenie że jak jest włączona klima to wentylatory pracują non-stop. Bede wdzięczny za sugestie co i gdzie sprawdzać.

Chodzi o xm 98, 2.5td klimatronic, Pallas
XM Mk2, 98, 2.5td, manual, Pallas
Xm Mk2, 97, 2.1td, automat

Offline Artur Sikorski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 200
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 1.6HDI Break'05/CX 25TRD '87
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 19, 2010, 00:34:33 »
Cytuj

Marcin Kubera napisał:
Pytania ma zasadniczo dwa:
1. prostsze: czy po przekreceniu kluczyka do pozycji kiedy zapalają się kontrolki powinien sie zaswiecic panel klimy? tzn czy powinien wyswietlic temperature i czy da sie sterowac nawiewem? Bo u mnie panel aktywuje się dopiero kiedy silnik zaczyna pracować...

Tak ma być.

Cytuj

2. mam tak: w upał (35stC) kiedy jade caly czas z włączoną klimą, po np. godzinie jazdy w korkach, kiedy zatrzymam sie na krótki postój, nie moge uruchomic silnika. Akumulator, choć nowy, nie ma sily ruszać rozrusznikiem. Na holu zapala od razu. Kiedy jade bez klimy problemu nie ma. Wyglada to tak jak by chodzące cały czas wentylatory chłodnicy pobierały tak duzo prądu że alternator nie laduje akumulatora, a akumulator sie rozładowuje. I teraz: czy bardziej prawdopodobne jest że ktoś kiedyś wlożył alternator dający za mało prądu, czy raczej wentylatory przy włączonej klimie mają padniety jakiś czujnik który powinien je włączać i wyłączać? Bo mam wrażenie że jak jest włączona klima to wentylatory pracują non-stop.

Po włączeniu klimy "wolny" bieg wiatraków chodzi non stop - tak ma być.
Najprawdopodobniej masz lekko uwalony alternator.
Ja sprawdzanie bym zaczął od sprawdzenia prądu  ładowania,
a przynajmniej napięcie podczas ładowania.

Offline Marcin Kubera

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 72
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM Mk2, 98, 2.5td, Pallas
  • Zainteresowania: CapsLock
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 21, 2010, 15:20:58 »
to w takim razie: czy w tym alternatorze jest cos takiego jak regulator napiecia? Pamietam ze kiedys wymienialem cos takiego w Passacie (wymiana byla banalnie prosta) i rozwiazalo to problem z ladowaniem akumulatora.
XM Mk2, 98, 2.5td, manual, Pallas
Xm Mk2, 97, 2.1td, automat

Offline Marcin Kubera

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 72
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM Mk2, 98, 2.5td, Pallas
  • Zainteresowania: CapsLock
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 24, 2010, 20:41:47 »
nikt nie wie ??????
XM Mk2, 98, 2.5td, manual, Pallas
Xm Mk2, 97, 2.1td, automat

Offline Roman Suchara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 169
  • Skąd: Orzesze
  • Posiadany samochód: Xm 2.1td aut.exl.Xantia2hdi,C5
  • Zainteresowania: wino,po nim śpiew
  • Miejscowość: Orzesze
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 24, 2010, 21:51:03 »
W tym alternatorze jest regulator i jego wymiana nie jest taka prosta .wymaga rozebrania alternatora i zakupu całego modułu za 170 pln.
Pozdrawiam
Roman Suchara
Śp.Xm 2,1td 92 kombi
XM 2,1td 98r aut.exclusive
Xa2 hdi.99r excl.
,C5.

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 16, 2010, 21:52:56 »
Witam.
Z tego co u siebie zaobserwowałem to wentylatory po włączeniu klimy nie chodzą cały czas, tylko jak ciśnienie na skraplaczu wzrasta to wtedy włączają się i raczej to jest prawidłowe niż ciągła praca , ponieważ jak cały czas pracują to mogą przechładzać skraplacz i nie utrzymywać odpowiedniego ciśnienia w układzie klimy.
Pozdrawiam
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 16, 2010, 22:08:50 »
Cytuj

Przemysław Orłowski napisał:
Witam.
Z tego co u siebie zaobserwowałem to wentylatory po włączeniu klimy nie chodzą cały czas, tylko jak ciśnienie na skraplaczu wzrasta to wtedy włączają się i raczej to jest prawidłowe niż ciągła praca , ponieważ jak cały czas pracują to mogą przechładzać skraplacz i nie utrzymywać odpowiedniego ciśnienia w układzie klimy.
Pozdrawiam


