Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [XM Mk1] Problem z pokrętłami odp. za "miejsce" nawiewu i strefe nawiewu pasażera.  (Przeczytany 1695 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mateusz Dybiec

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Legionowo
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Legionowo
Witam. Nie znalazłem we wcześniejszych tematach takiego problemu jak (a raczej dobrze szukałem). Problem polega na tym, że nie działają pokrętła (totalny brak jakichkolwiek zmian i oporu przy przekręcaniu ich). Chodzi o pokrętło środkowe, którym ustalamy gdzie ma wiać (wieje tylko na tulów), i pokrętło temp. w strefie pasażera (wieje tylko chłodne powietrze). Ktoś kiedyś borykał się z podobnym problemem ? Czy mogły pospadać (czy cokolwiek) jakieś linki (?) odpowiadające za regulację ? Proszę o pomoc, gdyż idzie zima, szyby parują no i jest nieciekawie ogólnie. Pozdrawiam.

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Temat braku regulacji nawiewu poruszany był przy okazji "nie grzeje ". Najprościej będzie jak wyciągniesz schowek pasażera ( 4 wkręty tylko uważaj żeby nie powyłamywać zatrzasków zamknięcia - ładnie wyskakują w skrajnym prawym położeniu, jest tam specjalne wycięcie) . Po wydłubaniu schowka masz piękny widok na mechanizm sterujący kierunkiem nawiewu.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Mateusz Dybiec

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Legionowo
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Legionowo
Dzięki za odpowiedź i wskazówki. Do tych kolek zębatych, które widać jak wyjmie się schowek elegancko dochodzą cięgna, więc problem musi byc gdzieś w okolicach pokretel ? Tylko by tam się dostać trzeba zdjąć jakiś element konsoli środkowej (czy się myle) ? Ustawiłem sobie zębatkę tak by powietrze leciało tylko na szybę, wiec w jakims tam procencie rozwiązałem swój problem. Czy w jakiś w miare prosty sposób można ostatecznie to rozwiązac ? Szukałem frazy "nie grzeje" w szukajce ale coś z marnym skutkiem ... ;|

Jeszcze raz dzieki, i jesli mialbys/mielibyscie dodatkowe wskazówki to z góry dzieki za ich przekazanie.

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Bardzo częstą przyczyną są pękające pokrętła. Zdejmij je i sprawdź czy są całe. Jak całe, to pod nimi są śrubki, odkręć je wyjmij panel i sprawdź w jakim stanie są mechanizmy.
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Monika Flaszyńska

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: XM 2.0 injection '92, LPG
  • Miejscowość: Lublin
Miałam dokładnie ten sam problem i to w środku zimy- nie było fajnie. Powodem były właśnie pęknięte pokrętła i takie malutkie blaszki, które w nich siedzą , a raczej ich brak, bo sobie wyskoczyły, gdy pokrętła pękły. Dzięki nim pokrętło ciasno wchodzi na bolec do regulacji i nie obraca sie wokół niego. W każdym razie jeśli brak blaszek to trzeba zdjąć panel, leżą za nim i się śmieją.
Dobrze jest pamiętać, aby przed założeniem panela (bądź samych pokręteł) ustawić sobie skrajne pozycje temp., prędkości nawiewu i kierunku, łatwiej będzie załozyć pokrętło w odpowiedniej pozycji.

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Monika trafiła w dzisiątkę. Klapę mieszalnika nagrzewnicy (nad pedałami ) również możesz ustawić ręcznie żebyś nie zamarzł i rozwiąż problem z pokrętłami. Fraza, którą podałem faktycznie troszkę odbiega od istniejącej ale myślałem, że nie będziesz szedł na łatwiznę z wyszukiwarką tylko poczytasz tematy o grzaniu bądź jego braku. Niestety głównie dotyczyły sterowań elektrycznych ale i tak było tam kilka wątków uniwersalnych typu jak co sprawdzić i dlaczego coś się zepsuło. Na popękane pokrętła pozostaje rada - wymiana lub regeneracja mocnym klejem epoksydowym po wcześniejszym wzmocnieniu korpusu. Dobre kleje mają obecnie wiekszą wytrzymałość niż oryginalne tworzywo. Jedno jest pewne szybkowiążące cyjanoakrylowe odpadają szkoda fatygi.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Jest jeszcze inna opcja naprawy pokręteł. Wymiana na "klimatronik" ;)
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Mateusz Dybiec

