Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: 2,5 TD 99' Y4 - Spadek mocy  (Przeczytany 1239 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paweł Wejksznia

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: Citroen XM 1999 Kombi 2,5TD
  • Miejscowość: Lubin
2,5 TD 99' Y4 - Spadek mocy
« dnia: Luty 25, 2011, 08:39:23 »
Witam klubowiczów

Jestem posiadaczem już od kilku lat Cytrynki XM 2,5 TD 129 KM.
Od jakiegoś czasu dokucza mi nieciekawa przypadłość...

Jak ruszam i jadę spokojnie (bez szaleństw) to jak daje na wyższy bieg i dodaje gazu to auto ciągnie gdzieś do 1600 - 1800 obr. potem odczuwalny  jest wyraźny spadek mocy (auto dalej przyspiesza ale już nie tak dynamicznie), słychać że turbina się wyłącza, po czym wolno znów wkręca się na obroty...
Tak jest praktycznie na każdym wyższym biegu.

Co może być przyczyną ?

Dodam tylko że auto nie wykazuje tendencji do nadmiernego zużycia paliwa i bez problemów mogę go odpalić nawet przy -19.

Offline Wojciech Łapiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 227
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 tourer 2.0 hdi 2015, Peugeot 407 SW 2.0 hdi 2009
  • Zainteresowania: podróże, wędkarstwo, fotografia
  • Miejscowość: Wrocław
Re: 2,5 TD 99' Y4 - Spadek mocy
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 25, 2011, 22:57:51 »
Zjawisko wystąpiło nagle, czy nasilało się stopniowo?
 
Przyczyn pewnie może być wiele, od jakichś prostych niedomagań instalacji paliwowej, po uszkodzenie komputera silnika (wpadnij do Wrocławia, możemy podmienić kompy), do samej pompy wtryskowej...

Częstą przypadłością (szczególnie na naszym paliwie) są zanieczyszczenia nastawnika pompy wtryskowej (tego górnego elementu). Może się on blokować w położeniu dla dawki biegu jałowego lub innym początkowym położeniu i dopiero duży prąd wygenerowany przez komputer pokonuje opory osadów i wówczas silnik odzyskuje moc, ale sytuacja niemal zawsze się powtarza...

Pojawił się nawet polski diagnoskop do pomp VP36 i VP37 (p.t. "TP-3"), który ma funkcję sprawdzania i czyszczenia nastawnika. Przy wyłączonym silniku wysyła z określoną częstotliwością prąd odpowiadający określonemu wychyleniu się dźwigni nastawnika, mierzy nie tylko samo wychylenie ale i czas jego uzyskania... Jeżeli po kilkudziesięciu próbach wirnik nadal wykazuje nadmierne opory nastawnik jest do roboty...
dawniej: Xantia Break 1,9 td
             Safrane 2,3 Si
             Nevada 2,1 D
             R 11 1,7
             Visa 1,9 d

Offline Paweł Wejksznia

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: Citroen XM 1999 Kombi 2,5TD
  • Miejscowość: Lubin
Re: 2,5 TD 99' Y4 - Spadek mocy
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 26, 2011, 22:02:55 »
Według mnie zjawisko nasiliło się z czasem.

Podczas jazdy dynamicznej, wrzucając kolejne biegi przy wysokich obrotach wszystko wydaje się być w porządku.

Jeśli chodzi o komputer to był w naprawie bo go usmażyłem przez zwarcie w instalacji :P

Czy nastawnik można samemu sprawdzić i go przeczyścić nie ściągając pompy?

Offline Wojciech Łapiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 227
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 tourer 2.0 hdi 2015, Peugeot 407 SW 2.0 hdi 2009
  • Zainteresowania: podróże, wędkarstwo, fotografia
  • Miejscowość: Wrocław
Re: 2,5 TD 99' Y4 - Spadek mocy
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 28, 2011, 23:27:03 »
Można (nawet należy) zdjąć sam nastawnik. Wymontowanie nie powinno sprawić Ci większych kłopotów (nie odpinaj przewodu przy nastawniku), ale już jego demontaż nie jest taki prosty.  Teoretycznie (wg literatury) jest to dość trudna operacja ale koledzy widzieli, jak w jednym z warsztatów płytkę nastawnika (tolerancja położenia ok. 0,1 mm) gość traktował przecinakiem. Zatem nie święci garnki lepią... Podaj prywatnego maila, to przyśle Ci instrukcję do tej operacji.
Jednak radziłbym najpierw spróbować, jak chodzi silnik z kompem, który nie był naprawiany. Dopiero, gdy nie będzie żadnej poprawy warto sprawdzić nastawnik...
dawniej: Xantia Break 1,9 td
             Safrane 2,3 Si
             Nevada 2,1 D
             R 11 1,7
             Visa 1,9 d

Offline Paweł Wejksznia

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: Citroen XM 1999 Kombi 2,5TD
  • Miejscowość: Lubin
Re: 2,5 TD 99' Y4 - Spadek mocy
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 01, 2011, 18:55:09 »
Prawdopodobnie będę we Wrocławiu w tym miesiącu... Może podjechałbym do Ciebie i najwyżej byśmy podmienili kompa. Podeślij mi tą instrukcję jak możesz na: [email protected]