Przy włączonej klimie wentylatory powinny chodzić na 1 biegu non stop. Na maxa włączają się jak wzrośnie nadmiernie ciśnienie w układzie.
Jak nie chodzą u ciebie na wolnym biegu, to coś masz skopane w elektryce
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 16, 2010, 22:14:09 »
Jak tak twierdzisz możliwe.
Ale ze wzrostem ciśnienia włączają się po kolei i według mnie to jest prawidłowe. Najpierw po woli a jak jest duży wzrost ciśnienia na 2 bieg.
Pozdrawiam .
Chyba że masz przeładowaną klimę to zawsze będzie chodził wentylator.
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 16, 2010, 22:17:26 »
Cytuj

Przemysław Orłowski napisał:
Jak tak twierdzisz możliwe.
Ale ze wzrostem ciśnienia włączają się po kolei i według mnie to jest prawidłowe. Najpierw po woli a jak jest duży wzrost ciśnienia na 2 bieg.
Pozdrawiam .
Chyba że masz przeładowaną klimę to zawsze będzie chodził wentylator.

Wentylatory mają 2 biegi, wolny (załącza się zawsze jak jest włączona klima) i szybki (jak wzrośnie ciśnienie) Jeśli masz inaczej to pewnie ktoś grzebał przy wentylatorach
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 16, 2010, 22:55:18 »
OK może i tak jest, ale spytam się po czym wnosisz to że włączenie klimy na sztywno włącza 1 bieg wentylatora ??.
Jak uzupełniałem sobie czynnik to jak było niskie ciśnienie na cieczy to wentylatory stawały, do momentu podniesienia się ciśnienia. Oczywiście wentylator pracował na wolniejszym biegu dopiero jak przekraczało bodajże 18 czy 19 bar to włączał się 2 bieg. A wentylatory raczej są sterowane od czujnika ciśnienia w klimie i od układu chłodzenia jak przegrzewa silnik. Może posiadasz dokładny schemat pracy układu klimy bo jestem ciekawy może fakt coś u mnie się sypie acz z tego co wiem to raczej dla mnie jest to prawidłowa praca wentylatorów.
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 16, 2010, 23:08:51 »
Cytuj

Przemysław Orłowski napisał:
OK może i tak jest, ale spytam się po czym wnosisz to że włączenie klimy na sztywno włącza 1 bieg wentylatora ??.
.

Po doświadczeniu z moimi poprzednimi i obecnym XM-em, oraz XM-ów moich znajomych, no i oczywiście po schematach.  Przy pierwszym biegu, dwa wentylatory połączone są szeregowo a w drugim równolegle. Gdzieś mam w kompie schemat wentylatorów, jak znajdę do wrzucę.
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Michal Pawlaczyk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 518
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Laguna I PhII 1,9 dTi
  • Miejscowość: Poznań
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 17, 2010, 09:00:52 »
Wentylatory na klimie mają 3 biegi. 1 - 1 went szybki, 2 - 2 went wolno, 3 - 2 went szybko. Tak na bank jest w 2,1 td z klimą. Może w benie jest inaczej.

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 17, 2010, 11:26:28 »
Wszystkie wersje silnikowe z klimą mają tak samo rozwiązane sterowanie wentylatorami. Wentylatory zawsze chodzą parami, jak jest inaczej to coś było grzebane, lub świruje któryś z przekaźników. Jako dowód wrzucam schemat sterowania chłodzeniem

Wentylatory są sterowane przez moduł (nr 971) i według schematu, mogą być 3 tryby pracy wentylatora, wyłączone, włączone szeregowo (praca wolna) i równolegle (pracują na max)
Być może zmieniono to w końcowej fazie produkcji XM-a, ale na 100% do 96 roku jet tak jak na schemacie.
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 17, 2010, 18:34:01 »
Z tego co wysłałeś schematu wynika że moduł (nr 971) ma 2 niezależne zestyki, co za ty idzie może być tak .
A - ( nr 2- ON ' nr 1 - OFF )- pracuje 1 wentylator
B - ( nr 2- OFF  nr 1 - ON ) - pracują 2 na wolnych obrotach
C - ( nr 2 -ON  nr 1 - ON ) - pracują 2 na max-a
D - ( nr 2 - OFF  nr 1 - OFF ) brak pracy
A to jest schemat od Diesla ??
Chyba że się mylę .
Pozdrawiam .
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Upał i klima = kłopoty
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 18, 2010, 00:38:09 »
Panowie zwracam honor :)
Faktycznie jest jeszcze możliwy stan gdy tylko jeden wentylator chodzi na maxa. Na moje usprawiedliwienie mam tylko to, że bardzo dawno nie zaglądałem do schematów (ten wrzuciłem bez zbytniego oglądania) i jeszcze dawniej jak grzebałem przy wentylatorach w XM-e.
Jeszcze raz sorki za błąd i punkt dla was. Latka już nie te i skleroza coraz większa :)
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.