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Legionowo
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Legionowo
Dzieki za wszytskie odpowiedzi, w weekend wpadnie troche wolnego czasu, wiec bedzie zajecie :)

Pozdrawiam i mam nadzieje, ze da ram rade ;)

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Cytuj

Andrzej Barzał napisał:
Jest jeszcze inna opcja naprawy pokręteł. Wymiana na "klimatronik" ;)

Andrzej ...  bardzo ambitny sposób naprawy i definitywnie rozwiązujący problem pokręteł- fakt.
A teraz uwaga liczę 3x50+100 = :(  oczywiscie zaokrągliłem cenę używanych i nie liczę termistorów, które też wchodzą w skład automatyki.
Jesteś okrutny ...   ale pomysł rozwiazania problemu przedni bo wszystko jest do zrobienia  :D
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Cytuj

Artur Majewski napisał:
Cytuj

Andrzej Barzał napisał:
Jest jeszcze inna opcja naprawy pokręteł. Wymiana na "klimatronik" ;)

Andrzej ...  bardzo ambitny sposób naprawy i definitywnie rozwiązujący problem pokręteł- fakt.
A teraz uwaga liczę 3x50+100 = :(  oczywiscie zaokrągliłem cenę używanych i nie liczę termistorów, które też wchodzą w skład automatyki.
Jesteś okrutny ...   ale pomysł rozwiazania problemu przedni bo wszystko jest do zrobienia  :D


Robota jak najbardziej wykonalna nawet przez średnio zaawansowanego "majsterklepki" ;)
Jedno popołudnie w zupełności wystarczy na montaż, jedyną upierdliwością jest montaż serwa od obiegu powietrza (otwarty/zamknięty) Montaż reszty to pikuś ;)
Całość zestawu do przeróbki można kupić za naprawdę małe pieniądze.
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Sławomir Cabała

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 619
  • Skąd: Garwolin
  • Posiadany samochód: . .Czytaj podpis
  • Miejscowość: Garwolin
U mnie byl podobny problem tylko tyle że jakiś fachowiec wczesniej rozbierał konsole i źle byla założona linka od regulacji. Musiałem wtedy rozebraćałą konsolę z przodu żeby do tego się dobrać
XM 91r 2.0 I LPG orga 5324 zmienił właściciela
XM 90r 3.0 V6 automat LPG orga 4903
XM 92r 2.1 turboD12 automat orga 5852

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Pewnie że wszystko jest do zrobienia i nie jest to żadna czarna magia tylko koszt tego zestawu wcale nie jest taki mały. Chyba , że trafi się super okazyjnie na jakimś szrocie -  ceny gratów podałem z Allegro bo swego czasu szukałem drugiego panelu, okazało się niepotrzebnie bo zawinił termistor za dwa zeta.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Cytuj

Artur Majewski napisał:
Pewnie że wszystko jest do zrobienia i nie jest to żadna czarna magia tylko koszt tego zestawu wcale nie jest taki mały. Chyba , że trafi się super okazyjnie na jakimś szrocie -  ceny gratów podałem z Allegro bo swego czasu szukałem drugiego panelu, okazało się niepotrzebnie bo zawinił termistor za dwa zeta.


Nie tylko Allegro istnieje ;)
Wystarczy niecałe 200 zet i możesz mieć kompletny  zestaw do przeróbki.
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Cena ok jak za uzyskanie komfortu. Podaj namiar koledze może się skusi.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )