Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Nie grzejące lusterka  (Przeczytany 1235 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marek Olszewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 20
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: CITROEN XM 2.5 TD 1995
  • Zainteresowania: Rozległe:)
  • Miejscowość: Warszawa
Nie grzejące lusterka
« dnia: Październik 25, 2010, 15:18:36 »
Witam.
Mam problem i może ktoś z szanownych Forumowiczów, pomoże.
Nie grzeją mi lusterka-oba. Z tego co się orientuję, włączają się razem z ogrzewaniem tylnej szyby. Szyba się włącza, lusterka nie.
Co może być przyczyną? Gdzie jest jakiś czujnik (może on się zepsuł) ew. przekaźnik. Jak się do tego dobrać?
Jak macie jakieś pomysły, proszę o pomoc.
Dzięki i pozdrawiam

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: Nie grzejące lusterka
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 25, 2010, 23:27:00 »
Po pierwsze sprawdź czy masz napięcie na przewodach ( ściągnij szkła lusterek włącz ogrezwanie szyby/lusterek i sprawź miernikiem na przewodach ). Wtedy się zobaczy co dalej...
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Marek Gienc

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Nie grzejące lusterka
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 26, 2010, 00:15:52 »
Stawiam na skorodowany drut oporowy na lusterku - mój miał coś koło 400 kOHmów !!! A aby lusterka były podgrzewane musi mieć kilkanaście Ohmów.

Poniżej cytuję mój opis naprawy podgrzewania lusterek z innego forum:
"Naprawiłem ogrzewanie lusterka używając maty GB-10s. Oryginalny drut oporowy wykazywał oporność 400...kOhm'ów  - pewnie na skutek korozji. Szkło lusterka zdejmuje się dość prosto - w połowie dolnej krawędzi, między szkłem a obudową lusterka powinno być widoczne "oczko" ze stalowego drutu - jest to wewnętrzna zapinka. Należy przesunąć to oczko w prawo lub w lewo tak, by zapinka zsunęła się ze swoich rowków. Wtedy lusterko bez problemu odejdzie od tarczy regulacyjnej (po zdjęciu szkła ten opis staje się oczywisty). Następnie należy delikatnie odkleić plastikowy tył lusterka (co wymaga cierpliwości i ostrożności tak, by nie uszkodzić szkła) i usunąć resztki starej maty grzewczej z obudwu części. Później odtłuścić obydwie płaszczyzny, a do lusterka przykleić matę GB-10s tak, by jej konektory zasilania wypadały w pobliżu oryginalnego otworu w plastikowej osłonie. Nie ma ona dokładnych wymiarów lusterka - matę należy przykleić lekko po skosie. W plastikowej osłonie wykonać otwór na konektory nowej maty, następnie użyć dwustronnie klejącej taśmy 1mm (biała, gąbczasta) do klejenia luster (dostępna np. w Castoramie) i nakleić ją na matę lusterka, a później na plastikową osłonę. Pozostaje podłączyć zasilanie (sprawdziwszy uprzednio, czy w ogóle dochodzi), założyć zapinkę w rowki lusterka, samo lusterko na tarczę regulacyjną i gotowe. Dobrze jest sprawdzić po zdjęciu lusterka napięcie na konektorach przy właściwym obciążeniu, np. 10W żarówką (tyle mniej więcej mocy ciągnie nowa mata). Jeżeli napięcie znacząco odbiega od napięcia akumulatora oznacza to, że gdzieś na stykach mamy za duże opory - należy to usunąć, bo nowa mata będzie słabo grzała przy mniejszym napięciu zasilania. Operacja wykonana na lusterku w MK2."

Udanej naprawy :)
Jest XM, 2.1TD, US87, '96 automat exclusive - HA, klimatronik, tempomat, skóra - jest, co robić... :-)

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Nie grzejące lusterka
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 26, 2010, 10:27:33 »
Zazwyczaj operacja przywracania grzania kończy się na dokładnym oczyszczeniu złącza w drzwiach, drugi punkt to sama wsuwka na zasilaniu. Zazwyczaj napięcie pojawia się na niej gdy mamy podwyższoną wilgotność i...często cząsteczki soli z nawierzchni w sezonie zimowym. Stąd przyspieszone utlenianie styków i wzrost oporu aż do całkowitego zaniku na ścieżce oporowej. Widziałem już tak wyżartą wsuwkę,że się dosłownie rozsypała w palcach. Co do wymiany całego ogrzewania opisanego przez Marka - bardzo dobry opis.
Jest jednak jeszcze jeden sposób na załatanie ewentualnej przerwy w nadruku, mianowicie specjalny elektroprzewodzący lakier do naprawiania ścieżek ogrzewań. Zazwyczaj przerwa jest dobrze widoczna w postaci ewidentnego punktowego sfajczenia lakieru. Delikatnie oczyścić brzegi oczywiście po kilka milimetrów dalej i zalakierować. Proste i skuteczne w przypadku przepalenia ścieżki. 15 minut i po zabiegu.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Marek Olszewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 20
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: CITROEN XM 2.5 TD 1995
  • Zainteresowania: Rozległe:)
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Nie grzejące lusterka
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 02, 2010, 12:26:01 »
Witam.
Dziękuję wszystkim za pomoc. Nie miałem ostatnio czasu się tym zająć, ale najbliższy weekend chyba pozwoli:)i mam nadzieję, że wasze sugestie pomogą;)
Pozdrawiam i szerokości:)